In lumina schimbarilor din domeniu si a orientarii responsabilitatii inspre modul companiilor de a face business, si oamenii de CSR din Romania au inceput sa se "reintoarca" la scoala pentru a invata despre gestionarea sustenabilitatii, spune Claudia Oprescu (Community Affairs Expert, BCR), si a dezvolta programe relevante.
In ce priveste cazul BCR, adauga ea, responsabilitatea corporativa echivaleaza cu contributia directa si consistenta, pe termen lung, la dezvoltarea economica si sociala a Romaniei. Iar strategia de implicare in comunitate a BCR, intinsa pe cativa ani, este centrata pe educatie, ramificandu-se ulterior inspre educatia financiara, educatie practica (abilitati practice pentru integrarea studentilor in piata muncii), leadership civic si promovarea tinerilor lideri sau modele din varii domenii de activitate.
Doua exemple de programe implementate le reprezinta Bursa Binelui, platforma online dedicata ONG-urilor in care donatiile sunt necomisionate, si Scoala de Bani, un program de educatie financiara in care, initial, au fost implicati 100 de angajati BCR, ajungandu-se ulterior la peste 1.000, care au sustinut cursuri cu peste 250.000 de romani de toate varstele.
Pentru o sesiune de ateliere desfasurate simultan in 59 de locatii, la care au participat peste 13.000 de tineri, BCR a intrat in Cartea Recordurilor cu cea mai mare lectie de educatie financiara din lume, record detinut anterior de PriceWaterhouse Coopers (Statele Unite).
Tendinte in CSR. Intern vs. extern
Intr-adevar, la nivel global, domeniul CSR este intr-o continua transformare si tot mai multe companii pun accent pe impactul businessului lor in comunitate. Lucru care ne bucura, pentru ca noi nu am privit responsabilitatea sociala corporativa ca pe o activitate de “charity”, ci mai degraba ca parte integranta a strategiei mari de dezvoltare a bancii, in care sustenabilitatea si impactul pozitiv ridicat in randul comunitatilor reprezinta factori importanti.
Ce am observat este ca, local, tot mai multe companii sunt preocupate de implicarea in comunitate si sustenabilitate si implementeaza proiecte pe termen mediu si lung, ceea ce ajuta dezvoltarea comunitatilor si contribuie la maturizarea domeniului CSR-ului.
Trendurile globale pun accent pe procese etice si transparente, pe formarea unor specialisti in sustenabilitate care sa ajute companiile sa fie transparente si sa ia decizii de business care sa nu impacteze negativ comunitatile unde isi desfasoara activitatea, indiferent ca vorbim despre mediu, lant de distributie, transport sau alti piloni care pot sa afecteze intr-un mod nedorit. Si Romania incepe sa fie tot mai atenta la aceste trenduri, oamenii de CSR au inceput sa se “reintoarca” la scoala, sa invete cum stau lucrurile cu sustenabilitatea si raportarea de CSR si sa contureze astfel programe de implicare mult mai complexe si cu impact mai ridicat.
Pentru noi sa fim o companie responsabila inseamna sa avem o contributie directa si consistenta la dezvoltarea economica si sociala a Romaniei, pe termen lung. Fie ca vorbim de business sau de programele de implicare in comunitate, ne propunem sa cream contexte in care mai multe resurse (financiare, umane, de expertiza) sunt catalizate pentru a contribui la o societate mai buna si mai dezvoltata.
Am construit o strategie sustenabila de implicare in comunitate, intinsa pe cativa ani, centrata pe educatie si ramificata spre educatie financiara, sustinerea liderilor/modelelor si a tinerilor sau incurajarea implicarii civice si sustinerea organizatiilor mici si mijlocii sa se dezvolte si sa contribuim impreuna la dezvoltarea comunitatilor locale.
Transparenta si transparentizare
Consideram ca transparenta nu este ceva ce poate fi negociat atunci cand vorbim despre companii si relatia pe care ei o au cu consumatorii. Bineinteles ca si in domeniul responsabilitatii corporative e important sa avem procese transparente prin care alegem sa sustinem anumite cauze si nu altele, prin care ne implicam angajatii in campanii de CSR sau prin care ne decidem strategia pe care o vom urma.
Ne informam publicul cu privire la proiectele noastre si directiile strategice alese atat prin intermediul canalelor noastre de comunicare, cat si prin interactiunea directa pe care colegii din toata tara o au cu organizatiile si entitatile care deruleaza proiecte.
