Beciul transformat în fabrică de câteva hectare

Transformarea asta s-a întâmplat pentru că familia Bucin a făcut investiții de până la 6 milioane de euro în cei 24 de ani de activitate pe piața producției de mobilier.

Bucin Mob a început cu o repartiție socialistă norocoasă. După absolvirea Facultății de Prelucrare a Lemnului din Brașov, Lucia și Dan Bucin au fost trimiși la Reghin pentru a lucra într-o intreprindere de profil (aici cei doi și-au format bazele în producția de mobilier clasic).

În boom-ul de la începutul anilor ’90, familia Bucin începea din subsolul casei să contureze un atelier de producție în lemn. Primii 3 ani, spune Lucia Bucin, până în 1996, pot fi considerați perioada de start-up a actualei fabrici Bucin Mob – perioadă în care familia a adunat o echipă în jurul ideii, a testat lucrul cu mai multe tipuri de lemn și alte materiale, plus construirea unui plan de business sustenabil. Prima livrare a plecat spre Germania, după 5 luni de la începerea activității.

Până în 2000, fluxul de exporturi se rezuma la două pe an, însă odată cu prima investiție majoră - construirea fabricii, cumpărarea terenului și a utilajelor moderne, dublat echipa, de la 20-40 de oameni  - businessul a luat avânt. Odată cu această etapă, Bucin Mob și-a direcționat atenția și către diversificarea gamei de produse. 

De anul trecut, compania colaborează și cu designeri români, printr-o colecție-concept, apărută la venirea în echipă a unui anume Mihnea Gheorghiu (nu publicitarul, ci inginerul în industria lemnului), cunoscator al problemelor relației designeri-producători. Devenit directorul regional al fabricii pe București, el a pus bazele colecției „Bucin Mob Design Collection” împreună cu Mihnea Ghilduș (fondator Dizainăr) și alți designeri de produs. Colecția este formată din 24 de piese de mobilier masiv, cu care Bucin Mob a fost prezentă la Salone del Mobile din Milano și care va fi expusă în cadrul Romanian Design Week. 

Dar până la colecție, avem de trecut prin două decenii ale unui business de familie, motiv pentru care vă las în continuare alături de Lucia Bucin

 

De la Bucin Beci la fabrică în toată regula

În primul an, 1993, exista doar un spațiu mic în subsolul casei noastre, așa numitul atelier. Copiii noștri au denumit acest atelier ”B-B”, provenind de la ideea de Bucin Beci.

Am început cu un credit bancar pentru achiziționarea primei mașini combinate, ceea ce ne-a ajutat să realizăm produse simple din lemn de rășinoase. În primii ani am lucrat doar noi, familia Bucin: tata (Dan), mama (Lucia) și cei doi copii, mici, harnici și curioși să învețe (Dana și Horia). La acel moment Dana și Horia aveau 14, respectiv 10 ani și ne ajutau simbolic, munca noastră cu aceste utilaje contribuind mai mult la procesul de învățare și educare a lor. Ne-am bucurat însă împreună de primul succes: după 5 luni de lucru intens, am reușit să livrăm primul camion de lăzi de nisip și suporți plianți în Germania.

În primii ani a fost greu, dar foarte frumos. Ne bucuram pentru fiecare camion de marfa livrat (maxim 2 camioane/an ), azi am ajuns să livrăm 2-3 camioane pe zi, însă nu mai avem timp sa ne bucurăm pentru că trebuie să începem producția pentru următoarele comenzi.

De fapt, saltul nostru s-a realizat în anii 2000, atunci când am cumparat terenul, am început construcția fabricii și achiziționarea de utilaje din ce în ce mai moderne. Dar cu toate acestea, încă mai păstrăm prima mașină combinată, mândria echipei noastre. Nu este piesă de muzeu, ci o utilizam efectiv.

