“Stiu sa mai si pierd cate un meci, dar lupt fara odihna ca sa castig campionatul!”

un interviu cu Anca Rarau, Director Marketing si Comunicare Banca Transilvania

“Condu, lasa-te condus sau da-te la o parte!” este motto-ul dupa care se ghideaza Anca Rarau. A inceput sa lucreze cu brand-ul BT in urma cu 14 ani. La inceput, a ocupat pozitia de marketing officer, urmand mai apoi sa urce cu pasi mici dar siguri treptele piramidei profesionale, ocupand acum functia de Director de Marketing si Comunicare. Printre performantele profesionale, cele mai notabile sunt contributia la cresterea semnificativa a brand-awareness-ului Bancii Transilvania, castigarea a doua premii Effie de catre campanii publicitare ale bancii, precum si reusitele programelor de CSR in care s-a implicat direct. Care sunt principalele elemente care au contribuit la aceste succese, puteti afla din interviul acordat Smark.

Anca Zaharia: Cum ati ajuns in functia de Director Marketing si Comunicare in cadrul Bancii Transilvania? De cati ani faceti parte din “familia” acestei banci?

Anca Rarau: Anul acesta se implinesc 14 ani de cand “servesc” brandul BT. Am inceput sa lucrez in Banca Transilvania imediat dupa terminarea facultatii (Stiinte Economice – Management), fiind selectata pentru interviul de angajare dintr-o baza de date cu studentii care doreau sa urmeze o cariera in banking. Imi amintesc ca erau disponibile cinci posturi – din care doua la departamentul marketing. Dupa vreo trei-patru etape parcurse in cadrul interviului, am fost printre cei admisi si, spre bucuria mea, chiar la marketing, un domeniu pe care il indragisem inca din facultate. Desigur, de la teorie la practica e intotdeauna cale lunga, dar e important sa le stapanesti pe amandoua, pentru ca rezultatele sa se vada. Iar oamenii cu care am lucrat, situatiile pe care a trebuit sa le gestionez, m-au ajutat mult. Am ocupat la inceput pozitia de marketing officer, urcand apoi, rand pe rand, treptele profesionale catre ceea ce sunt acum. Faptul ca am acum sub coordonare atat partea de marketing, cat si partea de comunicare (PR) este un lucru cat se poate de firesc si e benefic pentru coerenta si operativitatea cu care ne desfasuram activitatea; e un plus pentru noi, avand in vedere ca intotdeuna putem transmite mesaje unitare si “legate” atat dinspre partea de publicitate, dar si dinspre PR. Ma ajuta mult in ceea ce fac acum, inceputurile si primii sase - sapte ani ai experientei mele in BT, cand negociam si gestionam direct mai multe “capitole”: contractele de publicitate ale bancii, dar si bugetul de marketing, campaniile de lansare a diferitelor produse, sponsorizarile, conferintele de presa si, bineinteles, relatia directa cu jurnalistii. Acum coordonez toate aceste activitati si ma implic direct pana la nivel de detalii, cand este nevoie, concentrandu-ma cu precadere pe proiectele mai importante si de anvergura, pe strategie si actiunile care reclama prezenta mea nemijlocita. Am o echipa extraordinara si asta este una din reusitele mele profesionale – o consider asa, pentru ca am selectat oamenii potriviti pentru munca asta, am ramas si cu colegi mai vechi. Practic, s-a cernut si s-a ales echipa cea mai buna. Atmosfera este deosebita iar acesta e un aspect esential, zic eu: sa vii cu placere la birou, sa vrei sa faci performanta si chiar sa-ti reuseasca. Este, pana la urma, atmosfera pe care o transmite, bineinteles, si conducerea bancii, catre noi toti. Oamenii inseamna foarte mult pentru organizatia noastra.

 

Anca Zaharia: Cum se desfasoara o zi din viata dumneavostra la job?

