Trei sferturi din antreprenorii români sunt interesați de politică, dar doar unu din cinci s-ar înscrie într-un partid sau ar candida la o funcție

Trei sferturi din antreprenorii români sunt interesați de politică, dar doar unu din cinci s-ar înscrie într-un partid sau ar candida la o funcție
  •  Peste 75% dintre oamenii de afaceri din România se declară interesați de viața politică, potrivit unui sondaj efectuat de platforma de afaceri Business Days
  • Nivelul de interes este foarte ridicat, însă oamenii de afaceri exclud, în majoritate, să activeze în cadrul unui partid politic și chiar să-și depună candidaturi independente la funcții publice
  • Peste 60% dintre cei chestionați își declară disponibilitatea de a-și pune la dispoziție cunoștințele și efortul pentru dezvoltarea țării, dar din exteriorul formațiunilor politice, în calitate de consilieri
  • Corupția clasei politice, principalul motiv care îi ține departe pe antreprenori de viața pblică

Interesul oamenilor de afaceri față de viața politică și, de asemenea, pentru implicarea efectivă în politică a atins un nivel semnificativ, potrivit unui sondaj efectuat de platforma de afaceri, networking și dezvoltare profesională Business Days.

În perpectiva evenimentului Business Days București 2019, ce va avea loc în perioada 11-12 decembrie, organizația a lansat o provocare la adresa tuturor oamenilor de afaceri din România: în ce măsură, sub ce formă și cu ce condiții ar intra în politică?

Business Days București 2019 va aduna laolaltă speakeri unii dintre cei mai importanti antreprenori de succes , investitori, seniori consultanti din Romania , printre care Dragoș Petrescu, Rucsandra Hurezeanu, Marius Ghenea, Radu Georgescu,  Jean Valvis,  Dragoș Anastasiu, Daniel Metsz, Silviu Hotăran, Iancu Guda, Alex Cernătescu, Radu Atanasiu,  Petre Nicolae, Dan Mocanu, Sorin Faur, Radu Lupaș , Felix  Patrascanu sau Cristian China-Birta.

 

Interes maxim, dar implicare din afara partidelor

Dintre cei 210 antreprenori și manageri chestionați ca parte a sondajului, doar 3% au declarat că nu urmăresc aproape deloc viața politică, ci doar întâmplător. La polul opus, aproape jumătate (46%) au susținut că urmăresc viața politică, în fiecare zi, cu foarte multă atenție. Celor foarte atenți la scena politică li se alătură alți 30% din eșantionul chestionat care afirmă că o urmăresc cu multă atenție, în fiecare săptămână. Astfel, peste trei sferturi din oamenii de afaceri chestionați spun că viața politică din România îi interesează într-o măsură mare și foarte mare.

Doar unu din cinci (20%) dintre antreprenori și manageri recunoaște că este atent la zona politică doar ocazional, când au loc evenimente importante (cum ar fi de exemplu alegerile).

Pe de altă parte, în ceea ce privește implicarea efectivă în politică, 43% dintre cei chestionați se declară interesați de o eventuală carieră în domeniu, un nivel foarte apropiat de cel al prezenței la vot în primul tur al alegerilor prezidențiale din acest an. De cealaltă parte, aproape 30% dintre oamenii de afaceri chestionați au răspuns că nu sunt interesați să se implice în politică, un nivel foarte apropiat de cei 27% dintre respondenți care s-au declarat indeciși.

Cu alte cuvinte, mediul de afaceri se află într-un moment în care disponibilitatea antreprenorilor pentru a contribui la decizia politică este la un nivel relativ ridicat.

Însă în ceea ce privește forma efectivă de implicare în politică, lucrurile indică altceva. Peste 60% dintre antreprenorii chestionați s-ar implica doar în calitate de consultant, consilier (al unui candidat sau partid) sau, cel mult, ca membru al unei organizații neguvernamentale, cum sunt corpurile profesionale, de experți, patronatele etc.

Implicarea politică în sensul tradițional este mai puțin luată în calcul de reprezentanții mediului de afaceri. Mai puțin de unu din cinci s-ar înscrie într-un partid politic pentru a candida la o funcție politică și/sau pentru a contribui la elaborarea de politici publice.

Astfel, deși există un apetit evident din partea oamenilor de afaceri pentru implicarea în politică, forma pe care o îmbracă această dorință pare a fi una de suport în transferul de competențe dinspre sectorul privat spre cel public. Chiar și perspectiva de a-și aduce contribuția ca simplu membru de partid este ignorată în mare măsură, în vreme ce soluția unei eventuale candidaturi independente (una de tip antisistem, tipică pentru oamenii de afaceri care ajung să intre în politică) înregistrează cel mai mic scor: 5,5%”, spune László Pacsó, fondator și coordonator de proiecte Business Days.

 

Corupția, factorul principal de descurajare a implicării

Motivul principal pare a fi neîncrederea în actuala clasă politică. Mai bine de o treime dintre cei chestionați au afirmat că “diminuarea corupției în rândul clasei politice” ar fi imboldul care i-ar face să se implice, fără niciun dubiu, în viața politică. Doar unu din cinci antreprenori și manageri participanți la sondaj cred că pot avea o contribuție la evoluția țării.

Printre alte argumente care i-ar face să se implice în mod activ pe scena politică, antreprenorii chestionați au mai indicat: nevoia de înnoire a clasei politice (17%), spectrul unei crize/recesiuni economice (9%) și succesul unor partide sau personalități politice în care au încredere (9%). Doar unu din zece antreprenori ar intra în politică ca formă de protest față de introducerea unor politici publice cu care nu sunt de acord.

 

O provocare, trei răspunsuri de la antreprenori

Ca răspuns la provocarea Business Days, câțiva antreprenori de top au oferit o serie de răspunsuri la un scenariu ipotetic, în care ar prelua un ipotetic Minister al Antreprenoriatului.

Astfel, Marius Ghenea a indicat constituirea Organizației Române pentru Antreprenoriat,

„organizată ca un parteneriat public-privat; debirocratizarea pentru activitatea afacerilor mici și medii antreprenoriale, clarificarea legislației cu privire la stock-options, introducerea în strategia de educație națională și apoi în curriculumul național a elementelor corelative necesare pentru educația antreprenorială, deci o agendă deja destul de clară și de încărcată”.

 

Pe de altă parte, omul de afaceri Dragoș Anastasiu a indicat, simplu, debirocratizarea, iar Dan Mocanu, senior consultant Blue Ocean Strategy, ar facilita elaborarea de legi care să dezvolte antreprenoriatul și programe care să îi sprijine pe inovatori, pe cei cu șanse reale de reușită în antreprenoriat.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related