 

Fondatorii: cu prelucrarea lemnului, de-o viață

Ideea acestei afaceri pe linie de lemn a venit de la colegii noștri de facultate care lucrau la  Tehnoforest Export, întreprindere care realiza înainte de 1989 întreg exportul de mobilă al României. După absolvirea Facultății de prelucrare a lemnului Brașov, fiecare dintre colegii mei au obținut faimoasa repartiție socialistă. După 38 de ani de când am fost repartizați la Reghin, consider că a fost o întâmplare fericită.

Cei din București au mers la Tehnoforest Export, de altfel fiecare dintre noi am mers cât mai aproape de locurile natale. Împreună cu Dan, soțul meu, am ales Întreprinderea de Prelucare a Lemnului Reghin, deoarece era singura întreprindere unde se produceau instrumente muzicale, articole sportive, ambarcații, dar ajungând aici am intrat direct la secția de mobilă a intreprinderii. Aici am învățat adevarata meserie de producator de mobilier clasic – ceea ce azi nu prea mai are relevanță. Această experiență ne folosește însă azi pentru faptul că îmbinăm producția de mobilier clasic și cea de mobilier de design.

Fiul nostru Horia este de asemenea absolvent al Facultății de Inginerie și Prelucrare a Lemnului din Brașov, așadar tradiția merge mai departe.

 

Servicii și echipă: evoluția

Între 1993-1996 a fost perioada de explorare, cu mai multe tipuri de materiale și forme, practic a fost perioada în care am testat piața și am setat următorii pași. Putem spune că a fost perioada de start-up, atunci când am învățat din greșeli, am adunat oameni faini în jurul ideii și am construit planul de business astfel încât să avem un model de afacere funcțional și după primii 2-3 ani.

În prezent există peste 150 de angajați ai fabricii de la Reghin, cifra de afaceri ajungând la aproximativ 5.000.000 euro.

Pe măsură ce fabrica era dotată cu mai multe utilaje, am putut diversifica și gama de produse oferite. Dacă la început ofeream mobilier de grădină și câteva elemente de mobilier foarte simpliste, în 2005 am început să oferim uși și ferestre din lemn stratificat, iar din 2016, am început producția mobilierului de lemn masiv creat alături de designeri români, ”Bucin Mob  Design Collection”.

Știi ce ne miră de obicei atunci când publicul interacționează pentru prima dată cu produsele de tip ferestre și uși din lemn stratificat? Faptul că viziunea prețului în raport cu celebrele ”termopane” este total eronată. Cel puțin în cazul ferestrelor, publicul format din persoane care nu lucrează în industrie are certitudinea că prețul pentru o fereastră din lemn trebuie să fie cel puțin exorbitant.

Prețurile însă sunt atât de asemănătoare încât uneori chiar te întrebi de ce ar prefera cineva să își decoreze casa cu plastic dăunător (și deloc atractiv vizual), în timp ce soluția eficientă din punct de vedere termic și calitativ există pe piață, în forma ei modernă. Spunem modernă pentru că izolația, închiderea, feroneria, geamul, toate sunt caracteristici valoroase ale produselor calitative propuse de noi.

 

Producția de colecții vs. "la comandă": proporția

Produsele de tip ferestre, uși, mobilier de grădină se execută la comandă, deoarece cantitățile și dimensiunile diferă în funcție de client. Mobilierul de grădină se distribuie în cantități mari, către reselleri naționali și internaționali.

Mobilierul de design este o colecție specială, ce este distribuită în cantități mai mici, către iubitorii de mobilier din lemn masiv și reselleri.

 

Mobilierul de design: cine se ocupă?

Ideea a venit atunci când Mihnea Gheorghiu s-a alăturat echipei. El este inginer de industria lemnului (absolvent al facultății din Brașov, de asemenea) și știa foarte bine ce echipamente performante există în fabrica de la Reghin. Fiind el însuși parte din curentul care a adus schimbarea pozitivă în lumea designului românesc, a văzut cât de greu este pentru designerii români să se bazeze pe un producător român de încredere.

A pus totul la cale, iar acum este directorul regional (zona București) care se ocupă de formularea și implementarea ideilor, vânzări, participare la evenimente naționale și internaționale. Practic, această colecție nu ar fi existat fără el și ne bucurăm că a avut un plan atât de bun.

