Rolul scolii in dezvoltarea spiritului antreprenorial

Rolul scolii in dezvoltarea spiritului antreprenorial

Daca am vorbit despre tineri ca potentiali angajati si despre branduri care investesc in dezvoltarea lor personala si profesionala, in acest material facem trecerea de la tineri angajati la tineri antreprenori.

Am discutat cu trei oameni de afaceri romani de pana in 26 ani despre ceea ce i-a indreptat spre antreprenoriat in locul unui job la un angajator, cum considera ca i-a influentat scoala in traseul profesional ales, daca au preferat studiul individual sau daca au simtit nevoia unor studii suplimentare dedicate, daca si-au gasit modele pe care sa le urmeze si daca un rol important in decizia finala l-au jucat colectivul de la scoala si familia. Viziunea tinerilor cu privire la educatie si modalitatea in care ii ajuta in cariera este si una din temele dezbatute in Litteris et Virtuti. Educatia prin ochii tinerilor (2012), cel de-al saptelea studiu sub umbrela SMARK Research si primul dintr-o serie de studii realizate de Youth Monitor cu focus pe perceptiile tinerilor.

Cu o afacere care a ajuns sa aiba vanzari care depasesc si 100.000 EUR pe luna, Andrei Trofin, in varsta de 25 de ani, ne-a vorbit despre pricipalul lui business, un site de reduceri colective din Iasi, despre cum il promoveaza si in ce masura considera ca l-au ajutat studiile in antreprenoriat. El este urmat de Claudia Suhov, care din pasiune pentru cei mici a dezvoltat un business pentru educarea si transformarea lor in urmatorul Steve Jobs. Discutia se va incheia cu Sorin Constantin, un tanar de 24 ani, care, in ciuda faptului ca i-ar fi placut sa cocheteze cu dansul sau actoria, a ales sa mearga pe drumul antreprenoriatului, fiind influentat si de parinti, care sunt implicati in mai multe afaceri.

Andrei Trofin a terminat un liceu cu profilul matematica – informatica, iar in timpul facultatii s-a specializat in administratie si afaceri. A inceput si un master in Marketing si Comunicare in Afaceri la ASE, insa lipsa timpului l-a facut sa-l amane pentru o perioada. In decursul anilor a participat la mai multe cursuri, in special de management si marketing. A ajuns insa sa detina in Iasi o agentie de publicitate bazata pe productie grafica, video si audio si vanzarea de spatii publicitare proprii sau intermediate si un pub pe care il va deschide in curand. Are insa si un site de reduceri pe care l-a lansat atunci cand a simtit ca este loc pe piata, in perioada in care in Bucuresti nu erau decat 2-3 cunoscute si in afara Capitalei nu exista nimic. Astfel a luat nastere FunGroup care, daca la inceput se axa pe oferte pentru Iasi, acum a ajuns sa vanda oferte in toata tara si sa detina inca un birou la Constanta si in acelasi timp sa ruleze peste 100.000 de EUR lunar aducandu-le lui Andrei si partenerului sau, Bogdan Croitoru, venituri de zeci de mii de euro.

In ceea ce priveste educatia, nu considera ca l-a ajutat foarte mult pe plan profesional, fiind mai mult atras de colectiv, decat de cursuri. Este insa de parere ca liceul si facultatea au avut o contributie in dezvoltarea personalitatii si a modului de a privi lucrurile in viata.

"In perioada liceului si a facultatii mi-am dorit sa pot realiza ceva cu care sa ma pot mandri si sa pot fi independent din punct de vedere financiar. Pana acum sunt destul de multumit de ceea ce am putut realiza, dar cum banii nu ajung niciodata, este loc si de mai bine. […] Cunostintele din liceu si facultate m-au ajutat destul de putin, mai mult m-a ajutat faptul ca am trait langa parinti, care se ocupa de anumite business-uri in care m-am implicat mai mult sau mai putin inca de cand eram mic", povesteste Andrei.

Aceeasi parere o are si Claudia Suhov, care prin business-ul ei vrea sa puna bazele formarii unei noi generatii de antreprenori si de lideri, copiii fiind motorul noii ere, iar noi responsabili de a le oferi toate instrumentele necesare unei educatii pentru secolul XXI.

"Am intrat in antreprenoriat in primavara anului 2011, cu o firma de evenimente educative pentru copii, BOKO. In toamna anului trecut l-am intalnit pe actualul meu partener de afaceri, Andrei Stefan, care avea o firma de tabere pentru copii si un magazin cu articole sportive in Busteni, Progressive Sports. Impreuna ne-am inscris in competitia nationala Start! Business, organizata de Junior Achievement Romania, cu proiectul NextSteve Training, firma de traininguri pentru copii, unde am castigat locul intai si premiul ‘Compania Anului 2012’", spune Claudia.

Dupa finala nationala a participat la finala europeana din Skopje, Macedonia, unde a avut sansa sa-si valideze potentialul in fata unui juriu format din investitori si bancheri. Toamna aceasta au unit BOKO si NextSteve Trainings in NextSteve Group, o companie cu servicii complete in ceea ce priveste dezvoltarea inteligentei emotionale a copiilor prin programe educative informale.

