In anul 2012, aparea pe piata o noua institutie privata in invatamantul romanesc. Cu 23 de angajati la vremea respectiva, Liceul Teoretic National (LTN) isi seta ca obiectiv sa se constituie intr-un loc de unde niciun elev sa nu plece ”fara sa stie la ce este bun”. Astazi, continua sa ne spuna Anca Moraru, director de comunicare al liceului, numarul angajatilor a ajuns la aproape 60. Iar cel al elevilor, la 220.
Si apropo de angajati, procesul de recrutare in cadrul unei astfel de afaceri este destul de complex.
O parte esentiala a interviului, in cazul cadrelor didactice, este sustinerea unei lectii deschise pentru un nivel scolar potrivit pregatirii, calificarii si postului dorit.
Masa critica de elevi, aceea care sa asigure auto-sustinerea scolii, a fost atinsa in cel de-al treilea an de functionare, iar de-atunci, managementul clientilor a dobandit o importanta sporita in business.
In plus, se doreste ca in viitorul apropiat liceul sa beneficieze de un program prin care elevii sa poata incerca joburile si meseriile care, la varsta 15-18 ani, li se par potrivite. Adica un fel de internshipuri.
Experienta fondatorilor
Echipa care a pus bazele Liceului Teoretic National este un mix de profesori cu experienta si profesionisti in domeniul comunicarii, IT-ului si financiar, entuziasti pe subiectul dezvoltarii copiilor si tinerilor.
Silvia Moraru, fondator si directorul Liceului Teoretic National, este profesor de chimie si a fost, timp de 15 ani, directorul Colegiului National de Informatica Tudor Vianu din Bucuresti. Doamna Moraru este doctor in chimie, creator de mijloace ICT de invatamant si are certificari nationale de management in educatie.
Rodica Paliga este profesor de franceza si latina cu experienta de 30 de ani la catredra si Directorul Adjunct al LTN pentru gimnaziu si liceu. Anca Moraru, Director de Comunicare, este licentiata in comunicarea de afaceri cu specializare in comunicarea interna si evenimente.
Sunt in echipa LTN de la inceput sotii Petriceanu - profesori de matematica cu multa experienta si foarte iubiti de copii, Ioana Stoica - profesorul de fizica care isi incurajeaza elevii sa nu le fie frica sa concureze inclusiv in competitii organizate de NASA.
Doina Popescu si Ecaterina Stanca - profesori de limba romana si Mirela Glont - educatorul care face din gradinita LTN un spatiu de siguranta emotionala si distractie pentru cei mai mici elevi ai nostri.
Evolutia liceului
Ne-am dorit de la inceput sa putem asigura cele bune conditii pentru elevii nostri, iar acest lucru presupunea in primul rand o echipa calificata, competenta si de incredere si un spatiu potrivit.
In ceea ce priveste echipa de profesori si personal administrativ, recrutarea acestora nu a fost un lucru dificil, caci exista in Romania multi oameni, poate mai multi decat este vizibil, ce isi doresc sa construiasca cu mainile lor o altfel de scoala pentru generatiile viitoare.
O dovada ca am ales bine de la inceput este faptul ca trei sferturi din membri echipei cu care am pornit la drum lucreaza inca la LTN.
In ceea ce priveste spatiul fizic, lucrurile nu au fost la fel de usoare. Noi ne-am dorit sa cream o scoala pentru toti parintii ce isi doresc altceva pentru copiii lor, insa nu o scoala de fite. Ne-am dorit sa fie accesibila, deci in oras, nu in afara lui, ne-am dorit sali de clasa luminoase si incapatoare, intr-o cladire noua, care sa arate a scoala.
Am exclus de la inceput varianta unor case/vile asa cum au ales multe dintre gradinitele si scolile private. Am gasit, dupa multe cautari, spatiul in care functionam si acum, perfect pentru capacitatea maxima de elevi pe care am proiectat-o.
Apoi a inceput operatiunea de amenajare. Am ales totul astfel incat sa corespunda nevoilor reale ale elevilor: mobilierul, dotarile tehnice, obiectele sanitare, usile claselor. In fiecare an am dezvoltat un pic campusul LTN, astfel ca acum avem si un bazin de inot, o sala de sport acoperita si un teren exterior pentru sport in aer liber.
