Pentru ce fel de lux asuda romanii in strainatate

Pentru ce fel de lux asuda romanii in strainatate
Sursa: Pagina de Facebook "Mandrie si Beton"

Cozi interminabile, produse in numar limitat si lipsite de diversitate – un tablou comercial in care marketingul ar fi o pata de culoare inoportuna. Cam asa se contureaza perioada comunismului privind retrospectiv de pe varful prezentului consumerist saturat cu "de toate". Vorbim despre o perioada in care "te uiti la mine ca la masini straine" definea umoristic uimirea cu care romanii obisnuiau sa perceapa masinile produse in afara granitelor, in care casele luxoase si hainele "de firma" defineau o clasa de neatins. Odata cu caderea zidului comunist, romanii, derutati de avalansa de diversitate, s-au aventurat fara cugetare in achizitii la care nu ar fi visat inainte, acesta fiind valul ce avea sa le transpuna reveriile in realitati. Treptat, masina parcata sub ochii invidiosi ai vecinilor, una dintre protagonistele viselor romanilor, s-a inmultit cu numarul membrilor familiei, "hainele de firma" au fost inlocuite cu sesiuni de shopping la Milano, iar casele pe pamant si garsonierele au inceput sa aiba etaje si scari interioare in spirala.

Acum ca se poate, iar tot ce inainte parea a fi de neatins este intalnit la discretie, romanii mai putin instariti au indraznit sa isi depaseasca conditia trecand granitele tarii. Au acceptat sa culeaga capsuni in Spania, sa zideasca cladiri in Italia sau in Franta, pentru a-si indeplini standardele de lux perpetuate din timpurile comuniste si alimentate astazi de reviste si stiri mondene.

Satele din Romania sunt aproape pustii in timpul anului si se aglomereaza subit in perioade de serbare crestina. De Craciun sau de Paste romanii "ratacitori" pe meleaguri care le recompenseaza munca cum nu le-o face tara se intorc fanfaroni, autori ai unor adevarate expozitii de masini, haine, parfumuri scumpe sau case, cheltuiesc averi pe nunti si petreceri. Romanul trebuie sa detina o casa si cel putin o masina ca sa "se ajunga", iar inchirierile practicate cu regularitate in alte tari europene le percep desuete, semn al trandaviei, o lipsa de care ar fi bine sa te feresti in viata. Romanul trebuie sa aiba, iar asta trebuie sa se vada. Altfel nu exista.

Ilustrativ in acest sens sta proiectul fotojurnalistului Petrut Calinescu, "Mandrie si beton", care surprinde intr-un documentar fotografic viata cotidiana a membrilor comunitatii osenesti si maramuresene, preponderent muncitori la Paris, unde se complac in conditii potrivnice de dragul economisirii care i-ar putea face acasa castigatori ai atentiei si aprecierii vecinilor prin afisarea prosperitatii si a luxului.

"Sa reusesti inseamna sa se vada ca faci bani. Sa faci case, sa le mobilezi cum vrei, sa-ti iei masini de lux... Eu sunt cu mobila de epoca. Toata casa mi-am facut-o de epoca. N-am terminat. Mai vreau sa iau tablouri. Aici in spatele meu o sa fie ca la Paris; nu un singur tablou. Multe. O sa umplu peretii cu tablouri antice", spune Irina J. S., sat Tarsolt, Satu Mare, unul dintre personajele proiectului "Mandrie si beton".

Case
Vasile P. Cajvana, Suceava are 23 de ani si este deja proprietarul unei case cu doua etaje + mansarda si a unei masini intr-o culoare care "sa se vada". Toate aceste realizari le-a dobandit din truda celor 8 ani munciti in Italia.


Sursa: Pagina de Facebook "Mandrie si Beton"

Ghita Zelea, zis Misca, de ocupatie betonier la Paris, a decis sa isi faca o casa ca urmare a unui pariu cu o ruda care i-a zis ca nu e in stare sa-si faca o casa mai mare ca a lui. Asa a rezultat o casa cu doua etaje si o mansarda ce urmeaza sa se transforme intr-o sala de sport. Acestea par a fi planurile, ne spune Petrut Calinescu, pentru ca distanta dintre proprietar si echipa de muncitori ingreuneaza finalizarea constructiei.

Se spune ca Fane Boca, Radauti, a fost primul care a plecat la inceputul anilor '90 in strainatate. Iar dovada a multilor ani petrecuti in campul muncii de peste granite sta casa sa de 10 milioane de euro.

Tot pentru o casa munceste si Vasile P., 25 de ani. "De loc" din Cajvana, Suceava, Vasile munceste in Italia ca programator si locuieste alaturi de parintii lui care muncesc acolo de 10 ani. Pana acum a investit in casa 60.000 de euro din banii parintilor, din care au rezultat o fundatie si un demisol. Pentru ca se indoieste ca va reveni prea curand in Romania, casa va fi probabil o casa de vacanta.


 Sursa: Pagina de Facebook "Mandrie si Beton"

Nunti
Desi anul si-l petrec la munca in strainatate, nuntile tot acasa si le fac. Proiectul reliefeaza ca un osan merge intr-o vara la aproximativ 20 de nunti, acestea fiind o investitie in viitoarele nunti ale copiilor lui. In medie, o nunta are 1.000 de invitati, costa intre 40.000-50.000 euro si poate produce in jur de 100.000 de euro.


Sursa: Pagina de Facebook "Mandrie si Beton"

Masini scumpe
Se spune ca un osan nerabdator sa isi surprinda fiul de 15 ani i-a facut cadou acestuia ultimul tip de Audi pe care la zidit intr-una din camerele de la parter ale vilei sale, urmand ca la majorat sa darame zidul, iar baiatul sa isi ia in primire cadoul.

Un alt muncitor in Paris, Patrick, in varsta de 32 de ani, ce are o companie care angajeaza alti oseni la Paris, este proprietarul unui Ferrari cu jante "de 20.000 euro". Tot el va amenaja si un complex sportiv in Certeze, de 300.000 euro, in care sa joace fotbal cand se intoarce in concediu.

https://www.facebook.com/pages/Mandrie-si-Beton/409109952459235
Masina lui Patrick. Sursa: Pagina de Facebook "Mandrie si Beton"

Vedem ca romanii sunt muncitori si ambitiosi cand vine vorba de lux. Vor sa aiba cele mai scumpe masini, cele mai inalte case, cele mai vizibile bijuterii si cele mai somptuoase costume – daca marca este scrisa in fata, ostentativ, cu atat mai bine. Investesc in lux mai mult pentru admiratia cunoscutilor decat pentru propriul confort si isi sacrifica o viata normala in strainatate pe altarul economisirii.

Am putut vedea cateva exemple de standarde romanesti cu ajutorul proiectului lui Petrut Calinescu, dar nu ne putem permite sa generalizam Romania si sa ii atribuim unanim acest profil. Dar ce isi doresc majoritar romanii? Pentru ce muncesc? Care sunt elementele de lux la care aspira si pentru care ar munci 24 de ore din 24? Pe 8 octombrie vom avea raspunsul la aceste intrebari, in cadrul evenimentului Luxury & Aspirational Brands 2012, un nou eveniment SMARK KnowHow organizat pentru profesionistii din marketing si comunicare din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Campanii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related