Timpul liber la romani. Preferinte, asteptari, consum. Un nou studiu SMARK Research, realizat de eResearch

Timpul liber la romani. Preferinte, asteptari, consum. Un nou studiu SMARK Research, realizat de eResearch

S-a lansat Timpul liber la romani. Preferinte, asteptari, consum, cel de-al saselea raport de cercetare in sistem sindicalizat realizat sub umbrela SMARK Research. Acesta este realizat de eResearch in luna mai 2012 si raspunde la intrebari importante pentru branduri din perspectiva comunicarii cu publicul tinta in timpul liber, momentul in care acesta este cel mai deschis catre mesaje.

Studiul se  adreseaza comunitatii profesionistilor de marketing si comunicare din Romania si este o cercetare reprezentativa pentru populatia adulta de 18-45 ani din mediul urban, cu acces la internet (din cele mai mari orase din tara: Brasov, Bucuresti, Cluj-Napoca, Constanta, Craiova, Galati, Iasi, Oradea, Ploiesti si Timisoara), un set de informatii relevante si specifice, gandit sa ghideze si sa inspire marketerii in deciziile care se refera la activitatile pe care le desfasoara.

Cercetarea a fost realizata online si a avut o componenta calitativa (monitorizare Facebook, IDIs si jurnale) pentru a identifica cele mai  relevante tipologii de oameni din perspectiva petrecerii timpului liber, cat si una cantitativa pe un esantion reprezentantiv la nivel national urban, cu acces la internet.

Acest studiu si-a propus sa creioneze o  harta a modului in care romanii isi petrec timpul liber, din dorinta de a identifica  cele mai exploatate, respectiv neexplorate zone de asociere si comunicare de  catre branduri si de a le oferi acestora idei pentru platforme de activare eficiente. Ideea proiectului  a venit de la observarea unui trend de aglomerare a ‘pietei’ de evenimente si a optiunilor de petrecere a timpului liber, pe de o parte, respectiv a implicarii din ce in ce mai mari a brandurilor in viata sociala a oamenilor.”, a declarat Ioana Dogaru, consultant marketing si comunicare pentru SMARK.

In studiu sunt disponibile informatii despre cum se raporteaza romanii la timpul liber, cum si-l petrec si ce altceva si-ar dori sa faca, ce buget aloca activitatilor din timpul liber, cat sunt de multumiti cu oferta de activitati din orasul lor, dar si modul in care interactioneaza cu brandurile in timpul liber si cat de memorabile sunt aceste interactiuni. Aceste informatii ofera brandurilor posibilitatea de a identifica oportunitatile de comunicare cu publicul tinta, atat din punct de vedere al celor mai eficiente canalele de comunicare, a  modului in care acestea pot fi folosite, cat si a teritoriilor de comunicare inca neexplorate, dar cu mare potential din punct de vedere al receptionarii mesajului transmis de catre branduri.

Daca etapa calitativa a studiului s-a concentrat pe identificarea tiplogiilor de oameni in functie de modul in care se raporteaza la petrecerea timpului liber si la exemplificarea acestor activitati, in partea cantitativa a cercetarii accentul cade pe definirea si cuantificarea timpului liber ca atare, precum si in interactiunea cu brandurile.

Cateva informatii punctuale din raport:

  • Romanii au in medie aproximativ 4 ore de timp liber intr-o zi lucratoare si aproximativ 9 ore intr-o zi de weekend
  • Bugetul mediu lunar alocat pentru activitatile din timpul liber este de 350 de lei. In valoare absoluta acesta este destul mic. El reprezinta, insa, aproximativ 22% din venitul mediu
  • Romanii par sa aiba o viata sociala destul de restransa, preferand compania familiei atat in timpul liber din zilele lucratoare, cat si in cel din weekend.
  • Sunt mai degraba comozi, nu obisnuiesc sa isi organizeze timpul liber si au o predilectie spre activitati sedentare – 80% prefera sa isi petreaca timpul liber dintr-o zi obisnuita in casa. Situatia se inverseaza la sfarsitul saptamanii, cand 76% dintre romani prefera activitatile din afara casei.
  • Romanii se asteapta ca brandurile sa fie prezente in activitati comune (iesit in oras, activitati in aer liber), dar isi doresc si ca acestea sa ii scoata din cotidian: sa organizeze si sa faciliteze accesul la evenimente culturale, sportive sau la petreceri, activitati care nu fac parte din programul lor obisnuit.

