[Produs in Ro] Alin Petric, Cetea - Gustul din Apuseni: Intreg procesul nostru de fabricare este unul artizanal, respectand modul de productie mostenit de la bunici

[Produs in Ro] Alin Petric, Cetea - Gustul din Apuseni: Intreg procesul nostru de fabricare este unul artizanal, respectand modul de productie mostenit de la bunici

Fascinat de mancarea bunicilor si farmecul locului din Muntii Apuseni, Alin Petric a decis sa urmeze studii in alimentatie si, pe langa facultatea facuta la Cluj, a urmat si un master international in domeniul produselor cu indicatie geografica.

Asa i-a venit ideea sa-si faca propriul brand, iar in 2013 a inceput sa puna pe hartie primele idei. Si-a convins parintii sa se mute la sat si a lansat Cetea - Gustul din Apuseni. Mica fabrica din satul Cetea produce dulceturi, iar Alin a adaugat anul asta si ketchup, zacusca si siropuri .

Retetele respecta modul de fabricare mostenit de la bunici, iar Alin si-a propus sa sustina micii producatori din zona, asa ca materia prima vine de la ei. Investitia pe care a facut-o in 2014 pentru a pune efectiv afacerea pe picioare a fost de 5.000 de euro. Anul acesta Alin spera ca isi va recupera banii bagati in proiect. 

Despre drumul parcurs si ce urmeaza, ne spune in continuare:

 

Inceputuri

Copilaria si vacantele le petreceam la bunici in Muntii Apuseni, de unde a aparut si dragostea pentru natura, mancare sanatoasa si un stil de viata care sa respecte traditia rurala respectata cu sfintenie de oamenii locului.

Inainte de a incepe efectiv acest business am facut un master - Master Food Identity. Era coordonat de ESA Angers Frantz si s-a desfasurat in 4 tari: Franta, Italia, Romania si Spania‎ si 7 universitati. Am ales acest master la indrumarea unui profesor de la USAMV Cluj, unde am fost student. Pe langa asta, era oarecum si o continuare a studiilor in domeniu, plus inegalabila experienta internationala (noi am fost 25 de studenti din 16 tari).

Asa am fost „contaminat” in continuare cu acest respect pentru ingredientele/mancarurile locale, savoir-faire si efortul taranului pentru o agricultura durabila.

Astfel, spre terminarea studiilor am realizat ca aveam o pasiune pentru zona rurala unde am crescut si cunostintele necesare pentru a o promova. Produsele pe care le realizez imbina modul de viata specific acestei zone cu noul, inovatorul, prezent tot mai des in viata cotidiana.

 

Investitii si amortizare

Investitia initiala a presupus reabilitarea unei mici casute batranesti, unde m-am mutat cu parintii mei, nu foarte departe de catunul bunicilor unde am copilarit. Costul necesar demararii activitatii a fost de aproximativ 5.000 de euro. Capitalul a fost obtinut dupa terminarea masterului. In acest sens am avut doua joburi, unul in Franta intr-un restaurant, iar cel de-al doilea la o ferma bio in Elvetia.

Amortizarea investitiei am preconizat sa o realizez la doi ani dupa demarare; in functie de vanzari estimez ca in acest an sa reusesc sa termin anul pe plus.

 

Dificultati de care te-ai lovit

Intotdeauna intr-o afacere primul an este unul dificil, vital pentru continuitatea business-ului. Acest aspect este cu atat mai important la o afacere cu produse sezoniere, unde trebuie dimensionata foarte bine productia, astfel incat sa se evite rupturile de stoc, dar si blocarea capitalului in produse.

Un hop important pe care am reusit sa il trecem a fost sa gasim colaboratori prin intermediul carora sa ne asiguram desfacerea. Astfel, avand o vanzare constanta ne asiguram o parte din capitalul necesar pentru a reinvesti in productie.

 

Proces de fabricare si capacitate de productie

Intreg procesul de fabricare este unul artizanal, respectand modul de productie mostenit de la bunici. Fructele se culeg (din ferma proprie sau din flora spontana) sau se cumpara de la mici producatori locali (astfel dorim sa sustinem agricultura din zona).

Dupa care sunt spalate, curatate, taiate/oparite si puse pe foc de lemne la fiert. Cand fructele sunt fierte, se pun in borcane si se dau la dustuit. Dustuirea este echivalentul pasteurizarii produselor. insa este metoda traditionala. Se pot fierbe borcanele umplute cu dulceata in apa - dustuire umeda - sau se pun fierbinti in paturi si se lasa cam 2 zile pana se racesc - dustuire uscata - acesta este si cazul meu.

Zilnic putem produce pana la 250 de borcanele de dulceata.

 

Gama de produse

Gama de produse se dezvolta de la an la an in functie de cerere sau cream noi retete inovatoare pornind de la materie prima existenta in zona.