Anca Rarau: Zilele nu seamana intre ele dar, daca e sa facem un “mix”, ar fi meetingul operativ, dimineata, cu intreaga echipa, trecerea in revista a celor mai importante/urgente proiecte, a noutatilor de interes pentru toti, apoi intalniri interne sau externe, multe emailuri si o sumedenie de telefoane. Desigur, intre timp semnez contracte, avizez materiale care pleaca de la noi catre comitetele interne ale bancii, dar si corespondenta pentru relatia cu exteriorul; de cele mai multe ori - materiale trimise catre jurnalisti, de catre biroul de relatii publice. Se adauga cateva zeci de minute pentru consultarea studiilor de piata realizate de diverse companii de research, dar si a comentariilor analistilor financiari - referitoare la banci, economia Romaniei etc. Intr-un cuvant, informatie cat mai multa si neaparat de calitate.

Asta se intampla cand sunt la birou. Pe de alta parte, mai sunt si filmarile pentru diferitele spoturi TV, caz in care ma deplasez la fata locului, particip si supervizez direct, alaturi de agentiile implicate, ca totul sa iasa bine.

 

Anca Zaharia: Care este relatia dumneavostra cu brandul pentru care lucrati si cat de mult va implicati?

Anca Rarau: Lucrez de 14 ani cu si pentru brandul BT. Nu putem sa avem decat o relatie extraordinara! Intregul meu job este “despre” acest brand de care nu numai ca ma simt foarte atasata, dar la constructia caruia cred ca am pus cateva caramizi, ca sa zic asa. Cand am venit eu in banca erau sase sucursale, acum sunt peste 500 de unitati! E mult de povestit, dar nu-i locul, nici timpul. Nu am vazut niciodata brandul Banca Transilvania doar ca pe o sigla sau ca pe o combinatie de culori. Aici sunt mult mai multe lucruri, iar pentru mine BT inseamna toti pasii pe care i-am facut in cariera profesionala, toate succesele echipei, oamenii deosebiti cu care am lucrat si lucrez, ani buni de “lupta” pentru un nume in piata. BT inseamna momentele acelea de neuitat traite alaturi de colegi, dar si reusitele personale - familie, copii - care s-au integrat si s-au “imprietenit” cu viata profesionala. BT e brandul pe care il iubesc!

Anca Zaharia: Pe parcursul carierei profesionale ati avut si esecuri din care ati invatat? Cum v-au ajutat ele?

Anca Rarau: Am avut momente pe care le puteam exploata mai bine, poate si momente in care am ales o varianta mai putin inspirata, in detrimentul alteia. Nu sunt decat lectii din care am tras anumite concluzii benefice pentru ce a urmat, tinand cont ca niciodata nu am avut de-a face cu adevarate dezastre. Din fericire! Se spune ca inveti din greseli; eu as completa ca e mai bine sa inveti din greselile altora.

Una peste alta, avand in vedere ca am fost sportiva candva, stiu sa mai si pierd cate un meci, dar lupt fara odihna ca sa castig campionatul!

 

Anca Zaharia: Care credeti ca sunt atu-urile dumneavostra care va ajuta la job?

Anca Rarau: Daca as spune doar munca, ar fi prea simplu, nu? Pe langa asta, imi place sa lucrez in echipa, ma straduiesc sa fiu obiectiva si corecta, iar disciplina in tot ceea ce fac ma ajuta sa fiu si foarte organizata. Mai mult, pentru ca am pornit de la baza si am executat direct toate “task-urile” in domeniile marketing si PR bancar, pana sa ajung sa conduc departamentul, ma ajuta enorm. Stiu unde trebuie montat fiecare “surub” sau cum se prepara toate “retetele”, de unde fac rost de “ingrediente” si asa mai departe, ca sa fiu mai plastica.

 

Anca Zaharia: Ce anume va inspira, gasiti inspiratie in anumite motto-uri sau in carti?

Anca Rarau: Ma inspira foarte mult oamenii. Fie colegi, colaboratori sau clienti, discutiile cu oamenii ma ajuta sa inteleg mai bine cum putem imbunatati ce facem sau unde trebuie sa schimbam ceva. Inspiratia, in marketing bancar, nu vine dinspre o muza, pentru ca nu suntem poeti, nu-i asa? Inspiratia vine din fapte, din ceea ce face brandul pentru toti cei care relationeaza cu el.

“What’s in it for me” este intrebarea care ma ghideaza cel mai mult. Sa gasesti “un ceva” (nu neaparat acelasi) pe care trebuie sa il dai clientului, angajatului, actionarului, oricui vrei sa ii “servesti” un pic de...BT. Iar marketingul cu asta se ocupa. Si cu ambalarea, comunicarea cat mai prietenoasa a acelui “ceva”.

