Wizz Air domina segmentul de zboruri low cost cu o cota de 46,7%

un interviu cu Veselin Milicici (Manager Regional Marketing, Wizz Air)

In 2009, Wizz Air a transportat 1,65 milioane pasageri, potrivit reprezentantului companiei, Veselin Milicici (Manager Regional Marketing, Wizz Air). Cu o cota de piata de 46,7%, Wizz Air este lider pe piata de zboruri low-cost, iar imaginea companiei rezista cu stoicism scandalurilor care apar din cand in cand prin presa. Desi este o companie controversata, linia aeriana Wizz Air ramane in topul preferintelor romanilor, in special datorita tarifelor mici, dar si datorita sistemului de booking online foarte accesibil si a eficientei serviciilor. Cum reusesc sa mentina costurile operationale atat de scazute si cum au reusit sa depaseasca prejudecata ca o linie aeriana low cost nu e un mijloc de transport suficient de sigur, aflati in cele de mai jos.

Alina Galeriu: Cum a fost primit in Romania conceptul de low-cost? Care au fost / sunt prejudecatile cu care va luptati?

Veselin Milicici: Nu putem vorbi despre o prejudecata, dar este cu siguranta o intelegere gresita a expresiei cauzata de unele linii aeriene care se autointituleaza “low cost”. Este corect sa precizez ca acestea au disparut de pe piata, ceea ce demonstraza clar ca undeva au procedat gresit.
As spune ca este vorba despre intelegerea modului de functionare.“Low cost” nu este o declaratie de calitate, nu stabileste calitatea produsului sau serviciului pe care il achizitionezi. Este un model de business care de fapt presupune calitate ridicata pentru a oferi servicii la cele mai mici costuri. Ceea ce pasagerii/clientii vad, este tariful scazut. Compania este cea care se ocupa de costurile scazute si de operatiuni. Dar costurile scazute nu sunt unicul ingredient. Eficienta este un alt cuvant cheie al ecuatiei. Operatiunile eficiente obtinute cu niste costuri reduse permit oferirea de tarife scazute pasagerilor in mod constant.

Alina Galeriu: La cat se ridica suma cheltuielilor operationale anuale? Cum reusiti sa mentineti tarifele atat de scazute?

Veselin Milicici: Modelul nostru de business foarte eficient ne permite sa pastram cele mai mici preturi si in acelasi timp sa oferim cele mai bune servicii.
Sunt o serie de factori cheie care contribuie la succesul Wizz Air:
1) utilizarea de aeronave noi, echipate cu ultimele tehnologii, acestea confera o fiabilitate crescuta, permitand o utilizare intensa si timpi de mentenanta redusi.
2) aeroporturile secundare sau regionale sunt mai flexibile si permit timpi de stationare mai mici, iar tarifele percepute sunt mai scazute.
3) distributia biletelor se realizeaza prin internet, costurile ridicate pentru birourile de ticketing fiind evitate. Chiar daca unele agentiile de turism vand bilete Wizz Air, acestea nu beneficiaza nici de tarife preferentiale si nici de comisioane.
4) sunt folosite cele mai noi tehnologii pentru a atinge cele mai bune performante si cele mai mici costuri de intretinere.
5) avem cea mai buna echipa! Angajatii nostri impartasesc aceeasi pasiune: pasiunea pentru pasageri si pentru Wizz Air.

Alina Galeriu: Care este ponderea clientilor care apeleaza direct la serviciile Wizz Air, comparativ cu cei care apeleaza la serviciile companiei prin intermediul agentiilor de turism? Cum va influenteaza acest fapt abordarea de business?

Veselin Milicici: Peste 90% dintre rezervari sunt realizate online prin intermediul propriului sistem. Deci doar un numar mic de pasageri folosesc call center-ul sau agentiile de turism. De fapt acesta este un alt element eficient care determina costuri reduse pentru mecanismul de rezervare a biletelor.

Alina Galeriu: Care sunt cele mai cautate destinatii Wizz Air?

Veselin Milicici: Romanilor le place sa calatoreasca, fie ca o fac din ratiuni de afaceri, pentru petrecerea concediilor, pentru a-si vizita rudele sau pentru ca au locurile de munca in strainatate. Luand in considerare legaturile culturale si istorice dintre Romania si Italia sau Spania, este normal ca cele mai mari cereri sa fie pentru destinatiile din cele doua tari (Roma, Milano, Venetia sau Forli Bologna, Catania, Napoli, Valencia, Barcelona etc.). Alte destinatii Wizz Air foarte populare sunt si Londra, Paris, Bruxelles sau Dortmund. Romanii prefera sa zboare cu Wizz Air, dovada ca in 2009 am transportat peste 1,65 milioane de pasageri.

Alina Galeriu: Se vorbeste mereu despre importanta componentei umane intr-un business de servicii. Care sunt metodele prin care incercati sa imbunatatiti performantele personalului?

Veselin Milicici: Cum am precizat mai devreme, echipa este unul din elementele cheie ale Wizz Air. Putem spune cu mandrie ca avem piloti si insotitori de zbor foarte experimentati. Pentru a avea mereu cunostintele proaspete si in pas cu schimbarile, acestia participa in mod regulat la traininguri
Mediul flexibil, schema moderna a modelului de business, salariile competitive si trendul ascendent al companiei, sunt doar cateva elemente care mentin personalul entuziast. Credem ca succesul, cresterea continua si oportunitatile constante oferite de industrie sunt cele mai bune elemente motivatoare.

Alina Galeriu: Cat de greu este sa gestionati imaginea Wizz Air, in conditiile in care au tot aparut, in ultima perioada, scandaluri in presa despre intarzierile aeronavelor?

Veselin Milicici: In primul rand, permiteti-mi sa spun ca 80% din zborurile Wizz Air se inscriu sau sunt peste media europeana privind punctualitatea. Avand in vedere aceste lucruri, trebuie sa intelegem ca cele mai multe intarzieri se intampla din cauza unor factori externi (conditiile meteorologice, traficul aerian, pasari etc) si acestea, din pacate, se afla in afara controlului Wizz Air. Este de la sine inteles ca pe primul loc punem siguranta pasagerilor nostri, chiar daca acest lucru determina intarzieri. Ne angajam sa facem tot ce ne sta in putinta pentru a minimiza impactul acestor intarzieri asupra pasagerilor nostri iar principalul obiectiv este sa va ducem la destinatie in conditiile cele mai sigure, in timpul cel mai scurt. De asemenea, cred ca piata din Romania se afla intr-o permanenta maturizare iar oamenii incep usor sa inteleaga ca intarzierile si anularile sunt o parte integranta si nu evenimente extraordinare ale industriei de transport aerian. Nu se pune problema despre incidenta acestor evenimente ci despre cum le gestionam. Si cred ca cifra mentionata mai sus, de 1,65 milioane de pasageri transportati pe reteaua din Romania demonstreaza gradul de multumire al pasagerilor romani.

Alina Galeriu: Care este cota de piata Wizz Air pe piata serviciilor de transport aerian din Romania?

Veselin Milicici: In acest moment, Wizz Air este lider pe piata low cost din Romania cu 46,7% cota de piata si suntem cea mai mare linie aeriana din Romania cu 1,65 de milioane de pasageri transportati, depasind in 2009 Tarom.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related