PR la Rosia Montana Gold Corporation, crash testul comunicatorilor

un interviu cu Ariana Badin (PR & Marketing Communication Director, UPC)

PR-ul trebuie sa aiba un rol strategic in procesul de business al oricarei companii, pentru ca, atat timp cat se ocupa de reputatia companiei, de comunicarea de criza si de relatia cu toti stakeholderii, inseamna ca indeplineste, in mod direct, o functie a managementului. Ceea ce inseamna, implicit, ca PR-ul e integrat in strategia de marketing, aducand multa credibilitate in relatia dintre diferite publicuri. Mai multe detalii despre rolul PR-ului intr-o companie aflati din interviul realizat de SMARK cu Ariana Badin (PR & Marketing Communication Director, UPC).

Dinu Boboc: Ai ocupat functia de Communication Coordinator la compania Rosia Montana Gold Corporation in perioada 2005-2008. Intre aceasta companie si UPC exista diferente mari in ceea ce priveste domeniul de activitate. De ce aceasta schimbare?

Ariana Badin: Pe cand eram la RMGC, in echipa de la vremea aceea obisnuiam sa zicem ca jobul nostru la RMGC este un fel de crash test / test Euro NCAP al comunicatorilor. Nu fara oarecare mandrie, ne spuneam ca nici un job in comunicare nu se aseamana cu ce avem noi acolo.

Ca department de comunicare, esti 24/7 in alerta, nu exista wekenduri sau concedii – tin minte ca, la un moment dat, radeam cu colegii, spunand ca trebuie sa iesim la bere in ziua in care nu ne confruntam cu o criza de comunicare. Au fost trei ani extraordinari, in care am invatat cat de importanta, dar, in acelasi timp, si dificila poate sa fie comunicarea.

Dar, dupa ce investesti intr-un proiect tot ce stii ca tine de tine si, din pacate, rezultatele intarzie sa apara (din cauza unor factori care nu tineau neaparat de comunicare), e natural sa nu te simti implinit ca profesionist de comunicare.

Trebuie sa recunosc ca am fost surprinsa cand cei de la UPC m-au sunat sa imi propuna acest job, nu ma gandisem niciodata pana atunci ca as fi putut lucra in telecomunicatii. Si mai surprinsa am fost cand, dupa o discutie in care am reusit sa nu fim de acord cu cea mai mare parte a agendei unui department de comunicare, CEO-ul de atunci al companiei Jack Mikaloff mi-a spus "cred ca noi doi ne vom intelege foarte bine".

Apoi, am cunoscut restul echipei si pe Severina, actualul CEO, si am ajuns sa-mi doresc sa lucrez cu ei. De doi ani si jumatate, avem parte impreuna si de rezultate si de adrenalina; atunci cand parte din business-ul tau este sa intri in casa omului si esti atat de aproape de conusmatorii tai incat te percep ca pe un dat natural - felul in care te comunici face diferenta dintre un brand si utility.


Dinu Boboc: Toti trebuie sa facem alegeri in cariera, unele mai usoare, altele mai grele. Care a fost, pentru tine, cea mai dificila alegere in cariera?

Ariana Badin: Din fericire, nu cred ca am avut parte pana acum de alegeri foarte dificile in cariera. Pot spune insa ca am avut de facut o alegere foarte importanta, in momentul in care mi s-a propus sa preiau departamentul de comunicare de marketing din cadrul UPC. Stiam ca nu o sa fie usor si ca obiectivele sunt foarte ambitioase, dar, in acelasi timp, era o noua provocare si mai ales – era o recunoastere pentru mine. Asa ca, am luat hotararea aceasta cu mare bucurie.

Dinu Boboc: Ai lucrat mai multi ani in PR, iar recent ai inceput sa lucrezi pe marketing. Care sunt diferentele si asemanarile dintre cele doua activitati?

Ariana Badin: Intotdeauna am crezut ca PR-ul trebuie sa aiba un rol strategic in procesul de business al oricarei companii. Atat timp cat se ocupa de reputatia companiei, de comunicarea de criza si de relatia cu toti stakeholderii, inseamna ca este direct o functie a managementului.

Implicit, PR-ul e integrat in strategia de marketing, aducand multa credibilitate in relatia cu diferite publicuri. Din aceasta perspectiva, e greu sa faci distinctii clare: ambele procese sunt integrate in strategia de business, dar produc valoare pentru companie in mod diferit.

Dinu Boboc: Un comunicator trebuie sa aiba mai multe calitati pentru a reusi in profesie. In Romania, care crezi ca ar trebui sa fie principala sa calitate?

