PeMeserie.ro: Educam tinerii sa faca diferenta intre un test psihologic de revista glossy si un test profesionist

PeMeserie.ro: Educam tinerii sa faca diferenta intre un test psihologic de revista glossy si un test profesionist

O sa incep ca pe Facebook, cu un citat, asa ca imaginati-va un fundal cu apus de soare in timp ce scriu cu Helvetica: "Choose a job you love and you will never have to work a day in your life". Continuand sa raspundem la intrebari mari cu citate simple, dam si peste niste vorbe ale lui Steve Jobs: "The only way to do great work is to love what you do". "Follow your passion", uite o sintagma care devine tot mai populara, mai ales in asociere cu asteptarile generatiei Y la angajare. Despre ce nu prea se vorbeste, cel putin nu la fel de simplu incat sa fie pus intr-un citat si aruncat pe internet, este cum ajungi sa vezi care e "your passion" si cum ar arata acel "job you love". Aici intervine platforma PeMeserie.ro, care vine cu un raspuns complex: afla-ti pasiunea, gradul de inteligenta si tipul de personalitate, apoi alege un job. Lansata de editorul de teste psihologice stiintifice TestCentral, platforma le ofera tinerilor romani accesul la trei teste psihologice pentru orientarea in cariera: JVIS (test care identifica interesele vocationale), IST (test pentru masurarea inteligentei generale) si BFQ (testul care identifica profilul de personalitate al fiecaruia). Am vorbit cu Dan Petre, coordonator al proiectului, despre tineri si alegerile in cariera si cum vrea PeMeserie sa ofere o mana de ajutor in relatia asta.

SMARK: Date recente* despre particularitatile tinerilor romani din generatia Y arata tendinta de a lasa oportunitatile, si nu vocatia, sa le aleaga parcursul profesional. Cum se pliaza platforma pe acest context?
Dan Petre: Intr-adevar, am realizat chiar noi un studiu de acest gen in 2012, inainte de a incepe lucrul la PeMeserie.ro. Colegii mei au stat de vorba cu elevii de liceu, care le-au marturisit ca isi aleg carierele in functie de oferta de joburi de pe piata muncii, de ce e “la moda” pe piata muncii sau de cat de bine e remunerata profesia respectiva. Suntem de acord ca este importanta satisfactia financiara sau cel putin asigurarea unui venit decent, insa stim cu siguranta ca un job bine platit intr-un domeniu nepotrivit este extrem de dificil de gestionat. Intr-un domeniu in care nu iti gasesti locul din punct de vedere vocational este dificil sa faci performanta si cel mai probabil vei fi nefericit. Prin PeMeserie.ro, incercam sa gasim o cale de mijloc pentru a sustine generatia de viitori specialisti. Le propunem tinerilor arii largi de activitati (de exemplu justitie, stiinte sociale, business sau vanzari) in interiorul carora pot identifica diverse profesii care sa impace atat vocatia, cat si nevoile financiare.

Dincolo de aceasta realitate, platforma PeMeserie.ro se adreseaza in primul rand tinerilor care au inteles deja ca este intelept sa caute acele oportunitati care sunt sustinute de vocatie si inclinatii in care au investit deja interes si timp. Intentionam ca pe viitor sa dezvoltam mai mult componenta de informare si educare a orientarii vocationale si de cariera.

SMARK: Cum se impart rolurile intre tineri, parinti si profesori in alegerea carierei? Pana unde merg influenta familiei si a scolii in stabilirea meseriei? Cum se integreaza platforma PeMeserie in relatia asta, cum va asteptati sa o influenteze?
Dan Petre: Exista o varietate de situatii. O mare parte din tinerii de liceu nu stiu exact ce drum vor urma pana dupa bacalaureat, aplica la facultati cu admitere fara examen, cu dosar, iar apoi cumva facultatea ii alege pe ei si nu invers. Cei care se pregatesc cu mult timp inainte pentru admitere iau decizia impreuna cu familia, care ulterior ii sustine emotional si financiar in ceea ce priveste pregatirea. Rolul profesorilor este de cele mai multe ori unul redus. Din pacate. Foarte rar se intalnesc profesori care sa faca educatie “de viata” cu elevii, care sa le explice in ce constau diverse meserii sau profesii si sa ii indrume spre o cariera potrivita, in functie de abilitatile lor, observate de-a lungul timpului. Aici intervine PeMeserie.ro. Ne dorim ca acest serviciu sa devina un consilier de cariera 24/7. Scopul nostru este ca rapoartele obtinute in urma testarii sa fie instrumente de lucru pe care tinerii sa le utilizeze intensiv in alegerea carierei. Completarea testelor si obtinerea rapoartelor este asadar, doar primul pas. Munca abia apoi incepe. Dupa ce obtin o harta de profesii in care ar putea avea succes, tinerii au nevoie de propria intuitie, de sustinerea parintilor si a cadrelor didactice si, nu in ultimul rand, de ajutorul unui consilier vocational pentru alegerea carierei potrivite.

