Draga Marketing Manager, nu vreau sa fiu neaparat "in locul tau"

un interviu cu Stefan Ilin (Brand Manager Alexandrion)

Stefan Ilin este un tanar ambitios si norocos in acelasi timp. La doar 22 de ani, lucreaza ca Brand Manager in cadrul Alexandrion. A absolvit Facultatea de Marketing din cadrul ASE-ului si e “boboc” la Masterul de Publicitate si Reclama din cadrul SNSPA. El ne-a explicat cum a ajuns sa ocupe aceasta functie la o varsta atat de “necoapta”. Ne-a povestit cand a avut revelatia ca vrea sa faca marketing, cum l-a ajutat participarea la diferite concursuri, cum ar fi Olimpiadele Comunicarii, ce a invatat pana acum din experienta de Junior si in ce directie se indreapta. Diplomat si nu prea, el a recunoscut ca deobicei la intrebarea “unde te vezi peste 5 ani?” orice tanar ii raspunde nonverbal sefului sau: “In locul tau”. Totusi, nu e neaparat gandul pe care il are el. Noroc ca in scris citim doar cuvinte si nu gesturi. Asa ca trebuie sa-l credem pe cuvant ca, deocamdata, se gandeste ca peste 5 ani pur si simplu va face tot ceea ce-i place, adica marketing.

Alina Galeriu: Care a fost momentul cand te-ai hotarat ca vrei sa faci marketing “cand vei fi mare”?

Stefan Ilin: Momentul a venit destul de tarziu, abia in semestrul II de facultate. Atunci am luat legatura cu marketingul in adevaratul sens al cuvantului si abia atunci mi-am dat seama cat de mult imi place acest domeniu si ca asta vreau sa fac de acum inainte. Am incercat tot in acelasi an sa particip la cat mai multe conferinte si seminarii pe teme de marketing si publicitate, extracurricular, pentru a-mi largi orizontul si a afla cat mai multe despre noua mea pasiune.

Alina Galeriu: Cat de greu a fost sa ajungi sa ocupi pozitia de Brand Manager Alexandrion?

Stefan Ilin: Pentru a intelege mai bine cat de greu sau usor mi-a fost trebuie in primul rand sa detaliez etapele evolutiei mele. Am inceput in luna Iulie 2008 ca intern pe o perioada de 3 luni. Mai departe mi s-a propus sa raman ca Junior Brand Manager pe brandurile Alexandrion: Alexandrion 3*, Alexandrion 5* si Alexandrion 7*. De la 1 Septembrie 2009 sunt Brand Manager pe brandurile mai sus mentionate, la care s-a adaugat proaspatul produs Alexandrion Cola. De aici mai este cale lunga: Category Manager, pe segmentul brandy in cazul meu, iar urmatoarea treapta este Marketing Manager. Scara mai are trepte, dar nu ma tenteaza deocamdata.

Alina Galeriu: Care au fost calitatile care crezi ca te-au recomandat pentru a primi aceasta functie?

Stefan Ilin: Cele mai importante calitati cred ca au fost perseverenta si seriozitatea in ceea ce am facut: nu am renuntat niciodata la ideea ca un proiect al meu va avea succes. Cred ca pana la urma tine de vointa interioara.

Parerea mea este ca oricate calitati native ai avea, nu vei reusi decat prin educarea lor, astfel incat toate sa te poata ajuta in domeniul in care profesezi.

Venind din urma cu baze teoretice mi-a fost mult mai facil sa ma adaptez la mediu si sa ma concentrez pe partea practica a jobului. Din acest motiv am reusit sa invat relativ repede lucrurile care te ajuta sa avansezi in cariera. De aici mai am enorm de acumulat, dar asta cred ca vine odata cu trecerea timpului si poarta numele “experienta”. Tot pentru a sustine ideea de mai sus cu educarea calitatilor, am decis sa urmez un Master in Publicitate si pe viitor sunt interesat sa ma inscriu la un MBA.

Alina Galeriu: In 2008 ai participat la Olimpiadele Comunicarii (OC) si ai si castigat un premiu impreuna cu echipa, la sectiunea “Comunicare Institutionala”. Povesteste-ne ceva despre experienta asta. In ce masura te-a ajutat sau te va ajuta in cariera viitoare?

Stefan Ilin: Aceasta experienta m-a ajutat enorm. In primul rand pentru a fi acceptat in programul de internship. Ajunsesem la interviurile din acea perioada sa discut numai despre aceasta experienta, o ora sau chiar mai mult. Era un subiect care mie imi placea, iar angajatorii nu mai aveau timp sa imi adreseze intrebarile clasice pregatite pentru fiecare interviu.

In al doilea rand, cred ca m-a ajutat foarte mult sa fiu acceptat la Masterul de Publicitate, impreuna cu experienta in domeniu bineinteles.

Acestea sunt avantajele exterioare, care se vad cu ochiul liber, insa aceasta experienta m-a ajutat foarte mult sa evoluez, mi-a dat multa incredere in mine si calitatile mele. Un alt aspect foarte important este ca am reusit cu totii sa transformam echipa de 5 colegi participanta la OC in echipa de 5 prieteni care au castigat medalia de argint.

