„Generatia nevorbita” are cuvantul

„Generatia nevorbita” are cuvantul

1.500 de liceeni din Romania vorbesc despre relatii

In a Relationship” este un proiect parte din Campania Respectului (initiativa AVON de lupta impotriva violentei domestice), realizat impreuna cu Fundatia Friends for Friends si dedicat adolescentilor din Romania, care pune accentul pe un aspect delicat si sensibil al vietii lor din timpul liceului: primele relatii de dragoste – ce le face sa functioneze si ce le distruge.

Misiunea proiectului este aceea de a ridica gradul de constientizare privind abuzurile potentiale in cuplu si de a preveni violenta din timpul liceului, samburele violentei domestice de mai tarziu. Prin violenta intelegem abuzuri fizice, emotionale, psihologice, sexuale si cibernetice (online).

 

Rezultatele prezentate in continuare provin dintr-un studiu amplu, fara precedent in ultimii ani, care a implicat in total aproape 1.500 de adolescenti

Din luna octombrie 2016 pana in ianuarie 2017, au fost inregistrati 1.400 de respondenti la chestionare online, dintre care 270 la chestionarul de test si 1.131 la chestionarul final, precum si 100 la interviuri directe. Cercetarea a fost co-creata de echipa Fundatiei Friends For Friends impreuna cu adolescentii selectati in urma unui concurs.

Premizele de cercetare au fost obtinute in urma unui focus grup format din adolescenti, in care discutia a pornit de la intrebarea „De ce exista violenta in relatii la liceu?”, si in care am ajuns la urmatoarele:

Majoritatea raspunsurilor (in afara de interviuri) au fost colectate online, de la tineri cu varste cuprinse intre 16 si 19 ani. Fiind intrebari care intra in intimitatea adolescentilor, chestionarul online, elaborat cu ajutorul unui sociolog, cu intrebari deschise, le-a permis sa raspunda sincer, fiindu-le respectata confidentialitatea raspunsurilor.

Ce am aflat de la si despre adolescenti

Cateva idei principale pe care le-am scos din chestionare, interviurile fata in fata si experienta de cercetare a adolescentilor:

  • Violenta nu are legatura cu victima, care adesea nu are nicio vina. Ce e trist insa este ca violenta este mai raspandita decat am crede, pentru ca nu inseamna doar abuz fizic, ci si emotional!
  • Adolescentii duc lipsa de modele functionale de relationare.
  • Constientizarea si vorbitul despre o eventuala trauma ajuta, paradoxal, in relationarea sociala. Asa iti faci prieteni adevarati si vezi cine este langa tine. Profesorii si psihologii pot fi aliati importanti.
  • Baietii sunt mai greu de convins sa vorbeasca despre relatii si au tendinta sa minimizeze impactul si efectele violentei.
  • Adolescentii tin mult la intimitatea lor, nu e usor sa le castigi increderea.

Adolescenti in cautare de modele reale

In lipsa de modele reale, liceenii se inspira din ce consuma pe paine, adica din modelele de relatii pe care le regasesc in filme, muzica si in cartile pe care le citesc. I-am intrebat care sunt cuplurile lor preferate din filme sau seriale, melodiile lor de dragoste preferate si cartile pe care le-au citit in ultimul an. Modelele de relatie recurente care reies din preferintele liceenilor:

Bibliografia care a reiesit din raspunsuri cuprinde preponderent carti din programa scolara (Mircea Eliade, George Calinescu, Liviu Rebreanu, Camil Petrescu, Ion Creanga) sau lecturi recomandate de vacanta, ale caror modele de relatii nu mai au o asa mare relevanta in ziua de azi.

Melodiile alese de liceeni sunt melodii recente, din ult imii ani, care au fost sau sunt inca hituri la radio sau TV (John Legend, Ed Sheeran, Gnash, Bebe Rexha, The Chainsmokers).

In plus de astea sunt melodiile clasice de dragoste (Lara Fabian, Celine Dion) si cateva intrari din muzica romaneasca (The Motans, Emeric Imre). Mesajele melodiilor sunt din zona cliseelor de dragoste romantica, care cere sacrificii: „do it all in the name of love”, „give your all to me/I’ll give my all to you”, „tot ce-i al tau mi se cuvine mie” si o anduranta a sentimentelor – „I will be loving you ‘til we’re 70”, „pentru vesnicie”, „am sa te astept”.

Recurenta melodiilor contemporane sprijina si de data asta nevoia de modele de azi.

Martorii imuni 2 din 3 adolescenti spun c-au fost martori la o scena de violenta fizica si/sau verbala intr-un cuplu de varsta lor. Mult mai putini, 2 din 10, au recunoscut ca au fost loviti intr-o cearta cu prietenul/prietena.