SMARK: Cat de constienti sunt acum tinerii ca isi pot alege cariera avand la baza teste online? Cata incredere le acorda testelor online, mai ales in contextul in care au mai intalnit teste care pretind sa ofere adevarul (cum ati remarcat la sectiunea FAQ) si in situatia in care nu primesc raspunsul sperat?
Dan Petre:
Ati sesizat un aspect extrem de important. In acest moment, noi ne aflam intr-un proces de educare a pietei. Incercam sa ii ajutam pe tineri sa faca diferenta intre un test psihologic de revista glossy si un test profesionist. Le vorbim despre indicatorii de “seriozitate” ai unui test: durata lui, lungimea lui (numarul de intrebari), tipul de rezultate obtinute, autorii si competentele acestora in domeniu. Toate acestea sunt lucruri pe care ei vor invata sa le verifice inainte sa plateasca pentru un astfel de produs. Noi le punem la dispozitie tinerilor doar teste extrem de riguros construite, adaptate la specificul cultural al Romaniei. Toate cele trei instrumente sunt acreditate de Colegiul Psihologilor din Romania. In cazul in care tinerii nu primesc raspunsul sperat sau au orice alt tip de intrebari, noi ii sfatuim sa mearga la un consilier in cariera pentru sprijin ulterior. Platforma PeMeserie.ro are incheiate parteneriate cu cabinete sau psihologi specializati in acest tip de consiliere. Cu siguranta, impreuna vor gasi o cale de mijloc intre dorintele lor si abilitatile cu care au fost inzestrati. Daca rezultatele sunt flagrant diferite de realitate, recomandarea noastra este ca tinerii sa faca o retrospectiva a modului in care au raspuns la testele psihologice. Daca au raspuns la intamplare sau cand erau extrem de obositi sau distrasi, este posibil ca rezultatele sa fie afectate. De aceea noi le recomandam tinerilor in sectiunea de instructaj a fiecarui instrument sa completeze testele doar cand au dispozitia potrivita, suficient timp si o camera linistita.

In ceea ce priveste aplicarea online, aceasta nu poate reprezenta decat un plus deoarece elimina erorile umane din generarea raportului si le ofera utilizatorilor o modalitate rapida si comoda de testare. Chiar si in cabinetele de psihologie, aplicarea online este deja un standard al calitatii si modernitatii.

SMARK: Cum a aparut initiativa unei astfel de platforme in cadrul agentiei? Ce ati luat in considerare cand ati pornit la drum?
Dan Petre: Lucram intr-o agentie in care majoritatea colegilor sunt psihologi. Fiecare dintre ei avea intr-un fel sau altul in minte ideea de a le oferi tinerilor un ajutor in descoperirea vocatiei. De multe ori, in analiza unor idei de business pornite din domeniul psihologiei aplicate, ne-am blocat la identificarea tipului de acces pe care tinerii il pot avea la un astfel de serviciu. In mod normal, acesta ar trebui oferit gratuit in scoli si licee, chiar de catre stat. Din pacate, in prezent bugetul ministerelor nu prevede astfel de investitii. Suntem convinsi insa ca exista tineri care isi doresc un astfel de ajutor, chiar daca trebuie sa-l plateasca din propriul buzunar. Sau cel al parintilor :). Asa ca ne-am gandit sa construim pentru ei o platforma online de orientare vocationala si sa le explicam pe limba lor ce credem ca li s-ar potrivi din punct de vedere profesional. Drumul a fost lung si am avut mult de munca, insa credem cu totii in ceea ce facem, asa ca am adus proiectul pana in acest punct cu entuziasm. Si o sa il continuam cu acelasi entuziasm.

SMARK: Care sunt publicurile carora li se adreseaza platforma si cum difera nevoile lor in alegerea meseriilor? Cu ce preconceptii va luptati?
Dan Petre: Platforma PeMeserie.ro se adreseaza tinerilor (14-24 ani) care isi cauta cariera potrivita. Dar si adultilor care si-au dat seama ca au nevoie de o schimbare in cariera. Desi pastram cu sfintenie rigorile stiintifice din spatele testelor, am incercat sa ne eliberam de limbajul psihologic stiintific si de aceea adesea arid sau dificil de inteles.

Parintilor ne adresam cu o alta platforma, care va fi online cel mai probabil incepand cu luna viitoare. Se numeste www.parentingromania.ro si va integra atat teste de orientare vocationala pentru adolescenti, cat si teste pentru copii (autism, ADHD, comportament etc).

Preconceptiile de care ne lovim cel mai frecvent au legatura cu intelegerea conceptului de psiholog/consilier. Facem tot posibilul ca tinerii si parintii lor sa inteleaga ce este un psiholog/consilier si ce poate face pentru ei si familiile lor, atat in sens de ameliorare a unor probleme, cat mai ales de dezvoltare personala si profesionala.