In primul an aveam un sortiment mai restrans: prune, piersici de vie, catina, macese, corcoduse, dovleac cu mere si scortisoara sau sfecla rosie, mere si ghimbir. In acest an am adaugat: nucile verzi, zacusca, ketchup de casa, siropul de pin si cel de soc. Iar sezonul care se apropie vor veni noi sortimente cum ar fi dulceata de flori de salcam, gogonele sau ardei iute. 

Retetele pe care le folosesc sunt atat specifice zonei, culese de la femeile din sat, dar sunt si unele mai „exotice” adaptate la materia prima locala.

 

Distributia produselor

In ceea ce priveste distributia, incercam sa fim prezenti pe cat mai multe canale posibile pentru a fi vizibili consumatorilor nostri. Printre acestea se numara mediul online, colaborari (bacanii + retea locala de supermarket) sau participarea la targuri de profil.

Este greu de evaluat care canal este mai eficient pentru ca fiecare are, oarecum, obiective distincte. De exemplu, in cazul vanzarii prin intermediul colaboratorilor obiectivul este acela de a avea o cifra de afaceri ridicata.

Pe de alta parte, prin participarea la targuri, pe langa vanzarea propriu-zisa, dorim sa ne promovam si sa obtinem noi parteneriate.

 

Comunicare 

Prin brandul pe care l-am creat, ”Cetea – Gustul din Apuseni”, dorim sa comunicam caracterul local al produselor, precum si faptul ca sunt dintr-o zona montana, curata, aproape de agricultura ecologica.

Ne adresam persoanelor de la oras care nu au posibilitatea procurarii de produse de la tara, dar care sunt dispuse sa plateasca un pret corect pentru a se hrani sanatos. Iar prin acest consum ei contribuie intr-o mica masura la sustinerea si mentinerea satelor de munte si a micilor producatori.

De aceea incercam educarea consumatorului cu privire la importanta consumului de produse locale si al rolului pe care il pot avea in sustinerea economiei locale si implicit a peisajului (abandonul satelor de catre fermieri ar distruge peisajul actual si ar diminua biodiversitatea existenta in zona) din zonele montane.

Incercam sa comunicam consumatorilor de unde vine materia prima si cum iau nastere produsele efectiv. Un canal semnificativ de comunicare este reprezentat de retelele de socializare unde putem sa aratam in timp real activitatea noastra. Un al doilea mod de a comunica despre ce producem este la targuri unde putem sa povestim efectiv cu consumatorii, sa le explicam istoria, caracterul social si gustul specific al produselor noastre.

In cazul nostru, faptul ca avem produse romanesti nu reprezinta un mare avantaj. Tocmai de aceea, comunicam despre faptul ca produsele noastre sunt realizate la nivel local, fiind specifice zonei Apusenilor. Astfel reusim sa imbinam traditiile si resursele specifice satelor de la poalele Apusenilor, dar si a catunelor din „creierii muntilor”.

Aceste atuuri fac ca produsele noastre sa aiba un caracter particular si in acelasi timp sa fie unice (dulceata de Cetea are caracteristici specifice, unice, datorate conditiilor pedo-climaticespecifice zonei, traditiilor mostenite din stramosi cu privire la modul de productie sau a soiurilor de fructe folosite).

 

Un brand autohton de succes

Pentru a dezvolta un brand autohton de succes este nevoie de mult timp si multa munca. Dar ingredientele sunt mai mereu aceleasi: calitatea superioara a produselor, o relatie deschisa cu consumatorii, un pret echitabil pentru ambele parti, transparenta si onestitatea sau respectul fata de client.

 

Provocari de cand ati intrat pe piata

Provocarile sunt la tot pasul, tocmai acest fapt face un business in Romania „frumos” si unul care sa te mentina mereu pe faza. Dintre cele mai mari dificultati pe care le-am intampinat as aminti cele legate de legislatie si desfacere. Insa desfacerea nu este sigura in nici un domeniu de activitate, deci nu o consider o dificultate in adevaratul sens al cuvantului, ci mai mult o provocare.

 

Cifra de afaceri

Cifra de afaceri este in continua crestere, desi nivelul e inca scazut. Asa cum am mai spus, in acest sezon care este pe cale sa inceapa preconizez o crestere exponentiala a vanzarilor si recuperarea integrala a investitiei.

 

Planuri de viitor

In viitorul apropiat dorim sa dezvoltam gama de produse (dulceata, conserve legume, siropuri) la aproximativ 25 de sortimente, astfel incat sa raspundem cat mai bine nevoilor consumatorilor. Insa, daca ne gandim la un orizont de 3-5 ani, obiectivul este acela de a putea sa producem o gama variata de produse, precum o gospodarie taraneasca, dar si sa adaptam dimensiunea fermei pentru a putea deveni comerciali.

Aici ne referim la rase de animale si soiuri de legume si fructe autohtone pe care sa le transformam/procesam pentru un plus de valoare. Astfel putem controla intreg fluxul de productie, putem asigura o calitate superioara si putem sa pastram caracterul artizanal al produselor.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related