[Produs in Ro] Andrei Dragan Radulet, Batranu’ Sas: Notiunea de produse romanesti trebuie dusa si in directia de modern, actualitate. Prea des se asociaza doar cu trecutul

[Produs in Ro] Andrei Dragan Radulet, Batranu’ Sas: Notiunea de produse romanesti trebuie dusa si in directia de modern, actualitate. Prea des se asociaza doar cu trecutul

Brandurile romanesti se asociaza mult cu autenticitatea, traditia si trecutul. Andrei Dragan Radulet si Adrian Munteanu sunt doi sibieni care au o alta parere. Melanjul cultural sibian si-a spus cuvantul si in modul in care au gandit brandul de mezeluri Batranu’ SasFosti colegi de scoala generala, traseele lor s-au intalnit la un moment dat in demersul de a aduce pe piata un brand modern, cu produse care imbina retetete si practici de fabricatie romanesti, sasesti, unguresti, germane sau austriece.

Investitia initiala in proiect a fost de 60.000 de euro, provocarile multe si rapide - insolventa batea la usa inca din  primele luni de activitate. Dar Batranu' Sas s-a tinut tare si are in prezent o cifra de afaceri in crestere - de la 1.3 milioane de lei in 2013 la 3.1 milioane de lei anul trecut.

Pana la amortizarea investitiei si profit mai e un pic, ne-a spus Andrei Dragan Radulet. Conform planului initial, break even-ul s-ar petrece in 2018, la 5 ani de la startul business-ului.

Nu-si doresc sa-si comercializeze produsele decat in magazine proprii si sa dezvolte componenta de livrare directe la nivel national, iar pe partea de comunicare, totul e facut deocamdata in-house, din ratiuni de buget. Povestea, cu totul, ne-o spun ei in continuare:

 

Fondatorii, inainte de Batranu’ Sas

Fondatori suntem doi – Adrian Munteanu si Andrei Dragan Radulet.

Adrian Munteanu tocmai s-a intors din SUA, de la un curs de arta culinara al Institute of Culinary Education din New York. Ii placea domeniul gastronomic, dar nu isi dorea viata de proprietar de restaurant, fiind in cautare de altceva, asa ca a preluat afacerea familiei.

Andrei Dragan Radulet era managerul unei firme de evenimente publice din Sibiu, care organizeaza, printre altele, renumitul Targ de Craciun din Sibiu, inca din 2007.

Afland de aceasta oportunitate, ne-am gandit sa ne unim fortele si sa lucram impreuna la un nou proiect. Ne cunoastem inca din scoala generala si stiam care sunt atuurile fiecaruia.

 

Inceput

Business-ul nostru in formula actuala a luat nastere in 2013, cand am identificat o oportunitate de a prelua un spatiu de productie de la o societate care intrase in insolventa. Eram intr-o etapa in care amandoi ne doream sa incepem ceva nou, in sectorul de productie.

 

Investitie si break-even

Investitia initiala a fost de aproximativ 60.000 EUR si a acoperit achizitia echipamentelor de la firma care le detinea anterior si plata unor datorii la furnizori, astfel incat acestia sa nu sisteze livrarile. Fondurile le-am strans din resursele proprii si de la rude, sub forma de imprumut.

Am facut planurile si estimarile initiale pentru o perioada de 5 ani, care inca nu a trecut. Am depasit repede aceste estimari, atat din punct de vedere al realizarilor, dar si al provocarilor.

Inca nu am ajuns la break-even, dar suntem increzatori ca cei doi ani pe care inca ii mai avem la dispozitie din perioada de 5 ani planificata ne vor ajuta sa ajungem la un break-even si sa obtinem si un profit.

 

Primul an de activitate

Primul an a fost un roller-coaster. La nici o luna dupa ce am preluat activitatea, eram deja intr-o situatie la limita insolventei. Veniturile pur si simplu nu acopereau costurile si ne lipsea capitalul de lucru.

In termen de cateva zile a trebuit sa ne revizuim planurile si sa luam niste decizii. Am hotarat ca mergem “ori la bal, ori la spital”, adica sa marim preturile pentru a continua sa folosim materie prima de calitate si sa producem mezeluri bune.

Nu am vrut sa mergem pe linia obisnuita, de a reduce preturile pentru a atrage mai multi clienti. In mezeluri, preturile pot fi reduse in principal prin scaderea calitatii, ceea ce nu ne doream.

