Cat de sifonate au iesit brandurile dupa primul an de criza?

o analiza de Anca Zaharia

Criza economica este un pretext de desfiintare a unor branduri, o triere in randul acestora. Astfel, dispar marcile care nu-si pot consolida o pozitie pe piata sau care nu satisfac cerintele consumatorilor la momentul respectiv. Anul 2009 este aproape terminat si a lasat in istorie multe branduri renumite. Cu totii au fost afectati, de la firme mici, afaceri de familie pana la mari companii internationale.

Cateva branduri, ca Circuit City – sunt readuse la viata prin diverse metode; altele, ca Saab, se sting si apar apoi intr-o noua forma. Cu toate acestea, multe companii sunt inghitite de criza, iar din pacate, majoritatea dispar definitiv.

Branduri iesite de pe piata in 2009

Unul dintre cele mai mediatizate cazuri de faliment din 2009 este cel al General Motors, care pe langa faliment, si-a desfiintat o serie de produse. Chiar daca in Romania nu exista uzine GM, concernul detine aici o reprezentanta si o puternica retea de dealeri. Cele sase marci ale General Motors prezente pe piata din Romania – Cadillac, Chevrolet, Corvette, Hummer, Opel si Saab – au pierdut in acest an, cumulat, mai mult de doua puncte procentuale din cota de piata detinuta la sfarsitul anului trecut. Pontiac isi va inchide portile definitiv din 2010.
In 1993, cand Microsoft lansa Encarta, enciclopedia multimedia era un concept revolutionar. Encarta reunea enciclopediile Funk&Wagnall’s Encyclopedia, Collier’s Encyclopedia si New Merit Scholar’s Encyclopedia. La sfarsitul lunii octombrie a acestui an, Encarta si-a incheiat socotelile.

Fashion la apa

Tot mai multi retaileri de fashion au decis sa-si retraga activitatea sau sa iasa complet de pe piata din Romania. Castro, marca israeliana de imbracaminte adusa in Romania cu catva timp in urma, de firma Solmar, a decis sa iasa de pe piata dupa ce magazinele retelei nu au atins pragul de rentabilitate stabilit anterior. Firma a scos de pe piata si brandul Oasis si a renuntat la parteneriatul cu brandul Max&Co.
Si Extenso, distribuitorul brandurilor Lotto, Gas sau Stonefly, si-a facut planurile pentru anul viitor astfel incat ia in calcul un minus de cel putin zece magazine.
Casa de moda Escada a iesit de pe piata din Romania, in urma falimentului declarat la jumatatea acestui an. In martie, Escada anuntase pierderi grele in anul fiscal 2007-2008, anuntand ca firma nu va mai supravietui daca creditorii nu vor aproba schema de restructurare.


Despre criza si magazinele de IT

Companiile din domeniul tehnicii de calcul si comunicatii s-au confruntat in acest an cu o adevarata prabusire a vanzarilor. Datoriile se acumuleaza iar furnizorii care nu si-au primit banii cer in instanta falimentul companiei cu datorii.

Ultra Pro Computers a fost, pana anul trecut, poate cel mai mare jucator de pe piata de IT. Patronii de la Ultra Pro Computers aveau, in urma cu doi ani, 80 de magazine in toata tara. Astazi nu mai functioneaza niciunul. Ultra Pro Computers a crescut intr-o perioada in care comertul de calculatoare era inca la inceput si a fost singurul care si-a pastrat de-a lungul timpului aproape intacta filozofia initiala de business – magazine de suprafata mica specializate pe produse IT. Poate tocmai din cauza acestei filozofii, compania trece acum prin cele mai dificile momente din ultimii 14 ani?

Grupul Flamingo, care detine reteaua de magazine Flanco, a cerut in aceasta luna, intratea in insolventa, constrans fiind de marii creditori.
O alta disparitie din business-ul romanesc este Curiero, care anul trecut se afla in Top 3 firme de curierat.

Reteaua de hipermarketuri Pic a intrat in insolventa la cerere, luna trecuta, din cauza cresterii datoriilor catre furnizori, pe fondul scaderii vanzarilor cu 30% inregistrate la inceputul anului. Reteaua de magazine Pic numara cinci unitati in Pitesti, Craiova, Braila, Oradea si Calarasi. In urma unui proces de restructurare, actionariatul a decis sa inchida trei unitati – la Braila, Oradea si Calarasi.

