"Criza te stimuleaza in ambele posturi: de consultant si de manager"

un interviu cu Mihai Ghyka (Director General, StarBev)

SMARK se tine de cuvant si aduce mai multe detalii despre decizia lui Mihai Ghyka de a deveni General Manager StarBev, dar si despre perioada pe care a petrecut-o ca antreprenor.

Romanita Oprea: Timp de doi ani de zile ati fost pe cont propriu. Cum a fost aceasta experienta pentru dvs.?

Mihai Ghyka: Dupa 12 ani petrecuti in multinationala unde competitia si presiunea care se pune pe rezultate sunt foarte mari, am simtit nevoia unei pauze si am dorit sa ma concentrez pe realizarea unor proiecte personale. La un moment dat, exista pericolul de a deveni epuizat si ai nevoie sa iti reincarci bateriile. Asa am simtit si, timp de mai bine de un an m-am odihnit, am calatorit, am acordat timp familiei si hobby-urilor mele. Am petrecut doua luni in Statele Unite cu bursa Eisenhower Fellowships, am desfasurat proiecte de consultanta cu The Network, am participat la cursuri si conferinte.
Dupa acest binemeritat ragaz, ma bucur sa ma intorc in una din cele mai competitive industrii, sa fac echipa cu manageri profesionisti, sa construim impreuna planuri, strategii si scenarii de business real intr-o piata atat de dificila.

Romanita Oprea: Care au fost momentele cele mai importante pentru dvs.?

Mihai Ghyka: Zilele si saptamanile de vacanta petrecute cu sotia mea si cu fiul meu.

Romanita Oprea: Vi s-a parut dificila trecerea de la conducerea unei mari multinationale la statusul de antreprenor? Credeti ca ati ales bine momentul de a fi pe cont propriu? V-a afectat criza?

Mihai Ghyka: Cred ca “diferit” este termenul mai potrivit. De asemenea, in opinia mea, un rol important l-a jucat situatia economica pe care o traversam astazi. Criza te stimuleaza in ambele posturi: de consultant si de manager. Sunt circumstante dificile, comportamente greu de prevazut. Cred ca un manager se dovedeste a fi de succes mai ales in vremurile de criza.

Romanita Oprea: Cum ati hotarat sa va intoarceti? Cum a venit propunerea? Va gandeati dinainte sa renuntati la compania dvs. sau ati luat in considerare ideea doar in momentul in care vi s-a propus sa va intoarceti la InBev?

Mihai Ghyka: Este foarte important de spus ca am venit la StarBev, nu m-am intors la InBev. StarBev este un alt grup, care include operatiunile din Romania, Croatia, Cehia, Ungaria, Muntenegru, Serbia, Bosnia si Slovacia. Este un nou inceput si este un mod diferit de a vedea business-ul.
Am fost contactat de catre reprezentantii StarBev pentru a prelua carma operatiunilor din Romania si acest lucru este un compliment frumos pentru ceea ce am realizat in trecut. In ceea ce ma priveste, m-am intors pentru ca, asa cum am spus atunci cand am plecat din multinationala, mi-am dorit o pauza, pe care mi-am acordat-o si nu a fost vorba de un abandon al vietii corporatiste.

Romanita Oprea: 2010 se anunta a fi un an foarte dificil. Ce asteptari aveti de la noul job?

Mihai Ghyka: Primul pas este sa inteleg privind din interior ce s-a intamplat in ultimii 2 ani in companie si pe piata berii. In ultimul timp, am privit brandurile cu detasarea unui consumator si cu ochii celui interesat de publicitate. Insa privirea consumatorului este diferita de cea omului de marketing. Prin urmare, vreau sa inteleg ce a stat la baza schimbarilor din ultimii 2 ani. Dupa acest proces, voi putea contribui la construirea de strategii si planuri de afaceri.
In acest rastimp, conditiile de piata s-au schimbat, competitia a continuat sa fie activa, consumatorul si-a modificat obiceurile de consum si asteptarile de la branduri, de aceea trebuie sa ne adaptam. In situatia de fata, cred ca este important sa intelegem consumatorul, inainte de a cauta sa intelegem competitia.

Romanita Oprea: Cum credeti ca va evolua piata berii in Romania in acest an? Vom avea parte de surprize?

Mihai Ghyka: Este destul de dificil sa facem previziuni ale evolutiei pietei de profil pentru anul 2010, mai ales ca depindem de relansarea economica prevazuta pentru a doua jumatate a anului.
Cred ca este momentul sa privim cu incredere in viitor pentru ca exista semne de revenire a economiei (instabilitatea politica a incetat, Ministrul de Finante a afirmat in mod expres ca nu va schimba regimul fiscal). In plus, Europa de Vest da semne de iesire din criza si ar fi absurd sa credem ca noi vom ramane deconectati de cresterea economica.

Romanita Oprea: StarBev Romania ce abordare are pentru 2010?

Mihai Ghyka: Misiunea mea este de a ma asigura ca oamenii pe care ii coordonez lucreaza in echipa si cred ca este esential sa avem obiective comune.
La toate acestea, se adauga obiectivele de volum si de profitabilitate, de market share si de “working capital” care completeaza tabloul de bord al unui General Manager.

Romanita Oprea: Care este brandul pe care va veti canaliza cel mai mult atentia in acest an?

Mihai Ghyka: Bergenbier reprezinta, in continuare, motorul afacerii noastre si de succesul lui depinde succesul lui StarBev in Romania. Fara indoiala, vom acorda atentie fiecarei marci: producem berea Noroc, care se plaseaza in segmentul economic, Lowenbrau, alternativa de bere germana de calitate; in segmentele premium si super premium oferim consumatorilor Beck’s si, respectiv Stella Artois.

Romanita Oprea: Ce buget veti aloca activitatilor de marketing in acest an?

Mihai Ghyka: Fara a vehicula o cifra, pot afirma ca activitatile de marketing vor reprezenta unul din pilonii strategiei de business in 2010.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Campanii

Sectiune



Branded


Related