[Noii antreprenori] Vasile Tamas, Beez: Obiectivul nostru ramane sa salvam utilizatorilor nostri bani si timp, chiar daca conditiile sunt diferite acum

[Noii antreprenori] Vasile Tamas, Beez: Obiectivul nostru ramane sa salvam utilizatorilor nostri bani si timp, chiar daca conditiile sunt diferite acum

Lucian Cramba si Vasile Tamas, doi antreprenori din Alba-Iulia, au dezvoltat o aplicatie mobila care ajuta oamenii sa isi recupereze o parte din banii de la cumparaturi si le permite acestora sa plateasca produse doar dupa ce le-au testat, fara costuri suplimentare. Investitia initiala, de 100.000 de euro, a ajuns la peste 1.5 milioane in prezent, iar platforma Beez este acum prezenta in Romania si in Marea Britanie.

Cei doi parteneri spun ca unul dintre diferentiatorii majori ai Beez este strategia continua de dezvoltare pliata doar pe nevoile utilizatorilor platformei.

Asa am ajuns in aceste momente provocatoare pentru toata lumea, in care luptam cu un virus ca si inamic nevazut, in care trebuie sa stam in casa ca gest de responsabilitate sociala, sa incheiem un parteneriat cu un producator local de alimente si preparate din carne, cu distribuție nationala, sa il listam in platforma si sa oferim acces utilizatorilor nostri la alimente necesare zi de zi, livrate la ei acasa, spune Vasile Tamas. 

Discutam cu Vasile Tamas, co-fondator Beez despre antreprenoriat si despre responsabilitatile care vin la pachet odata cu fondarea unei companii. Si incepem cu el o serie noua, cu tineri antreprenori romani, in care povestim despre lectiile pe care acestia le-au invatat pe drumul catre succes. Aflam si care este mindsetul potrivit unui om de business, cat munceste si ce fel de carti citeste el.

 

Istoric personal

Am aproape 34, intotdeauna calculez pentru ca nu sunt foarte sigur, niciodata. M-am nascut in Maramures si acolo am si locuit pana m-am mutat la facultate in Cluj, in 2004. Ca si profesie sunt contabil, pare plictisitor stiu, dar am avut o permanenta curiozitate pentru bani ca si mecanism in economie si m-am gândit ca profesia asta mă va ajuta sa înțeleg mai bine acest fenomen, cu aplicatie si in buzunarul meu, ca si urmare fireasca

 

Pasii catre antreprenoriat

Aproape ca as putea sa zic ca nu am avut niciodată o slujba așa, in toata regula. Am lucrat la Facultatea de Stiințe Economice in Cluj ca si inginer de sistem dar a fost mai mult o super mare pasiune si o dorința de a invata lucruri tehnice. As fi mers acolo chiar si daca nu ma plateau. Dar oricum, primele inițiative antreprenoriale au fost prin liceu cand m-am gândit sa fac o pensiune in Maramureș, pe care am reușit sa o finalizez 4 ani mai tarziu.

Am pus bazele unei fabrici de mobila in Cluj, care a crescut destul de repede si a ajuns sa fie un jucator local important in producția de mobilier. Dupa multe lectii invatate si o experienta de exit foarte nefericita, m-am adunat cu greu, dar am luat ce am facut bun acolo si am pus bazele unei companii de marketing online, specializata pe „top of the funnel conversions”.

Un nume pompos dar care se refera la campanii de generare de trafic bazate pe performata, indicatori de conversie  si pe construirea de procese de vânzare complet automate pentru produse online. Am mai fondat o companie in retail electronic si inca una in construcții care performează destul de bine, dupa care am luat-o direct către produsele de tehnologie punând bazele Beez si a încă doua aplicații. Beez a pornit in 2018 si pana in prezent inglobeaza toata experiența mea si a lui Lucian din cariera  de antreprenori.  

 

Asteptarile de inceput

O, aici a fost simplu. Ma asteptam sa fac bani, mulți bani, așa, sa curga cu bani....sincer... nu exagerez, asta mi-a fost așteptarea. Ei bine nu cred ca e necesar sa clarific ca nu s-a intamplat chiar așa, de fapt  la primele afaceri am gafat major pe o chestiune de baza, pe care am ințeles-o foarte tarziu.

