Deznădejdea, frica și regretul sunt principalele emoții pe care medicii oncologi le observă la pacienții care primesc diagnosticul de cancer pulmonar

Deznădejdea, frica și regretul sunt principalele emoții pe care medicii oncologi le observă la pacienții care primesc diagnosticul de cancer pulmonar

Rezultatele obținute în urma aplicării unui chestionar online, realizat la nivel național în rândul medicilor oncologi*

Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer (FABC) și MSD România anunță rezultatele unui chestionar online adresat medicilor oncologi din România, derulat pentru a înțelege, și din perspectiva acestora, care sunt nevoile psiho-emoționale ale pacienților cu cancer pulmonar și trăirile cu care aceștia se confruntă după diagnosticare.

Deznădejdea (lipsa de speranță), frica și regretul sunt principalele trei emoții pe care medicii oncologi le-au observat la pacienți atunci când aceștia primesc diagnosticul de cancer pulmonar.  Unul din patru oncologi (24%) consideră că deznădejdea se află pe primul loc atunci când vorbim de emoțiile pacienților. Apoi, 21% dintre respondenți au răspuns că pacienților le este frică de ce urmează să se întâmple mai departe, iar 13 % dintre medici au răspuns că pacienții sunt copleșiți de sentimentul de regret.

 

“Perspectiva medicului oncolog în ceea ce privește nevoile și emoțiile pacienților care se confruntă cu un diagnostic precum cancerul pulmonar este extrem de valoroasă pentru noi, întrucât o alăturăm perspectivei pacientului și putem găsi astfel cele mai bune soluții pentru a susține pacientul de-a lungul întregului parcurs spre sănătate. O astfel de soluție este platforma onco-plan.ro, care ajută pacienții să înțeleagă și să gestioneze aceste provocări emoționale ce vin odată cu diagnosticul de cancer, susținându-i să transforme deznădejdea în speranță și resemnarea în acțiune – pentru că lupta cu o boală precum cancerul necesită reacție rapidă din partea pacientului. Pacienții trebui să știe că timpul de la aflarea diagnosticului la inițierea tratamentului trebuie să fie cât mai scurt cu putință, chiar dacă în contextul pandemic actual parcursul pacientului cu cancer pulmonar a devenit mai complex și mai de durată, a declarat Cezar Irimia, președintele Federația Asociațiilor Bolnavilor de Cancer (FABC).

 

Sentimentele și emoțiile pacienților cu cancer pulmonar după diagnosticul inițial sesizate de medicii oncologi

Atunci când vorbim despre sentimentele și emoțiile pacienților cu cancer pulmonar după diagnosticul inițial, 89% dintre medicii oncologi participanți la chestionar menționează (acord total și acord) că pacienții sunt speriați de ceea ce urmează după etapa diagnosticării. În același timp, 82% dintre medici afirmă că pacienții se simt copleșiți de cantitatea de informații primită cu privire la diagnostic și pașii pe care trebuie să îi urmeze mai departe. Medicii oncologi respondenți au fost de acord într-un procent de 70% că pacienților le este dificil să dea un sens situației noi prin care trec. Sentimentul de vinovăție nu dispare nici aici, 49% dintre respondenți fiind de acord cu faptul că pacienții simt că sunt responsabili pentru acest diagnostic.

 

Traiectoria oncologică începe din momentul diagnosticului cancerului pulmonar. Vestea unei patologii pulmonare maligne poate copleși. Fiecare om trăiește emoții diverse. Unii pacienți se pot simți triști, șocați sau anxioși, în timp ce alții se pot simți furioși, vinovați, stigmatizați sau chiar singuri în fața bolii.

Nu există o trăire corectă sau incorectă. E chiar normal să trăim emoții negative în momentul unui diagnostic de cancer pulmonar. Dacă ne uităm la studiile din literatura de specialitate, putem vedea că pacienții cu patologie pulmonară oncologică experimentează un distres mai crescut decât pacienții cu alte tipuri de cancer, dar și o simptomatologie anxioasă și depresivă mai marcantă.

Conform cercetărilor actuale, până la 52% dintre pacienții cu cancer pulmonar manifestă forme clinice de depresie și anxietate care le afectează semnificativ calitatea vieții. Însă, există suficiente dovezi pentru a concluziona că terapiile cognitiv – comportamentale, intervențiile psiho-educaționale și tehnicile de mindfulness reușesc să ajute pacientul și aparținătorii acestuia să își gestioneze și să-și reducă simptomatologia afectivă (depresia, anxietatea, stresul oncologic). Astfel de tehnici favorizează adaptarea psihologică și susțin pacienții pe traseul de evoluție a bolii, îmbunătățesc calitatea vieții și reduc povara emoțională pentru pacient și familie”, a spus  dr. Florina Pop, psiholog clinician.

 

Imunoterapia - speranță pentru pacienții cu cancer pulmonar

În ceea ce privește imunoterapia și alte terapii inovatoare, astfel de tratamente dau speranță pacienților diagnosticați cu cancer pulmonar, una dintre cele mai agresive boli oncologice, a cărei rată de supraviețuire la 5 ani era de 11% în România înaintea apariției terapiilor inovatoare. Majoritatea medicilor oncologi care au completat chestionarul online (64%) au menționat că pacienții au întrebat dacă li se potrivește tratamentul cu imunoterapie sau alte opțiuni de tratament inovator.

 

Este important ca pacienții să știe că există speranță, în acest tip de cancer rata de supraviețuire a crescut semnificativ în ultimul deceniu, accesul la tratamente inovatoare având un rol important. Un diagnostic de cancer pulmonar avansat nu înseamnă resemnare, există soluții. Platforma onco-plan.ro,  dezvoltată de MSD Romania în colaborare cu FABC, oferă pacienților cu cancer instrumente și informații de care au nevoie în crearea unui plan de gestionare a provocărilor emoționale, de sănătate și comunicare. La fel de important, platforma explică pas cu pas traseul pacientului cu cancer pulmonar, contribuind la navigarea mai facilă în sistemul de sănătate, implicit la reducerea timpilor de la diagnostic la tratament”, a spus Kostas Papagiannis, Managing Director MSD Romania.

 

* Chestionar realizat pe un eșantion de 400 de medici oncologi din România, care lucrează atât în privat, cât și la stat, la nivel național, la care au răspuns 33 de medici oncologi.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related