Hrană sănătoasă cu Asociația de Susținere a Agriculturii Țărănești (ASAT)

Hrană sănătoasă cu Asociația de Susținere a Agriculturii Țărănești (ASAT)

La începutul secolului 21 suntem mai preocupați de calitate hranei mai mult decât oricând. Deși trăim în era Google, nu avem acces la informații despre ceea ce mâncăm, cum au fost produse alimentele, care este impactul asupra mediului și care sunt efecte ulterioare asupra sănătății omului. Adoptarea unui stil de viață sănătos este pe buzele tuturor, însă procurarea alimentelor cu adevărat sănătoase și din surse sigure, este pentru mulți o misiune imposibilă.

În diferite părți ale lumii, au început să apară modele locale de producție și distribuție alimentară care conectează orașele cu ferme mici și gospodării țărănești din proximitate.

Începând din 2008, un astfel de model a fost implementat și în România, mai precis la Timișoara, de către ASAT – Asociația de Susținere a Agriculturii Țărănești. Scopul asociației este promovarea Agriculturii Susținute de Comunitate (ASC), având la bază principiile agriculturii ecologice, conservarea biodiversității și promovarea echității sociale.

VIDEO

 

Ce reprezintă ASAT?

ASAT face legătura între consumatori responsabili din mediul urban și fermieri locali. Modelul funcționează pe baza unui parteneriat ASAT, adică un angajament reciproc în care oamenii beneficiază în mod egal şi integral de recolta de pe o anumită suprafață cultivată de agricultor în condiții de transparență. Este un efort colectiv de coeziune socială, în care un grup de cetățeni susțin o gospodărie agricolă printr-o retribuire echitabilă și corectă a muncii micului producător agricol, care garantează o producție naturală sau organică.

Până în prezent, ASAT a contribuit la dezvoltarea și promovarea unui model economic de solidaritate, la o nouă cultură a consumului și a producției alimentare în România, prin:

  • susținerea unui număr de 20 producători de legume;
  • peste 2000 de contracte directe încheiate între consumatori și mici producători locali;
  • consilierea și susținerea unui număr de peste 1.000 de persoane;
  • dezvoltarea abilităților de comunicare, planificare financiară, practici de agricultură tradițională a producătorilor implicați;
  • promovarea semințelor tradiționale - minim 30% dintre semințele folosite de producătorii ASAT sunt semințe tradiționale.

În 2020, există parteneriate ASAT la Timișoara, București, Sibiu și Odorheiu Secuiesc. 

 

De ce avem nevoie de modele precum ASAT?

I. Combaterea sărăciei. Producătorii locali implicați în agricultura de semi-subzistență trăiesc deseori la limita sărăciei și sunt marginalizați socio-economic. Susținerea micilor producători printr-un parteneriat ASAT, poate fi pe termen mediu o soluție de dezvoltare durabilă a gospodăriilor și fermelor mici.

II. Schimbările climatice. Agricultura industrializată este responsabilă pentru un procent între 21-37%* din totalul cantității de gaze cu efect de seră emise anual în atmosferă. Acumularea acestora duce la schimbările climatice. Astfel, apar fenomenele meteorologice extreme, care creează o harta a vulnerabilității vieții în condițiile actuale:

  • ploile torențiale care produc inundații,
  • temperaturile extreme care, suprapuse peste o secetă prelungită, duc la incendii devastatoare,
  • uraganele care distrug căile de acces sau sistemele de distribuție a energiei, apei, gazului.

III. Diversitatea alimentelor. Deși în aparență mâncăm variat, oferta globală de alimente reprezintă o fracțiune minusculă din varietatea naturală a fiecărui produs, deoarece în realitate, sunt alese doar acele soiuri rezistente la tratamentele chimice, transport, depozitare etc. Avantajul agriculturii în sistem ASC este tocmai:

  • diversitatea soiurilor,
  • selectarea semințelor tradiționale și nemodificate genetic,
  • eliminarea insecticidelor și pesticidelor în schimbul asumării rezultatelor recoltei de către consumatori.

IV. Sănătatea populației. Mâncăm mai mult, dar hrana este lipsită de nutrienți esențiali. Starea de sănătate a populației este un bun indicator asupra riscurilor securității alimentare. Astfel:

  • peste 14 milioane de adulți și circa 4,7 milioane de copii din Europa și Asia Centrală suferă de nesiguranță alimentară severă**
  • o creștere continuă a excesului de greutate în rândul copiilor și a obezității la adulți din întreaga regiune a Europei și Asiei Centrale***

Parteneriatele ASAT se bazează pe un set de principii etice și de solidaritate între mici producători și consumatori, pe care le întâlnim, la nivel internațional,  în mișcarea de comerț echitabil.

Materialul este realizat în cadrul proiectului Trade Fair, Live Fair, implementat în 18 țări din Europa, cu co-finanțare din partea Uniunii Europene, în perioada 2017-2021. Proiectul urmărește promovarea la nivel european a unor politici favorabile dezvoltării durabile, cu accent asupra tematicii de consum și producție durabilă.

Asociațiile CRIES și Mai Bine sunt parteneri ai proiectului în România, participând la implementarea mai multor activități: organizarea unor sesiuni de formare pe tema Comerțului Echitabil pentru un număr de 150 de persoane; organizarea la Timișoara și Iași a unor evenimente de conștientizare publică, inclusiv Ziua Mondială a Comerțului Echitabil; informarea parlamentarilor români din Parlamentul Europei cu privire la activitatea Grupului de lucru pe tema Comerțului Echitabil.

Comerțul echitabil este o mișcare pentru justiție globală care urmărește să împuternicească comunitățile de mici producători, activiști si cetățeni-consumatori pentru a susține alternative democratice de comerț, centrate pe om. Bazată pe 10 principii etice, mișcarea de Comerț Echitabil promovează prețul corect pentru mici producători și muncitori, respectarea drepturilor muncitorilor, combaterea muncii copiilor, promovarea de practici agricole responsabile față de mediu.

* calculat între 2007-2016, după Rosenzweig et al., 2020
** Conform rapoartelor FIES ale Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură
*** O analiză recentă, în perioada 2000-2016, a Organizației Mondiale a Sănătății

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune

Dictionar



Related