Dintre acestia, 2/3 sunt baieti, care insa au privit cu amuzament faptul ca prietena lor i-a lovit, sau au considerat ca a fost o violenta binemeritata. 18% au recunoscut c-au fost violenti la randul lor: 13% fete si 5% baieti. „Nu e cool ca baiat sa te bata o fata, dar ca fata e cool sa bati un baiat, iti permiti, ca baiatul nu are voie sa dea in tine”, a raspuns unul dintre baietii intervievati de cercetatori.

Daca este surprinzator ca fetele sunt mai degraba violente in cuplurile de liceu decat baietii, cel mai tare ridica semne de intrebare faptul ca mult mai multi se declara martori la violenta dar nu recunosc sa fi fost vreodata implicati intr-o situatie similara in cuplu. 1 din 2 fete si 2 din 5 baieti spun c-au intervenit intr-o astfel de situatie de violenta: i-au separat pe cei aflati in conflict, le-au dat sfaturi (cele mai multe dintre fete), iar 10% dintre baieti au folosit la randul lor violenta fizica sau verbala.

Cei mai multi dintre cei care declara ca nu au intervenit spun ca nu au facut-o pentru ca orice problema se rezolva in cuplu, iar conflictul nu ii privea: „cearta lor nu a mea”, „lucrurile se rezolva in familie” sau „e treaba lor”. Protejarea intimitatii tradusa ca non-interventie in conflicte poate avea insa urmari negative, de propagare a cazurilor de violenta domestica in cuplurile adulte, protejate de martorii tacuti.

Intimitate si abuz 32% dintre fete si 28% din baieti recunosc ca persoana cu care au fost sau sunt intr-o relatie le-a citit mesajele de pe telefon. Jumatate dintre ei au avut o reactie negativa, au fost dezamagiti, s-au suparat pe persoana respectiva si/sau au discutat cu ea despre asta. 1/3 dintre fete si baieti au recunoscut ca au verificat la randul lor mesajele prietenului/prietenei, dar mai mult de 1/3 dintre cei care au facut-o declara ca acestia nu au fost deranjati de incalcarea spatului privat.

„Nu avea nimic de ascuns” este o justificare care s-a repetat de multe ori in marturiile adolescentilor, pe care o putem corela cu modelele lor romantice unde iubirea totala presupune, in acest caz, o anihilare a spatiului intim al fiecaruia atunci cand se afla in cuplu.

Ori controlul excesiv intr-o relatie este o forma de abuz em otional care poate duce la probleme de incredere de sine si de presiesi poate escalada in situa tii mai grave. Mai mult de jumatate dintre adolescentii care spun c-au avut deja o relatie s-au confruntat cu raspandirea de zvonuri despre ei dupa incheierea ei. Liceenii se declara foarte afectati de barfele care ii privesc, mai ales cand sunt initiate de persoane cu care au fost in cuplu, dar ¼ dintre ei recunosc ca fac si ei acelasi lucru la sfarsitul unei relatii.

Adolescentii au nevoie de respect, sinceritate & asuma rea cuvantului dat Adolescentii sufera din cauza faptului ca sunt tratati mai degraba ca niste copii si se simt subestimati. Comunicarea este foarte importanta pentru ei, doar asa ajung sa aiba incredere in cineva, prin conversatii lungi si simtind ca interlocutorul este interesat de ce au sa spuna.

Liceenii se simt relaxati alaturi de persoanele carora le pot spune si detalii aparent nesemnificative („imi place ceaiul neindulcit”), dar care fac parte din ceea ce sunt. Respectul si increderea sunt dezideratele cele mai importante pentru ei in relatiile cu ceilalti, care reies din calitatile pe care le cauta la un partener si la o relatie dar si din ce NU isi doresc:

„Tradarea” este cauza principala a despartirii cuplurilor adolescente. Mai mult de jumatate dintre adolescenti (fete si baieti) au declarat ca nu ar putea trece peste infidelitate in relatie, 32% dintre baieti si 42% dintre fete nu ar suporta minciuna. 13% dintre fete s-ar desparti in caz de violenta fizica sau psihica. In cercetarea fata in fata, multe dintre fete declara ca se simt prost atunci cand baietii flirteaza prea insistent cu ele, le ating fara sa le ceara voia sau au un limbaj vulgar.

Multi dintre baieti invoca la randul lor insistenta fetelor ca fiind o problema, nu suporta sa fie controlati, sa primeasca prea multe mesaje, sau sa fie santajati emotional prin mesaje, care pot merge pana la amenintari cu sinuciderea. Pe termen mai lung, mai multi baieti decat fete declara ca ar trece peste orice ca sa ramana cu persoana cu care sunt (9% versus 3%).

Noi vrem respect!