Asa a fost primul an, cu perspectiva insolventei imediat dupa colt. Aceasta amenintare constanta ne-a motivat sa ne promovam prin mijloace care nu au presupus costuri semnificative: am fost foarte activi pe Facebook, am organizat concursuri, tombole si am promovat produse noi, care sa trezeasca interesul oamenilor sa ne calce pragul.

 

Capacitate si procese de productie

Capacitatea noastra a crescut constant de la an la an si preconizam ca se va apropria in acest an de 1t de produse pe ziua de productie.

Am luat impreuna cu inginerul noastru de productie metodele si procesele de productie pentru fiecare mezel "clasic" si am expermientat si experimentam in continuare pentru a obtine diferite rezultate, iar pe urma aplicam concluziile cele mai potrivite pentru noi.

Foarte multe din procesele noastre de fabricare sunt extensive si de lunga durata, astfel incat sa obtinem un produs superior si avantajul competitiv fata de piata.

De exemplu, pentru crenvursti folosim carne selectionata si doar macra (spre deosebire de orice carne ce rezulta in urma transarii), doar membrane naturale, un proces si timp de afumare extensiv pentru care folosim lemn de fag BIO, pentru cea mai buna aroma si culoare.

De asemenea, pentru specialitatile noastre (ex: muschi file, muschiulet afumat, pastrama etc.) ne preparam propria reteta de saramura din apa, sare, zahar si condimente naturale (spre deosebire de mixurile de condimente gata disponibile pe piata de la diversi furnizori), saramura pe care o folosim pentru aromatizare si fragezirea carnii, fara sa injectam carnea cu aceasta saramura pentru a obtine un spor de greutate.

Salamul de vara il uscam dupa fabricatie intr-o camera de uscare construita de noi insine, unde am instalat un dezumidifcator de capacitate mare, precum si un aer conditionat pentru a putea controla temperatura si umiditatea.

 

Retetele

Sursa cea mai mare de inspiratie pentru noi sunt produsele si retetele nemtesti, de altfel, in gama noastra regasindu-se multe produse de inspiratie si cu denumire germana.

Produsele clasice - crenvursti, toba, caltabos, carnati, salam de vara, am incercat sa le facem la superlativ in ceea ce priveste gustul si calitatea, asa ca am luat retete vechi de carmangerie pe care le-am experimentat in diverse moduri, pastrand doar elementele care ne-au placut cel mai mult in urma acestor experimente.

Un tribut i se datoreaza si unui "Batran Sas", maestru mezelar sibian care a colaborat cu familia lui Adrian, unuia dintre asociati, mezelar ce a dezvoltat multe retete in trecut si a format mult personal calificat in zona noastra.

 

Gama de produse

Avem o gama principala, de produse "core", ce ramane neschimbata in sortimentul nostru, aceasta incluzand produse "clasice" extrem de indragite de clientii nostrii, precum crenvursti de porc si de vita, salam de vara uscat, parizer, toba, caltabos sau carnatii de porc proaspeti sau uscati.

Pe parcursul anului avem 3 perioade distincte in care ne completam gama de produse, si anume de Pasti, sezonul de vara - GRILL, si in perioada Sarbatorilor de iarna. Astfel, atunci producem fripturi speciale gata de copt acasa, carnati proaspeti de gratar cu verdeturi de primavara, cu lamaie, cu cascaval.

In perioada Pastilor, drob de porc al carui proces de fabricatie dureaza trei zile. Sau specialitati crud-uscate si/sau afumate ca Sauerkrautwurst, Coppa, Lachsschinken in perioada Sarbatorilor de iarna.

De asemenea, in prima parte a anului, in fiecare saptamana avem cel putin o proba de produse noi, o mica parte din acestea ajungand in final si in magazinele noastre, cel mai recent exemplu fiind Lyoner - un mezel fin de tip parizer, insa cu un gustde condimente, fara usturoi si afumat la rece timp indelungat pentru un gust puternic si aromat de fum, precum si o culoare exterioara foarte inchisa.

 

Distributia produselor

Peste 90% din produsele noastre se vand prin propriile magazine, 5 la numar, aflate doar in Sibiu. Nu dorim sa vindem produsele noastre printr-un sistem de distributie, intrucat majoritatea magazinelor nu indeplinesc standardele pe care noi ni le dorim. Prin magazinele proprii putem controla exact experienta pe care clientii o au cu brandul nostru.

