[La raftul de lactate] Athanasios Giannousis (Olympus România): Consumatorul român este mult mai orientat spre o alimentație sănătoasă, bazată pe echilibru

[La raftul de lactate] Athanasios Giannousis (Olympus România): Consumatorul român este mult mai orientat spre o alimentație sănătoasă, bazată pe echilibru

Educația alimentară în România este încă la un nivel scăzut, îngreunând dezvoltarea pieței lactatelor, spune Athanasios Giannousis, Director Comercial Olympus România. Dar ultimii ani au arătat o evoluție în acest sens: comerțul cu produse lactate nefiscalizate s-a diminuat considerabil și se observă  un trend ascendent spre abordarea unui stil de viață sănătos.

De când compania a intrat pe piața din România, iaurtul grecesc a fost produsul emblematic al brandului. Anul trecut, Olympus a adus o nouă abordare a acestui produs, introducându-l sub un nou concept, Iaurt grecesc în bucate. Tot în 2017, compania a venit cu noi produse în gama de lactate ecologice, produsele 1Bio3 – laptele, îmbogățit cu 21 de vitamine și minerale, și iaurtul cu banane, căpșuni și aromă de vanilie, a lansat iaurtul și untul de capră, laptele cu ciocolată, Choco Cool.

Privind retrospectiv asupra ultimilor trei ani, observăm că oamenii sunt mai atenți la calitatea produselor pe care le aleg, spune Athanasios Giannousis.

Directorul comercial Olympus vorbește despre sensibilitățile pieței, factorii care o influențează în ultimii ani, obiceiurile de consum ale românilor, canalele de distribuție și schimbările în promovare. 

 

Piața de lactate din România. Evoluție

Dinamismul și diversitatea sunt cuvintele definitorii pentru a descrie piața lactatelor pe plan local. Privind retrospectiv asupra ultimilor trei ani, observăm că oamenii sunt mai atenți la calitatea produselor pe care le aleg, astfel că ne păstrăm alerți în vederea identificării unor noi oportunități de cumpărare și consum.

Anul 2015, cu reducerea TVA-ului, a impulsionat o creștere semnificativă în ceea ce privește calitatea și siguranța alimentară pe filiera laptelui. Comerțul cu produse lactate nefiscalizate s-a diminuat considerabil, înregistrându-se o îmbunătățire cu privire atât la comportamentul alimentar în rândul românilor, cât și la vânzări.

De asemenea, în ultimii ani, se observă un trend ascendent spre abordarea unui stil de viață sănătos, bazat pe consumul de produse ecologice. Noi ne concentrăm pe diversificarea și completarea constantă a portofoliului de produse, astfel încât nu doar să răspundem nevoilor consumatorilor noștri, ci și să le preîntâmpinăm.

Pentru a rămâne în casele cumpărătorului, trebuie să ne adaptăm constant la tendințele de consum și la piață.

 

Factorii care influențează piața

Noi, în calitate de producători de produse lactate, ne confruntăm constant cu provocări diverse pe care încercăm, pe cât posibil, să le gestionăm corespunzător. Competiția pe acest domeniu este acerbă, iar fiecare producător încearcă să se diferențieze prin anumite caracteristici. Astfel, am remarcat în piață numeroase proiecte și strategii adaptate la nevoile de consum: schimbări în portofoliul de produse, de ambalaje, extinderea prin produse sau branduri noi, precum și dispariția unor branduri și produse.

Un factor decisiv pentru dezvoltarea domeniului îl constituie puterea de cumpărare a consumatorilor din target, influențându-ne inclusiv strategia de dezvoltare. Nivelul redus al subvențiilor determină un cost ridicat al laptelui, raportat la salariul mediu lunar.

De asemenea, instabilitatea economică și lupta între branduri în ceea ce privește prețul și promoțiile au un impact negativ asupra pieței.

Nu în ultimul rând, educația alimentară în România este încă la un nivel scăzut, îngreunând dezvoltarea pieței lactatelor.

 

Evoluția companiei. Schimbări

Credem în progres ca mijloc al reușitei, viziune care ne modelează strategia de business. În termeni de profit și vânzări, am îregistrat anual creșteri, încă de când am intrat pe piața din România.