SMARK: Cele trei teste disponibile pot fi cumparate si separat. Care e relatia dintre ele? E mai oportun sa incepem cu unul sau cu altul?
Dan Petre: Testele pot fi utilizate si separate, si impreuna. Noi recomandam insa utilizarea impreuna a acestora, intr-o combinatie denumita pompos “baterie de teste”. Fiecare dintre ele scoate la iveala o fateta diferita a persoanei, indispensabila pentru stabilirea profesiei potrivite. Un test de interese ne arata care sunt activitatile pe care le putem face cu placere, un test de personalitate ne arata cum ne place sa actionam in diverse situatii de viata, iar un test de inteligenta ne arata nivelul si tipul de abilitati pe care ne putem baza. Mai pe scurt, ce ne place, cum ne place si cat de capabili suntem pentru a intreprinde o anumita activitate. Este un trio puternic, pe care stiinta il promoveaza in prezent ca fiind cel mai sigur mod de a prezice succesul profesional.

SMARK: Cum ati stabilit costul pentru utilizatori (10 euro** + TVA/ test) si modalitatea de plata (SMS)?
Dan Petre: In stabilirea pretului am tinut cont in primul rand de nevoia de a ne plia pe posibilitatile financiare ale tinerilor din Romania. De obicei, o astfel de testare este mult mai costisitoare (serviciul complet cuprinde de regula testare si o intalnire de consiliere si costa in tari precum Marea Britanie sau Germania intre 100 si 200 EUR), insa prin serviciul PeMeserie.ro am vrut sa o aducem la indemana oricarui tanar. O aplicare de 10 euro este, din perspectiva noastra, un cost mic, comparativ cu beneficiile pe termen lung pe care un tanar le poate obtine prin aplicarea si utilizarea testelor. Din perspectiva parintilor care investesc de multe ori intre 1000 si 3000 EUR/an in meditatiile copiilor, a verifica mai intai printr-un studiu de “prefezabilitate” daca investitia lor este in directia cea buna, poate fi de asemenea foarte intelept :)

Stim ca o parte dintre tineri se intreaba de ce costa un astfel de serviciu (avand in vedere ca exista multe teste gratis online) si ce se intampla cu banii platiti de ei. Cea mai mare parte a banilor merg spre drepturile de autor ale psihologilor care au creat aceste teste si care lucreaza, unii dintre ei de zeci de ani, la imbunatatirea si adaptarea lor la noile generatii. Dezvoltarea de teste este extrem de costisitoare, iar psihologii nu o pot realiza decat cu banii obtinuti de la noi, cei care le rasplatim munca prin plata unei aplicari.

In ceea ce priveste modalitatea de plata prin SMS, am ales-o pentru ca ne-am gandit ca este cea mai rapida si la indemana tinerilor. Nu va ramane insa singura metoda de cumparare. In curand le vom putea oferi si varianta de plata cu ajutorul cardului bancar.

SMARK: Cum va fi promovata platforma? (campanie media, parteneriate – cu cine -, vizite in scoli etc)
Dan Petre: Platforma va fi promovata prin diverse canale. Incercam sa ne concentram pe cele cu un ecou puternic in randul tinerilor. In acest moment suntem foarte activi pe Facebook si pe blog. Vom avea, bineinteles, si parteneriate media cu oricine impartaseste aceleasi valori ca si noi sau are acelasi scop: susutinerea tinerilor in orientarea spre cariera potrivita. Deocamdata nu avem planificate vizite in scoli, insa daca vom observa ca tinerii au nevoie de noi acolo, cu siguranta vom merge in intampinarea lor.

SMARK: Se acorda din ce in ce mai multa importanta EQ-ului (coeficient de inteligenta emotionala). Se va masura si aceasta dimensiune prin intermediul platformei?
Dan Petre: Intr-adevar, inteligenta emotionala a devenit din ce mai apreciata in viata profesionala. In testul de persoanalitate pe care il oferim prin PeMeserie.ro atingem prin unele scale si aspecte legate de EQ. Un test de EQ in sine nu este deocamdata planificat pentru PeMeserie.ro. Cu siguranta vom include insa un astfel de test intr-un alt proiect al nostru pe care il vom lansa in primavara anului viitor. Dar este inca o surpriza, nu va spun mai multe acum :)

SMARK: Cati utilizatori va asteptati sa cumpere testele in primul an de la lansare?
Dan Petre: Nu ne asteptam la o explozie de aplicari in primul an. Trebuie sa devenim cunoscuti, iar oamenii sa capete incredere in noi si in ce le putem oferi din punct de vedere al calitatii. Ne asteptam ca primul an sa fie unul de tatonare si, asa cum spuneam si mai devreme, unul de educare a tinerilor in sensul de a apela la un astfel de serviciu. Speram ca in urmatorii ani, insa, consilierea vocationala si utilizarea de instrumente profesioniste sa devina un standard. Piata muncii o cere in acest moment. Vom considera ca ne-am atins scopul atunci cand din ce in ce mai multi tineri vor profesa in domeniul pe care il studiaza, iar companiile vor raporta un nivel ridicat al satisfactiei muncii printre angajati.

* Studiul Litteris et Virtuti. Educatia prin ochii tinerilor, realizat de Youth Monitor prin SMARK Research (2012)

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related