 

 

Anca Zaharia: Imbinati viata profesionala cu cea personala? Se mai intampla sa va luati problemele de la serviciu acasa cu dumneavoastra?

Anca Rarau: Incerc sa am un echilibru intre profesie si familie, mai ales ca cei doi copii ne solicita din ce in ce mai mult pe noi, parintii. De cele mai multe ori reusesc sa fiu corecta in alocarea timpului, dar sunt si destule momente in care, chiar asa cum spuneti, imi duc acasa lucrari pentru serviciu. O fac, insa, constienta ca profesia face parte din viata mea, la fel ca si familia. Cei mici inteleg, sau par sa inteleaga si ei asta. O viata personala fericita se poate construi si atunci cand ai o cariera, o viata profesionala mai solicitanta. In niciun caz, nu se exclud. Mintea, inima, trupul si spiritul trebuie sa fie in perfecta armonie.

 

Anca Zaharia: Care sunt hobby-urile dumneavoastra si cat timp le alocati?

Anca Rarau: Calatoriile, fie ele de anvergura mare sau doar simple excursii, sunt preferatele mele. Imi plac orasele incarcate de isorie si arhitectura, dar merg cu drag si in zonele rustice, mai ales cele din munti. Apoi, fotografia – sunt un fel de “paparazzi” al locurilor pe care le vizitez. Nu pot spune ca am foarte mult timp pentru hobby-uri, dar exploatez la maximum momentele, cand reusesc sa ma rupt de activitatea cotidiana.

 

Anca Zaharia: Daca nu ar fi Banca Transilvania, pentru ce alt brand ati vrea sa lucrati?

Anca Rarau: Bandul meu de suflet este Banca Transilvania. Mi-e greu sa imi imaginez ca “nu ar exista”. Daca e, totusi, sa facem un exercitiu de imaginatie, un brand care m-ar atrage ar trebui sa fie unul cu potential adevarat de crestere pe categoria sa – la cresterea caruia sa contribui direct. Asadar, a doua varianta ar fi un brand care are deja o traditie si o cultura recunoscuta – de la care ai ce invata. In orice caz, e evident ca nu as alege un brand mediocru, ci unul pentru care sa pot sa adaug, vizibil, valoare.

 

Anca Zaharia: Care au fost proiectele de suflet la care ati participat in cadrul Bancii Transilvania?

Anca Rarau: Sunt toate proiectele legate de lansarile de produse, pentru ca atunci cand vezi ca dai drumul unui produs nou in piata e ca un copil pe care il trimiti la scoala. Si iti doresti sa ia doar note mari! In mod special, imi aduc aminte de primul card BT, de prima pagina web a bancii pe care am structurat-o (in vara lui 1998), impreuna cu colegii de la informatica, de serviciul Voice-eller - pionier, la vremea respectiva in piata bancara din Romania, de conceptele pentru depozitele pe 111 si 210 zile, dar si de depozitul Kid Cont. Sunt in sufletul meu, bineinteles, lansarea spoturilor TV cu zanul BT (2006) sau cercetarile de piata care au confirmat, in 2008, pozitionarea noastra ca “Banca a Oamenilor Intreprinzatori”.

 

Anca Zaharia: In 2008 ati fost una dintre cele mai generoase companii din Romania. Care a fost performanta dumneavoastra si cum ati obtinut-o?

Anca Rarau: Suntem o companie generoasa, ne place sa facem bine, sa dam inapoi comunitatii ceea ce primim, de fapt, tot de la ea. Desigur ca ne onoreaza locul bun pe care ne clasam in Top Corporate Awards 2008. Este un mod de a evalua activitatea noastra de CSR.

In afara de proiectele care ne-au adus chiar premii pentru implicarea sociala, dar si pentru executia de PR (chiar Golden Award, in 2007) – ma refer la “Tu alegi, Banca Transilvania se implica” si “Clujul are Suflet” (implementat in 2008), sunt si alte actiuni, pe care le derulam in diverse domenii si comunitati. Contributia noastra nu este, insa, doar in bani. Venim cu idei noi, cu proiecte, ne implicam ca voluntari. Performam in acest domeniu deoarece avem un angajament fata de comunitate, avem valori in care credem si pe care le respectam.

 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related