 

Investiții în 4 direcții de dezvoltare: detalii

Dacă în primii 3 ani am experimentat și testat modelul de business, începând cu anul 1996, am început dezvoltarea fabricii și dotarea acesteia cu instalații de uscare, hala de producție măsurând deja 800 mp, iar numărul angajaților fiind cuprins între 20-40 oameni.
În anul 2000 s-au investit 1,5 mil euro într-o nouă platformă de 6,5 hectare, utilaje şi instalaţii, numărul angajaților crescând la 70-80 iar cifra de afaceri ajungând la cca 3.000.000 EUR.

Din anul 2005 au existat investiţii constante de peste 5 milioane de euro, pe care le-am folosit în extinderea fabricii cu noi utilaje, instalaţii de finisare, linii de producţie panouri, softuri şi scule performante, dar și creșterea eficienței energetice (și a securității furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice).

În perioada 2016-2017 am ales să mărim gama de produse introducând conceptul de lucru împreună cu designerii români, pentru crearea Bucin Mob Design Collection, mobilier din lemn masiv. A fost o evoluție firească, reprezentând o maturizare a companiei și a pieței de mobilier din România.

 

Apariția showroom-urilor. De ce Brașov și București?

În anul 2005 am deschis o reprezentanţa la Braşov şi în 2010 la Corbeanca-Ilfov, prin care produsele noastre sunt vândute şi pe piaţa internă.

La început am deschis showroom-ul din Brașov, din două motive, ambele redând conexiunea personală cu acest oraș: este locul în care am studiat împreună cu soțul meu ingineria lemnului, practic locul în care toate ideile noastre au luat naștere. Desigur, Dan este chiar brașovean, iubește foarte mult acest oraș.

În 2017 am deschis showroom-ul din centrul Bucureștiului, de pe strada Maria Rosetti. Este un spațiu aparte, unde expunem atât produse din colecția de design, dar și o parte din ferestre și uși. Deoarece clienții află despre produse și locuri faine de obicei din meniul online, am vrut să le oferim posibilitatea să le vadă ”pe viu”, să atingă masa creată cu rășină epoxidică, să vadă cu ochii lor îmbinările perfecte din lemn, să simtă calitatea materialelor și să primească sfaturi de la persoane reale.

 

Evoluția exporturilor și a cifrei de afaceri

În 2016, Bucin Mob a avut o creștere a cifrei de afaceri de 13%, datorită investițiilor realizate. Totul se datorează modului în care fabrica Bucin Mob din orașul Reghin a fost modernizată în fiecare an, în acest moment având la dispoziție toate echipamentele necesare pentru a realiza astfel de piese de mobilier, ce vor încânta cu siguranță publicul: persoane care își amenajează noua locuință, designeri de interior și arhitecți sau pur și simplu iubitori de design, ce își doresc obiecte unice create din materiale naturale.

Produsele societăţii noastre se exportă în ţări ca Germania, Austria, Italia, Ungaria,
Franţa şi Finlanda și reprezintă circa 70% din cifra de afaceri. Primul transport al companiei, în 1993, a fost livrat către Germania. Clienții noștri importanți de pe cele trei piețe, alături de care ne-am dezvoltat împreună, ne sunt alături din perioada 1998-2000 (Germania, Italia, Austria). Între timp s-a legat, pe lângă o relație de afaceri, și o relatie de prietenie.

Capacitatea de producție:

Ferestre - 20.000 buc/an: 1.000.000 EUR
Uși - 9500 buc/an: 500.000 EUR
Mobilier de grădină - 250.000 set /an: 2.000.000 EUR
Mobilier copii - 16.000 buc/an: 500.000 EUR
Mobilier masiv - 1500 buc/an: 1.000.000 EUR

Anul 2016 s-a încheiat cu o cifră de afaceri de 4.600.000 EURO, reprezentând:

Mobilierul de grădină, căsuțe grădină - 40 % din cifra de afaceri
Uși, ferestre și obloane - 30% din cifra de afaceri
Mobilier din lemn masiv - Bucin Mob Design Collection - 20% din cifra de afaceri
Mobilier pentru copii - 10% din cifra de afaceri

 

Cele mai mari dificultăți la nivel de business

Perioadele cele mai grele au fost, cu siguranță, datorate dificultăților financiare întâlnite de-a lungul timpului. Fiind o familie de ingineri tineri fără sprijin financiar, am fost obligați să contractăm credite. Am avut perioade în care dobânda pentru credite era de 130%, ceea ce în zilele noastre ar fi un faliment sigur.

