Pe online, Romania se afla cu 10 ani in urma Ungariei

un interviu cu Octavian Popescu, Managing Director Initiative

Octavian Popescu, directorul Initiative, povesteste in interviul acordat SMARK, ca la scaderea pietei de publicitate in Romania, in acest an, au contribuit, printre altele, panica managerilor romani in fata crizei, nevoia de majorare a profitului in 2008 si lipsa de realism si de viziune din partea canalelor media. Care este viitorul online-ului in 2010 puteti afla in interviul de mai jos.

Anca Zaharia: Ati fost printre primii care au intuit criza inca de la sfarsitul verii 2008, cand lumea inca mai savura euforia cresterilor. Care sunt previziunile pentru anul 2010 pe piata de publicitate?

Octavian Popescu: De data aceasta lucrurile depind mai mult decat ne-am fi dorit de factori externi industriei de publicitate. Piata de anul viitor se poate situa valoric oriunde intre -10% si +5% versus 2009. Structural vorbind, preconizam o pondere crescuta a TV-ului si a online-ului, chiar cu crestere neta a acestuia din urma fata de 2009.

Anca Zaharia: Ce politica de rate-card au avut marii publisheri in 2009? Cine a scazut, cine a crescut? Cum se va schimba clasamentul anul viitor?

Octavian Popescu: Multi au crescut Rate Cardurile, insa, si discounturile s-au majorat. Cand s-a tras linie, toata lumea a pierdut.

Anca Zaharia: Exista suficienti oameni buni pe piata de marketing si de publicitate?

Octavian Popescu: Nu. De altfel, aceasta este o problema cu care ne-am confruntat permanent in ultimii zece ani.

Anca Zaharia: Care ar fi cea mai interactiva forma de media in 2010?

Octavian Popescu: Si in 2009, si in 2010, si mult timp de acum incolo, singurul mediu interactiv va fi online-ul.

Anca Zaharia: Piata de publicitate a scazut in 2009, fata de 2008, cu aproximativ 35%. Care au fost principalele cauze?

Octavian Popescu: Scaderea pietei a fost efectul mai multor cauze. Panica managerilor romani in fata crizei care s-a reflectat in planul de business pe primele 4-5 luni ale anului 2009. Nevoia de majorare a profitului in 2008 si de siguranta asupra P&L 2009 din partea multinationalelor care au inceput sa taie inca din august 2008. Lipsa de realism si de viziune din partea canalelor media care au intarziat nepermis de mult adaptarea ofertelor la situatia de criza in primele 3-4 luni din 2009. Si ultimul motiv, cel mai adanc si cel mai grav, este scaderea acelerata a consumului care se inregistreaza din trimestrul III incoace si care se va amplifica din instabilitatea cursului valutar si din somaj.

Anca Zaharia: Multi clienti de publicitate au introdus mediul online in planurile lor, pentru ca se asteptau la un viitor extraordinar pe mediul digital. Imbunatatirea situatiei, insa, pentru mediile digitale, in materie de advertising, intarzie sa apara. Cand vor deveni realitate aceste predictii?

Octavian Popescu: Multi clienti de publicitate au introdus online in planurile lor pentru ca isi permiteau investitia (mica dealtfel) iar online-ul era cool, un complement nice-to-have la planul de media principal.
Cand criza a lovit, atat la nivelul bugetului de media cat si in ceea ce priveste modul de gestionare a banilor, online-ul fie a disparut brusc, fie s-a diminuat considerabil, cand in fapt ar fi trebuit sa creasca in importanta.
Partea buna este ca, desi se cheltuieste mai putin pe online, interesul advertiserilor a crescut si s-a sofisticat. Noi credem ca va trece mult pana cand acest interes in crestere se va materializa in campanii si deci va fi monetizat de piata in general. Probabil in cursul anului 2010.

Anca Zaharia: Cum explicati diferentele mari intre ponderea investitiilor pe online in Romania si cea din alte piete din Europa Centrala si de Est? Peste cat timp se vor mai diminua aceste diferente?

Octavian Popescu: Romania este in urma Poloniei, Cehiei, Ungariei, Croatiei si a Sloveniei. Suntem inaintea Bulgariei, Albaniei, Serbiei, etc.
Daca ne uitam la indicatorii macroeconomici, la cei legati de infrastructura, ca sa nu mai pomenim de parametrii de civilizatie, ne dam seama ca Romania se afla cu online-ul exact acolo unde este normal sa se afle, anume cu circa 8-10 ani in urma acestor tari.
Cand se vor diminua diferentele in online? Atunci cand se vor fi diminuat si diferentele din celelalte domenii.

Anca Zaharia: Cat timp va trece pana cand preturile de media vor incepe sa creasca?

Octavian Popescu: Nimeni nu detine raspunsul exact la aceasta intrebare. Ar insemna ca stie deja raspunsul la intrebarea "cand cererea va depasi din nou oferta?"

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Branduri

Sectiune



Branded


Related