Structurate temporar, etapele dezvoltarii noastre pot fi rezumate astfel:
- Prima etapa, cu o durata de 4 ani, a avut ca obiectiv afirmarea LTN in spatiul de invatamant romanesc sub sloganul: ”Scoala romaneasca la standarde internationale”; aici vorbim despre dorinta de schimbare, de evolutie si de faptul ca nu ne ferim sa invatam si sa folosim modelele unor parteneri cu mai multa experienta decat noi;
- A doua etapa, cu o durata estimata de 2 - 3 ani, pe care o traversam acum, este consolidarea pozitiei noastre pe piata invatamantului romanesc ca scoala creativa, dezvoltarea de programe proprii, aplicate la specificul elevilor nostri, care sa ne ajute sa ne atingem obiectivele si sa intarim relatia de parteneriat cu clientii nostri; deviza acestei etape este ”LTN - mai mult decat o scoala”.
- Urmatoarea etapa este de mentinere a pozitiei obtinute, de respectare a angajamentelor fata de elevi si parinti si de permanenta imbunatatire a serviciilor si programelor care sa permita sa ne asiguram ca ”niciun elev nu termina scoala la noi fara a sti la ce este bun”.
Programa scolara
Noi urmam curricula nationala. Asta inseamna ca elevii nostri urmeaza aceleasi discipline scolare ca in institutiile de invatamant de stat. In plus fata de scolile de stat, elevii au program pentru toata ziua, in cadrul caruia servesc masa si isi pregatesc lectiile la scoala.
In afara acestora, am dezvoltat doua programe proprii denumite Educatie pentru Viata si La Pas prin Tara Mea, concepute pentru fiecare an scolar in parte, prin care completam educatia elevilor cu ateliere, cursuri si lectii practice care sa ii aduca aproape de viata reala, sa ii invete cum sa aiba grija de ei si sa ii pregateasca pentru a fi adulti responsabili, nu in ultimul rand, sa ii ajute sa isi descopere inclinatiile native si interesele proprii.
E xista si o ofera de activitati extracurriculare din domenii variate, de la cele artistice pana la cele sportive, din care elevii pot alege pentru a isi urma pasiunile, a se relaxa sau a deprinde abilitati noi.
Standardele pe care ni le-am propus nu sunt note de 10 pe linie si nici nu evaluam pozitionarea noastra in clasamentul scolilor in functie de media de admitere la liceu, de exemplu.
Desi nu este un instrument de proiectare foarte des utilizat in Romania, cu toate ca multa lume vorbeste despre ele, testele PISA au fost pentru noi un standard in functie de care sa ne stabilim liniile de ghidaj pentru obiectivele educationale propuse; iar acestea sunt competente in termeni reali, creativitate si echilibru / o stare buna emotionala.
Noi nu ne dorim de la elevii nostri performata scolara cu orice pret, ci ca fiecare dintre ei sa isi atinga potentialul maxim.
Echipa
Am inceput in 2012 cu 23 de angajati, profesori si personal ne-dicatic, iar anul acesta avem 60 de angajati. Exista in echipa LTN oameni care s-au alaturat din prima acestui proiect si au ramas cu noi.
Pe langa educatori, invatatori, profesori, secretari si laboranti avem in LTN posturi care, de obicei, nu sunt intalnite de obicei in scoli cum ar receptioner, Director de Comunicare, Director IT, Director de Marketing, Director Economic.
Toate acestea sunt necesare pentru ca noi functionam ca o companie ce trebuie sa fie eficienta, sa se promoveze si sa se autosustina. Cadrele didactice sunt alese in primul rand in functie de calificarile profesionale, caci ne dorim profesori autorizati sa practice aceasta profesie.
Insa sunt foarte importante abilitatile de lucru moderne (calculatorul in special, caci folosim platforme de lucru colaborativ, Google Drive si catalog on-line), abilitatile de relationare si cunostintele despre psihologia si stadiile de dezvoltare ale copiilor si calitatile personale de comunicare, lucru in echipa si relationare eficienta.