In ceea ce priveste transparentizarea interna, avem procese si reglementari foarte clare care expun instrumentele prin care se pune in aplicare strategia de CSR, cum se face raportarea, care sunt indicatorii, iar colegii nostri sunt constant informati prin intermediul platformei noastre de intranet cu privire la toate aceste lucruri.
Valorile targetului BCR
Oamenii cu care lucram noi, atat in proiectele derulate in comunitate, cat si la nivel de business reprezinta un public eterogen, din toate categoriile sociale, insa cu o caracteristica importanta comuna: isi doresc sa faca bine si sa se implice la dezvoltarea comunitatii.
Indiferent ca vorbim despre tinerii care se implica in Capitala Tineretului din Romania, despre copiii, parintii si bunicii care vin la cursuri la Scoala de Bani, despre olimpicii pe care ii sustinem sa isi atinga potentialul, cu totii isi doresc sa fie mai buni in ceea ce fac si sa traiasca intr-o tara care sa le ofere o viata mai buna.
Interactionam cu ei foarte des atat prin intermediul proiectelor si campaniilor pe care le organizam, cat si in cadrul evenimentelor unde decidem sa participam in calitate de parteneri. Invatam unii de la altii si ne lasam inspirati de oamenii care vor sa contribuie la proiectele noastre. De exemplu, avem adolescenti care ne scriu ca vor sa devina profesori de educatie financiara sau tineri angajati care vor sa faca voluntariat pentru organizatiile care au cont pe platforma Bursa Binelui.
Incercam sa ii implicam, dar provocarea noastra cea mai mare este sa ii atragem pe cei care nu sunt la fel de implicati sau optimisti ca lucrurile care nu merg acum se pot schimba. Vrem sa le dam incredere si lor ca daca fac un mic pas, ar putea sa fie surprinsi.
Atributele si directiile de CSR ale BCR
Credem ca e de datoria noastra sa contribuim la dezvoltarea societatii romanesti si stim ca, pentru a reusi, trebuie sa investim in educatie, in tineri si in dezvoltarea comunitatilor locale, motiv pentru care toti pilonii nostri strategici se leaga cumva de acest obiectiv.
Valorile in care credem sunt profesionalism, responsabilitate, implicare, iar prin toate programele pe care le derulam in comunitate ne dorim sa le oferim incredere oamenilor ca pot sa fie buni profesionisti, ca seriozitatea le va fi rasplatita, ca implicarea ii va ajuta sa obtina rezultatele dorite si sa construiasca impreuna cu cei din jur o societate asa cum isi doresc.
Strategia noastra de implicare se bazeaza pe cativa piloni importanti ca:
- educatia financiara (Romania are unul dintre cele mai scazute niveluri de educatie financiara din Uniunea Europeana conform studiilor Comisiei Europene);
- educatie pentru dezvoltarea competentelor practice (parteneriate cu universitati pentru a crea proiecte care sa ajute la o mai usoara integrare in piata muncii);
- leadershipul civic si proiecte pentru tineri (sprijinim sute de ONG-uri anual prin Bursa Binelui si le oferim tinerilor cadru sa faca mai mult pentru orasul lor prin Capitala Tineretului din Romania);
- sustinerea si promovarea liderilor si a modelelor (alaturi de Fundatia eMAG sprijinim pregatirea tinerilor pasionati de stiinte exacte pentru a obtine performanta).
Avem diferite parteneriate strategice de lunga durata, iar aici putem mentiona cele mai mari universitati din tara, Fundatia EMAG si alte fundatii si organizatii mari ca Salvati Copiii, Asociatia Scoala de Valori, RBL (cu proiectul SuperTeach) sau Teach for Romania.
Politica companiei vizavi de extinderea ariilor de CSR
Nu am adoptat domenii noi de implicare in comunitate, insa am dezvoltat foarte mult pe domeniile in care deja investeam; am reusit astfel sa scalam niste proiecte si sa avem un impact foarte ridicat.
Legat de extinderea ariilor de CSR, nu facem o prioritate din acest lucru, ci mai degraba ne concentram pe scalarea si dezvoltarea proiectelor pe care le implementam pentru a avea impact pe termen lung. Nu credem ca e important sa fii in trend, ci e important sa fii relevant pentru comunitatile tale si sa dezvolti etapizat proiectele astfel incat sa obtii cele mai bune rezultate.