Se spune ca avem cele mai frumoase magazine alimentare din Sibiu si ne place sa fie intotdeauna curate, cu produse proaspete si personal amabil si atent.

 

Public

Producem mezeluri de o calitate exceptionala si asta necesita eforturi care se regasesc in pretul lor. Ne-am orientat spre publicul de clasa medie, insa experienta ne-a dovedit ca si persoanele cu venituri limitate sunt dispuse sa investeasca in produse de calitate. Ne adresam astfel persoanelor preocupate de calitatea alimentatiei si care fac o alegere constienta asupra acesteia.

 

Comunicare

Nu avem inca acea strategie de comunicare coerenta pe care ne-o imaginam. Tot ce facem in acest sens este in-house, de la mesaje pana la vizualuri. Mesajele pe ideea ca folosim 100% carne adevarata, fara inlocuitori si ca facem produse interesante. Tonul este unul sincer si prietenos, evitam sa folosim expresii generale si oferim informatii concrete despre produsele noastre.

Comunicam preponderen in mediul online, prin pagina de Facebook, prin campanii de promovare pe Facebook si Google. Ocazional desfasuram campanii de promovare radio la nivel local (Sibiu).

 

100% romanesc

Nu am promovat activ ideea ca produsele sunt 100% romanesti. Numele Batranu' Sas transmite repede ca nu suntem din strainatate si asta ne-a ajutat sa fim din start perceputi ca brand local.

Noi suntem in acest moment 100% sibieni si ne regasim in amestecul cultural de aici – combinam cu placere traditii si retete romanesti, sasesti, unguresti, germane, austriece. Asa ne si prezentam, un brand modern de mezeluri.

Credem ca notiunea de produse romanesti trebuie dusa si in directia de modern, actualitate. Prea des se asociaza doar cu trecutul, cu traditia.

 

Colaborarea cu agentiile

Pana acum nu am colaborat cu agentii de comunicare. Avem un buget aproape inexistent de promovare, iar strategia si materialele le dezvoltam in-house, ca amatori.

 

Ingredientele unui brand autohton de succes

Experienta noastra relativ scurta, dar intensa, ne face sa credem ca un brand autohton de succes ar trebui sa se bazeze pe identitate, diferentiere si inovatie. Credem ca brandurile de import au succes pentru ca abordeaza idei moderne si investesc in branding.

Brandurilor autohtone le lipseste des latura de dezvoltare a unui brand, a unor produse unice, ancorate in realitatea zilei de astazi. 

 

Evolutia cifrei de afaceri

In 2013 am avut o cifra de afaceri de 1,3 milioane lei, in 2014 2,3 milioane lei si in 2015 am ajuns la 3,1 milioane lei.

 

Provocari de la intrarea pe piata

In domeniul nostru, al micilor producatori de carne si produse din carne, exista multa evaziune fiscala si concurenta neloiala. Inca de la inceput, am lucrat cu totul “in alb”. Faptul ca vedem zilnic concurenti de-ai nostri care nu ofera bon fiscal, platesc personalul la negru si apoi se mandresc ca ofera preturi mai mici decat ale noastre, ne lasa de fiecare data un gust amar.

Noi ne-am vazut insa de treaba si ne-am asumat costul muncii corecte, care credem ca este sustenabila pe termen lung.

O alta provocare permanenta o reprezinta neincrederea consumatorilor in produsele din carne. Este dificil sa convingem ca noi folosim ingrediente de calitate si 100% carne adevarata. Suntem perceputi ca niste unicorni, care nu exista, de fapt, adica suntem des suspectati de reclama mincinoasa.

Ne-ar placea sa existe reglementari legale care sa ne permita sa ne diferentiem de alti producatori, printr-o formula de certificare sau de informare corecta a consumatorului – adica acesta sa stie daca mananca mezeluri din carne 100% sau daca sunt folositi inlocuitori sau aditivi cu scopul de optimizare a profitului.

 

Batranu' Sas in viitor

In luna martie 2016 am lansat magazinul nostru online, prin care livram produsele noastre in toata tara. Ne-am dezvoltat un sistem de ambalare izotermic, cu elemente de racire de unica folosinta, care ne permite sa livram pachete frigorifice, la un pret competitiv.

Pe viitor, asta este directia pe care vrem sa o dezvoltam, aceea a livrarilor directe la nivel national, nu neaparat prin intermendiul magazinelor.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Branduri

Sectiune



Related