O parte esentiala a interviului, in cazul cadrelor didactice, este sustinerea unei lectii deschise pentru un nivel scolar potrivit pregatirii, calificarii si postului dorit.
Relatia cu parintii
In cazul serviciilor pe care le oferim, ne intalnim cu latura cea mai emotionala a oamenilor Acest aspect poate fi un avantaj, pentru ca ne da ocazia sa ne cunoastem foarte bine clientii.
Insa uneori, e un dezavantaj, mai ales in situatia in care clientii nostri nu stiu foarte bine ce doresc sau au asteptari nerealiste de la proprii copii sau de la rolul pe care scoala il are in viata copiilor lor.
Desigur, acest lucru se intampla pentru ca fiecare parinte isi doreste tot ce este mai bun pentru copilul lui si asa asa este si normal.
Avantajele scolii private
Numarul de elevi din clasa, programul conceput pentru intreaga zi, cu accent pe faptul elevii au masa de pranz asigurata, nu mai pierd timp pe drum si rezolva temele si proiectele supravegheati, putand lucra in echipa si, nu in ultimul rand, faptul ca pot participa tot in cadrul scolii la activitati extracurriculare, potrivite interesului fiecaruia.
Aici ar fi de mentionat baza sportiva proprie care, in cazul nostru, include un bazin de inot, astfel ca elevii pot practica aceasta forma de activitate fizica, atat de sanatoasa, direct dupa scoala.
Un avantaj este si atentia sporita pe care o putem acorda fiecarui elev printr-un program personalizat, daca nevoile si interesele acestuia indica acest parcurs, asistenta medicala si consiliere scolara si psihologica.
Intr-un cuvant, obiectivul nostru este de a raspunde cat mai bine nevoilor individuale ale fiecarui elev pentru ca niciun elev sa nu termine Liceul Teoretic National fara sa stie la ce este bun.
Partea de business a institutiei
Stiam de la inceput ca aceasta initiativa este una pe termen lung, iar profitul economic, in aceasta zona de business, nu este unul imediat. Strategia noastra a implicat oferirea in mod onest a unor servicii bune si mentinerea acestora la standardele promise.
Parintii multumiti recomanda scoala la care merg copiii lor si cunoscutilor, deci pentru noi cel mai bine functioneaza word-of-mouth. Masa critica pentru autosustinere a fost atinsa abia in al treilea an de functionare. Din acel moment, strategia noastra pune accentul pe un management al clientior care sa asigure continuarea relatiei.
Bineinteles ca ne dorim si notorietate de brand si, din evaluarile pe care le-am facut, suntem un nume cunoscut in demografia ce ne intereseaza, adica in Bucuresti. Pentru awareness, cel mai bine functioneaza metodele AdWords si Facebook.
Asa cum ne spune si numele, noi ne dorim sa facem scoala romaneasca, asa cum ar trebui ea sa evolueze, in mod firesc, si, de ce nu, sa devenim un model pentru institutiile de invatamant de stat.
Evolutie, directii de dezvoltare
Ne gandim la o extindere a spatiului fizic, astfel incat sa putem distinge intre nivelurile de invatamant. Ne asteptam ca numarul parintilor care aleg sistemul privat de invatamant sa fie din ce in ce mai mare, pe masura ce informatiile cu privire la modelele sanatoase de crestere a copiilor devin tot mai disponibile prin programe de training adresate parintilor.
Parintii stiu din ce in ce mai bine ce isi doresc pentru copiii lor si, poate si mai important, ce isi doresc copiii lor. Iar acest proces este lent in scolile de stat, datorita numarului mai mare de elevi si, nu in ultimul rand, al lipsei personalului pregatit sa ofere suport activitatilor didactice si sa sustina activitatile administrative si extrascolare.
De asemenea, ne dorim sa implementam un proiect prin care elevii nostri sa poata experimenta practic meseriile pe care le gasesc interesante sau atractive, o initiativa similara stagiilor de practica pe care le fac studentii la facultate.






