Cei doi au deschis un birou si centrul de training Kids Hub si au deja un parteneriat strategic cu Academia de business pentru copii si adolescenti Prospera, din Republica Moldova. In prezent deruleaza programul national "Juniori in afaceri", in parteneriat cu Diverta si 8 centre comerciale mari din tara. "Programele noastre se adreseaza clientilor individuali (parinti cu un nivel de venituri mediu spre ridicat, care au trecut prin diferite forme de educatie non-formala) sau clientilor corporate (companii, gradinite sau scoli pentru care dezvoltam programe educative destinate copiilor)", adauga Claudia.

Tanara antreprenoare a absolvit Facultatea de Comert in 2011, dar spune ca educatia ei  are baza in munca de voluntariat inceputa in liceu: "Am lucrat ca voluntar in doua ONG-uri in cadrul carora am coordonat mai multe proiecte si am trecut printr-un proces intens de formare citind multe carti si participand la multe traininguri si programe de dezvoltare personala si profesionala. [...] Imi aduc aminte ca tata imi spunea des ca daca vreau sa am ceva, trebuie sa muncesc ca sa-l obtin. Din clasa a X-a stiam deja ca vreau o cariera in domeniul economic, ceea ce m-a ajutat sa aprofundez domeniul, sa citesc despre evolutia celor mai importante afaceri sau personalitati, informatii care mi-au dezvoltat vocabularul si viziunea. De asemenea, mi-am cautat mereu modele, oameni de la care sa invat ceva bun si care au avut un mare impact in formarea mea".

Facultatea a ajutat-o pentru ca i-a dat suficient timp liber in asa fel incat sa se implice in alte activitati de care era interesata si din care simtea ca are lucruri de invatat. Nici mediul academic nu considera ca a ajutat-o in mare masura: "In primul rand nu am reusit sa vad in unii dintre profesori modele. Nu imi transmiteau ca aveau pasiune sau interes pentru ceea ne predau si uneori ma demotivau sau ii simtem ca piedici in evolutia mea profesionala. Simteam de multe ori ca, participand la cursurile unor profesori care nu faceau decat sa ne dicteze, nu evoluez deloc, ei oprindu-mi dezvoltarea, de aceea alegeam sa nu ma mai duc la acele cursuri".

Nu a pierdut timpul si a participat la evenimente, traininguri si intalniri cu oameni din piata reala. "Am fost si sunt autodidacta si cred foarte mult in educatia continua si practica", mentioneaza ea.

Trecem la un alt tanar antreprenor roman, Sorin Constantin, care in martie 2011 a intrat pe segmentul de reduceri colective din Romania cu site-ul TheRealDeal. "Pot spune ca probabil anul 2011 a fost un an de crestere in piata reducerilor colective, iar anul 2012 a adus stabilizarea acestei piete. Pentru jucatorii mici din piata, precum TheRealDeal, este greu sa se mentina avand in vedere scaderea vanzarilor cu mai mult de 30% fata de anul trecut si concurenta puternica existenta in acest moment. Pot spune ca pana acum momentul de maxim succes pentru afacerea mea a fost in primavara lui 2012 cand TheRealDeal a atins un numar de vizitatori unici zilnici de 2.000", povesteste Sorin.

Dupa ce a absolvit cursurile din cadrul Facultatii de Management, ASE, ciclul de licenta si de master, spune ca anumite notiuni invatate in aceasta perioada l-au ajutat in traseul profesional ales: "Nu sunt adeptul teoriei conform careia educatia te indrepta foarte mult spre un domeniu anume sau iti traseaza o anumita traiectorie in cariera. In principiu educatia ar trebui sa te ajute sa realizezi ceea ce tu stii deja ca vrei sa faci. Mie mi-a placut ideea de a avea propria afacere, de a fi propriul stapan si de a avea libertatea de a actiona cum imi doresc inca dinainte de facultate si poate chiar si de liceu. Este posibil ca in cazul meu un factor destul de important sa fi fost familia, care de-a lungul timpului a fost implicata in mai multe proiecte si afaceri".

Chiar daca preferintele lui nu au fost modificate de studii sau de ceea ce a invatat singur, i-ar fi placut sa intre in contact cu domenii creative, cum ar fi actoria sau dansurile, insa nu crede ca acestea i-ar fi influentat decizia de a alege drumul antreprenoriatului.

Cei trei tineri nu cred ca sistemul de invatamant a jucat un rol important in decizia lor de a-si deschide propriul business, ci familia. Daca adaugam determinare, pasiune, incredere si puterea de a risca putem contura profilul acestor tineri antreprenori.

Mai multe despre viziunea tinerilor asupra modului in care sistemul de invatamant romanesc ii pregateste pentru alegerea unui traseu profesional, precum si despre nevoile lor educationale puteti afla din studiul Litteris et Virtuti. Educatia prin ochii tinerilor (2012).

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related