Piata conservelor: se pastreaza frecventa de achizitie si consum, scad volumele

interviu cu Robert Redeleanu (Managing Director, Scandia Food)

Scaderea vanzarilor in piata de conserve este de 12-15 % ca volum si de 7-10% ca valoare, insa numarul de unitati vandute ramane constant, potrivit  declaratiilor lui Robert Redeleanu (Managing Director, Scandia Food). Scandia Food este lider pe piata conservelor pe baza de carne din Romania, avand o cota de piata in volum de peste 54% (sursa: MEMRB, iunie-iulie 2010), in crestere cu aproape un procent fata de aceeasi perioada a anului trecut. Iar in cea mai mare categorie a acestei piete, pate cu ficat, Scandia Food  a atins in iunie-iulie 2010 o cota in volum de peste 70%, in crestere cu aproape trei puncte procentuale fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Compania a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri de 203 milioane lei - valoare cu 1,7% mai mare fata de cifra de afaceri inregistrata in 2008 -, si este prezenta pe piata din Romania cu marcile: Scandia Sibiu, Bucegi, Sadu. Directiile de actiune ale Scandia Food, anuntate cu ocazia conferintei despre rebrandingul realizat de Seed Consultants, sunt: dezvoltarea portofoliului de produse si extindere la export (Bulgaria, Ungaria). In plus, in cateva saptamani, Scandia Food va lansa linia de produse pentru HoReCa: Bistro Line.

Alina Galeriu: Care este situatia pe piata de conserve in Romania?

Robert Redeleanu: Se inregistreaza o scadere accentuata pe piata din Romania. Conform estimarilor noastre interne, este vorba despre 12-15% scadere in volum, cu variatii de la segment la segment. Retail auditul indica o scadere si mai accentuata.

Alina Galeriu: Bun, asta ca volum, dar din punct de vedere valoric?

Robert Redeleanu: Scaderea valorica exprimata in ron este putin mai mica, deoarece a exista crestere de pret, inclusiv crestere TVA. Se invarte pe la 7-10 %. Dar pentru ca este vorba de piete diferite, pana la urma – de mancaruri, de pateuri, de vegetale –  coordonatele variaza.

Alina Galeriu: Care este categoria de produs care o duce cel mai prost?

Robert Redeleanu: Segmentul de mancaruri: “Ready Meals”. E legat foarte strans de activitatea economica din Romania. Ce se intampla in sectoarele economice, industriale ale Romaniei este repetat foarte foarte strans de evolutia pietei. E firesc cumva: consumul “on the go” a scazut, mancarurile gata preparate reprezinta o alternativa usor mai costisitoare, desi mult mai consistenta, pentru un pranz la serviciu.

Alina Galeriu: Despre obiceiurile de consum ce puteti sa ne spuneti?

Robert Redeleanu: Daca ma gandesc la pate, romanii consuma cu aceeasi frecventa, dar cumpara o cantitate mai mica. Deci nu mai cumpara 300 sau 200 de grame, cum faceau inainte, cand probabil isi permiteau sa nu consume tot produsul cumparat. Au trecut pe size-uri mult mai mici, incercand sa eficientizeze in modul asta bugetul. Daca e sa comparam ca numar de bucati vandute, vindem acelasi numar de bucati ca in 2008, ca in anii in care nu exista aceasta “depresie economica”, doar ca ce se intampla acum: se cumpara size-uri mai mici. Pe scurt: mananca mai putin.

Alina Galeriu: Dar nu e un pret economic la size-urile mai mari?

Robert Redeleanu: Ba da, e un paradox. Doar ca, daca vorbim de conserve, in momentul in care deschizi conserva nu poti sa consumi din ea 3 sau 4 zile. In schimb, daca vorbim de alte categorii, cum sunt detergentii, in momentul in care deschizi un pachet big size poti sa-l tii o luna, doua luni, fara niciun fel de probleme. Si atunci un asemenea economy pack functioneaza.

Alina Galeriu: Ce masuri luati ca sa incurajati consumul?

Robert Redeleanu: Continuam sa investim foarte mult in branduri, vorbesc de investitia de media si anul acesta a fost un an foarte intensiv si din punct de vedere al promotiilor. Am lansat cu mult curaj si variante premium, de exemplu Pate gasca si rata integrala de la Scandia Sibiu. Dezvoltam in continuare piata cu gusturi si formate noi.

Alina Galeriu: Cam cat ati investit in campaniile de comunicare anul acesta?

Robert Redeleanu: Acelasi numar de GRP ca anul trecut. Deci ca si aparitii tv, consumatorul a vazut aceeasi frecventa a aparitiilor Scandia.

Alina Galeriu: Dar acelasi numar de GRP cumparati cu un buget mai mic... Cat de mare este scaderea de costuri media?

Robert Redeleanu: Am zis ca este o mentinere a GRP-ului, ca reusim sa eficientizam cumpararea de GRP, asta e alta problema.

Alina Galeriu: Apropo de promotii, despre care ati amintit mai devreme. Veti continua “ofensiva promotionala”?

Robert Redeleanu: Nu-mi place acordarea de discount-uri nejustificate, care sa nu faca altceva decat sa distruga valoarea pietei. In cazul nostru, repet, fiind aceasta scadere in piata si incercand sa raspundem si nevoilor pe care le au retailerii, pentru ca in general ei sunt cei care pun presiune pentru acordarea de promotii, am cheltuit mai mult anul acesta cu promotiile, dar nu-mi propun sa continuam in aceasta linie. Pe termen mediu si lung nu cred in construirea unui brand prin promotii. As prefera sa cheltui acesti bani in media, pentru constructia de brand adevarata.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune


Comentarii

Sorin Dinu
acum 15 ani
porno izle
Sorin Dinu
acum 15 ani
test test


Branded


Related