Asta ne-au repetat in diferite moduri adolescentii care s-au alaturat proiectului In a Relationship. Respect fata de ceea ce cred, ce simt, ce aleg. E violenta domestica o problema reala in Romania si mai ales, de ce ar reprezenta ea un subiect important in formarea unui licean? In Romania, autoritatile estimeaza ca 1 din 5 femei se confrunta cu violenta in familie, la fiecare 30 de secunde o romanca e victima unui abuz, dar de fapt, numarul real al victimelor nu e stiut de nimeni.

Rusinea, traditia, indemnul familiei, lipsa de optiuni sunt doar o parte din motivele pentru care unei femei abuzate ii e atat de greu sa plece. Deseori am auzit insa un motiv care creeaza un cerc vicios: „raman pentru copii”. Copiii care vor creste si in lipsa altor modele se vor gasi, asa cum o arata studiile, la randul lor, intr-o familie in care teroarea devine o normalitate.

Poate ii considerati prea mici, inca teribilisti, inca prea jucausi pentru un astfel de subiect. Intalnirile cu ei ne-au confirmat insa ca adolescenta, perioada primelor legaturi de cuplu e momentul in care trebuie sa afle ca pe o relatie nu poti pune decat pentru putin timp „un filtru Instagram”. Ca e in puterea lor sa devina adulti non-violenti, chiar daca acum pare mai tentant sa fie nepasatori sau mai rau, chiar daca acum, acasa, loviturile, jignirile sau teroarea sunt o obisnuinta.

Dumneavoastra, adultii de langa ei sunteti cei care le puteti arata cele doua optiuni. Aratati-le respect, fiti alaturi de ei si discutati deschis despre ce inseamna o relatie de cuplu sanatoasa.

Stela Toderascu, Senior Manager Commercial Marketing Romania & Moldova, AVON Cosmetics Romania & Moldova AVON crede ca e de datoria noastra sa vorbim la fel de deschis si despre machiaj, dar si despre rani pe care niciun fard nu le-ar putea acoperi. Nu prea ne place sa vorbim despre violenta in familie, e un subiect prea dur si poate nu ne afecteaza direct, asa ca e mai usor sa il ignoram. 

Doar ca 1 din 5 romance e victima a violentei, desi poate parea de neconceput, sunt sanse mari ca o femeie pe care o cunoasteti sa fie victima. Credem ca primul pas pe care trebuie sa il facem fiecare dintre noi e s-o aducem la zi, sa ne confruntam cu ea – ca cititori, ca victime, ca martori, ca oameni – si sa speram ca, pas cu pas, prin a scrie, a vorbi, a constientiza lucrurile care se petrec in jurul nostru, vom reusi sa le schimbam.

Din 2008, prin Campania Respectului, initiativa AVON de lupta impotriva violentei domestice, 500.000 $ au fost donati pentru dotarea a 9 centre de adapost si consiliere pentru victime, 9 burse jurnalistice pentru documentarea responsabila a violentei in familie, campanii de informare si educare, dar si proiecte educationale pentru adolescenti, precum In a Relationship oprim violenta atunci cand nu ne mai prefacem ca nu exist a. Te invitam sa ne fii alaturi si sa nu stai deoparte atunci cand AMOR se transforma in AJUTOR.

 

Fundatia Friends for Friends

Suntem Fundatia Friends For Friends si, din 2011, dezvoltam proiecte si instrumente care sa ii ajute pe oameni sa isi descopere potentialul creativ. „In a Relationship” este primul proiect in care ne adresam adolescentilor si ca sa avem un dialog real, l-am creat impreuna cu ei. Am pornit discutia impreuna, despre relatii si nevoi emotionale, despre ce ii face sa sufere, ce le stirbeste increderea in ei si ce ii ajuta sa si-o construiasca.

Au ajuns singuri la concluzia ca  avorbi ajuta intotdeauna, mai ales a vorbi despre violenta, un subiect care pare prea „adult” pentru aceasta varsta, dar care face parte din realitatea lor. Vrem sa extindem dialogul si speram cu aceste materiale ca si noi, adultii, sa ne apropiem mai mult de adolescenti, sa-i intelegem mai bine si sa-i facem sa constientizeze ca pot schimba ceva, ori in vietile lor, ori in ale altora. Poate asa vom intelege si noi asta. #aicuvantul

 

Echipa „In a Relationship”

Designer proiect: Vlad Tausance
Echipa proiect: Beatrice Weber, Karin Budrugeac, Ingrid Weber, Fundatia Friends For Friends
Grafica & identitate vizuala: Cristina Cazacu, Friends \ TBWA, ilustratii: Livia Falcaru
DTP: Cornel Preda, Friends \ TBWA
Social media: Roxana Caia
Cercetare: Oana Ganea, Ana Rosculet

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Friends\TBWA

Why work with an agency like FRIENDS\TBWA Bucharest? DisruptionⓇAlmost everyone in the business world knows about disruption, talks about disruption or wants to try it, sooner or later. Well, it’s maybe time... vezi detalii »

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related