Delikat anunta Studiul National al Meselor in Familie

Delikat anunta Studiul National al Meselor in Familie

Masa in familie contribuie la consolidarea familiei, oferind un mediu in care membrii se simt protejati si mult mai deschisi spre comunicare. Conform unui studiu desfasurat la nivel national de brandul Delikat, romanii servesc masa in familie mai rar decat si-ar dori, cel mai des in weekend, desi sunt constienti de beneficiile pe care le aduce, considerand-o un aspect esential in viata lor.

De aceea, brandul creaza o platforma de comunicare prin care isi propune sa sustina mesele in familie si importanta lor pentru echilibrul familial, dar si sa organizeze actiuni prin care tot mai multi romani sa fie incurajati sa se reuneasca la masa cu familia lor.

Constientizarea importantei meselor in familie, la nivelul intregii comunitati este foarte importanta, psihologul Stefania Dumitrescu intarind de asemenea, necesitatea de a ne reuni cat mai des cu familia la masa:

"Hrana cea mai importanta pe care ne-o oferim prin luatul mesei in familie consta in consolidarea sentimentului de impreuna, (re)confirmarea sentimentului de apartenenta si nu in ultimul rand, stabilizarea unei identitati familiale care ne este punct de sprijin in construirea mai departe, a unei noi matrici familiale. Pe de o parte, masa in familie este un obicei care dezvolta o obisnuinta de care, de cele mai multe ori, odata ajunsi la adolescenta si mai apoi in primii ani de tinerete, simtim nevoia sa ne indepartam – ca reactie fireasca de autonomizare. Pe de alta parte insa, la interiorul fiecarei familii, masa in familie reprezinta un ritual. Pregatirea mancarii, asezatul mesei, pozitionarea la masa a membrilor, discutiile (uneori cu teme repetitive), intampinatul celor ce vin si luatul la revedere din finalul intalnirii, toate aceste aspecte ritualice ce apartin in mod particularizat fiecarei familii, fac parte din ceea ce inseamna masa in familie. Prin urmare, masa in familie nu este doar despre mancare, ci mai ales despre hrana afectiva si mentala pe care o furnizeaza prin setul de ritualuri transmise din generatie in generatie, contribuind astfel la intregirea unei identitatii familiale cu implicatii directe in construirea identitatii personale.", a completat Stefania Dumitrescu, Psiholog, Psihanalist, Membru asociat Societatea Romana de Psihanaliza (SRP), Presedinte Asociatia Romana de Psihanaliza de Cuplu si Familie (ARPCF).

 

"Servitul mesei acasa, impreuna cu cei dragi, inseamna mai mult decat modul in care pregatim retetele si aranjam masa, reprezinta o adevarata experienta de familie. Mai mult, mesele in familie au o semnificatie aparte intrucat reprezinta o oportunitate de a ne reconecta si comunica cu cei dragi. De aceea, odata cu noua platforma Delikat, ne-am propus sa lansam o campanie manifest, prin intermediul careia din ce in ce mai multi romani sa constientizeze importanta meselor in familie si sa se foloseasca de orice oportunitate pentru a se reuni cu familia la masa. Pentru a atrage atentia asupra contextului social actual si pentru a promova la nivelul intregii tari beneficiile meselor in familie, ne propunem sa marcam pentru romani, Ziua Nationala a Meselor in Familie.", a declarat Andreea Bobes (Category Manager Savoury & Dressings, Unilever).

Studiul realizat de brandul Delikat la nivel national releva o serie de aspecte importante cu privire la comportamentul si obiceiurile romanilor in ceea ce priveste masa in familie.

Infografic Delikat - Studiu importanta meselor in familie

 

67% dintre romani iau mesele in familie, in fiecare zi

Conform studiului, in medie, romanii iau masa in famile de 6 ori pe saptamana. Pentru cuplurile cu copii, o masa in familie este considerata un moment la care participa membrii familiei nucleu: cuplul efectiv si copilul/copiii. Parintii cuplului participa de asemenea la mesele in familie sau la intalnirile de weekend, mai ales daca locuiesc cu acestia sau daca au grija de copii.