Ne adaptăm constant portofoliul de produse și oferta la nevoile consumatorilor noștri, pentru că scopul nostru principal este să le fim un partener de încredere în viața de zi cu zi.

Astfel, în 2015 și 2016 am completat gama de iaurturi grecești cu noi sortimente: iaurt grecesc cu biscuiți din cereale, iaurt grecesc cu măr și scorțișoară, precum și cu rodie, zmeura, coacăze și vișine.

2017 a venit cu noi produse în gama de lactate ecologice, produsele 1Bio3 – laptele, îmbogățit cu 21 de vitamine și minerale, și iaurtul cu banane, căpșuni și aromă de vanilie. De asemenea, am lansat iaurtul și untul de capră, precum și laptele cu ciocolată, Choco Cool. Inclusiv pentru acest an planificăm să ne surprindem consumatorii cu noi produse în categoria de brânzeturi și în cea de iaurturi.

Printre realizările recente ale companiei se numără și investițiile în cel mai modern sistem de gestiune a stocurilor, într-o stație de biogaz, precum și în instalarea unei noi linii de producție Tetra Pak®, A3/Flex. Ne dorim să continuăm seria investițiilor, să ne extindem liniile de producție și de pasteurizare, deoarece credem cu tărie în perfecționare continuă.

În ceea ce privește schimbările care au survenit în cadrul companiei, plecarea Directorului General Ilias Pliatsikas în cadrul Olympus Grecia a fost una dintre ele, alături de numirea mea în funcția de Director Comercial Olympus România. Genul acesta de schimbări sunt firești, naturale, întrucât lucrurile evoluează atât la nivel de companie, cât și de carieră.

 

Producția

Provocări întâlnim în permanență, având în vedere că activăm într-un domeniu dinamic și versatil. Cred că pentru noi provocarea cea mai mare este, de fapt, să intuim sensibilitățile viitoare și să le preîntâmpinăm prin abordarea unei strategii congruente cu schimbările care survin atât în piață, cât și în comportamentul de consum al cumpărătorilor. Pentru a ne menține pe o pantă ascendentă a reușitei, este nevoie să ținem pasul cu oferta competiției și cu dorințele consumatorilor, deopotrivă.

La nivel general, un impact negativ asupra pieței de lactate îl au instabilitatea economică și importurile de produse la prețuri foarte scăzute, care, implicit, duc la scăderea popularității produselor de calitate.

O altă provocare constantă în menținerea unui portofoliu relevant de produse care să corespundă standardelor de calitate și varietate ale consumatorilor. La aceasta se adaugă inovația la nivel de produs, de ambalaj, de comunicare. Consumatorul are la dispoziție numeroase branduri din care să aleagă, astfel că e nevoie constant să ne diferențiem de competiție și să stabilim relații cu oamenii dincolo de produs în sine sau de preț. 

 

Testarea

Acordăm o deosebită atenție calității produselor noastre, pe care le testăm calitativ atât prin analize stricte de laborator efectuate pe fiecare lot în parte, cât și prin implementarea unui mecanism intern prin care organizăm săptămânal grupuri de blind testing.

De asemenea, punem foarte mult accentul pe testarea produsului la raft, astfel încât consumatorul să se convingă de gustul și de calitatea produsului înainte de achiziție. Astfel, activăm intens pe partea de sampling în magazine, pe tot parcursul anului.

 

Obiceiurile de consum

Scăderea TVA-ului a impulsionat consumatorul român către achiziționarea produselor de calitate și de încredere. De asemenea, observăm că acesta este mult mai orientat spre o alimentație sănătoasă, bazată pe echilibru. Tendința românilor este de a consuma produse cu o calitate garantată, produse din gamele ecologice.

Astfel, ne adaptăm trendurilor actuale și preferințelor consumatorilor noștri. Gama ecologică existentă cuprinde kefir ecologic, lapte de consum ecologic 3,5%, iaurt ecologic (0,1% și 3,5% grăsime), precum și laptele și iaurtul 1Bio3, lansate în toamna anului trecut. Analizând obiectiv dinamica pieței, dar luând în considerare și gradul de imprevizibilitate al tendințelor, preconizăm ca segmentul ecologic va lua amploare din ce în ce mai mult.