Banii pe care ii voiam eu erau in buzunarele celorlalti, nu la banca, nu la investitori, nu la guvern, la cei din jurul meu. Ca sa-ti dea clientii, trebuie sa le rezolvi o problema. Pare evident, dar la primele afaceri visam fabrici si linii de productie, faceam calcule de cat o sa produca si cati bani o sa facem, ce cifra de afaceri o sa avem, nici nu mi-a trecut prin cap sa mă uit la consumator, sa mă gândesc la el daca are nevoie de produsul meu si daca da, in ce forma ar trebui sa fie ca sa-i raspunda nevoilor. Da...mare si scumpa lecție, vorba aia, un „MBA” de peste 1 M euro  pentru o chestiune atat de simpla.

In timp, mi-am dat seama ca, sa rezolvi probleme trebuie sa intelegi nevoi si ca sa intelegi nevoi trebuie sa te apropii de oamenii astia, sa ii înțelegi, sa vezi ce ii doare, ce provocari au  si daca te apropii de oameni nu ai cum sa nu te indragostesti de ei. Asa e natura umana, suntem fiinte sociale. Dupa ce te indragostești de ei devin cea mai importanta parte din afacere, din ceea ce faci. Ei bine, dupa pasul asta banii ies din ecuație, ca si antreprenor ești alt om, nu mai au cum sa te intereseze banii si presimțirea mea e ca la momentul la care nu te mai interesează bani decat ca si un rezultat secundar al ceea ce faci atunci încep sa vina cu adevărat.

Incerc sa tratez businessul  ca si pe un experiment știintific. Am niște ipoteze, aplic o metoda si masor niște rezultate, care sunt ceea ce sunt, nici bune nici rele. Hotărăsc ce fac mai departe cu ele, pot deveni ipoteze pentru alt experiment sau pot fi abandonate. Acest gen de abordare mă ferește de surprize plăcute sau neplacute si ma incadreaza mai cerebral in rolul de jucător care influențează rezultate si nu depinde de surprize. 

 

Lectii din antreprenoriat

O, am invatat multe. Incerc sa lei condensez cat de bine pot in cateva cuvinte :

  • Banii tai sunt in buzunarul celorlalți.
  • Perseverenta este foarte periculoasa cand te duci in direcția gresita.
  • Nu știi ce nu știi.
  • O sa ai nevoie intotdeauna de alții ca sa obții ceea ce vrei, excelează in a le castiga increderea.
  • Rolul managerului este la fel cu al omului de serviciu. Nu trebuie sa fie „omul zilei”, trebuie sa creeze un mediu curat si bine organizat in care toți ceilalți sa poată si își pună nestingherit in valoare cunoștințele si talentul.
  • Adevaratul impediment in calea succesului tau ești tu.
  • Oamenii mari nu au loc mult într-o companie mica. Daca ii convingi sa vina „on board” o sa o faca sa creasca.

Daca as lua-o de la capat si nu as avea experienta acumulata nu as face nimic altfel, pentru ca trebuie sa o acumulezi cumva. Daca in schimb as avea-o, as face totul altfel.

 

Partea grea

Sa crezi cu tarie ca succesul e dupa colt, ca se va intampla urmatoarea luna si sa faci asta timp de 10 ani, sa nu renunti daca inca nu esti acolo.

 

Mentori si oameni care te-au inspirat

Mi-am dat seama destul de greu ce inseamna asta: sa ai mentori, sa-i cauti, unde... deoarece nu imi prea placea sa citesc, recunosc. Pana la facultate si inclusiv in facultate am citit foarte puțin, obligat - forțat de imprejurarile vreunui examen. Acest lucru a constituit un mare dezavantaj pentru ca daca nu citesti, busola care trebuie sa iti arate unde trebuie sa cauți mentor si exemplu este destul de data peste cap.

Intuitiv m-am orientat catre anturaj, oameni care pareau sa aiba bani, lucru de interes si pentru mine dar  care nu erau intotdeauna cele mai bune modele. Mi-am insusit mentalitatea antreprenorului local, a omului firma, carismatic, inspirational, mereu foarte ocupat, vorbind la 2 telefoane, omul care le rezolva pe toate, care este de parere ca daca el pleaca din companie totul se duce pe rapa etc. Atitudine pierzatoare, asa cum am vazut mai tarziu, in primele afaceri care le-am facut si distrus, fiind efectele unor obiceiuri din acea zona, de care inca mai trebuie sa scap.

Transformarea la mine a inceput cand din greseala am dat peste un trainer/coach/speacher motivational Jim Rhon, care mi-a deschis o alta perspectiva asupra relației mele cu mine si sincer a fost inceputul goanei  după informație, am început sa citesc mult mai mult si am asimilat complet alte perspective despre ce înseamnă evoluție si performata, rolul obiectivelor si modalități structurate, incrementale de atingere a lor.

