Cum sa faci research pe TPU, cum sa monetizezi comunitatile si cum sa te infiltrezi in randul gamerilor

Cum sa faci research pe TPU, cum sa monetizezi comunitatile si cum sa te infiltrezi in randul gamerilor

Facem parte din atatea comunitati si jucam atatea roluri, de multe dintre ele nici macar nu suntem constienti, incat uneori trebuie sa-i lasam pe altii sa ne povesteasca ca sa intelegem mai bine imaginea de ansamblu. Cam asta s-a intamplat in a doua zi a editiei Brands & Communities 2013, eveniment din seria SMARK KnowHow: am inceput cu prezentari despre rolurile din comunitatile digitale, am continuat cu panelul despre comunitatile online care se aduna in jurul unor interese populare si am incheiat cu o discutie despre comunitatea gamerilor, cum se poate transforma o comunitate intr-un esantion de research sau o sursa de venituri.

Toti pentru Unu (TPU) a luat nastere in noiembrie 2008 si-a crescut ca o retea de socializare in care utilizatorii isi ofera reciproc raspunsuri pentru problemele cu care se confrunta. Comunitatea a crescut pornind de la principiul de rasplata, fiecare dintre utilizatori primind puncte, badge-uri sau titluri in functie de contributia lor la continutul postat pe reteaua de socializare. In prezent TPU are peste 2,5 milioane de unici pe luna, care pun peste 50.000 de intrebari si primesc aproximativ 275.000 de raspunsuri.

Catalin Tenita (Managing Partner, TreeWorks) si Anca Tenita (Project Manager, 1424.ro) au pornit proiectul 1424.ro, prin intermediul caruia isi propun sa exploateze caracteristicile comunitatii TPU pentru a extrage insight-uri si a descoperi afinitatile publicului. Catalin povestea ca oamenii sunt diferiti, prin urmare si alegerile lor sunt cat se poate de diverse. Dar nu e vorba doar de alegerile pe care le fac in legatura cu un produs, e vorba de alegerile pe care le fac in calitate de consumatori sau utilizatori ai unui anumit brand. Pe astea Catalin Tenita le-a numit afinitati.

“Intrebarea zilei din oracol” de pe TPU este o sectiune menita sa adune raspunsuri din partea utilizatorilor retelei de socializare. Pornind de la afirmatiile lor, prin intermediul platformei 1423.ro, tool-ul genereaza insight-uri si scoate in evidenta afinitati. Spre exemplu, aproape 60% dintre cei care au ales sa raspunda la intrebarea “KFC vs. McDonald’s. Unde ai manca?” au ales McDonald’s. Raspunsurile la intrebarea “Care-i guma ta de mestecat preferata” corelate cu informatiile obtinute la prima intrebare au condus la concluzia ca cei care mananca la McDonald’s prefera si guma Orbit intr-o masura mai mare decat cei care consuma KFC.

In cazul asocierii variabilelor “Ce suc bei cel mai des?” si “Ce gen muzical asculti cel mai des?” s-a concluzionat ca rockerii sunt mai degraa bautori de Sprite, cei care asculta house, dubstep sau electro sunt fani Mirinda, iubitorii de muzica latina consuma 7Up, pasionatii de rap si hip hop beau Coca Cola, manelistii beau Fanta si Jazz aficionados consuma Schweppes. Dar asta nu inseamna ca cine bea Fanta e manelist, evident, ci doar ca cei care asculta manele au si o preferinta pentru gustul acestei bauturi mai mult decat fanii altor genuri musicale.

Finetti si Nutella sunt aproape la egalitate in ceea ce priveste numarul de fani, conform unui clasament realizat pe baza celor 3577 de raspunsuri oferite de utilizatorii TPU. Totusi, povestea Anca Tenita, afinitatile fiecarei categorii sunt diferite. In ceea ce priveste mersul la dentist, cei care prefera Finetti isi amana vizitele pentru ca le e teama, in timp ce iubitorii de Nutella merg la dentist ori de cate ori au nevoie si au un grad mai scazut de frica fata de dentist. Cand vine vorba despre calatorii, consumatorii de Finetti prefera autobuzul sau microbuzul, in timp ce iubitorii de Nutella prefera masina personala. Dintre persoanele de sex feminin care iubesc aceste doua produse, amatoarele de Nutella apreciaza mustatile si barbile, iar consumatoarelor de Finetti acestea le sunt indiferente. Guma de mestecat preferata a celor din tabara Nutella sunt Airwaves si Five, in timp ce de partea Finetti guma Winterfresh este mai apreciata. In timp ce iubitorii de Nutella folosesc serviciile Orange, cei care apreciaza brandul Finetti au drept furnizori de telefonie mobila Vodafone sau Cosmote. Iar Nutellistii sunt fani Apple, spre deosebire de Finettisti care prefera Samsung.

Studiul a fost realizat pe un numar de 20.000 de respondenti (in medie), cu o marja de eroare de 0,1% pentru un nivel de incredere de 95%. Ponderarea post-stratificata a fost facuta in conformitate cu datele oficiale ale SATI, iar analiza a avut in vedere datele conturilor utilizatorilor: IP unic, adresa de e-mail, adresa de e-mail unica.

