Tinerii din Romania simt recesiunea – Majoritatea categoriilor de consum inregistreaza cifre in scadere pe acest target

In acelasi timp, tinerii de peste 18 ani consuma mai mult alcool. Iar peste 40% se declara fumatori.

Acestea sunt o parte dintre concluziile care reies din raportul de cercetare Youth Index Romania - Tendinte in activitati, preferinte si consum - 2014/2015 vs. 2013/2014, realizat de platforma Youth Monitor si sustinut de SMARK Research.

Interpretand datele din raport, Prof. Univ. Dr. Vintila Mihailescu (Seful Catedrei de Sociologie a Facultatii de Stiinte Politice din Cadrul SNSPA, colaborator Youth Monitor) precizeaza ca: ”Principala surpriza o constituie scaderea minora, dar sistematica, a procentelor de implicare in toate activitatile monitorizate de cercetare (cu o singura exceptie), fie ca este vorba despre practicarea sportului, cumparaturi online sau controlul medical, mersul la cinema, in discoteci sau concerte live. De remarcat este si faptul ca aceste scaderi sunt comparativ mai consistente la adolescenti (14-17 ani)."

Datele si analizele Youth Index Romania sunt generate in urma unui studiu de piata cantitativ si recurent, cu focus pe segmentul tinerilor, adresat cu precadere sectoarelor si brandurilor din Romania relevante pentru acest public.

Youth Index Romania este un demers al Brennan R&C si Quantix Marketing Consulting care continua initiativa din anul anterior, raportul YouBUS 2013-2014, propunandu-si sa surprinda cele mai importante elemente de referinta despre tinerii de 14-26 ani din Romania, inclusiv dinamica lor in timp.

Dintre principalele concluzii ale raportului de cercetare, amintim:

ACTIVITATI

Datele legate de activitatile inventariate de Youth Index Romania portretizeaza un tanar roman in recesiune in perioada 2014/2015 fata de 2013/2104.  Trendul este confirmat si ulterior, de celelalte capitole ale studiului.

  • Mai putini tineri cheltuiesc offline, pe terase, in baruri sau discoteci, la concerte live, dar scaderea se remarca si in online (doar 27% dintre tineri au facut cumparaturi online fata de 31% in anul precedent).  
  • Calatoresc mai putin in tara, dar cu o frecventa majoritar lunara, practica mai putini sport, dar ramane o oarecare stabilitate in incidenta controalelor medicale.
  • Participarea la actiuni de voluntariat ramane la 19% dintre tineri, o performanta mai slaba decat pariurile sportive, dar usor mai buna decat cea a jocurilor de noroc.
  • Fast foodurile marcheaza un trend usor crescator, cu o incidenta de 67% in 2014/2015, ramanand o solutie ieftina si gustoasa pentru tineri.

CUMPARATURI ONLINE

  • 21% dintre tineri fac cumparatori online de la magazinele din Romania, in scadere de la 26% in 2013-2104. Doar 5% dintre tineri cumpara online de la magazine din afara tarii, un nivel asemanator cu anul precedent.
  • Cei mai multi tineri cumpara online articole vestimentare. Desi in descrestere cu 10%, aceasta categorie pastreaza o distanta considerabila fata de categoria Electronice, care ajunge la o incidenta de 5% din totalul tinerilor (de la 7% in 2013-2014). Acelasi trend descrescator inregistreaza si produsele IT sau telefoanele mobile.
  • Incaltamintea urca usor (astfel ca 6% dintre tineri declara ca fac cumparatori online din categoria incaltaminte), la fel si obiectele de uz casnic.

PRODUSE CONSUMATE

  • 3 din 4 tineri consuma regulat bauturi racoritoare carbogazoase, mai multi decat cei care consuma sucuri de fructe sau bauturi energizante. Cu toate acestea, cafeaua este singura cu o evolutie ascendenta in aceasta grupa, atingand o incidenta de 58%.
  • Berea ramane bautura alcoolica cu cea mai mare incidenta de consum, pe un usor trend crescator (aproximativ 50% dintre tinerii de peste 18 ani). Bauturile alcoolice marcheaza cresteri pe toate categoriile urmarite in studiu: bere, vin, vodka, whiskey sau lichioruri.
  • 42% dintre tinerii peste 18 ani fumeaza.

BUNURI DURABILE

  • Se remarca o crestere consistenta a detinerii telefoanelor de tip smartphone si a tabletelor. O crestere mai modesta se remarca si pentru laptopuri.
  • De cealalta parte, camerele foto digitale, playerele mp3/mp4 sau consolele au inregistrat scaderi in detinere, la fel si bicicletele sau autoturismele.
  • Se inregistreaza intentii de cumparare mai mici pentru toate categoriile mentionate, fata de 2013-2014. Procentele cele mai mari in intentia de cumparare raman pentru smartphone-uri, laptopuri si tablete.

SERVICII

  • Internetul pe mobil atinge 84% ca incidenta de utilizare, in crestere de la 74%. A crescut usor si bancarizarea si detinerea serviciilor de online banking. Desi la un nivel mic, se remarca o crestere semnificativa a serviciilor de creditare.
  • Se inregistreaza intentii de cumparare mai mici pentru toate categoriile de servicii mentionate mai sus.

Datele Youth Index Romania 2014/2015 vs. 2013/2014 pun in oglinda dinamica schimbarilor unor indicatori de preferinta si consum pentru marea majoritate a producatorilor si furnizorilor de servicii relevante pentru tineri.

Monitorizarea unui set de activitati specifice, brandurile preferate, atitudinea fata de proiectia bugetului personal sau satisfactia cu institutii sau servicii publice si private, contureaza un profil necesar oricarui decident intr-o relatie comerciala sau civica cu segmentul 14-26.

Youth Index Romania 2014/2015 vs. 2013/2014 ofera si avantajul metodologic de a surprinde dinamica schimbarilor pe toata perioada analizata- vorbim de o culegere de date continua, eliminand astfel anumite distorsiuni in raportare, rezultate din campanii intensive de comunicare a brandurilor, sezonalitatea unor categorii de produse, sau exclusivitatea “starii de moment” a unor studii dedicate. 

Datele sunt relevante pentru companii si branduri din FMCG, telecom, online, IT&C, banking, retail, pharma, fast food, sport sau turism.

Perioada analizata are la baza 5204 interviuri nationale, 3479 in perioada Aprile 2013 — Martie 2014 si 1725 in Aprile 2014 — Martie 2015

Youth Monitor este prima platforma de cercetare cu focus pe tinerii din Romania, functionand ca un conector social si de marketing intre factorii de decizie din diverse domenii si tinerii romani.

SMARK Research este un serviciu asociat comunitatii de marketing SMARK, prin care sunt identificate trenduri relevante ale pietei si sunt oferite solutii sub forma rapoartelor de cercetare, dezvoltate in colaborare cu cele mai importante firme de research din Romania.



Sectiune

Dictionar



Related