Pe ce si-a cheltuit Cosmote bugetul de marketing, anul trecut

Anul 2010 incepea pe micile ecrane cu o reclama Cosmote, pentru romanii care erau cu ochii, la ceasul dintre ani, pe PRO TV, liderul pietei de televiziune din Romania. In 2011, strategia media a Cosmote se pare ca a avut un capitol separat pentru noaptea de Revelion: brandul de telefonie mobila dansa cu Dan Negru la “Revelionul recordurilor”, pe Antena 1, si canta de mama focului la concertul “Live revolution”, organizat si difuzat de Pro TV. Operatorul e in prima liga si daca ne luam dupa cheltuielile de publicitate: pe pozitia secunda, in 2009, si pe cea de-a treia treapta a ierarhiei, in 2010, potrivit Alfacont, care ia in calcul sumele brute. Intr-un interviu acordat SMARK, Dana Bursuc (Senior Manager Marketing Communications Department, COSMOTE Romania) a explicat ca, desi “echilibru” a fost cuvantul de ordine, proiectele speciale si-au gasit loc in strategia de anul trecut.

“Am ales sa comunicam constant pe tot parcursul anului, bineinteles, punand accent pe perioadele clasice de sezonalitate pozitiva - sarbatorile de Paste si Craciun, de exemplu - insa fara a neglija perioadele considerate in mod obisnuit ca fiind mai linistite. Dimpotriva, am ales ca in aceste perioade sa avem o prezenta puternica, considerandu-le o oportunitate de a ne transmite mesajele mai clar”, detaliaza Dana Bursuc una dintre particularitatile strategiei media a operatorului.

Sa recapitulam: 2010 s-a tradus prin comunicare clasica, dar si neconventionala. Ca sa sumarizam in si mai putine cuvinte, spunem asa: 183 milioane euro la rate-card. Aceasta este suma care apare in dreptul Cosmote, in tabelul furnizat de Alfacont. Din acestea, aproape 182 milioane euro s-au “vazut” pe TV, in calupurile publicitare sau in asocieri speciale.

“In 2010, am adoptat o strategie media echilibrata prin care, desi ne-am concentrat pe comunicarea clasica, nu am neglijat nici comunicarea neconventionala, implementand o seama de proiecte speciale pe parcursul anului. Cel mai recent a fost asocierea cu programele de revelion ale principalelor statii tv, ProTV si Antena1, care ne-a asigurat o prezenta puternica pe tv, intr-un mod neconventional, in noaptea dintre ani”, spune Dana Bursuc.

Nici un canal in detrimentul altuia

Pe principiul “cine doarme de Revelion, doarme tot anul”, am putea spune ca “cine isi face reclama de Revelion, isi face tot anul”. Si am putea sa adaugam, daca ne luam dupa cifrele Alfacont, ca e vorba mai mult despre TV.

Dana Bursuc spune, insa, ca niciunul dintre canalele media folosite de Cosmote nu a fost ales in detrimentul altora, in 2010, accesand toate canalele media disponibile: de la cele clasice – TV, print radio, outdoor si internet, pana la cinema, indoor, evenimente.

“Mixul intre aceste canale a fost facut tinand cont in primul rand de potentialul fiecaruia de a transmite mesajele noastre catre publicul tinta, apoi de eficienta comunicarii - Return On Investment este un indicator pe care il urmarim in toate activitatile noastre - insa si de potentialul fiecarui canal media in parte si avantajele oferite de particularitatile lor”, adauga aceasta.

Altfel spus, strategia de media a fost centrata pe atingerea cat mai eficienta si eficace a publicului tinta, aceasta avand ca punct de plecare cercetarile extensive pe care Cosmote le face constant si prin care incearca sa afle cat mai in amanunt atat nevoile publicului tinta, cat si obiceiurile sale de consum media. “Le folosim impreuna cu analizele bazate pe studiile sindicalizate media la nivel de piata, pentru a alege modalitatile de comunicare cele mai potrivite pentru fiecare tip de media, precum si calea cea mai buna de combinare a avantajelor fiecarei media in parte”, adauga aceasta.

Online versus print

In ceea ce priveste publicitatea online in 2010, Dana Bursuc spune ca a avut o evolutie pozitiva, atat prin prisma bugetelor investite, fiind una din putinele medii ce a inregistrat o crestere a bugetelor investite, cat si din perspectiva diversificarii modalitatilor de comunicare prin intermediul acestui canal.

“Am remarcat o crestere a numarului de proiecte speciale implementate. De asemenea, a crescut ponderea publicitati contextuale si a Search Engine Marketing in detrimentul publicitatii de display. Nu in ultimul rand, 2010 a fost anul in care publicitatea online pe retele sociale (cu toate componentele ei) a fost in prim-plan, devenind o componenta importanta a oricarei strategii de comunicare”, explica Dana Bursuc.

Daca, in online, lucrurile s-au miscat, presa scrisa – ca ne referim la ziare, ori la reviste, isi continua scaderea. Totusi, advertiserul Cosmote a dat un vot de incredere printului, chiar daca sumele brute investite in publicitatea in ziare si in reviste au scazut, in 2010 fata de 2009, de la 2,54 milioane euro la 1,56 milioane euro.

“2010 a fost un an in care am incercat eficientizarea la maxim a investitiilor in comunicare fara a neglija aspectele care tin de iesirea din conventional si abordarea unor rute mai putin testate”, concluzioneaza Dana Bursuc.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Related