A fost la fel de dificilă și perioada în care moneda națională s-a devalorizat, atunci când cei mai afectați au fost exportatorii care încasau valută, iar la transformarea în lei pierdeau enorm. În această perioadă multe firme exportatoare și-au închis porțile. Noi am rezistat datorită tenacității și dorinței de a nu ne dezamagi copiii și angajatii.

 

Canale de comunicare și reputația în domeniu

Deși compania Bucin Mob a fost creată la începutul anilor ‘90, comunicarea online a început mult mai târziu, în urmă cu 3 ani. A fost un început timid, ce a constat doar în crearea unui profil de Facebook, însă care nu a avut conținut până în luna ianuarie a acestui an, atunci când am decis că este momentul să investim și în zona de online.

Desigur, nu putem vorbi despre online în anii ‘90 sau chiar începutul anilor 2000, însă, deoarece echipa a fost formată în majoritate din specialiști în domeniul mobilei, a lemnului, a producției și pentru că accentul a fost mereu pe întâlnirea clientului în offline, tot ceea ce am reușit să construim până acum s-a datorat consecvenței în ceea ce privește calitatea și mai puțin metodelor de PR folosite.

Trăim într-un moment în care zona economică dictează foarte mult calitatea. Știm cu toții exemple de restaurante care aleg să înjumătățească porțiile, însă mențin același preț sau, culmea, îl cresc. Când dăm acest exemplu nu ne referim la România, ci chiar la țări cu o istorie mai lungă împreună cu Uniunea Europeană, unde situațiile sunt critice, iar companiile aleg să scadă mult calitatea. Noi însă nu am făcut astfel, ba din contră. Am căutat să păstrăm mereu acel echilibru între preț și calitate și am livrat mereu cel mai bun produs. Am setat mereu standarde înalte de calitate, am fost mereu perfecționiști. Credem că așa am reușit să construim buna reputație de până acum.

Revenind la zona de online, am fost plăcut suprinși să aflăm cât de apreciate sunt produsele de către public, mai ales în aria arhitecților care sunt mereu în căutare de materiale funky și rezistente, de produse eco, ușor de integrat în orice concept. Suntem abia la început și încercăm pe cât posibil să fim sinceri în stilul de comunicare.

Sigur că așteptăm cu entuziasm momentul în care brandul Bucin Mob va fi cunoscut la nivel național, când vom putea crea campanii integrate, cu bugete din ce în ce mai mari, atunci când numărul de fani ai paginilor de social media va fi compus din cifre cu multe zerouri.

Dar știi ce ni se pare cool? Faptul că rata de conversie nu a ținut deloc de aceste numere și că un client recunoaște din prima calitatea chiar și prin intermediul online-ului, fie că este o persoană care caută o nouă masă pentru sufragerie, un arhitect implicat într-un proiect cool sau chiar o firmă serioasă de construcții care dorește uși și ferestre cu o super calitate pentru noul lor bloc. Lucrăm la un nou concept al site-ului, ce va include și un magazin online, pentru cei care doresc să utilizeze doar interfața digitală pentru achizițiile lor.

 

Relația cu desginerii si artizanii români

Legătura Bucin Mob cu lumea designului a fost realizată prin Mihnea Gheorghiu, mai precis prin alăturarea sa în calitate de partener al companiei, în anul 2016. Știm, numele poate fi ușor confundat cu un alt Mihnea Gheorghiu care face lucruri faine în publicitate, dar noi ne referim la cel care a creat 80% din mobila pe care o vedeți la terasa Acuarela.

