Faimoasa replica a lui Pacino "the day we stop looking, Charlie, is the day we die" poate fi interpretata si in cheie profesionala. De fapt, chiar e indicat. Cu alte cuvinte, pregatirea din facultate si joburile ulterioare nu ar trebui sa te aseze pe un culoar etern din care sa nu mai poti iesi niciodata.
Ioana Oniga este farmacista si a descoperit ca-i plac escape room-urile. Poate chiar mai mult decat "reteta compensata de Casa de Asigurari". Asa ca impreuna cu sotul ei si doua ajutoare de nadejde au facut Obscuria Room Escape Brasov.
Au investit initial in business circa 10.000 de euro, acum un an si jumatate, iar in scurt timp urmeaza sa lanseze o a doua camera de escape. Cat priveste piata acestor business-uri care lucreaza cu mister si atentie la detalii, Ioana crede ca ne aflam in momentul ei cel mai bun. A evoluat, se pare, mult in ultimii doi ani, timp in care au aparut tot mai multi operatori, in timp ce altii au dat faliment.
Despre tendintele camerelor de evadare si despre cum comunica si se promoveaza ele ne povesteste Ioana Oniga in continuare
Mai intai ideea
Primul nostru escape room jucat a fost in Budapesta (la cei de la T.R.A.P), in urma cu aproximativ 4 ani. Habar nu aveam despre concept, nu stiam la ce sa ne asteptam, dar am fost pur si simplu fascinati de idee.
Cu toate ca nu am reusit sa evadam si am fost un pic paraleli cu ce se intampla in acea camera, am plecat de acolo cu ideea ca ne dorim si noi un astfel de business. Pe drum deja incepuseram sa ne imaginam tot felul de puzzle-uri pentru o eventuala camera.
Am devenit fani ai jocurilor escape room si cu fiecare ocazie pe care o avem, incercam cate o camera noua. Iar daca nu avem ocazia, ne-o facem noi. Am fost pana acum de cel putin 3 ori la Bucuresti, doar pentru a ne juca.
Si apoi povestea
Acum 4 ani, cand a aparut prima data ideea unui astfel de business, situatia era mai dificila, pentru ca atat eu, cat si sotul (si cel de-al doilea asociat) eram angajati. Timpul nu ne permitea o activitate extra de genul acesta. Dar am avut timp sa studiem piata. Ne-am facut o idee despre cum ar trebui sa fie un joc bun de escape room, am adunat si bune si rele si am tras propriile concluzii.
Cand am inceput demersurile pentru deschiderea unui astfel de business, deja in Brasov erau 3 operatori, iar in Bucuresti aparusera din ce in mai multi, cu idei din ce in ce mai inovatoare. Aflaseram ca si in Oradea si Cluj aparuse acest concept. In acelasi timp, auzeam si de operatori care isi inchideau business-ul, lucru ce ne-a pus putin pe ganduri.
Cele mai multe camere le-am jucat la noi in tara (Brasov si Bucuresti). In alte tari, am jucat doar 4 camere. Una in Budapesta, 2 in Viena si inca una in Londra. Daca cele din Budapesta si Viena au avut foarte multe elemente dragute, cea din Londra ne-a dezamagit. Chiar si asa, nici una nu se compara cu cateva dintre camerele bune pe care le-am jucat in Bucuresti.
In afara de asta, am citit bloguri de specialitate si am discutat cu operatorii cu care am intrat in contact.
Echipa
La ora actuala suntem 3 membri in echipa si ocazional avem si un al patrulea.
Eu si Andrei Oniga (sotul) suntem asociati, ne ocupam de administrarea business-ului si luam impreuna deciziile care tin de buna functionare a afacerii.
Eu sunt la baza farmacista. Nu am avut nimic de-a face cu antreprenoriatul in trecut, dar faptul ca imi place ceea ce fac ma ajuta sa evoluez. Parca ma atrage mai mult reteta constructiei unei camere de evadare decat reteta compensata de Casa de Asigurari.
Andrei este programator si ii place sa contruiasca tot felul de lucruri. Impreuna incercam sa gasim solutii cat mai inovatoare la problemele care apar, in general la constructia de noi camere.
Pe langa noi doi, in echipa il avem si pe Szotyory Kalman, care este electronistul cu care colaboram, pe care ne bazam si fara de care nu am reusi sa facem nimic din lucrurile pe care ni le-am propus. Eu si Andrei mergem la el cu schita camerei pe care vrem sa o construim si el ne ajuta sa punem in aplicare ideile. Il mai intrebam uneori: "Kalman, se poate face asta?". Raspunsul lui e invariabil: "Sigur." El are un atelier de reparatii pentru electronice in Brasov.
