I have a dream, don’t we all?

un editorial de Catalin Rusu, Creative Director & Managing Partner Rusu+Bortun Brand Growers™

Exista ceva rau in cel mai bun si ceva bun in cel mai rau. Criza care a inundat, fara mare discriminare, atat bussiness-urile din chirpici, cat si pe cele din beton, nu face exceptie. Pentru marcomm-ul romanesc, anul de gratie economica 2008 a adancit o mai veche criza de relationare dintre clienti, fie ei antreprenori sau marketeri, si agentiile lor, orice hram ar purta ele.

Intr-o vreme de-nflorire economica, criza de relationare umana si profesionala din piata era sesizabila doar la microscop si pentru cine avea timp de nuantari. Nu conta ca agentia n-a inteles prea bine ce-a vrut clientu-n brief, si nici ca marketer-ul a aprobat o idee din cu totul alte reason-uri decat argumentase creativul sau planner-ul. Circula ca gluma ideea ca clientii ne apreciau din cu totul alte motive decat credeam noi.


Da' nu conta, toata lumea era fericita pentru ca "produsul" se misca de la raft. Euforia rezultatelor ii mana pe clienti spre generozitate cand venea vorba de ghost-uri, fie ele si de strategie, iar pe agentii spre o simpatica naivitate in privinta propriei eficiente. Coboram de pe scena Effie-ului cu senzatia certa ca eram eficienti, indiferent de contextul favorabil generat de piata sau de maiestria celui care redactase cazul. Rezultatele erau de partea noastra, a tuturor, si-n acelasi timp impotriva noastra.

Din fericire, a venit criza si le-a potopit pe toate. Parteneriatele de mucava au inceput sa cada pe capete. Creativitatea exclusiv festivaliera si-a pierdut din sponsori si din relevanta. Obiectivele au inceput sa fie mult mai clar definite de ambele parti.

Nici clientii, nici noi, agentiile, nu ne mai permitem jumatati de masura, ca poate, cine stie, se da alalalt pe brazda. Concurenta a cristalizat competentele, acolo unde ele exista cu adevarat, atat la clienti, cat si la agentii.

In contextul actual, prezenta competentelor de ambele parti devine o conditie necasara, dar nu si suficienta. Modul in care vor relationa competentele intre ele va face diferenta. Onestitatea, empatia si spiritul de echipa trebuie coborate de pe tablourile din salile de meeting si puse la masa de lucru. Asa cum “cancerul trateaza fumatul”, criza ne vindeca incet-incet de autism, egolatrie si, dupa caz, de ipocrizie.

Cand ne-am apucat sa creionam misiunea brandului Smark, eu unul nu stiam ca vine criza. Stiam doar ca realtiile umane dintre noi trebuie sa evolueze pentru ca piata sa performeze constant, si noi sa avem o viata mai frumoasa.


Atitudinea pe care o ai fata de un client/o agentie cand te asezi la masa influenteaza rezultatele cu care o sa te ridici de pe scaun. Cu cat o sa existe mai multe lucruri subintelese intre parteneri, cu atat comunicarea va fi mai eficienta. In teorie e foarte simplu, pentru a lucra mai bine trebuie sa ne cunosatem mai bine unii pe ceilalti. Dar oare vrem sa ne cunoastem, oare ne-am pus problema? Oare vrei tu, marketer-ule, sa stii care sunt ultimele familii de sans serife desenate de cea mai riguroasa casa de fonturi din Brazilia? Oare vreau eu, agentie, sa stiu ce implica de-a fir a par evaluarea ta interna din al treilea quarter? Pana acum cativa ani, ma durea la bascheti de evaluarea ta, si probabil pe tine te durea la basca de fonturile mele. However, aveam o relatie misto.

Avem nevoie de putintica empatie, nu ca sa ne schimbam job-urile intre noi, ci ca sa crestem valoarea feedback-ului pe care ni-l dam. Cu cat o sa ne preocupe mai mult soarta celuilalt, cu atat o sa fim in stare sa dam un feedback mai vizionar pentru proiect si mai constructiv pentru relatia dintre noi. Un feedback potrivit la timpul potrivit poate schimba destinul unui business, al unui brand si, mai ales, al unor oameni.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Rusu+Bortun Brand Growers

Rusu+Bortun Brand Growers este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Din 2008,  integreaza servicii de branding, advertising si digital (prin Rusu+Bortun Cyber Growers) pentru a sustine... vezi detalii »

Companii

Oameni

Festivaluri

Sectiune


Comentarii

Micu Mihai
acum 10 ani
Felicitari pentru Smark :). Succes in "criza" care sper sa tina atat de mult cat sa cearna toate afacerile facute dupa ureche.

"Creativitatea exclusiv festivaliera si-a pierdut din sponsori si din relevanta."

Era si cazul. Cand o sa invete lumea ca publicitatea nu e o arta? Daca vrei sa fii artist, pune mana pe pensula.

"In contextul actual, prezenta competentelor de ambele parti devine o conditie necasara."

Inainte nu era asa? lol

"pentru a lucra mai bine trebuie sa ne cunosatem mai bine unii pe ceilalti"

Trebuie sa stii si ce a mancat partenerul tau de afaceri duminica dimineatza daca vrei ca relatia ta sa functioneze.

"Atitudinea pe care o ai fata de un client/o agentie cand te asezi la masa influenteaza rezultatele cu care o sa te ridici de pe scaun."

Ca la doctor, nu supara medicul inainte de operatie (sunt scorpion, trebuie sa spun mai mult?)

"Cu cat o sa ne preocupe mai mult soarta celuilalt ..."

Sa nu fim naivi ... pe el nu-l intereseaza soarta ta, cand o sa invatam asta? Exista doar obiective care sunt fie indeplinite, fie nu, tragi linie si culegi rezultatele, e pe plus continui, nu, revizuiesti si mergi inainte pe alt drum cu un alt partener, ai dat gres si de data aceasta ar fi cazul sa te gandesti sa faci altceva. Marile afaceri se bazeaza pe strategii nu pe imbratisari, pentru imbratisari avem familia.

"Un feedback potrivit la timpul potrivit poate schimba destinul unui business"

Comunicarea este esenta unei afaceri .. am vazut destule parteneriate care s-au destramat din cauza lipsei de comunicare/transparenta ca incep sa ma plictisesc, daca vrei sa stii cu cine lucrezi cerceteaza un pic viata lui personala, o sa ai surprize, strategia aceasta la mine nu a dat gres niciodata.

Micu Mihai
acum 10 ani
vorbiti cu webmasterul: "\n" => "< br / >" ....
Balanescu Ana
acum 10 ani
Se pare ca educatia ar face minuni in acest domeniu bazat in mare parte pe relationare interumana... "Onestitatea, empatia si spiritul de echipa trebuie coborate de pe tablourile din salile de meeting si puse la masa de lucru " .... si se termina odata cu dorinta nestavilita, de a insela, intr-un fel sau altul; ca doar, fiecare "trage pentru el".

Constiinta lucrului bine facut lipseste. Si daca nu iti lipseste, cu siguranta un procent de 70% din echipa ta, se multumeste doar sa termine "treaba", pe care o face oricum pentru altul, nu pentru sine.

Cred ca goana dupa aur, din '89 , pana in prezent ( si continua...), l-a educat pe roman, in toate domeniile de activitate, iar cei care si-au dat seama ca seriozitatea face lucrul sa merga, sunt marile companii.



Related