Generatia Y si motivatiile din spatele practicarii sporturilor extreme

Generatia Y si motivatiile din spatele practicarii sporturilor extreme

Spiritul generatiei Y contamineaza si membri ai generatiilor precedente. Practicarea sporturilor extreme nu se mai rezuma la generatia Y, influentand si membri ai generatiilor Baby boomers si X.

Gabriel Jderu (sociolog) a vorbit, in cadrul Romanian Youth Focus, despre studiul "Corp, self si action sports. Generatia Y. Motivatiile din spatele practicarii unor sporturi cu grad de mare risc".

Cercetarea calitativa a lui Gabriel Jderu se concentreaza pe doua idei: motivatiile din spatele implicarii in activitati care presupun asumarea de riscuri voluntare si procesul invatarii sociale, aplicate pe utilizatorii de motociclete.

Pentru generatia Y, o generatie a experientelor, corpul reprezinta un mijloc pentru construirea identitatii sociale. Refuzand sa fie ingraditi de caracterizari unilaterale, prin prisma job-ului, reprezentantii generatiei Y vor sa fie vazuti si din punctul de vedere al hobby-urilor si grupurilor din care fac parte.

Procesul invatarii sociale cuprinde trei stadii: dobandirea afinitatii, afilierea si semnificatia.

In cazul generatiei Y, afinitatea se naste la granita dintre contextul social si experientele individuale: nevoia, din ce in ce mai mare, de a practica sporturi care implica riscuri asumate voluntar, provine din nevoia de control asupra propriului corp.

Pentru ca traim intr-o societate a controlului, care exercita o presiune din ce in ce mai mare spre conformism, corpul devine o forma de capital si este utilizat ca mijloc de expresivitate, spune Jderu.

Daca, in viata de zi cu zi, totul urmeaza niste linii clare, pre trasate, in timpul practicarii sporturilor extreme se naste ideea de libertate asupra corpului, miscarilor si deciziilor, de prezent continuu care te elibereaza de presiunea indatoririlor cotidiene.

Odata descoperita afinitatea, urmeaza al doilea stadiu al invatarii sociale, cel al afilierii. In aceasta faza incepe procesul de reinterpretare si reconstructie a sinelui, in conformitate cu practicile sociale asociate motoclismului (conventii corporale, echipament specific, jargon). Desi invata conventiile corporale asociate practicilor sociale, se observa ca, sub presiunea nevoii de afiliere, indivizii au tendinta de supra apreciere a controlului corporal.

Ultimul stadiu, cel al semnificatiei, confera individului o noua identitate – practica devine o componenta centrala a noii identitati sociale. Apar investitiile in echipamente, un mai bun control asupra corpului si nevoia de a te delimita de cei mai putin avansati.

Practicile sociale extreme, conchide Jderu, pot fi privite din perspectiva invatarii sociale. Practicantii acestor sporturi isi construiesc un proiect corporal. Un rol foarte important in aceasta construire il are gestionarea subiectiva a riscului.

Romanian Youth Focus 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow si a avut loc pe 21 si 22 octombrie la Hotel Ramada. Young Leader a fost Studentbank, powered by Raiffeisen Bank. Transportator oficial a fost Air France, iar creative food partner a fost frufru.

Evenimentul a fost sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.
Partenerii media ai evenimentului au fost: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, VICE, Gen90, Hipmag, Catavencii, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Port.ro, Money Magazine, Money.ro si Radio Guerrilla.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related