Iar al patrulea membru este Andrei Benea, alias Beni. El este omul de baza atunci cand noi nu putem ajunge la rezervari. Se pregateste de facultate, asa ca nu stim cat timp il vom mai avea in preajma. El este cel care ne-a facut primul videoclip pentru prezentarea jocului "Internal Affairs".
La treaba!
Prima noastra camera si singura deocamdata (ne pregatim sa o deschidem pe a doua in circa 2 luni) este o camera care imbina clasicul cu tehnologia.
Ideile camerelor sunt inspirate din filme, carti, etc. Daca la Internal Affairs jucatorii sunt spioni si trebuie sa obtina o informatie valoroasa pentru agentie, la urmatoarea camera, Chemical Attack, vor avea de dezactivat o bomba chimica, iar povestea din spate va fi una mainstream, bazata pe activitatea unor teroristi.
Puzzle-urile sunt facute de noi, evident in colaborare cu tamplari (acolo unde este cazul) sau cu diferite companii (pentru debitari de materiale/gravura, etc). Bineinteles, partea electronica ii revine electronistului din echipa.
Punem accent, cat de mult putem, pe ideea ca puzzle-urile trebuie sa fie cat mai intuitive si pe un parcurs cat mai logic al jocului.
Pentru constructia primei camere (fara concept) au fost nevoie de aproximativ 2 luni. In cazul celei de-a doua in schimb, care va fi mult mai complexa, cred ca vom avea nevoie in total de 5-6 luni.
In week-endul in care am deschis, am oferit intrare libera, in baza rezervarii si asa am testat camera. A fost destul de greu pentru ca terminaseram lucrul la camera la ora 5 dimineata si la 10 am avut prima rezervare. Aproape toate intervalele au fost ocupate. Asa ca am testat-o intens.
Din fericire, nu a fost nevoie de ajustari prea mari. Problema pe care am intampinat-o si de care nu ne-am dat seama pana la momentul la care s-a intamplat a fost ca jucatorii au cuplat radioul din camera la un alt cablu (destinat pentru un mini TV) pe care l-au gasit in camera, moment in care s-a prajit un incarcator si nu a mai fost functionala camera. Deja venise urmatoarea echipa si noi am alergat sa rezolvam problema. Noroc cu Kalman, care si-a dat seama de ce s-a intamplat si a putut reactiona rapid.
Alta faza: un jucator ne-a impuns un senzor cu o agrafa de birou (rupta!), iar cand au avut nevoie de el, nu l-au mai putut folosi. Si-au dat seama ce au facut si ne-au trimis un biletel pe sub usa in care ne-au scris: "Credem ca am stricat senzorul."
Factori diferentioatori pe piata
Escape room-urile se diferentiaza intre ele in primul rand prin tematica. Tot mai multi operatori aleg sa foloseasca povesti de filme cunoscute si indragite. Evident, apare o diferenta la decorurile mai mult sau mai putin autentice, precum si la calitatea puzzle-urilor. Multi dintre jucatori apreciaza puzzle-urile logice, pentru care nu ai nevoie de o gandire abstracta.
Pentru mine, in calitate de jucator, cel mai mult conteaza calitatea puzzle-urilor. Sa fie cat mai inovatoare, sa functioneze exact asa cum ar trebui, si evident sa fie cat mai logice. Prefer camerele unde nu ai atat de mult de cautat, ci de gandit. Si imi plac foarte mult camerele care au puzzle-uri unde este absolut necesara munca in echipa si cele la care ai nevoie de indemanare.
Pe langa asta, conteaza extrem de mult interactiunea cu oamenii, amabilitatea, buna-dispozitie. Oamenii care merg la escape room, merg acolo ca sa se distreze, sa se simta bine. E normal sa se astepte de la game master sa ii faca sa se simta cat mai confortabil.
Cu siguranta exista inovatie la nivel de escape room. Deja au aparut camere ce sunt desprinse parca din film si sunt sigura ca lucrurile vor merge chiar mai departe, atat timp cat piata o va permite. Daca piata o permite, doar imaginatia este limita.
Despre partea de business
Noi suntem destul de noi pe piata, avem aproximativ un an jumatate de cand am inceput. Am dat drumul business-ului avand o singura camera de joc. Intentia a fost sa deschidem de la inceput doua camere, dar calculele noastre nu s-au potrivit cu realitatea. Acum, dupa un an jumatate, vom deschide si a doua camera.
In ceea ce priveste prima camera, asa cum am scris mai sus, imbina elemente clasice cu elemente electronice. La cea de-a doua camera, vom avea puzzle-uri hi-tech in proportie de cca. 80%.