 

Abilitatile si competentele unui antreprenor de succes

Departe de mine gandul de a ma incadra in categoria antreprenorilor de succes, deși vorbesc mult si imi dau cu parerea in stanga si in dreapta, sfaturile cu privire la atingerea succesului încerc sa evit sa le fac . Pot doar sa zic ce cred eu ca m-a ajutat pe mine sa progresez si paradigmele cu care eu m-am luptat pana acum. Cu siguranta ca sunt multe pe care nici macar nu le anticipez. 

Vreau sa spun din capul locului ca formulez aici parerile mele personale, bazate pe experiența mea de pana acum si pe materialele pe care le-am parcurs si studiat pe aceasta tema, care nu reprezintă, nici nu garantează nici un fel de rezultate concrete.

Incercand sa descopar abilitatile necesare pentru un antreprenor de succes, am constatat ca in marea majoritate a literaturii de specialitate, conștiinciozitatea  apare ca si trasatura asociata cel mai des cu oamenii de succes. Ca sa cultivi conștiinciozitatea exista 4 obiceiuri ce trebuie avute in vedere :

  • Munca, vazuta ca si abilitatea de a realiza activități fizice si psihice susținute, cu scopul de a atinge un obiectiv.
  • Organizarea, ca si abilitatea de a planifica si a executa disciplinat acțiunile care te duc înspre un obiectiv.
  • Perfectionism ca si abilitatea de a cauta mereu ca lucrurile sa fie bine facute. Se manifesta de cele mai mult ori prin tendința de a verifica si reverifica corectitudine rezultatelor unei acțiuni si conduce la eliminarea erorilor dintr-un proces.
  • Prudenta ca si abilitate de a evita pericolele prin luarea de decizii bune.

Daca pe primele trei exista modalitati si tehnici de a le stapani si aprofunda, cu ultima am avut cele mai mari batai de cap. Luarea deciziilor bune este un mecanism care ne este alterat de cele mai multe ori din copilărie, prin diverse mecanisme de șantaj emoțional si condiționare, iar ulterior, abilitatea este dependenta aproape exclusiv de experiențele noastre trecute.

Cu alte cuvinte, luarea deciziilor, atata timp cat este bazata pe experiențele trecute, nu va putea genera pentru noi in viitor nimic nou. Astfel ca, in masura in care nu ai fost de succes in trecut, acest mecanism se asigura in mare majorității cazurilor ca nu vei fi de succes in viitor.

Exista totusi speranta si am ajuns sa aflu cum si acest proces decizional poate fi gestionat astfel incat deciziile pe care le iei, sa produca in viitor rezultate diferite.

Ce cred eu ca e cel mai important pentru un antreprenor, este sa aiba in vedere toate cele 4 abilitati ca si esentiale pentru obținerea succesului. De cele mai multe ori ne rezumam la munca multa si atât. Cu toții știm persoane care muncesc foarte mult dar nici pe departe nu am putea sa ii încadrăm in categoria oamenilor de succes. 

Asa ca as recomanda oricui sa analizeze si sa auto evalueze toate cele 4 obiceiuri, sa se concentreze in special pe cel de al patrulea, pentru ca poți sa fii foarte muncitor, organizat, chiar perfecționist dar daca iei decizii proaste si te duci intr-o direcție gresita succesul devine doar o himera pe care la un moment dat  renunti chiar tu sa o mai urmaresti.

 

O zi din programul tau

Dimineața la 5AM la birou , încerc sa organizez si sa planific fiecare „centimetru” din timpul pe care il am pana la 6:30-7 PM cand ma duc spre casa . De regula muncesc aproximativ 13-14 ore pe zi.

Recunosc ca am o provocare foarte mare in ceea ce priveste timpul alocat muncii, sunt sigur ca pot gasi solutii sa o îmbunătățesc radical in perioada urmatoare in ceea ce privește alocarea timpului intre rolul meu de om activ in companie si cel de șot si tata. Stiu ca responsabilitățile mele sunt in aceeași măsură către toate persoanele importante din viată mea dar tind sa petrec mai mult timp in companie.

Incerc constant sa gasesc un echilibru astfel încât pot sa fiu, pe lângă un manager exemplar si un tata si un sot extraordinar. Trebuie sa recunosc ca familia ma ajuta implicandu-se activ in gasirea de soluții de gestionare mai buna a timpului si in special de contracarare a efectelor negative pe care le are asupra familiei noastre acest dezechilibru in alocarea timpului intre afacere si familie.

Sunt extrem de recunoscator sotiei cat si fiicei mele pentru acest ajutor.

