România are una dintre cele mai lipsite de transparență piețe auto din Europa. Una din cinci mașini rulate au kilometrajul modificat, iar mai bine de jumătate au fost avariate

România are una dintre cele mai lipsite de transparență piețe auto din Europa. Una din cinci mașini rulate au kilometrajul modificat, iar mai bine de jumătate au fost avariate

carVertical, lider în furnizarea de rapoarte despre istoricul auto, lansează în România „Indexul de Transparență a pieței auto”, care analizează tranzacțiile cu mașini rulate din Europa și face un clasament al celor mai transparente piețe auto second-hand.

România ocupă locul 20 din cele 23 de țări care au fost analizate în acest studiu carVertical și are una dintre cele mai puțin transparente piețe de mașini rulate din Europa. Una din cinci mașini rulate are kilometrajul dat înapoi, iar valoarea medie ștearsă de pe odometru este de aproximativ 50.000 de kilometri  (48,090 km). Aceasta înseamnă că un cumpărător nu doar că poate plăti în exces pentru un vehicul dar, pe baza înregistrărilor false, poate avea probleme și cu planificarea reviziilor.

Mai mult de două treimi din parcul auto de mașini rulate sunt din import (67,19%), iar peste jumătate dintre autovehicule sunt avariate (57,03%). Majoritatea țărilor care oferă mai puțină transparență au o medie scăzută a valorii daunelor și România nu face excepție, ocupând locul 4 în clasament cu 2,938 €.

În schimb, România se prezintă mai bine la vârsta parcului auto second-hand. Mașinile rulate au o vechime puțin mai mare de 9 ani (9,19 ani), ocupând locul 9 din 23 în clasamentul piețelor auto europene analizate de Indexul de Transparență a pieței auto.

 

Europa de Est are cele mai mari probleme de transparență

Cea mai puțin transparentă piață a mașinilor second-hand se află în Letonia, cu un scor al indicelui de transparență de -142,7 puncte. Aici, aproximativ un sfert (23,6% %) dintre autovehicule au kilometrajul dat înapoi, iar valoarea medie este de aproape 47,500 km. Clasamentul este urmat de Ucraina ( minus 141,9 puncte), Lituania (minus 108,4 puncte) și România ( minus 100,8 puncte).

Ucraina este campioana importurilor de mașini – peste 80% dintre vehiculele din această țară ajung din străinătate. Letonia (75,5%), România (67,2%) și Lituania (75,3%) nu sunt nici ele foarte mult în urmă. Multe mașini din Europa de Vest vin deteriorate, pentru ca mai apoi să fie reparate și vândute ca noi. De aceea procentul de mașini avariate în Europa de Est este foarte mare. În Lituania, 59% dintre vehicule sunt avariate, în Letonia – 57,5%, iar în Ucraina – 46,7%.

“Cumpărarea unei mașini second-hand din Letonia, Lituania, Ucraina sau România este riscantă, având în vedere că sunt piețe cu cele mai mari importuri auto. Aici se află cele mai multe autovehicule fraudate prin derularea odometrului sau ascunderea daunelor. O pondere considerabil mai mare a importurilor de mașini second-hand este unul dintre motivele-cheie pentru care țările din Est sunt mult mai afectate de fraudă. Importurile cresc în mod direct procentajul de mașini cu kilometrajul dat înapoi, iar urmărirea unor astfel de infracțiuni necesită mult efort, în special atunci când vine vorba despre tranzacții internaționale”, explică Matas Buzelis, Head of Communication carVertical.

 

Europa de Vest, cea mai transparentă piață auto second-hand

Conform analizei realizate de carVertical, piața mașinilor second-hand din Vestul Europei se bucură de mai multă transparență decât cea din Europa de Est.

Primul loc îl ocupă Marea Britanie, cu cel mai mare indice al transparenței, de 126 de puncte. Dintre mașinile verificate prin intermediul platformei carVertical, 14,5% aveau kilometrajul dat înapoi și doar 21% dintre acestea au suferit avarii la un moment dat. Totodată, Marea Britanie are și cel mai mic procentaj de mașini importate – 10,7%. 

Germania ocupă locul doi, cu un indice de transparență de 96,8, fiind urmată îndeaproape de Italia (90,8) și Franța (79,9). În Franța sunt aplicate cele mai mari amenzi pentru fraudarea odometrului – de zece ori mai mari decât în celelalte țări vestice. Acest lucru are ca rezultat un număr mai mic de mașini second-hand cu kilometraje date înapoi – 9,6%.

 

Nivel mediu de transparență în Europa Centrală

Croația, Cehia, Ungaria și Slovacia sunt clasate la mijlocul Indexului de Transparență a pieței auto realizat de către carVertical. Deși nu au un scor ridicat în ceea ce privește derularea odometrului, aceste țări au un volum mai mare al importurilor de mașini second-hand și un procent la fel de mare al mașinilor avariate.

Dacă în Croația, procentul de vehicule cu kilometrajul dat înapoi este unul dintre cele mai scăzute (10,3%), această țară are un procent semnificativ de mașini importate (69,3%), iar 56,4% dintre vehicule sunt avariate. Urmează Slovacia, cu 58,5% mașini importate și Ungaria (52,6%).

În Cehia, jumătate dintre mașinile la mâna a doua sunt importate din străinătate. 51,6% dintre acestea sunt avariate, iar 11,4% au kilometrajul dat înapoi.

 

Parametrii Indexului de Transparență a pieței auto

Indexul de Transparență a pieței auto a fost realizat pe un eșantion de 23 de țări din Europa și SUA, pe o perioadă de 12 luni. Cercetarea se bazează pe date din rapoartele reale ale mașinilor cumpărate de către clienții carVertical și a avut la bază șase mari criterii:

  • Procentajul mașinilor cu kilometrajul dat înapoi;
  • Valoarea medie a kilometrilor șterși de pe odometru;
  • Procentajul mașinilor avariate;
  • Media valorii daunelor;
  • Procentajul de mașini second-hand importate;
  • Vârsta medie a mașinilor verificate.

Belgia ocupă locul unu pentru cel mai mic procent al mașinilor cu odometrul modificat – 9,01%. Raportat la valoarea medie a kilometrajului dat înapoi, Marea Britanie conduce clasamentul cu 29,555 km, unde au loc și cele mai puține importuri (10,73%). Din punct de vedere al procentului mașinilor avariate, Italia este cea mai puțin afectată – 16,62%, iar valoarea medie a daunelor se resimte cel mai puțin în Ungaria (2,638 €).

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related