Eram in cautari si marketingul m-a ales

un interviu cu Ioana Gorganeanu (Marketing Manager Romania & Regiunea Balcanica, MasterCard)

... asa ar suna pe scurt povestea Ioanei Gorganeanu (Marketing Manager Romania & Regiunea Balcanica, MasterCard). Are 29 de ani, ii place sa calatoreasca, isi iubeste profesia, vrea un concediu in China. In plus, am mai aflat de la ea cum e sa lucrezi intr-o multinationala, ce te motiveaza si ce nu, de ce e bine sa fi lucrat in agentie inainte sa lucrezi la client si care sunt provocarile cele mai mari cand faci tranzitia. In rest, Ioana a facut cu modestie o pledoarie pentru “a fi in cautare” si a fi deschis la optiunile care se ivesc, ca un sfat pentru tinerii aspiranti la o cariera in marcom.

Alina Galeriu: Ioana, care au fost momentele care au marcat traseul tau profesional?

Ioana Gorganeanu: Nascuta, crescuta in Bucuresti, romanca 100% si pasionala, pentru ca am si o echipa de fotbal preferata, merg si in concediu in Romania. Am 29 de ani si am terminat in Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, din cadrul Universitatii din Bucuresti. Am terminat facultatea in 2003-2004. Inca din timpul facultatii m-am apucat sa lucrez. Am lucrat ca ghid de turism in primii doi ani. Mi-am luat cateva certificate de la Ministerul Turismului si, in momentul, acela am crezut ca asta e viata mea: sa calatoresc si sa am grija de turisti. Dupa care, datorita specificului facultatii, pe care mi l-am ales absolut intamplator, m-am hotarat sa fac si altceva; ca o paranteza, vroiam sa dau la foarte multe specialitati, vroiam sa fac Litere, vroiam sa fac Studii Europene, vroiam sa fac ASE, economie, foarte multe aveam in cap, si pana la urma m-am hotarat la aceasta facultate. Cum spuneam, datorita specificului facultatii alese m-am hotarat sa mai incerc si altceva si m-am apucat de PR. Am facut PR la Universitatea din Bucuresti la Biroul de Relatii Publice. Faceam brosuri, scriam articole pe site si am initiat si proiectul cu alumni.

Dupa care am terminat facultatea si am descoperit ca munca intr-o universitate este satisfacatoare in sine, dar nu si din punct de vedere financiar. In consecinta am zis: trebuie sa-mi gasesc alt job si m-am indreptat spre publicitate. In 2002 – 2003 am inceput sa lucrez la McCann Erickson, fiind client service. Am avut grija de clienti precum ING, Nestle si MasterCard si cateva fundatii. Am lucrat doi ani si jumatate acolo. A fost o munca absolut senzationala, pentru ca am trecut prin toate palierele muncii in publicitate: am scris si texte, am facut si corectura, am invatat Corel Draw, Adobe Illustrater, iar dupa acesti doi ani si jumatate petrecuti la McCann Erikcson, mi s-a propus de catre MasterCard sa ma alatur echipei de aici. Deci lucrez din 2005 ca marketing pentru MasterCard Romania.

Alina Galeriu: In prezent ocupi functia de Marketing Manager Romania & Regiunea Balcanica, MasterCard, ai avut o ascensiune in companie pentru a detine aceasta functie?

Ioana Gorganeanu: La inceput habar n-aveam despre sistemele de plata, deci personal am avut o ascensiune, dar am fost angajata pe aceasta functie (Marketing Manager Romania n.r.) inca de la inceput. Nu am fost angajata insa pe functie regionala, partea asta a venit putin mai tarziu, prin 2007. La inceput eram responsabila pe Romania si Bulgaria, iar din 2007 s-au adaugat si celelalte tari pe care le coordonez in prezent pe partea de marketing: Moldova, Serbia, Macedonia, Muntenegru, Albania, Kosovo.