In ceea ce privește „granița” dintre  munca si timp liber recunosc ca aici am o mare provocare in a înțelege conceptul de timp liber. Pentru mine tot timpul e timp liber, pentru ca sunt in controlului lui si pot sa aleg sa îl folosesc cum îmi servește mie mai bine. Asta numesc eu timp liber, pentru mine tot timpul e timp liber.

 

Carti si alte recomandari pentru antreprenori

As recomanda oricui sa inceapa cu „De la idee la Bani” a lui Napoleon Hill, apoi „The Lean Startup „ Erick Ries, apoi : Never split the difference– Chris Voss Measure, What matters – John Doerr, Startup-up nation - Dan Senor si Saul Singer, The MOM test – John Mullins, Exponential organizations – Salim Ismail, Start with why – Simon Sinek, Hooked - NIR EYAL, Traction – Gino Wickman, You are the Placebo – Joe Dispenza, Blue Ocean Strategy - W.Chan KIM, Play Bigger – Al Ramadan, Rework – Janson Fried , High Performance Habits – Brendon Burchard.

Pentru creșterea productivitatii recomand cititul iar pentru deconectare sa-si faca rutina zilnica de sport ca si o noua religie si meditatie.

 

Compania si produsele

Beez este o aplicație tehnologica care ajuta oamenii sa recupereze o parte din banii de la cumparaturi  si care le permite sa plateasca produse doar dupa ce le-au testat si se potrivesc, fara costuri suplimentare. Pe de alta parte, ne integram in fluxul de „check-out „ al partenerilor noștri, magazinele online si offline, oferindu-le un instrument de marketing combinat cu o modalitate de finanțare pentru cumpărături.

Un utilizator poate sa cumpere un produs online sau offline, sa plateasca in avans o parte, sau deloc, in funcție de istoricul cu noi, iar ulterior sa plătească restul de bani in 45-60 zile, direct in aplicație, fara costuri suplimentare. Efectiv plateste prețul afisat la comerciant. Iar pentru fiecare cumparatura facuta primește si un beneficiu, o parte din banii cheltuiti cu noi se întorc înapoi utilizatorului in contul sau Beez.

Eu zic ca unul dintre diferentiatorii noștri majori este ca ne concentram foarte mult pe nevoia utilizatorului, incercam sa o identificam si sa putem sa cream valoare adaugata in produs prin construirea de functionalitati care sa raspunda acestuia.

Asa am ajuns in aceste momente provocatoare pentru toata lumea, in care luptam cu un virus ca si inamic nevazut, in care trebuie sa stam in casa ca gest de responsabilitate sociala, sa incheiem un parteneriat cu un producator local de alimente si preparate din carne, cu distribuție nationala, sa il listam in platforma si sa oferim acces utilizatorilor nostri la alimente necesare zi de zi, livrate la ei acasa, platind in siguranta, cu cardul direct in aplicatie.

Chiar daca incheierea acestui gen de parteneriat si adaugarea unei verticale cu care nu suntem obișnuiți a fost o mare provocare pentru echipa, care s-a întins la maxim si a lucrat aproape 24/7 si chiar daca anticipam ca ne va aduce pierderi economice cel puțin in prima faza, înțelegem ca noi, ca si comunitate  trecem prin momente de încercare, iar misiunea si promisiunea fata de utilizatorii noștri e de a ne aduce contribuția in asa fel incat sa trecem cu bine peste aceste momente dificile.

As  zice ca profilul companiei este de a identifica si înțelege nevoile cumpărătorilor si provocările pe care comercianții le au in tranzacționarea bunurilor si serviciilor si a crea soluții care sa le servească si unora si altora.

 

Investitia

Investitia de pana acum in platforma a fost de 1.5 milioane de euro si a constat in mai multe transe de finanțare, incepand cu bani proprii, pe care i-am investit in platforma mai ales la început de drum.

Pana acum platforma este prezenta in Romania si in UK, are in jur de 160.000 de utilizatori si proceseaza in medie 200 tranzacții zilnice.

Avem o echipa de 22 de oameni, care e in creștere, si, deși suntem o echipa tanara, am avut privilegiul in ultima perioada sa ni se alăture in echipa colegi cu mai mare experienta, din companii de calibru internațional ca si BitDefender si UIpath.

 

Obiectivele si evolutia business-ului

Aici o sa fiu scurt, pentru ca avem doar un an si opt luni. Am pornit cu obiectivul sa construim, sa aducem o alternativa cardului de credit si  modului in care noile generații percep creditele si economiile. Am simtit ca abordarea bancilor este prea rigida si mult prea focusata pe dimensiunea strict financiara. Obiectivul nostru a fost sa intelegem ce vrea sa cumpere utilizatorul, de ce vrea sa cumpere si ce paradigme de cheltuire si economisire are, nu doar sa ii dam o metoda tehnica sa plătească sau sa cumpere un bun acum si sa plătească de doua ori produsul in rate.

