”Vedem un viitor care va fi digital și electric, un viitor inteligent și ecologic„

”Vedem un viitor care va fi digital și electric, un viitor inteligent și ecologic„

Sub presiunea schimbărilor climatice, sociale, economice, sustenabilitatea pare să fi migrat, destul de târziu după cum ar argumenta unii specialiști, din zona elementelor ”opționale” ale unei strategii de business spre aria celor ”obligatorii.” Efectele economice pe care schimbările climatice le au asupra afacerilor, politicile internaționale, importanța acordată performanței non- financiare de către investitori, preferințele tot mai clare ale consumatorilor și angajaților sunt piese ce se pot armoniza ca într-un puzzle sau pot cădea ca într-un joc de domino. Din fericire, există tot mai multe modele pozitive de a face business, iar ceea ce BusinessMark își propune, prin conferința Positive Business, este să le aducă în lumina reflectoarelor. Pe 10 decembrie 2021, specialiști din mediul de afaceri au împărtășit din experiența lor, în cadrul unei noi ediții a evenimentului.

CRISTIAN LAZAR, Chief Executive Officer, Green PC Ambalaje a deschis evenimentul atrăgând atenția asupra pașilor de care o companie trebuie să țină cont pentru un management sustenabil al deșeurilor. Un prim pas este acela al prevenirii generării deșeurilor și al ecodesignului, aflăm de la Cristian Lazăr, acesta atrăgând atenția:

”O greșeală frecventă pe care o vedem pe piață este de a alege ambalaje pentru produsele tale care să conțină multe tipuri de materiale. Acest lucru va crea dificultăți companiei de reciclare.”.

Al doilea pas este acela al identificării corecte a tipurilor de deșeu. Sortarea si pregatirea pentru reutilizare marchează cel de al treilea pas:

”Primul lucru la care trebuie să ne gândim este ce putem repara și refolosi. Dacă nu se poate repara și reutiliza, ne gândim la reciclare, acesta fiind al patrulea pas.”

Al cincilea pas se referă la sortarea si pregatirea pentru tratare:

”Ce nu se poate recicla, trece printr-un proces de sortare, biostabilizare și va ajunge la valorificare energetică sau pentru eliminare finală dacă este periculos. Din experiența noastră, am reușit din deșeurile de producție să producem alte tipuri de produse și ambalaje.”

Ultimii doi pași se referă la colectarea în condiții de siguranță în vederea valorificării/eliminării, respectiv raportarea corectă la autoritățile de mediu.

LILIANA CAIMACAN, Head of Global Innovation, Tata Consumer Products // Professor of Marketing & Innovations, Hult International Business School a discutat despre trendurile ce difinesc viitorul, unul dintre acestea fiind, bineînțeles, impactul asupra mediului. Nevoia de a produce soluții sustenabile este foarte important, a menționat Liliana Caimacan, preluând tema ambalajelor și argumentând:

”La nivel de sustenabilitate, sunt companii care au văzut cum pot transfoma un cost într-un venit prin refolosirea ambalajelor și astfel având grijă de mediu. Astfel, reducem costul cu ambalajele, îmbunătățim experiența consumatorilor și reducem impactul negativ. De asemenea, ne uităm la noile soluții la nivel de ambalare. Trebuie să ne întrebăm: ce materiale folosim pentru a avea surse naturale și sustenabile? Sunt ambalajele reciclabile? Sunt produsele animal cruelty free?”

DANIEL RUKARE, Professor of Practice in Innovation and Entrepreneurship, Hult International Business School a vorbit despre business transformation prin performanță – o structură de business ambidextră ce include două elemente: 1. optimizarea business-ului existent și dezvoltarea de noi modele de business; 2. diferențierea prin inovație și tranziția către creștere prin viteză, agilitate, competitivitate, customer centricity. Acesta a propus un model în 3 pași pentru future-proofing:

”Obiectivele sunt de a transforma business-uri și a obține creștere sustenabilă, de a defini căi de creștere vs. obiective și rezultate cheie. Primul pas este de a optimiza core value. Al doilea este de a crea valoare incrementală și al treilea este de a capitaliza valoarea radicală. Optimizarea core-value se face prin construirea de reziliență (gestionând presiunea competitivă, schimbând trenduri și comportamente ale consumatorilor, gestionând incertitudinea, fiind atenți la utilizarea resurselor, definind priorități) și transformare (definind oportunități de creștere strategică, gestionând tranziția, construind capabilități).”

Discuția a fost în continuare ancorată în contextul pandemic de către DANA DOBRESCU, Corporate & Government Affairs Manager, Mondelez România:

”Perioada pandemiei este o perioadă de durere. Lumea pe care o știm a murit și resimțim asta. Am pierdut sensul și ne resimțim, trebuie să ne ajustăm, să ne regăsim sensul. Sensul ne poate ajuta să depășim momentele traumatice și să ne ducă spre creștere. În perioada aceasta, tensiunea și anxietatea s-au amplificat, productivitatea a scăzut, absența de la locul de muncă pe motiv de stres a crescut.”