 

Targetul

Targetul nostru diferă în funcție de gama de produs, segmentat pe categorii de vârstă și pe profile sociale. În general, însă, ne adresăm unui consumator pentru care primează calitatea în alegerea produsului de la raft.

Este un consumator elevat, atent la dieta sa alimentară și a celor apropiați, pentru care contează siguranța și încrederea oferită de brand.

 

Cel mai popular produs

Cel mai frumos aspect al pieței de lactate este dinamismul. Preferințele consumatorilor se schimbă în permanență, iar noi trebuie să ținem pasul cu nevoile și dorințele acestora. Încă de când am intrat pe piața din România, iaurtul grecesc a fost produsul emblematic al brandului, segmentul iaurturilor rămânând constant în topul preferințelor clienților noștri.

Mai mult decât atât, grație atenției sporite a consumatorilor asupra alimentației, segmentul lactatelor bio înregistrează creșteri din ce în ce mai mari, atât la nivel de cerere, cât și de vânzări. În ceea ce privește restul gamelor de produse, la capitolul lactatelor acidofile observăm o preferință tot mai crescândă pentru sana și kefir.

De asemenea, deținem 50% din piața de sucuri naturale și, în continuare, suntem lideri pe categoria de telemele vrac.

 

Mesajul

Suntem recunoscuți pentru standardele înalte de calitate pe care le aplicăm produselor din portofoliul nostrum. Selecția minuțioasă a materiilor prime, alături de utilizarea liniilor modern de producție și de calitatea ridicată a produselor noastre a transformat Olympus într-o marcă de încredere, în strânsă legătură cu sloganul nostru – Experți în lactate de calitate.

 

Schimbări în promovare

Atunci când vine vorba de promovarea produselor din portofoliu, depunem toate eforturile pentru a găsi de fiecare dată cele mai creative moduri prin care să creăm o interacțiune autentică a consumatorului cu produsul.

Utilizăm un mix de comunicare, folosindu-ne atât de mediul online, cât și de cel offline pentru a interacționa cu clienții noștri. Derulăm periodic proiecte în mediul online, întrucât este un mediu care permite o comunicare bidirecțională facilă între consummator și marcă.

De asemenea, în ultimii ani am schimbat ambalajele unor produse pentru a ne menține în topul preferințelor consumatorilor și a le facilita acestora găsirea cu ușurință a produselor la raft. Nu doar că trebuie să furnizăm produse lactate de cea mai înaltă calitate, însă trebuie să ne păstrăm și o imagine fresh, în conformitate cu tendințele actuale ale pieței.

2017 a venit cu o nouă abordare a produsului emblematic din portofoliul nostru – iaurtul grecesc – introducându-l sub un nou concept, Iaurt grecesc în bucate. În acest sens, am realizat cinci spoturi TV pe ideea de reinventare a rețetelor tradiționale, adăugând ingredientul secret reprezentat de iaurtul grecesc.

 

Distribuția

Încă de când am intrat pe piața din România, ne aflăm într-o evoluție continuă, pe toate planurile, ca rezultat al notorietății de care se bucură produsele noastre. În ceea ce privește distribuția, aceasta se face atât prin flota internă, cât și prin distribuitori contractați.

 

Planuri pentru 2018

Credem în evoluție și dezvoltare continuă. Unul dintre obiectivele noastre constante rămâne completarea gamelor existente cu produse noi care să răspundă nevoilor consumatorilor noștri.

Anul acesta vom lansa produse noi care sperăm că vor surprinde plăscut consumatorul, însă mai multe detalii vom oferi la momentul potrivit. Momentan, putem afirma faptul că de data aceasta nu răspundem doar unei nevoi, ci unei dorințe.

În același timp, investim constant în fabrica de la Hălchiu, din dorința de a ne extinde liniile de producție și de pasteurizare. În 2016, am direcționat 25 de milioane de euro către departamentele de logistică, investind în cel mai modern sistem de gestiune a stocurilor și într-o stație de biogaz.

De asmenea, am instalat o nouă linie de producție Tetra Pak®, A3/Flex, integrând funcții de performanță, precum condiții aseptice speciale, o sterilizare mai sigură a materialelor de ambalare și alimentarea automată care deservește producția continuă.



Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Related