Alina Galeriu: Intre comunicare institutionala si comunicarea corporatista ai ales adoua varianta. Ce te-a convins?

Stefan Ilin: Alegerea comunicarii institutionale in cadrul OC fost o decizie de echipa. Ne-am adunat cu totii si am studiat toate briefurile de la toate sectiunile Olimpiadelor. L-am ales pe cel care ne-a placut cel mai mult.

Ca si individ, eu unul nu imi doresc pentru moment sa lucrez in mediul institutional deoarece sistemul este subdezvoltat in ceea ce priveste viziunea de marketing si este foarte rigid si greoi. In marketing trebuie intotdeauna sa fii dinamic si sa te adaptezi la conditiile si modificarile pietei, pe cand o institutie reactioneaza foarte greu la modificarile pietei, cel putin in Romania.

Alina Galeriu: Cum e sa lucrezi pe categoria bauturilor alcoolice? Exista restrictii, reglementari pe care ti-ar placea sa le poti schimba?

Stefan Ilin: Categoria bauturilor alcoolice, ca si cea a tigarilor, este foarte restrictionata de legislatie, cel putin in ceea ce priveste politica de promovare. Sa recunoastem, este o industrie sensibila, dar compania in care lucrez intotdeauna a pus mare accent pe respectarea legislatiei din partea angajatilor si pe consumul responsabil de alcool din partea consumatorilor.

Acesta este motivul pentru care compania investeste foarte mult in tehnici BTL, ramura care este mai putin vizibila in revistele de specialitate de comunicare sau pe site-urile cum este si IQads, dar in ochii consumatorilor aceste metode sunt mult mai vizibile decat ATL-ul “cenzurat” care ne este noua permis sa il facem.

M-am obisnuit insa cu aceste restrictii, ele sunt aplicate intregii industrii, deci nu am motive pentru a schimba ceva. Pana la urma sunt sanse egale pentru toti producatorii. Bineinteles ca mi-as dori sa pot aplica mult mai multe tehnici pentru a-mi promova macile, dar vazuta si din alt unghi, aceasta problema este o provocare pentru cei din domeniu: sa gaseasca modalitati cat mai inovative sa ajunga la consumator in conditiile unor asemenea legi.

Alina Galeriu: Cum se impaca entuziasmul unui tanar cu maturitatea unei piete cum este cea pe care activeaza Alexandrion?

Stefan Ilin: Ca tanar, trebuie sa stii sa le alternezi: sa stii cand trebuie sa fii entuziast si cand trebuie sa fii matur. Nu poti fi amandoua deodata, dar nici nu o poti exclude total pe una din ele, deoarece nu ai mai fi omul potrivit la locul potrivit. Pana acum, de multe ori cand am fost entuziast am fost dezamagit imediat dupa. Poate si pentru ca entuziasmul provine din idei “revolutionare” pe care le ai si care crezi iti vor aduce succesul, iar dezamagirea provine din treziri la realitate (facute de altii sau chiar de tine in unele cazuri).

Alina Galeriu: Daca ar fi sa o iei de la capat ce ai schimba in ceea ce priveste traseul tau profesional?

Stefan Ilin: Raspunsul la acesta intrebare se bazeaza de fapt pe starea de spirit din acest moment: daca sunt multumit de mine in acest moment, voi afirma ca nu as schimba nimic, daca nu sunt multumit voi afirma ca as schimba totul. In cazul meu se aplica prima varianta.

Alina Galeriu: Unde te vezi peste 5 ani?

Stefan Ilin: Aceasta intrebare pot spune ca este una din intrebarile clasice adresate de managerul de departament intervievatului, la care cel din urma se relaxeaza si zambeste larg, mesajul gesturilor sale fiind evident: “in locul tau”.

In ceea ce ma priveste, mi-am dat seama ca nu denumirea functiei iti aduce satisfactie, ci ceea ceea ce rezulta in urma efortului depus, rezultatele. Acesta este cel mai puternic stimul, succesul, nu faptul ca functia ta este este x sau y. Prin urmare, raspunsul meu nu este neaparat Marketing Manager. Concluzia este ca peste cinci ani ma vad facand ceea ce-mi place: cu siguranta, tot marketing.

Deoarece multe din persoanele care vor citi afirmatia mea de mai sus o vor crede “de fatada”, le propun o simpla simulare. Ganditi-va ca primiti acelasi salariu pentru functiile de Junior Brand Manager, Brand Manager sau Marketing Manager. Ce pozitie v-ati alege? Cred ca fiecare isi va alege functia care ii promite cele mai multe reusite si unde se simte cel mai confortabil: daca atunci cand esti Junior ai responsabilitati mici, dar trebuie sa faci munca ”de chinez”, atunci cand esti Marketing Manager ai responsabilitati mult mai mari si putina munca marunta sau chiar deloc, alegerea iti apartine!

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Sectiune



Related