Scopul personal se află în strânsă legătură cu activitatea profesională, astfel încât o aliniere a acestuia cu cel al companiei pentru care lucrezi este foarte important pentru o naviga în vremuri dificile. Din acest motiv, Dana Dobrescu a accentuat importanța pe care o are transmiterea eficientă și corectă a mesajului despre scopul organizației angajaților: 

”Fericirea personală ține foarte mult de scopul companiei. E important să le arătăm angajaților care este scopul companiei pentru a face o aliniere între acesta și valorile personale. Multe companii și-au definit scopul, dar se luptă să ajungă cu mesajul la angajați. Multe studii arată că angajații își pot ușor găsi fericirea pe termen scurt, dar pe termen lung e mult mai greu. Astfel, trebuie să ajungem cu informațiile legate de sustenabilitate la angajați și să dovedim că facem ceea ce promitem. Există trei dimensiuni de conectare: FORMALĂ: job description, KPIs, trainings; PSIHOLOGICĂ: recunoaștere, compensații, angajamente; SOCIALĂ: percepție, cultură, valori, aliniere intern/extern.”.

Pentru o producție sustenabilă, unul dintre elementele de bază este utilizarea materialelor potrivite, lucru menționat și de RALUCA DASCĂLU, Communications Manager JYSK România:

”Acordăm o atenție foarte mare materialelor din care sunt făcute produsele comercializate în magazinele JYSK. Unul dintre obiectivele noastre importante este de a crește numărul produselor făcute din materiale mai sustenabile. De la 1 ianuarie 2022 toate produsele noi din lemn sunt realizate din lemn certificat FSC. Pana la finalul anului 2024 toate produsele de lemn din gama JYSK vor fi certificate FSC.”  

Schimbările la nivel de ambalaje pot avea efecte pozitive uimitoare, am aflat de la Raluca Dascălu:

”În anul 2020 am introdus noi ambalaje realizate din carton certificat FSC, iar la începutul anului 2021 am schimbat ambalajele lenjeriilor de pat și cearceafurilor. Noile ambalaje pentru lenjerii de pat au dus la eliminarea a 27 de milioane de pungi din plastic anual. Renunțând la ambalajele din plastic, culorile produselor se observă mult mai clar, aspect care atrage atenția clienților mai repede.”

Pe lângă faptul că este un trend important la nivel global, așa cum menționa Liliana Caimacan, sustenabilitatea este un subiect important și pe agenda investitorilor, a atras atenția ALEXANDRA MAIER, Sustainability Manager, ING Bank România:

”Fiecare sector are date concrete. În momentul în care un client corporate vrea să facă o investiție, discuția merge către întrebarea dacă se bifează condițiile de sustenabilitate și există avantaje pe care le oferim în acest sens. Apetitul investitorilor este pentru companii sustenabile. Te interesează stabilitatea pe termen lung și pentru asta te uiți și la sustenabilitate. Declinul este galopant pe partea de mediu încât ne va afecta modul în care trăim. Așadar trebuie să mergem spre investiții sustenabile. Una dintre întrebările mele a fost- clienții știu ce este sustenabilitate? Răspunsul a fost DA.”  

Întorcându-se la subiectul mesajului pe care organizațiile vor să îl poarte către angajați privind scopul și valorile companiei, Alexandra Maier a menționat:

”Există nevoia de a avea colegi care văd la fiecare pas mic interesul companiei pentru sustenabilitate. Astfel, locul unde lucrezi este o dovadă zilnică. Punem un accent crescut pe eficiența energetică a clădirilor în care activăm. Clădirea în care ne aflăm este certificată BREEAM Outstanding. Contează foarte mult. Subliniez că sustenabilitatea nu se întâmplă la nivelul unui singur departament. Avem toți specialiști de business în companii. Ambiția ta ca specialist în sustenabilitate este să formezi acești specialiști și în aria de sustenabilitate. Când întâlnirea asta se întâmplă, ai efecte pe termen lung. De exemplu, creditul verde a apărut pentru că persoanele din zona respectivă au participat la un program de formare.”

Când vine vorba de aparate electrocasnice, foarte important este modul de utilizare, nu doar producția acestora, a atras atenția TEODORA JURAVLE, Marketing Director, Electrolux Romania:

”Este important de menționat că pe lângă producția unui aparat electrocasnic, cel mai mare impact asupra mediului îl are utilizarea lui. 85% din impact vine din perioada lui de utilizare. De aceea, consumatorii vor avea resurse mai bune pentru ei și mediul înconjurător și vom avea un raport win-win. Avem o abordare holistică, ne uităm la toate ariile de interacțiune cu consumatorii. Susținem consumatorii să gătească gustos, dar și sustenabil, să aibă confort în casă în mod sustenabil. Deși spălatul hainelor la 30 grade e benfic pentru mediu, 70% dintre cei intervievați continuă să spele la 40 de grade. O economie de 4.9 milioane de tone de dioxid de carbon înseamnă trecerea de la 40 la 30 de grade. Avem o campanie Fă lucrurile să dureze prin care încurajăm oamenii să aibă mai mare grijă de hainele lor pentru un viitor durabil.”