Cei mai des intalniti participanti la mesele in familie sunt partenerii (sot/sotie, iubit/iubita) in proportie de 50%, copiii 43% si parintii 44%. O frecventa mai redusa la mesele in familie inregistreaza surorile/fratii, in proportie de 25%, socrii cu 11%, bunicii 10%, unchi/matusi 8%, nora/ginere 6%. Interesant este ca in zona urbana, la mesele in familie participa si prietenii, in proportie de 20%.

Schimbarea dinamicii societatii influenteaza si tabloul meselor in familie. Desi in proportie redusa, la mesele in familie participa si colegi de birou/scoala (6%), veri (5%), chiar si vecini (4%).

 

83% dintre romani iau mesele in familie cel mai des in weekend, in timp ce 17% dintre romani iau mesele in timpul saptamanii, cel mai des

Tinerii si adultii cu varste intre 18 si 45 ani servesc mai des decat media, masa in familie, in timpul saptamanii (24% vs.17%), la fel si familiile care au copii (22% vs. 17%). Weekend-ul este in continuare dedicat meselor in familie, insa au loc mai des in zilele de duminica, decat in cele de sambata, 53% vs. 31%.

Studiul demarat de Delikat a scos in evidenta si faptul ca masa principala in familie, din timpul unei saptamani, este cina, care, in comparatie cu micul dejun si masa de pranz, este o masa proaspat gatita, ce contine tipuri mai grele de alimente (cum ar fi carne si cartofi prajiti).

Programul incarcat al romanilor isi pune amprenta si pe tipul meselor in familie. Majoritatea romanilor servesc cel mai des cina in familie, in timpul saptamanii (80%), iar in weekend, servesc pranzul in familie cu o preponderenta mai mare (88%). In timpul zilei, membrii familiei servesc mesele separat, la serviciu, la scoala, la domiciliu, la restaurante, fiind caracterizate de graba, presiune temporala (oamenii trebuie sa ajunga sau sa revina la locul de munca, la scoala etc.).

 

4 din 10 romani servesc mesele in familie mai rar decat si-ar dori

Desi frecventa meselor in familie este semnificativa, 40% dintre romani si-ar dori sa se reuneasca mai des cu familia la masa. Printre barierele identificate in luarea mesei in familie se numara: dificultatea in a reuni membrii familiei (55%), lipsa de timp (39%), programul lung de lucru (38%), lipsa unui program regulat / comun de masa pentru toti membrii familiei (35%).

Barierele sunt legate in principal de programul diferit al membrilor familiei: parintii lucreaza in schimburi, fac ore suplimentare, copiii merg la scoala/gradinita, sunt implicati in activitati extracurriculare, iar daca exista mai multi copii in gospodarie de varste diferite, acestia de regula au program scolar diferit.

 

Cum se simt romanii cand iau masa in familie?

Conform studiului national, cand romanii servesc masa in familie se simt impliniti (73%), fericiti (72%), increzatori (61%), linistiti (58%). Pe de cealalta parte, cand romanii servesc masa singuri, se simt grabiti (59%), nelinistiti (32%), stresati (28%), tensionati (26%).

Poate cel mai important rezultat al studiului este faptul ca 83% dintre romani considera ca mesele in familie sunt importante, iar printre cele mai des mentionate beneficii ale acestora se numara: imbunatatirea comunicarii intre membrii familiei (94%), reprezinta o oportunitate de a petrece timpul cu familia (94%), ofera un sentiment de siguranta si unitate 91%.

 

Metodologie Studiu National al Meselor in Familie:

Studiul a fost desfasurat cu sprijinul agentiei iSense Solutions in doua etape: cantitativa si calitativa. Componenta cantitativa a cuprins un esantion de 640 respondenti cu reprezentativitate nationala (urban 67% & rural 33%), cu varste cuprinse intre 18 si 65 ani (50% barbati & 50% femei). Numarul mediu al membrilor din familie a fost de 3 persoane, iar numarul mediu al copiilor din familie este 1. In cadrul componentei calitative a fost realizat un jurnal pentru a documenta online timp de 7 zile, mesele a 6 familii (3 familii din mediul urban si 3 familii din mediul rural), utilizand o aplicatie mobila - Indeemo - pentru a explora si intelege prin imagini si clipuri video cum se desfasoara mesele lor in familie.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related