Si proiectele dezvoltatorilor imobiliari au beneficiat, in acest an, extrem de greu de finantare. Cel mai rasunator faliment, pe aceasta piata, este un proiect de 1,9 miliarde de euro. Firma EFG Crevedia Development, administrata de niste investitori britanici, se afla in lichidare, iar terenul de aproape 125 de hectare a fost scos, luna aceasta la licitatie de catre lichidatorul PricewaterhouseCoopers.

Conform analistilor din piata, exista si o jumatate plina a paharului, locul marilor firme care au dat faliment fiind luat de altele mai mici si mai flexibile, care se pot adapta usor schimbarilor rapide din economie.

Criza ca oportunitate - branduri intrate pe piata in 2009

Criza a fost o oportunitate pentru brandurile noi, care isi amanasera planurile de intrare pe piata din Romania din cauza costurilor foarte mari de pana acum. Tocmai de aceea, criza a adus si o serie de oportunitati, pentru ca a cernut retailerii adevarati de cei care si-au inceput afacerea fara a avea sustinere si un plan pe termen mediu si lung, profitand doar de conjunctura pietei.

Brandurile noi au patruns pe piata locala odata cu inaugurarea diferitor mall-uri. Astfel, marci cunoscute in lumea fashion ca Hervis, Libri, Cool Cat Musiv, Xanaka, Colours&Beauty, Oviesse, Stradivarius, Retro, New Yorker, Forever 18, Tao, Extyn, Andre, Moi, etc. au incantat mintile micilor shopperite.
Producatorul de lenjerie intima Charlott a intrat pe piata din Romania prin compania Lingerie de France. Brandul francez de genti si accesorii La Bagagerie si-a facut aparitia, oficial pe piata, printr-un magazin amplasat in centrul Mario Plaza din capitala.
Alti retaileri care au decis sa atace piata de fashion autohtona sunt Hervis, C&A, Takko Decathlon, Waikiki si Luis Vuitton.

Elmec Romania a inclus in portiofoliul de branduri distribuite produsele Kitson LA, Traffic People si Joyrich, disponibile in Galeria Famous Brands din Plaza Romania.

In urma unei investitii totale de aproximativ un milion de eur,  GAP a reusit, in mai putin de un an, sa-si contruiasca o imagine pe piata de fashion. Experienta dobandita la nivel regional de catre Grupul Marinopoulos a confirmat asteptarile initiale ale reprezentantilor acestei marci in Romania si anume ca brandurile care si-au creat o imagine puternica la nivel international, pot sustine concurenta tot mai agresiva din piata de retail.
”Faptul ca un brand international indragit precum Gap a deschis doua magazine intr-un an care se anunta de la inceput provocator, arata increderea pe care o avem in piata romaneasca si mai ales, in locatiile alese in cadrul celor doua centre comerciale, Plaza Romania si Baneasa Shopping City. Ne-am intreptat atentia catre mall-uri, nu catre magazine stradale, datorita calitatii celor doua locatii si datorita faptului ca atat Plaza Romania cat si Baneasa Shopping City au un trafic ridicat si constant de vizitatori. Vanzarile au depasit nivelul asteptarilor initiale, suntem extrem de multumiti de rezultate si in special, de aprecierea romanilor fata de acest brand” a declarat pentru SMARK, Stelios Skordalakis, Marketing Manager, Marinopoulos Romania.
Compania suedeza H&M a facut legenda in Romania inca din anii ’90 dar, cu toate acestea, inca nu are un magazin in Romania, desi din 2007 se tot zvoneste ca va aparea unul.

Cred ca toti ne dorim ca aceasta hipermediatizata criza economica mondiala sa treaca cat mai repede, sa ne intoarcem la status quo-ul de dinainte, cand vanzarile mergeau bine iar clientii erau tratati mai putin atent decat ar fi trebuit, pentru ca oricum, mai erau altii care vroiau sa cumpere. Sincer, nu cred ca acestia vor mai avea comportamentele de dinainte de criza. Chiar daca vor incerca sa-si potoleasca frustrarile acumulate in aceasta perioada, vor fi mult mai exigenti si mai deschisi. In pofida tuturor problemelor care apar, investitia cea mai buna este in inteligenta de a fi mai pregatit la finalul acestei perioade destul de dificile.


Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Related