Cum am decis sa facem lumina in beciul cercetarii calitative: Cu FocusGrupuri.ro

Cum am decis sa facem lumina in beciul cercetarii calitative: Cu FocusGrupuri.ro

Exista mai multe probleme cu cercetarea de piata, si nu doar in Romania. Una dintre acestea este transparenta procesului si a preturilor, iar o alta este utilitatea. Pentru prima, am venit cu o solutie care ia in calcul cele mai utilizate metode de cercetare calitativa, FocusGupuri.ro, iar pentru cea de-a doua, standardizam o procedura pe care o numim embedded research si pe care am inceput sa o impingem mai discret unui target specific.

Am venit, impreuna cu echipa SMARK, cu niste concepte de produse standard si cu preturi fixe si accesibile fara schimburi de mailuri si negocieri dupa ureche, pentru a creste accesibilitatea cercetarii si a putea scadea durata de implementare. Nu este vorba in niciun caz de preturi de dumping, ci de preturi corecte si de o transparenta mult mai mare a proceselor si livrabilelor. Practic, oferim un produs la standarde ridicate, comparabil cu ceea ce face orice alta firma de pe piata; iar echipa noastra a lucrat suficient de mult si cu suficient de multe companii pentru a fi siguri ca spunem adevarul, insa nu ne (mai) ascundem in spatele unor promisiuni care nu corespund intru totul cu realitatea.

Prin promisiune ne referim la pozitionarea researchului intr-o zona foarte apropiata de consultanta. Desi, mai ales in zona calitativa, cercetarea nu vinde mereu raspunsuri, ci mai ales produse. Acesta este si unul dintre motivele pentru care, de exemplu, foarte putine IMM-uri apeleaza la cercetare. Ele au nevoie de niste raspunsuri actionabile, insa researchul le vinde focus grupuri si le livreaza un raport care de multe ori are prea putina informatie utila sau se loveste de o structura organizationala care nu permite trecerea de la raport la actiune. Si daca in zona asta am identificat un produs/serviciu de consultanta menit sa rezolve problema actionabilului, de ce sa nu le oferim si clientilor clasici de research exact ceea ce le trebuie: produse.

In acest context am decis sa standardizam o mare parte din cercetarea calitativa si sa o oferim cat se poate de transparent. Momentan, lucrurile sunt destul de complicate in industrie - o mare parte din companii se ‘uita la om/client’ inainte de a-i da pretul si pun o sumedenie de intrebari inutile. Asta ingreuneaza lucrurile si face si industria researchului foarte opaca. Daca nu am mai lucrat cu asa ceva niciodata si cer cotatii de la 3 firme, pot sa primesc 3 metodologii asemanatoare cu preturi in mod radical diferite. Si, dupa cum spunea un client dintr-o multinationala, chiar si departamentul de achizitii se intreaba intr-o astfel de situatie, cat costa de fapt researchul? Ei bine, noi am decis sa nu mai asteptam astfel de intrebari, in speranta, in primul rand, ca vom face industria si produsele/serviciile de research ceva mai accesibile, pas cu pas. Pentru ca necesare cu siguranta sunt.

Pretul, oricum, nu este legat direct de calitate. In multe tari, la fel ca la noi, oamenii de field lucreaza pentru mai multe companii in acelasi timp, pe preturi diferite la proiecte identice. In calitativ, recrutarea e o mare problema, chiar si la jucatorii mari din piata. Si, de multe ori, daca vrei sa iti iasa un proiect, trebuie sa iesi putin din tipar si din canalele obisnuite - ceea ce putine companii sunt dispuse sa faca. Noi suntem exact in zona asta, ne implicam in toate aspectele proiectelor si de cele mai multe ori chiar si procesul de recrutare ne ajuta sa obtinem insighturi valoroase, pentru ca nu pierdem niciodata controlul asupra demersului de cercetare.


FocusGrupuri.ro

Pe termen mediu si lung, scopul nostru este de a standardiza si garanta durata proiectelor si de a umbla si mai mult la procesul de recrutare, eficientizandu-l si crescandu-i calitatea, astfel incat sa putem evita complet retelele traditionale de recrutare, de unde apar respondentii profesionisti. Nu standardizarea ne anima dorinta, ci flexibilizarea. Pentru ca exista clienti, in cazul carora proiectele se fac doar pentru ca trebuie bifate sau vin de la global, dar exista si clienti pentru care e foarte important sa nu arunce banii si pentru care e extrem de important sa fii rapid, flexibil si deschis la tot felul de schimbari.

Voi reveni in alt articol la tema flexibilitatii si a adaptarii procesului de cercetare la realitatea clientului, care lipseste uneori cu desavarsire. Inchei prin a sublinia un alt punct forte al proiectului FocusGrupuri.ro: conformitatea cu GDPR-ul.

Mai e putin pana in mai 2018, insa noul regulament va afecta in mod fundamental activitatea firmelor de cercetare. Si e mai bine sa anticipezi schimbarea de aceasta data, fie si numai pentru a evita amenzile care au crescut in mod substantial. Astfel, am implementat deja procese care ne permit controlul categoriilor de date prelucrate, formulare de consimtamant care iau in calcul noile reglementari, precum si proceduri clare si transparente de stocare si de transmitere a datelor, atat pentru noi cat si pentru parteneri.

-------------------------------
Alexandru Dincovici, Ph.D. este CHIEF RESEARCHER al serviciilor FocusGrupuri.ro.
Doctor in sociologie/antropologie, cu o experienta semnificativa academica si de business, Alexandru Dincovici a gestionat zeci de proiecte de cercetare pentru clienti nationali si internationali in multiple industrii, si moderat sute de focus grupuri si de interviuri. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Related