Cum arata barbatul roman – Un portret facut de Lighthouse Group

Cum arata barbatul roman – Un portret facut de Lighthouse Group

Considerand femeile ca principal factor de decizie in cazul multor categorii de consum, dar si in alte aspecte din viata de zi cu zi, industria de research a ajuns sa neglijeze consumatorii de sex masculin. De aceea SMARK Research si Lighthouse Group au demarat o cercetare de piata din care sa aflam despre atitudinile, comportamentul, consumul, stilul de viata si felul in care se raporteaza la branduri si shopping barbatii romani. Astfel a fost lansat “Barbatul – de la arc la shopping cart”, cel de-al noualea raport de cercetare de piata realizat sub umbrela SMARK Research. Despre necesitatea studiului si relevanta lui in contextul economic actual au povestit Laura Jimbu (Research Manager, Lighthouse Group) si Cristina Dinu (Senior Qualitative Researcher, Lighthouse Group).

SMARK: Cand a aparut nevoia realizarii unui studiu dedicat barbatilor din mediul urban si de ce?
Lighthouse Group: In urma cercetarilor calitative, am remarcat ca atitudinea barbatului fata de ceea ce inseamna stil de viata (ingrijire personala, dieta, relatia cu brandurile si produsele, modul in care se uita la produse in magazine) s-a schimbat mult comparativ cu ultimii 5-10 ani. Am vrut sa stim daca afirmatiile barbatilor din focus grupuri reprezinta o imagine generala a barbatului din Romania sau, degraba, e vorba despre niste grupuri izolate.

SMARK: Ce asteptari aveati in legatura cu barbatul roman din mediul urban si in ce masura au fost confirmate sau infirmate de rezultatele raportului?
Lighthouse Group: Nu ne-am creat asteptari, mai degraba ne-am propus sa stam departe de prejudecati si sa privim totul cu un ochi proaspat. Putem spune ca eram la fel de curiosi ca toti cei din jurul nostru cu care am impartasit acest proiect.

Surprize? Da. De exemplu “simteam” ca barbatii din Transilvania sunt “de casa”, ca sa descoperim ca sunt mai putin implicati in gospodarie si activitatile legate de famile fata de cei din restul regiunilor.

SMARK: Care sunt cele mai importante rezultate care evidentiaza cum arata barbatul roman din mediul urban?
Lighthouse Group: La nivel general cele legate de valorile personale si principiile de viata. Pentru categoria barbatilor tineri, cele mai importante rezultate tin de felul in care se raporteaza la situatia actuala de viata – daca isi doresc sa plece sau un din tara pe viitor, cum se ingrijesc, cum isi petrec timpul: mai degraba acasa, la calculator, in cluburi cu prietenii, facand voluntariat sau participand la diferite activitati sociale si culturale.

Pentru barbatul casatorit, rezultatele vizeaza felul in care isi imparte sarcinile in cadrul familiei: daca e sau nu responsabil de cresterea si educatia copiilor, cum isi imparte viata intre sfera personala si cea profesionala, de unde se informeaza atunci cand are nevoie de anumite produse, de un specialist, cum isi face cumparaturile (cine decide, in ce tip de magazin, ce anume cauta cu predilectie).

SMARK: Care sunt cele mai importante trenduri identificate de raport?
Lighthouse Group: Barbatul tanar e interesat tot mai mult de felul in care arata, de imaginea pe care o afiseaza in exterior, muncind din greu pentru asta: diete, sala, ingrijire corporala, sauna, masaj, inot.

Barbatul adult stie tot mai mult sa ajunga la o armonie intre viata personala si profesionala, tine la timpul sau pe care il dedica partenerei, copiilor si prietenilor.

Internetul reprezinta calea de comunicare si informare in voga, de nelipsit. Calea prin care isi decid vacantele, produsele pe care doresc sa le cumpere pentru ei sau pentru copiii lor sau prin care citesc presa.

Cumparaturile on line incep sa creasca, barbatul roman nemaifiind atat de reticent, crispat, infricosat de ‘furturile’ de pe internet. Se cumpara haine, produse de ingrijire si produse de uz casnic.

SMARK: Care sunt principalele caracteristici ale celor 7 tipologii masculine identificate de raportul Barbatul – de la arc la shopping cart?
Lighthouse Group: As vorbi despre o caracteristica principala in mod special intrucat, privind per ansamblu, observam 2 mari axe care delimiteaza segmentele identificate, deschidere la nou si varsta.

Astfel la extreme s-au plasat devoratorii, tineri si cu apetit ridicat pentru tot ce inseamna nou. La polul opus se afla atemporalii si refractarii, maturi, unii rupti de ceea ce se intampla in jurul lor (de schimabrile care afecteaza modul in care functioneaza intreaga societate, de la consum pana la relatii personale), in timp ce ceilalti pur si simplu refuza aceasta realitate desi sunt constienti de ea.

Intre acestia se situeaza restul segmentelor, ierarhizandu-i descrescator in functie de deschiderea lor la nou: empiricul (20-29), exploratorii (30-39) si, relativ pe acelasi loc, optimistul (40-55) si responsabilul (20-29).

SMARK: In ce masura este relevant studiul pentru contextul actual si cum poate fi el folosit de companii?
Lighthouse Group: Studiul dedicat barbatilor din Romania, din perspectiva de marketing, este util deoarece radiografiaza multidimensional o categorie foarte larga a populatiei tarii si ofera indicii valoroase pentru oamenii de business: valori, atitudini si comportamente, bugete si cumparaturi, modul de raportare la branduri sau la tehnologie, fel de fel de categorii (bauturi alcoolice, sucuri, alimente, vehiculele din gospodarie – bicicleta, masina, motocicleta, servicii financiare, electrocasnice si electronice, DIY si cum se impleteste el cu activitatile din casa etc).

Cum as mai putea folosi acest studiu? Pai, sa zicem ca vreau sa stiu cum trebuie sa arate barbatul din reclama la X? Comunicarea facuta de agentii devine mai usoara folosind insighturile raportului.

Si, concluzionand, barbatul este un cumul de nevoi si nu doar un cumparator al unui anumit produs. Care sunt nevoile lui? Nimic mai usor. „Il citim”, nu din priviri, ci din raportul “Barbatul – de la arc la shopping cart”.

Barbatul – de la arc la shopping cart” este cel de-al noualea raport de cercetare de piata realizat sub umbrela SMARK Research. Pana la sfarsitul lunii noiembrie, raportul este disponibil la un pret special, cu 20% mai mic. Partenerii media sunt: SMARK, IQads, IAA, UAPR, Money.ro, BIZ, WallStreet.ro, Realitatea.net si Radio Guerrilla.

Lighthouse este companie de research ce activeaza pe piata din Romania din 2002. Cu o experienta vasta in multiple categorii de consum, ofera servicii de cercetare personalizate si strategic orientate, actionand conform principiului "Actionable Answers to Relevant Questions".

SMARK Research este un serviciu asociat comunitatii de marketing SMARK, prin care sunt identificate trenduri relevante ale pietei si sunt oferite solutii sub forma rapoartelor de cercetare, dezvoltate in colaborare cu cele mai importante firme de research din Romania.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Subiecte

Sectiune



Related