Aceste informatii sunt detaliate si segmentate pe criterii demografice: varsta, sex, venit, educatie, raportul cuprinzand corelatii relevante pentru esantionul si subiectul analizate. De asemenea, studiul a identificat brandurile cu cea mai pregnanta prezenta in mintea publicului in timpul liber si care sunt evenimentele si activitatile cu care sunt asociate in general si specific. Astfel, acesta include atitudini ale consumatorilor fata de evenimentele organizate de branduri, ce tipuri de activitati asteapta de la branduri comunitatile din cele mai mari 10 orase ale Romaniei, precum si cu ce tipuri de activitati sunt asociate top 25 de branduri din Romania.

Cred ca lucrurile in Romania ultimilor ani s-au mai schimbat atat la nivel de peisaj cat si la nivel de perceptii. Peisajul mediatic s-a schimbat, la fel si tehnologia. Stilul de viata incepe sa se schimbe. Asadar consumatorul s-a schimbat. In acelasi timp, batalia pe minutele de atentie din mintea consumatorului este mai ascutita decat oricand. Iar brandurile au nevoie sa inteleaga ce s-a schimbat in mintea consumatorului, care sunt mai nou prioritatile acestuia si cum ar putea sa-si adapteze discursul si actiunile pentru a castiga cat mai mult din timpul si atentia lui. Evident asta are foarte multa legatura cu modul in care isi distribuie consumatorul atentia in timpul liber, adica atunci cand este disponibil, accesibil brandurilor si actiunilor de marketing. Asta am intentionat sa punem pe masa oamenilor de marketing prin acest studiu, raspunsuri la intrebarile de mai sus. Am abordat aceasta tema printr-o metodologie hybrid care ne-a permis sa intelegem in detaliu cum definesc romanii timpul liber si cum si-ar dori sa fie intampinati de branduri pentru a-si petrece timpul liber impreuna.”, a declarat Sorel Radu, Owner eResearch.

Cei care doresc sa afle mai multe informatii despre raport sau sa il comande au la dispozitie site-ul Research.SMARK.ro.

Timpul liber la romani. Preferinte, asteptari, consum este cel de-al saselea studiu realizat sub umbrela SMARK Research. Din aceeasi serie fac parte Tanarul in Romania. Profil urban de marketing lansat in 2012 alaturi de Brennan Research & Consultants, Romanii, asa cum sunt. Puls si de la capat, realizat impreuna cu ISRA Marketing Center in 2011, CREME (Celebrity Rating for Effective Measurement of Endorsement), in 2011 impreuna cu Daedalus Millward Brown, Retelele sociale la romani, cu eResearch in 2010 si Femeia ca target - ce e relevant acum (2009), alaturi de Brennan Research & Consultants.

SMARK Research este un serviciu asociat comunitatii de marketing SMARK, prin care sunt identificate cele mai relevante trenduri ale pietei de bunuri si si sunt oferite solutii sub forma rapoartelor de cercetare, dezvoltate in colaborare cu cele mai importante firme de research din Romania.

Infiintata in 2007, eResearch este prima companie de online research din Romania. In cei 5 ani de experienta pe piata din Romania, eResearch s-a familiarizat cu consumatorul online in special prin intermediul comunicarii permanente cu cei peste 50,000 de membri ai panelului propriu, dar si prin programele permante de recrutare pe care le deruleaza. Dupa ce a facut pionierat in cercetarea calitativa cu primul tool de focus grup online din Romania, eResearch a introdus din acest an un nou concept care creste considerabil in Occident, si anume Insight Community, care este puntea dintre research si social media.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Related