Alina Galeriu: Deci pana la urma tot ai ajuns, asa cum iti doreai, sa calatoresti mult, cel putin in interes de serviciu. Dar concediile unde ti le faci?

Ioana Gorganeanu: Weekend-urile mi le fac la munte la schi, iar concediile mi le fac in general in Europa pentru ca sunt mare fan placa. M-am dat cu schiurile de la 7 ani, iar de la 20 am inceput sa ma dau cu placa. Asa ca ma duc si eu in destinatiile preferate de clientii MasterCard, spun asta tinand cont de locatiile in care se fac tranzactii, respectiv Austria, Franta, Bulgaria, toate la schi. Iar vara imi fac concediile pe la munte.

Alina Galeriu: Chiar ma gandeam, avand in vedere ca functia este atat de solicitanta si ca ai mereu business trips, daca mai e fun sa calatoresti pentru tine.

Ioana Gorganeanu: Crede-ma ca daca ar fi sa aleg un alt job, cred ca tot pe acesta mi l-as alege, pentru ca imbina perfect partea de calatorie cu specialitatea pe care o am eu: comunicator.

Alina Galeriu: Cand iti ramane timp pentru tine? Sau iti place atat de mult ceea ce faci ca nu mai simti nevoia de timp pentru tine?

Ioana Gorganeanu: Simt nevoia sa existe si timp pentru mine, as fi ipocrita sa spun altceva: am si o viata personala. Imi ramane timp seara, noptile sunt ale mele si, in general, weekend-urile sunt ale mele. Weekend-ul il dedic familiei, prietenilor.

Alina Galeriu: De ce ai ales marketing? Mai ales ca initial directia era mai generala: comunicare.

Ioana Gorganeanu: Iti spun sincer ca a fost o alegere de conjunctura. Mai degraba marketingul m-a ales pe mine, decat eu pe el. Intrand in agentia de publicitate faceam, evident, publicitate, care este o parte importanta a marketingului, dar nu e tot ce inseamna marketingul. Iar cand mi s-a oferit sansa de a veni la MasterCard, am acceptat-o avand doua motivatii: in primul rand faptul ca lucram cu o persoana absolut extraordinara, care este acum General Manager MasterCard Romania si Regiunea Balcanilor, in al doilea rand, stiam ca MasterCard va cunoaste o dezvoltare uriasa in urmatorii ani si, pentru o persoana care avea 23 de ani la momentul acela, MasterCard suna foarte cool. Deja vedeam in 2003-2004 campaniile nationale: “Utilizeaza MasterCard si poti castiga bilete la finala Champions League” sau “Poti sa realizezi calatoria la care ai visat de o viata”, “Poti castiga 10.000 de euro acum”. Asa ca am zis “Wow, MasterCard!”. Mi-am spus: e o companie care are niste branduri extraordinare, e o companie pe stilul meu, iti ofera momente priceless, asa ca de ce sa nu merg acolo.

N-a fost o alegere gandita foarte mult, trecuta prin toate palierele creierului meu, ci a tinut foarte mult de conjunctura. Probabil ca daca nu mi se deschidea portita asta cu MasterCard, pana la urma as fi ajuns tot intr-o companie multinationala, tot pe partea de marketing, dar o companie foarte apropiata ca valori de valorile MasterCard.

Alina Galeriu: Deci pentru tine conteaza foarte mult cultura organizationala in decizia de a te angaja?