Ariana Badin: Perseverenta si faptul ca trebuie sa invete in permanenta. Am vazut multe persoane care invata si se ambitioneaza, pana ajung intr-o pozitie buna, calduta. Dupa care filmul s-a terminat, se aseaza confortabil pe scaunul de management si nu mai fac nimic care sa ii scoata din zona de confort.
Russel Davis spunea "always be in beta" si se referea la atitudinea deschisa fata de a invata, de a experimenta si a impartasi lucruri cu publicul tau. Genul asta de atitudine ne tine vii in profesie si conectati la actualitate.

Dinu Boboc: Scoala romaneasca care formeaza oameni de comunicare a fost foarte activa in ultimii ani. Ce parere ai insa despre calitatea ei?

Ariana Badin: Si in zona de comunicare, scoala romaneasca are problemele ei "istorice": intre bagajul teoretic cu care incarca studentii si nevoile efective din piata exista un grad de decalare. Din ce stiu eu, cazurile fericite de aspiranti care s-au integrat foarte bine intr-un job de comunicatori au doua motive principale: fie respectivii au invatat si la scoli de specialitate "de afara", fie au inceput sa lucreze in domeniu inca din timpul facultatii.

Dinu Boboc: Ce crezi ca ar mai trebui facut, in Romania, la capitolul comunicare, pentru ca lucrurile sa mearga mai bine?

Ariana Badin: Cred ca din anumite puncte de vedere stam destul de bine la capitolul comunicare. Facand parte din LGI (Liberty Global, n.red.), am ocazia sa interactionez cu alte 13 tari si vad proiectele si campaniile lor de comunicare. Si pot spune ca, de multe ori, facem lucruri mult mai interesante si creative decat alte tari.

Faptul ca piata din Romania nu este inca una matura, ca ne confruntam zilnic cu provocari si bugete limitate – ne forteaza tuturor – atat comunicatorilor clienti, cat si agentiilor, resursele de inovatie si ne pun in situatia de a ne reinventa povestile si a crea personaje mai juicy….

Dinu Boboc: Ai lucrat dintotdeauna in comunicare? Care este background-ul tau profesional?

Ariana Badin: Spre norocul meu, inca de la inceputul carierei am lucrat in acest domeniu. Primul meu job a fost intr-o agentie de PR, unde am stat trei ani, a fost o adevarata scoala in care am invatat bazele comunicarii. Daca nu as fi inceput inca de atunci sa lucrez in acest domeniu, nu as fi putut avea experienta necesara pentru pozitia pe care o ocup in prezent.

Dinu Boboc: Scoala este importanta pentru un specialist in comunicare. Ce scoala si cursuri de specializare ai urmat? Care te-a influentat cel mai mult in cariera?

Ariana Badin: Am profitat din plin de faptul ca fac parte dintr-o companie multinationala si am fost la diverse cursuri si workshopuri in Amsterdam, Viena, Varsovia, Bruxelles etc. Toate au fost utile, iar partea cu adevarat buna este ca, in urma celor mai multe, invatai anumite lucruri care chiar puteau fi aplicate...

Dinu Boboc: Fiecare profesionist isi stabileste obiective de atins in cariera sa. Care sunt cele atinse de tine pana acum? Care urmeaza in viitor?

Ariana Badin: Am stiut intotdeauna ca vreau sa fiu foarte buna in ceea ce fac si mi-am propus sa stau in preajma unor oameni care ma pot inspira si ambitiona. Acum cativa ani, la o intrebare asemanatoare, am spus ca dorinta mea este sa ajung sa conduc departamentul de comunicare al unei multinationale. Azi, pot sa spun ca obiectivul a fost depasit, acum ma ocup atat de departamentul de PR cat si de cel de marketing comunicare. Pentru viitor, obiectivul e acelasi, dar cu o nuanta diferita: imi doresc acelasi lucru, dar poate intr-o alta tara.

Dinu Boboc: Unii oameni de comunicare se plang ca, desi au o cariera de succes, nu au timp si pentru viata personala. Crezi ca poti avea o cariera de succes dar sa ai suficient timp si pentru viata personala? Te vezi lucrand in acest domeniu si peste 20 de ani?

Ariana Badin: Cred ca este un timp pentru toate, un timp pentru cariera si un timp pentru familie. Din pacate, nu cred ca poti excela in acelasi timp la ambele capitole. Din punctul meu de vedere, pentru a construi o cariera e nevoie de multe ore suplimentare si de anumite compromisuri pe care trebuie sa le faci. Asta nu inseamna insa ca nu exista timp si pentru viata personala si cred ca mai mult conteaza cum iti petreci acel timpul liber decat cat timp liber ai dupa orele de serviciu.

Daca peste cinci ani ma vad intr-o alta tara, conducand departamentul de comunicare sau corporate affairs, peste 20 de ani ma vad sub soarele Toscanei intro casa romana cu familia si pretenii in jur, avand propria livada de maslini si o rezerva respectabila de Brunello.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Companii

Pozitii

Sectiune



Related