Formatele de magazine: tendinte in piata de retail

o analiza de Alina Galeriu

Pe masura ce consumatorul devine mai circumspect si mai "strans la punga", in contextul crizei economice, vanzarile de Private Labels cresc, dupa cum ati putut citi saptamana trecuta pe SMARK. Dar acestea nu sunt singurele modificari in piata de retail. Alte tendinte in piata sunt: e-commerce, mecanisme de fidelizare a consumatorilor, ascensiunea magazinelor tip discount si fragmentarea versus centralizarea pietei.

Potrivit unui studiu realizat de Nielsen Romania, “Retail Landascape in Romania” si prezentat  in cadrul conferintei Trade Round Table, 113 magazine detin mai bine de 20% din piata de retail romaneasca. Comertul traditional, desi fragmentat, ocupa 45% din piata, fiind mult mai important in Romania decat in tarile vecine, iar discounterii au 7% , ceea ce este din nou o valoare mai mare decat in alte tari. In Bucuresti, principalii jucatori din retail considerati a oferi “best value for money” sunt Cora (18%), Auchan (17%), Real (17%) si Carrefour (16%). In schimb, la nivel national, conduc Kaufland (17%) si Carrefour(175) in perceptia romanilor privind cele mai bune preturi.

In cadrul aceleiasi conferinte, prezentarea lui Milos Ryba (Senior Retail Analyst, Planet Retail) a adus o viziune mai ampla asupra situatiei retailerilor. Astfel, la nivel european, exista trei tipuri de situatii dintre care prima ar fi o concentrare a cotei  de piata a primilor 5 retaileri de pana la 30%, situatie in care se regaseste si Romania, alaturi de Bulgaria, Ucraina, Rusia, Polonia, Grecia etc. Astfel, piata din Romania este in continuare fragmentat si dinamica, permitand schimbari in ierarhia marilor jucatori.  Al doilea scenariu posibil este cel regasit in tari precum Cehia, Slovaica, Ungaria, Croatia, Italia, Spania, Olanda, Anglia, Irlanda, Islanda, constand in concentrarea cotei de piata a primilor 5 retaileri in marja de 30-60%. Iar in tari precum Germania, Franta, Norvegia, Suedia, Finlanda, Estonia aceasta concentrare a cotei de piata este de peste 60%, situatie apropiata de un monopol al “grupului marilor jucatori”.

In Romania top trei retaileri in prezent sunt:  Metro Group (Metro Cash & Carry, real-, hypermarket) , Rewe Group (Billa, Selgros Cash & Carry, Penny Market)  si Schwarz Group (Kaufland). Previziunile pentru urmatorii cinci ani arata ca topul nu se va schimba, doar al patrulea clasat, Carrefour, va avea o crestere a veniturilor care ii va permite sa se apropie foarte mult de top trei jucatori in retail. Conform pronosticurilor, Schwarz Group va fi retailerul cu cea mai rapida crestere in Europa Centrala, inclusiv Romania, si cu sanse de succes pentru intreaga zona a Europei Centrale si de Est.

Reprezentantul Planet Retail a adaugat ca cei mai importanti retaileri in Europa de Vest in functie de profit sunt Carrefour si Tesco, pentru ambii fiind estimata o crestere a veniturilor in urmatorii cinci ani care ii va pastra in fruntea clasamentului. Cu toate acestea, cresterea Tesco se preconizeaza ca va fi mai accelerata, si chiar daca nu va reusi sa detroneze Carrefour, se va afla din ce in ce mai aproape la nivel de profitabilitate. Situatia este putin diferita in cazul Europei centrale, unde lider este si va ramane in urmatorii cinci ani, Schwarz Group, urmat de Metro Group si Tesco, potrivit previziunilor Planet Retail.

La nivel global, conform Top 25 Retail Report 2010, o analiza a pietei de retail la nivel international realizata de Kantar Retail, primii 10 retaileri sunt: Wal-Mart, Amazon, Tesco, Carrefour, Target, eBay, Home Depot, Aldi Group, Auchan, Lowe’s Companies. Tendintele remarcate in piata, conform raportului sunt: ascensiunea e-commerce-ului, care nu va mai fi doar un simplu instrument de stimulare a vanzarilor, ci trebuie sa fie o componenta de business careia sa i se acorde mai multa importanta, apoi accentul pus pe detalii privind comportamentul de achizitie si conturarea strategiei de business in functie de asta. In plus, lupta pentru “vizitele in magazin” devine tot mai acerba, iar competitorii din zona de retail vor incerca tot mai mult sa-si fidelizeze cumparatorii. Retailerii cu modele de business care le permit margini de profit mici vor continua sa creasca ca importanta si penetrare pe piata, datorita preturilor imbatabile.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Sectiune



Related