Ioana Gorganeanu: Eu cred ca in orice companie, orice job ai avea, trebuie sa te identifici cu valorile companiei. De exemplu, daca in momentul acesta sunt mare fan marketing este pentru ca lucrez pe o piata pe care am cunoscut-o de la inceput si cu care am crescut. Dar MasterCard nu a fost niciodata genul de companie in care sa ti se spuna: “esti dactilograf, dactilograf ramai”. Dimpotriva, este genul de companie care iti ofera posibilitati de schimbare, de avansare, de imbunatatire a propriei personalitati. Ca sa-ti dau un exemplu: pentru ca am fost aici inca de la infiintarea biroului local, am facut treaba de secretariat, am facut treaba de legislatie, traduceri, licensing, am facut financiar, iar in momentul in care am facut financiar, MasterCard m-a trimis la cursuri (2 ani), am facut sales, am mers la cursuri de sales, am facut product development, am mers la cursuri de product development, am facut marketing, am mers la cursuri de marketing. Sunt sigura ca daca in viitor voi avea dorinta sa fac relatia cu comerciantii, asta voi face. Daca vreau sa ma specializez intr-un domeniu sau altul, cu siguranta MasterCard imi va oferi sansa sa fac respectivul lucru.

Alina Galeriu: Cat de mult te ajuta acum faptul ca tu ai lucrat intai in agentie?

Ioana Gorganeanu: Enorm de mult ma ajuta. Inteleg punctul de vedere al agentiei. Relatiile sunt extraordinar de bune si cinstite pentru ca eu stiu ce vorbesc ei, iar ei stiu ce vorbesc eu. Cea mai importanta experienta pe care am acumulat-o in agentie este experienta de a coordona lucrurile; mai mult decat Corel Draw, in agentie am invatat sa coordonez proiecte si oameni – astfel incat atunci cand am venit aici, mi-a fost mai usor sa mentin o relatie cu agentia. Si coordonarea agentiei presupune tot coordonarea unui proiect, a unei echipe. Deci munca in agentie a fost o etapa foarte importanta si un pas pe care, cred eu, trebuie sa-l faca orice marketer: sa cunoasca si itele unei agentii de publicitate inainte de a ajunge marketer.

Alina Galeriu: Daca ai avea ocazia sa te intorci la munca de agentie ai face-o?

Ioana Gorganeanu: Nu m-am gandit la asta, dar ca prim impuls pot sa spun da. In momentul acesta nu este cazul, dar las orice portita deschisa. Sunt genul de persoana care ar putea sa lucreze si intr-o fabrica de textile si spun asta pentru ca experienta pe care o acumulezi in multinationale sau de-a lungul dezvoltarii unor proiecte, te ajuta sa faci orice vrei tu sa faci ca om. Experienta de la MasterCard, de la McCann, din PR, din etapa in care am fost ghid turistic, din tot ce am facut pana acum in viata, toate imi dau increderea ca pot sa fiu inclusiv manager la o fabrica de mezeluri.

Alina Galeriu: Cum a fost momentul de tranzitie de la agentie la client? Care a fost marea provocare atunci?

Ioana Gorganeanu: Stii de ce mi-a fost cel mai frica? De lipsa mea de experienta in sistemul de plati. Aveam ceva experienta deoarece lucrasem pe contul MasterCard in agentie, dar deja la client era un pic altceva. Erau alte relatii, trebuia sa vorbesc cu foarte multe banci, trebuia sa le inteleg. Aveam mai multi furnizori sau clienti decat aveam in agentie. La agentie aveam patru clienti, ii cunosteam, ma cunosteau, aveam echipe dedicate care lucrau cu mine. Ori la MasterCard am avut dintr-o data 36 de clienti in Romania, clienti care inglobau cate 5-7 sau 9-10 oameni pe fiecare departament. Spre exemplu, la Banca Transilvania lucram cu departamentul de marketing, departamentul de produse, departamentul legal, cu sucursalele, cu agentiile. Trebuia sa cunosc ramificarea, structura organizatorica a fiecarui partener cu care lucram. Asta a fost marea provocare si marea schimbare, pentru ca la agentie lucram cu departamentul de marketing al clientului si atat, in schimb aici lucrurile au capatat o alta amploare.

Alina Galeriu: Ce planuri ai de acum incolo?

