Anii ‘90. Concert. Star. Aglomeratie la intrarea in stadion. Oameni nerabdatori. Fani isterizati. Sansele sa intri cu un aparat de fotografiat: extrem de mici.
Unii fani se intreaba de ce nu au voie sa intre cu camera. Ce intrebare stupida! Doar anumite organisme au drept de imagine asupra artistului. Acesta nu poate sa apara in tot felul de fotografii facute de amatori. Lucrurile sunt foarte clare, specialistii in imagine, comunicare si impresariat sunt fermi. Regulile sunt clare. Control la sange! No comment! E logic sa fie asa…
20 ani mai tarziu. Concert. Star. Aglomeratie la intrarea in stadion. Oameni nerabdatori. Fani isterizati. 60 secunde dupa aparitia starului pe scena, acesta este fotografiat si filmat de mii de oameni. Zeci de mii de oameni vad imaginile in cateva minute, puse pe diverse situri de socializare, bloguri, albume online, care pe unde poate. Profesionistii in impresariat si comunicare sunt bucurosi. S-a generat buzz-ul pe care mizau… Este perfect. E logic sa fie asa…
Exemple de genul celor de mai sus, in care norme opozabile sunt perfect argumentate in contexte diferite, se pot gasi in mai multe arii. Cum e mai bine? Care e justificarea corecta a anumitor reguli? Depinde de mediul in care emitem rationamentul si de deschiderea la judecata a celor cu care discuti.
De ce s-a sarit de la protectionismul radical al imaginii starurilor la deschiderea si chiar stimularea accesului la imaginea lor? Printre argumente, merita aminitite:
- Tsunami-ul tehnologic. Camera de pe telefonul mobil face practic imposibila mentinerea barierelor traditionale. Modelul trebuie regandit, cautate noi justificari si utilitati pentru ceea ce pare de neoprit.
- Accesul wireless la Internet si dezvoltarea mediilor de distribuire a imaginilor, foto sau video.
- Inclinatia spre sharing, care devine tot mai mult o caracteristica a societatii globale, fie ca vorbim despre Facebook, cloud, oper-source sau voluntariat.
Intr-un mediu total diferit, cand regulile jocului se schimba radical, oamenii creativi cauta oportunitati noi. Acestea se pot gasi si business-ul merge inainte.
Astfel de schimbari se vor mai produce, la nivel de modele economice sau de atitudine a consumatorilor si producatorilor. Muzica, filmul, patentele, designul, sunt tot mai greu de protejat intr-o lume in care informatia circula cu mare viteza si in principiu gratuit.
Vor aparea multe provocari si, cu siguranta, multe solutii… Modele noi.
Trebuie doar sa… iesim din cutie!

