Pe toata perioada asta ne-am schimbat mult abordarea si metodele de lucru, propunerea de valoare către utilizator. Am pornit de la strict cashback (bani înapoi la cumparaturile online), am construit apoi sistemul de “testeaza inainte sa cumperi” combinat cu întârzierea la plata de 60 zile fără dobândă, si anticipez ca vom fi la fel de agili si pe viitor in livrarea produsului. Obiectivul cu care am început va fi o valoare de baza care ne va ghida spre succes. 

 

Filosofia de dezvoltare

Ințelege, construiește, testeaza, masoara si reia ciclul. Asigura-te ca faci ciclurile cat mai simple si mai scurte posibil, pentru a nu dezvolta lucruri pe care nimeni nu le vrea.

Performanta, intelegere, sinceritate,  transparenta cred ca trebuie sa stea la baza oricărei afaceri. 

 

Clientii Beez

Clienții noștri sunt de regula tineri de 24-45 ani din mediul urban, oameni ocupați sau la început de cariera, oameni care încearcă fie sa faca un “deal” mai bun la cumparaturile lor, fie sa își bugeteze achiziția de produse un pic mai scumpe dar mai calitative.

Ne-am dat seama ca servim si o noua tipologie de clienți tineri care au crescut in paradigma gratificării instantanee si găsesc imposibil sa economisească pentru o achiziție de produs, dar sunt serioși si pot sa-si facă un angajament, sa plătească treptat produsul după ce l-au achiziționat iar daca scoți dobânda din ecuație, Beez se transforma intr-un instrument de bugetare si planificare de cheltuieli foarte eficient pentru noile generatii.

 

Mediul de business romanesc

Mediu de business e compus din antreprenorii si bineinteles cum arata el este influențat si de politicile guvernelor, dar pana la urma, parerea mea este ca el arata exact cum aratam noi si daca vrem sa il facem mai bun trebuie sa devenim noi mai buni.

Antreprenorii știu cel mai bine ca sa te plangi si sa gasesti scuze sunt in mare parte metode sa iti justifici lipsa de activitate.

Multe lucruri lipsesc si foarte multe lucruri sunt necesare sa ajungem la nivelul altor economii, la care ne uitam cu admiratie, dar cred ca depinde de noi ca antreprenori sa vedem oportunitati unde alții vad lipsuri si sa ne apucam sa facem ceva ca mediul de business sa crească si sa servească scopul lui principal de creștere a bunăstării comunității unde activeaza.

 

Beez in contextul pandemiei  

Cred ca trecem prin  momente destul de dificile, faptul ca nu discutam doar de o criza financiara in care se regleaza preturile activelor, ci efectiv fundamentul comerțului, schimbul, este atacat afectand capacitatea companiilor de a produce si clar a populația de a consuma bunuri si servicii , afectează toate piețele inclusiv pe noi.

Prioritatea noastra ramane utilizatorul si incercam in aceasta perioada sa adaptam serviciile oferite astfel incat sa serveasca nevoile schimbate ale utilizatorilor . Observam ca comerțul on line creste dar anticipam ca unele verticale de comert care nu sunt de strica necesitate fashion , beauty ,si chiar si electronice vor inregistra scaderi in perioada următoare daca aceasta situație a stării de urgenta se perpetuează.

Vrem sa adaugam parteneri in zona produselor de stric necesar si alimente de baza totodata adaugand si servicii de livrare direct la  domiciliu. Aici am semnat deja niște parteneriate prin care dorim sa ajutam producătorii locali sa se digitalizeze intru-un moment unde expunerea lor in piata este controlata de lanțurile de retail.

Intentionam sa ajutam la construcția unui sistem național in care producatorii locali inclusiv de produse perisabile ce au nevoie de stocare si transport frigorific, zona care nu poate fi acoperita de curieri tradiționali, sa poată sa aiba acces la utilizatorii. Pe de alta parte  utilizatorii in aceste momente au nevoie de livrare la domiciliu ca sa evite expunerea nenecesara dar pe viitor o sa continue sa comande datorita avantajelor de timp suplimentar câștigat  in detrimentului mersului la cumpărături.

Obiectivul nostru ramane cel declarat, sa salvam utilizatorilor nostri bani si timp, chiar daca condițiile de piață sunt un pic diferite acum dat fiind coronavirusul,  misiunea noastră rămâne aceeași. 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related