O lume tot mai atentă la mediu este o lume tot mai electrică și trebuie să fim atenți și la modul în care electricitatea este produsă, a atras atenția MIHAELA POTLOG, Director Financiar, Schneider Electric Romania:

”Una dintre provocări este electricitatea verde. Deoarece este singura modalitate de a decarboniza energia. Trebuie să fim pregătiți pentru o lume care va fi mult mai electrică, dar vom vorbi despre o electricitate regenerabilă. Acel viitor va fi verde. Vedem un viitor care va fi digital și electric, un viitor inteligent și ecologic.”

Aceasta a menționat și angajamentele pe care și le asumă la nivel de organizație:

”Obiectivul nostru strategic este de a construi o companie durabilă. Avem un program de sustenabilitate pe 4 ani care are la bază angajamente pe termen lung. Am sistematizat aceste priorități pe 5 piloni: mediu, resurse, încredere, echitate și generații viitoare. De exemplu, angajamentele noastre la nivel de mediu sunt: creșterea veniturilor noastre durabile cu 80%, livrarea a 800 megatone de emisii de CO2 evitate și salvate clienților noștri, reducerea emisiilor CO2  de la cei mai mari 1000 furnizori operaționali cu 50%.”

NICOLETA DELIU, Head of Communication, BCR a adus în discuție o nouă perspectivă privind sustenabilitatea, iar aceasta a avut în vedere educația și nivelul de trai al unei societăți:  

”Una dintre prioritățile românilor este situația lor financiară, al doilea cel mai important lucru pentru ei după sănătate. Ce putem face noi pentru a susține o societate sustenabilă? Astfel am mers mult către educație financiară, educație antreprenorială. Cu Școala de bani, am văzut față în față la cursuri peste 500.000 români. Sustenabilitatea ține foarte mult de educație și o viață mai bună pentru noi. Dacă nu am bani și stresul financiar este foarte mare, nu o să mă gândesc cu responsabilitate la mediul înconjurător, nu o să mă uit să cumpăr un produs prietenos cu mediul care poate e mai scump.”

”Ne dorim să hrănim o Romanie mai bună și avem în vedere 5 pași” a menționat ANCA ROMAN, Corporate Affairs & Communication Manager FrieslandCampina România:
1.O alimentație mai bună;
2. Ambalaje mai bune;
3. O aprovizionare mai bună, 100% responsabilă;
4. Un climat mai bun și un viitor fără carbon;
5. O viață mai bună pentru fermieri.

”Este un efort constant și de durată pentru a utiliza ambalaje mai bune. Ne propunem PET-urile să fie concepute 100% pentru reciclare sau reutilizare până în 2025. La nivel de aprovizionare, promisiunea noastră este să avem doar lapte din Ardeal. Astfel, contribuim la dezvoltarea economică și socială a fermierilor și comunităților de unde colectăm lapte. La nivel de managementul deșeurilor, în 2021 am înregistrat o creștere a deșeului reciclat, astfel încât la fabrica din Cluj 54% din deșeu a fost reciclat, iar la fabrica din Târgu Mureș aproximativ 83,9%.”, a detaliat Anca Roman.

În fond, întrebarea centrală în cadrul strategiei de sustenabilitate este ”cum facem să reducem emisiile de carbon?”, a punctat SARAH JOIȚOIU, Sustainability advisor, eMAG.

”Acum doi ani am măsurat prima dată amprenta de carbon. În 2020, eMAG a reușit să își reducă amprenta de carbon cu 777 de tone de CO₂. Trei din măsurile luate pentru reducerea amprentei de carbon au fost: Green Delivery - flota de livrare 100% electrică, Easybox și Depozite verzi.  În 2020 am lansat serviciul Green Delivery prin care livrăm colete cu o flotă de vehicule 100% electrice în București și Ilfov. Astfel, în 2020, am redus emisiile generate de livrarea last-mile cu 6% față de anul de referință 2019. Easybox- pentru majoritatea este o măsură modernă, utilă, dar are un aspect important pentru protejarea mediului. Prin intermediul easybox, nivelul emisiilor directe de carbon pentru operațiunile din România a fost redus cu 15,8% față de anul de referință 2019.”, a prezentat mergând pe firul acțiunilor Sarah Joițoiu 

Positive Business este un eveniment organizat de BusinessMark.
Partenerii ediției au fost: Mondelez International și Azores – Sustainability & CSR Services
Partenerii media ai evenimentului au fost: Ziarul Bursa, DeBizz, Transilvania Business, Revista Piața, Energynomics.ro, Administrație.ro, Global Manager, Financial Market, FinZoom.ro, Jurnalul de Afaceri, IQads, SMARK, Market Watch, MATEK.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related