Nu avem momentan nici un angajat, asta pentru ca am putut sa ma ocup full-time de business, dar deja ne gandim sa angajam pe cineva.
Cu tot ce am facut initial, inclusiv amenajarea receptiei, investitia initiala a fost undeva pe la 10.000 de euro. Cat despre recuperarea ei, inca lucram la asta. Preconizam ca dupa ce vom deschide a doua si respectiv a treia camera si vom functiona la capacitate maxima, vom ajunge si acolo.
Pana atunci, continuam sa investim. Avem in chirie un spatiu care ne permite sa avem in total 3 camere de joc, dar evident, asta inseamna ca platim chirie si pentru camerele nefolosite momentan.
Cat piveste piata, suntem in varful boom-ului. Nu stiu cat va mai dura, dar nu cred ca este un business din care sa te pensionezi. Piata a evoluat foarte rapid in ultimii ani. Au aparut o gramada de operatori noi, dar in acelasi timp si foarte multi si-au pus lacatul pe poarta.
Lucrurile se intampla diferit in orase diferite. Daca la Bucuresti trendul este catre camere cat mai hi-tech si cu decoruri cat mai autentice, cu investitii imense, la Brasov nici daca am vrea nu am putea face asta, pentru ca nu exista un asa mare interes pentru genul acesta de activitate. Multa lume din Brasov inca nici nu a auzit de acest concept.
Cele mai mari schimbari pe care le observ in piata sunt atentia tot mai mare acordata detaliilor la camerele de evadare, cum ar fi decorurile ultra realiste, efecte speciale in timpul jocului si puzzle-uri la care nici macar nu te puteai gandi. Insa acestea vin cu un cost foarte mare, iar peste maximum 3 ani vom sti daca acesta este un model sustenabil. Jucatorii vor constant ceva nou, tot mai wow, insa asta rareori se pupa cu realitatea financiara a operatorului.
Pentru noi cea mai mare provocare este sa convingem oamenii (localnicii, in special) sa vina sa incerce acest tip de joc. In aproape 100% din cazuri, jucatorii care ne aleg pentru prima experienta ies din camera super incantati, cu toate ca, poate s-au lasat convinsi cu greu sa vina la joaca.
Ne e greu sa le explicam cat de distractiv poate fi un joc fara a da prea multe din casa. O alta problema este ca jocul este one-time deal, asa ca avem in permanenta nevoie de noi clienti.
Promovarea
Am incercat tot felul de medii de promovare, de la Google si Facebook Ads, la prezenta in hoteluri/cafenele prin brosuri. Am invatat ca pe Facebook nu functioneaza reclama platita. Pentru noi are efect doar ceea ce se distribuie organic, cum sunt pozele cu echipele.
Cele mai importante canale de achizitie in cazul nostru sunt Google, TripAdvisor si recomandarile clientilor.
Recomandari
Niste clientii ne-au povestit despre un operator din Amsterdam, Sherlocked, ca are o camera (The Vault) in care scopul este sa intri prin efractie, nu sa evadezi. Mi s-a parut foarte interesant conceptul. Mai ales ca ne povestisera ca jocul incepe intr-o parcare.
Si o intamplare: amuzanta si bizara, sa zicem. Un grup de turisti straini, dupa ce s-au jucat la noi si le-am facut poze, au plecat. S-au intors dupa vreo 2 minute si ne zic: "Vrem sa va intrebam ceva, dar nu stim cum sa o facem." In momentul acela, deja se derulau in capul nostru tot felul de scenarii. "Stiti de unde putem sa facem rost de niste iarba?". Oamenii vor servicii complete, ce sa zic?
Planuri
Abia asteptam sa deschidem cea de-a doua camera si probabil ca la inceputul anului urmator vom vrea sa o deschidem si pe a treia. Intre timp, avem in plan dezvoltarea unor jocuri de padure (forest escape), care sa fie o combinatie intre un treasure hunt si un escape room.
Credem ca o data ce ne va creste capacitatea, lucrurile se vor schimba in bine. Momentan nu putem sustine un teambuilding, din cauza capacitatii reduse, iar cereri am avut destule.
Credem ca ar fi o idee buna ca dupa ce vom avea cele trei camere functionale sa deschidem si un centru doar pentru copii, unde sa organizam petreceri. Am avut destul de multe cereri, insa nivelul de dificultate al camerei actuale este prea mare pentru copii.
Cat despre dezvoltarea pietei, cred ca tine foarte mult si de cerere. Acolo unde este cerere, piata se dezvolta mult mai rapid.



























