Exponentii generatiei Z din Romania, analizati de Unicef in studiul "Situatia adolescentilor din Romania"

Exponentii generatiei Z din Romania, analizati de Unicef in studiul "Situatia adolescentilor din Romania"

3,8% din adolescentii romani cu varste cuprinse intre 10 si 18 ani au consumat cel putin o data droguri. 74% din tineri stiu ca virusul HIV se transmite prin sex neprotejat, insa 16% au declarat ca nu utilizeaza niciodata prezervativul.

Acestea sunt cateva dintre rezultatele studiului "Situatia adolescentilor din Romania",  care isi propune sa analizeze vulnerabilitatile generatiei Z. In cadrul conferintei Romanian Youth Focus 2013, Ionela Sufaru (Senior Researcher, Novel Research) si Gina Apolzan (Specialist in dezvoltarea Adolescentilor si Tinerilor, UNICEF) au prezentat rezultatele raportului, realizat in colaborare cu Institutul de Stiinte al Educatiei si Centrul de Sociologie Urbana si Regionala.

Prin analizarea legislatiei romane si a politicilor publice dedicate adolescentilor si copiilor au fost elaborate instrumente pentru realizarea cercetarilor de teren cantitative si calitative. Cercetarea calitativa a constant in interviuri cu autoritatile statului si ONG-urile implicate in problemele adolescentilor. Cercetarea cantitativa a fost facuta in intervalul noiembrie 2012-septembrie 2013 pe un esantion reprezentativ, format din 607 adolescenti cu varste cuprinse intre 10 si 18 ani, atat din mediul urban, cat si din mediul rural.

In ceea ce priveste integrarea adolescentilor pe piata muncii si participarea acestora la educatie, 94% dintre respondenti au afirmat ca frecventeaza cursurile unor institutii de invatamant, iar 1% aveau un loc de munca.

Mediile sociale online sunt utilizate mai mult de baieti (93% versus 88% fete) si mai mult in mediul urban (91% fata de 88% din mediul rural).

96% dintre adolescenti se uita zilnic la televizor, iar jumatate din acest procent petrece 3 ore in medie, pe zi, in fata televizorului. Preluand obiceiurile parintilor lor, cel mai vizionat post TV este ProTV, urmat de Disney Channel. Petrecandu-si in medie 3 ore si jumatate zilnic navigand pe internet, 78% dintre adolescentii intervievati au cont pe Facebook, iar 32% folosesc YouTube. 16% dintre ei nu folosesc nicio retea de socializare.

In ceea ce priveste motivele utilizarii retelelor sociale, 56% dintre ei tin legatura cu alte persoane, 45% transmit mesaje, 34% folosesc retelele sociale ca instrument de cautare, 30% se documenteaza; 23% descarca materiale, iar 7% contribuie cu materiale. In ceea ce priveste increderea in informatia gasita pe retelele de socializare, se observa tendinta adolescentilor din mediul rural de a acorda mai multa importanta acestora, in opozitie cu cei din mediul urban, care fie nu au incredere deloc, fie au incredere doar intr-o oarecare masura.

Parintii si bunicii sunt prima instanta de sprijin la care apeleaza adolescentii, fie in cazul unei probleme de sanatate sau legata de scoala, fie in cazul in care au nevoie de informatie. Urmeaza apoi retelele sociale si profesorii si prietenii, categorii aflate la acelasi nivel. Categoria de varsta cuprinsa intre 14 si 18 ani va apela initial la prieteni, iar cea intre 10 si 13 ani, la familie.

In ceea ce priveste consumul de alcool, tutun si droguri, 42% dintre respondenti au afirmat ca au consumat alcool cel putin o data. Se observa ca, spre deosebire de cei din mediul rural, care consuma alcool mai rar, dar in cantitati mai mari, adolescentii din mediul urban consuma mai putin alcool, insa in mai multe ocazii. In ceea ce priveste consumul de tutun, 23% au recunoscut ca au fumat cel putin o data. Consumul de droguri este admis de 3,8% dintre intervievati. Conform Agentiei Nationale Antidrog insa, 7,4% dintre adolescentii cu varste cuprinse intre 16 si 18 ani din mediul urban au consumat, cel putin o data, droguri. Varsta de initiere in consumul de alcool, tutun si droguri se plaseaza in jurul varstei de 14 ani.

In ceea ce priveste comportamentul sexual, 15% (23% baieti si 11% fete; 20% urban si 14% rural) dintre adolescenti si-au inceput viata sexuala, insa 16% dintre acestia au declarat ca nu utilizeaza niciodata prezervativul, iar 13% nu stiu de unde se procura un prezervativ. In medie, adolescentii au primul contact sexual la 15 ani si jumatate; in randul adolescentilor romi acest lucru se intampla la o varsta medie de 14 ani.

In ceea ce priveste nivelul de recunoastere a pericolelor asociate consumul de droguri, tutun sau de cunoastere a BTS, se observa tendinta de dezinformare, aproximativ 3 din 10 nefiind constienti de efectele BTS sau calea lor de transmitere.

28% dintre adolescenti cred ca se pot infecta cu HIV daca stau la aceeasi masa cu o persoana infectata, iar 39% afirma ca o persoana se poate infecta cu HIV prin intepatura unui tantar. Peste 80% din tineri sunt constienti de efectele pe care le poate avea fumatul asupra sanatatii, iar 4 din 10 stiu ce substante nocive contin tigarile.

Concluzia studiului este centrata pe categoriile vulnerabile de adolescenti: romii, adolescentii cu dizabilitati sau cei care sunt institutionalizati; copiii strazii, personele care practica sexul comercial si adolescentii consumatori de droguri. Se inainteaza ideea ca nicio categorie de adolescenti nu este cu adevarat inteleasa si nu se identifica nevoile reale ale tinerilor.

Caracteristicile varstei sunt curiozitatea si lipsa de discernamant, ce au ca factori cauzali relatia defectuoasa cu familia, slabirea legaturii intre familie si scoala dupa terminarea ciclului primar, dublate de publicitatea agresiva la alcool, tutun si aparenta relaxare a societatii in ceea ce priveste comportamentele reprobabile.

Strategia viitoare a Unicef in Romania, stabilita pe baza acestei analize, cuprinde dezvoltarea politicilor si strategiilor nationale, dezvoltarea de interventii adresate adolescentilor, stabilirea unui dialog cu adolescentii prin social media si transferul de know-how la nivel regional, in special in tari ca Bulgaria si Moldova.

Romanian Youth Focus 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow si a avut loc pe 21 si 22 octombrie la Hotel Ramada. Young Leader a fost Studentbank, powered by Raiffeisen Bank. Transportator oficial a fost Air France, iar creative food partner a fost frufru.

Evenimentul a fost sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.
Partenerii media ai evenimentului au fost: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, VICE, Gen90, Hipmag, Catavencii, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Port.ro, Money Magazine, Money.ro si Radio Guerrilla.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Casa de Traduceri

Toti stim ca cel mai bine ne simtim acasa. Noi credem ca, exact ca oamenii, cuvintele au locurile lor, locuri in care se potrivesc cel mai bine si in care se simt ca acasa. Intelegem ca mutarile nu sunt niciodata... vezi detalii »

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related