Ioana Gorganeanu: Planuri personale: am un vis de vreo doi ani si sper sa il realizez anul viitor: imi doresc sa am trei saptamani de concediu in China. Asta e foarte punctual, dar pe termen lung: imi doresc ca eu, familia, prietenii, clientii, furnizorii sa ma ajute sa devin ceea ce vreau sa devin. Vreau sa devin mai buna in ceea ce fac, vreau sa am relatii mai bune decat cele pe care le am, sa le cresc, sa le cultiv, vreau sa calatoresc mult, vreau sa invat mult, vreau sa-mi intemeiez o familie, sa am un copil, vreau sa imi achit creditele, vreau sa-mi fac un card World Signia. Iar pe termen scurt: vreau un card PayPass de la BRD.

Alina Galeriu: Am simtit o unda de perfectionism in raspunsul tau: mereu vrei mai mult, mai bine. Cred ca dintotdeauna te-a caracterizat spiritul competitiv si probabil de aceea ai si ales sa participi la Olimpiadele Comunicarii, in perioada facultatii: din nevoia de a te autodepasi. Apropo, ce ai invatat din experienta aceasta?

Ioana Gorganeanu: Inainte de toate trebuie sa spun ca imi pare nespus de rau ca nu se mai organizeaza anul acesta Olimpiadele Comunicarii, vroiam sa dam si noi un brief acolo, pentru ca este locul in care se formeaza un comunicator. Eu am participat cand aveam 21 de ani, cu cei mai buni prieteni de-ai mei din facultate, iar 85% din ei lucreaza in prezent pe posturi de strategie si creatie in agentii, iar ceilalti doi au afaceri proprii. Deci ori ne-am gasit noi un grup foarte tare, ori ne-au ajutat Olimpiadele Comunicarii sa devenim un grup foarte tare, sau poate e o combinatie de factori.

Olimpiadele Comunicarii au insemnat un concurs. Era singurul concurs la vremea aceea in domeniul nostru, deci insemna totul. Olimpiadele Comunicarii reprezinta pentru etapa de facultate, ceea ce au reprezentat olimpiadele nationale pentru etapa de liceu. Si spun asta in cunostinta de cauza, pentru ca in clasa a 10-a am fost la Olimpiada nationala de limba latina.

Alina Galeriu: Ce premiu ati obtinut la Olimpiadele Comunicarii?

Ioana Gorganeanu: Premiul intai.

Alina Galeriu: Si dupa participarea la Olimpiadele Comunicarii v-ati angajat imediat, toti membrii echipei?

Ioana Gorganeanu: Unii dintre noi da, altii nu. Eu m-am angajat la McCann, la un an dupa aceea. Sincera sa fiu eu trebuia sa ma angajez la revista Unica drept fashion editor, dar n-a fost sa fie. Ideea e ca am cautat. Am cautat pentru ca nu stiam ce vreau de fapt. La 21-22 de ani cum era sa stiu ce inseamna marketing de fapt, relatia cu furnizorii, bugete, financiar. Chiar nu stiam.

Alina Galeriu: Ai un sfat pentru aspirantii la o cariera in marcom?

Ioana Gorganeanu: Trebuie sa caute. Trebuie sa isi doreasca ceva cu atata ardoare incat sa poata realiza lucrul acela. Trebuie sa invete mult, sa citeasca mult, sa vorbeasca cu multa lume, sa ii asculte, sa faca niste cursuri (nu neaparat facultate de specialitate), sa fie intr-o permanenta cautare, sa intre pe Facebook si Twitter sa vada ce se intampla, sa citeasca IQads, sa-l mai citeasca pe Mihai Coman de la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, sa se uite la televizor la stiri, chiar daca nu le plac, e important sa vada structura de gandire. In plus: sa calatoreasca, sa primeasca burse in strainatate si sa profite de ele, sa se inroleze in programe de invatamant, cum ar fi derularea Grant-urilor la Universitate. Si nu in ultimul rand: sa se joace, sa se bucure, sa fie acolo. Sigur, nu strica nici un pic de noroc, daca se poate.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Sectiune



Related