Ei bine, Mihnea al nostru a avut acest atelier funky denumit Woodyo și l-a cunoscut pe Mihnea Ghilduș la deschiderea Dizainăr, undeva în 2012. De atunci și până în 2016, au creat împreună multe lucruri faine, dar în 2016 au dat mâna și au spus: ”Hai să întâlnim producătorul român de mobilă cu designerii români. O să iasă o treabă tare bună.”

Și așa a fost. Mihnea Ghilduș (fondatorul Dizainăr) a fost curatorul Bucin Mob Design* Collection, dar în același timp s-a implicat personal și a creat un set de masă, banchete și comodă (setul ”Lowpoly”, lansat la Koln 2017) iar câteva luni mai târziu a creat alte 2 produse faine (Masa ”Segmente” lansată la Salone del Mobile Milano 2017 și ”Setul Aster(x)”, lansat la Ambient Expo 2017). Nu a fost însă singurul creator al acestor super produse, ci au fost realizate în echipă, împreună cu Raul Cadar și Magda Traciu, ambii absolvenți ai secției de Design de Produs de la UNArte, acum parte din echipa Dizainăr.

De departe însă cele mai multe produse au fost create de către Constantin Alupoaei, cel care a creat atelierul de design Izzi Design Box. El a venit cu super idei, iar conceptul mesei ”Surf” îi aparține. Deși este un model pe care l-a creat în urmă cu câțiva ani, masa în formă de placă de surf are acum un design nou, este creată din lemn masiv, iar elementul surpriză și foarte apreciat este faptul că o treime din masă este transparentă.

Peter Szabo, un renumit designer transilvănean s-a alăturat proiectului. ”Bucin Mob Design Collection, colecția de mobilier de design din lemn masiv numără acum 24 de piese, însă se va extinde curând, pe măsură ce mai mulți designeri români vor finaliza proiecte ce vor fi parte din această colecție. Designerii au nevoie de producători de mobilă stabili, care să poată realiza prototipuri, care să fie profesioniști, care să nu mărească prețurile în funcție de motive subiective. S-a întâmplat de nenumărate ori ca designerii români să aibă idei faine, dar să nu poată fi puse în practică din lipsa profesioniștilor care să îi ajute. Sperăm ca cel puțin pe partea de producție în lemn să fim alături de cât mai mulți designeri.

*Catalogul colecției de autor Bucin Mob curatoriate de Mihnea Ghilduș poate fi văzut integral aici: www.bucinmobdesign.com. Obiectele din fotografiile cu amenajări sunt create de designeri români (Aerium, Alexandru Ioniță, Andrei Ignia, Ceramic Sparrow, Ciprian Andrei, Izzi Design Box, Florin Poptean, Jazz Design, Mădălina Teler, Marele Deget Mare, Raul Cadar, Studio Mud, Supersomething, Uppercrazy Deco, Ubikubi, Vlad Eftenie) și sunt furnizate de către magazinul Dizainăr.

 

Pe viitor

Continuăm să dezvoltăm noi modele de uși și ferestre din lemn stratificat și să adăugăm noi produse faine pentru Bucin Mob Design Collection.

Cum în luna mai ne uităm mai atent către design prin intermediul evenimentelor și platformei dedicate acestui domeniu, Romanian Design Week, câteva produse de design din această colecție vor fi prezentate în expoziția centrală. Este vorba despre produse create de către echipele de designeri de produs Izzi Design Box (Constantin Alupoaei) și Dizainăr (Mihnea Ghilduș, Raul Cadar și Magda Traciu).

Dezvoltarea despre care vorbeam mai devreme, la nivel regional, continuă cu un nou showroom în zona Transilvaniei, în orașul Cluj-Napoca și printr-un proiect de accesare de fonduri europene, pentru achizționarea liniei de finisaj care are înglobată cea  mai nouă tehnologie în materie - necesară pentru noua colecție de design, dar și pentru includerea în programul nostru de fabricație a mobilierului combinat: lemn masiv, piele ,panouri MDF, placaj, marmură, metal.



Sectiune



Related