Cea mai recenta campanie ampla de CSR
Am pus un accent foarte mare pe educatie financiara in ultimii ani, de aceea cel mai complex program de CSR ramane Scoala de Bani, adresat tuturor categoriilor de varsta. In ultimii doi ani si jumatate, am facut ateliere de educatie financiara gratuite cu peste 250.000 de romani, iar anul trecut am intrat si in Cartea Recordurilor.
Intrucat noi, romanii, ne aflam pe ultimul loc in UE la nivelul de educatie financiara, nevoie de a implementa proiectul a venit si in completarea celorlalte initiative de comunicare ce isi propuneau educarea financiara a populatiei (de exemplu, Ghidul Creditarii Responsabile).
Prin Campania Scoala de Bani ne-am propus sa ajungem la 100.000 de romani anual si sa ii ajutam sa inteleaga modul in care iau deciziile financiare si care sunt factorii care ii impiedica sa devina independenti financiar. Am organizat cursuri in 2018 cu 110.000 de romani, in 100 de sucursale BCR (in fiecare joi), la sediile companiilor, institutiilor, organizatiilor non-guvernamentale, in universitati, licee, scoli si gradinite.
In perioada 6 august – 31 octombrie am derulat campania de comunicare „Scoala de Bani – Independenta Financiara se invata” pentru a le atrage atentia romanilor asupra importantei educatiei financiare si a-i indemna sa participe la cursuri pentru a invata sa ia decizii mai bune legate de banii lor.
Pe langa cursuri, am organizat evenimente mari in parcuri, mall-uri, am pornit la drum cu Scoala de Bani pe Roti, caravana FLIP, care a parcurs 15 orase in care a organizat cursuri interactive de educatie financiara bazate pe jocuri si o programa realizata impreuna cu specialistii de la Viena.
Pe 31 octombrie 2018 (Ziua Mondiala a Economisirii) am organizat cea mai mare lectie de educatie financiara din lume, la care au participat 500 de angajati si cu care am intrat in Guinness World Records: Scoala de Bani a organizat ateliere de educatie financiara simultana cu 13.230 de tineri din 25 de universitati in 59 de locatii.
BCR este singura banca din Europa care detine acest record, recordul anterior fiind detinut de PriceWaterhouse Coopers din SUA cu 6.230 de participanti, BCR reusind sa depaseasca recordul anterior cu 7000 de participanti.
In anul 2019 am reusit deja sa facem cursuri cu peste 26.000 de copii in Global Money Week si pregatim o noua campanie Scoala de Bani.
Proportia bugetelor alocate CSR-ului in ultimii 2 ani
Schimbari majore nu s-au inregistrat, desi e adevarat ca am avut cresteri usoare spre moderate in fiecare an. Acest lucru s-a intamplat si datorita complexitatii programelor; pe masura ce proiectele noastre se dezvolta catre un numar mai mare de beneficiari, e firesc sa marim bugetele pentru ele. Putem lua exemplul Scolii de Bani; initial am pregatit 100 de angajati BCR pentru a deveni profesori de educatie financiara, dar pana la urma am ajuns la peste 1.000 de angajati care au tinut cursuri cu sute de mii de romani.
Succesului initiativelor de CSR. Rezultatele 2017 vs. 2018
Pentru a putea masura impactul, facem de obicei raportari trimestriale pe proiecte si anuale, pentru a vedea daca e cazul sa intervenim sau sa schimbam niste lucruri care nu merg.
In ultimii trei ani, am inregistrat o imbunatatire a rezultatelor proiectelor CSR, iar diferentele dintre 2017 si 2018 sunt sesizabile atat cantitativ, cat si calitativ. Ca exemplu, prin Scoala de Bani intr-un an si jumatate am facut cursuri cu 100.000 de oameni, iar doar in 2018 am facut cursuri cu 110.000. La fel e cazul Bursa Binelui, unde donatiile colectate prin intermediul platformei cresc constant, anual, cu cel putin 25%.
Per total suntem multumiti de modul in care evolueaza rezultatele proiectelor de CSR, evolutia ne arata ca suntem pe calea cea buna si am ales strategic corect atunci cand am decis sa le implementam. Vom continua sa masuram impactul proiectelor noastre si sa colaboram cu toti cei care au incredere si dorinta sa transforme comunitatile lor in comunitati asa cum le-au visat.

