Dana Pascu (Senior Strategic Planner, G2 Romania) a deschis o poarta in lumea gamerilor pentru publicul de la Brands & Communities. Gamerii nu sunt, nici pe departe, nebronzatii care nu ies din casa. De fapt, in Romania sunt aproximativ 3 milioane de gameri (mai mult decat audienta X Factor, de exemplu), printre ei fiind 1 milion de gameri specialisti si 10.000 de gameri profesionisti. Piata de gaming locala a ajuns la 20 de milioane de euro (cu 20% in plus fata de 2011), iar Romania este singura tara europeana de pe podiumul competitiilor internationale de gaming din ultimii trei ani. Sursa informatiilor prezentate de Dana este ComputerGames.ro.

Dana a spulberat miturile potrivit carora gamerii sunt antisociali. In primul rand, jocurile sunt organizate in retea. In plus, gamerii ies in oras cel putin o data pe saptamana, sunt inscrisi in cluburi si nu uita aproape niciodata un nume. Iar gamerii au logica lor proprie: multi dintre ei chiar creeaza propriile jocuri, sunt buni la aritmetica si invata usor limbi straine, Intr-adevar, gamerii petrec mult timp in propria lor lume. Dar asta se datoreaza nevoii puternice de evadare, pe care nu si-o pot satisfice in lumea de zi cu zi.

Gamerii se joaca din curiozitate, pentru ca le place sa invete, pentru ca le place sa primeasca recunoastere (sub forma de puncte, trofee sau badge-uri), pentru ca le place sa lucreze in echipa sau pentru ca pur si simplu le place sa castige. Iar motivatia lor puternica este un indiciu al faptului ca gamerii au o logica aparte; numai un om foarte pasionat ajunge sa se gandeasca la propriile degete ca la niste taste.

O observatie interesanta in ceea ce ii priveste pe gameri este ca sunt obisnuiti sa piarda. Ceea ce ii face specia cu cel mai mare coeficient de inteligenta emotionala: sunt obisnuiti sa o ia de la capat fara sa-si piarda pasiunea si efervescenta.

Totusi gamerilor nu le place sa fie intrerupti, distrasi sau enervati. Prin urmare, plasarea de bannere in jocuri (mai ales in contexte nepotrivite) nu are un efect spectaculos asupra lor. Pe de alta parte, recunoasterea meritelor in public sau ajutorul pentru a castiga un joc exploateaza natura orgolioasa a gamerilor. Si este ceea ce brandurile trebuie sa faca pentru a avea acces la acet gen de comunitate.

Bogdan Aron (Managing Director, 2 Parale) a discutat despre comunitatile care pot face bani din marketingul afiliat. O pagina de Facebook care posteaza sfaturi despre fashion si recomandari de haine poate integra, intr-o zi, un link afiliat intr-una dintre postari. Ca urmare, un comision din vanzarea facuta ca urmare a accesarii link-ului postat pe Facebook ii va reveni proprietarului paginii.

Daca un creator de continut care face marketing afiliat recomanda pe TPU o lista de produse pentru cineva care cauta, de exemplu, rochii de banchet si actiunea rezulta intr-o vanzare, un procent din valoarea produsului ii revine utilizatorului respectiv.

Mujer.ro cobranding a primit un procent din fiecare vanzare Tina R. care a rezultat ca urmare a accesarii unui banner postat pe landing page in timp ce utilizatorul website-ului, fiind parte dintr-o comunitate aparte, a primit o reducere de 10%. Genul asta de mecanism aduce o rata de conversie de 50 pana la 400%.

Book Blog face recenzii de carti, iar la sfarsitul fiecarei recomandari plaseaza un link catre pagina de unde cititorul isi poate cumpara cartea online. Fiecare vanzare provenita accesarea link-ului respectiv aduce un comision pentru Book Blog.

Discutia despre modalitatile de monetizare ale comunitatilor adunate in jurul paginilor de Facebook, blogurilor, forumurilor si website-urilor a marcat finalul celui de-al treilea panel din cadrul celei de-a doua zile Brands & Communities.

Brands & Communities 2013 este o conferinta din seria SMARK KnowHow. Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Money Magazine, Money.ro, Money TV, Doing Business si Radio Guerrilla. Evenimentul este recomandat de IAA si UAPR si sustinut de Agrafa, Casa de Traduceri, 360 Revolution si Trade Media. Partener de know-how al evenimentului este Infinit Solutions Agency, iar creative food partner este frufru.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


VML

VMLY&R a preluat FRACTAL Communications, agentia locala parte din WPP, si se alatura  VMLY&R Commerce pentru a oferi brandurilor o experienta conectata.  Preluarea agentiei locale de catre... vezi detalii »

Infinit Agency

Infinit este o agenţie full service cu digitalul la bază și care oferă servicii la cheie de la consultanță, analiză de business și transformare digitală până la strategie, project management, servicii de... vezi detalii »

Casa de Traduceri

Toti stim ca cel mai bine ne simtim acasa. Noi credem ca, exact ca oamenii, cuvintele au locurile lor, locuri in care se potrivesc cel mai bine si in care se simt ca acasa. Intelegem ca mutarile nu sunt niciodata... vezi detalii »

TreeWorks

Cu o experienta de peste 10 ani, TreeWorks este o companie specializata in crearea de prezente online si solutii web complexe, numarand peste 200 de proiecte realizate pentru clienti romani si straini. Principala... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related