Pegas si rezultatele unui experiment social

Pegas si rezultatele unui experiment social

In urma cu cativa ani, dupa ce a trecut prin experienta mai multor biciclete furate, Andrei Botescu (Pionier Pegas) a decis sa se reorienteze catre o bicicleta care arata bine, dar care sa nu atraga atentia hotilor, si a gasit solutia in bicicleta Pegas. A contactat vechea fabrica Tohan Zarnesti, insa i s-a spus ca nu se mai fabrica. Simtind in acelasi timp miscarea tinerei generatii urbane (19 – 24 ani) si atractia ei pentru tot ceea ce inseamna retro, dar si dorul generatiei adulte (25 – 45 ani) pentru lucrurile care amintesc de copilarie, a decis sa reinvie brandul. “Mi-am spus ca ar fi in primul rand un experiment social sa animam singurul brand de biciclete cu adevarat cunoscut de la noi din tara, dar care a disparut pe nedrept odata cu perioada de tranzitie, cu apetitul pentru produse de import si concurenta straina data de bicicletele ieftine chinezesti”, spune Andrei.

Lansat in aprilie 2012, Pegas s-a bucurat anul trecut atat de atentia presei, cat si de cea a publicului din target. Despre performantele brandului in primul an de la (re)lansare si obiectivele pentru anul acesta, ne-a povestit Andrei pentru rubrica BrandLife.

Lansarea brandului
Investitia initiala
s-a ridicat la aproximativ 70.000 de euro, incluzand inregistrarea brandului la OSIM, cheltuielile cu stocurile, designul, refacerea atelierului, transportul componentelor si promovarea. Din 2012 pana in prezent, numarul de angajati Pegas a crescut de la 2 la 6, astfel ca in acest moment Andrei (The man with the plan, asa cum este descrierea lui pe site-ul Pegas) este ajutat de o echipa formata din: Adrian Teasa (Expert tehnic, inginerul de serviciu), Ciprian Frunzeanu (Designer & Visual Manager), Alexandru Manda (Marketing & Sales), Ana Georgescu (Project Manager), Petre Gheorghe (Tehnician) si Bogdan Niculescu (Tehnic & Sales).

Pe o piata pe care o apreciaza la aproximativ 350.000 biciclete vandute anual (mare parte dintre ele pe segmentul low cost, biciclete care se vand in supermarketuri), Andrei pozitioneaza Pegas pe segmentul medium, adica aproximativ 50.000 de biciclete vandute anual in toata tara. In aceste circumstante, capacitatea de productie a atelierului Pegas in 2012 a fost de aproximativ 600 de biciclete, insa Andrei isi doreste sa creasca brandul organic. "Intr-o perioada de 5 ani am vrea sa ajungem undeva la 10.000 de biciclete asamblate pe an si in 10 ani la 100.000. E un proiect ambitios, insa finantarea e greu de obtinut si nu putem decat sa speram ca cererea va fi atat de mare incat toate barierele acestea vor fi depasite usor". E multumit de cele peste 500 de biciclete vandute anul trecut in toata tara, dar si in afara ei, catre romanii nostalgici din diaspora.

Portofoliul de produse
In 2012, Pegas a propus un concept de biciclete, Strada, la designul caruia s-a lucrat aproape un an si care a venit sub forma bicicletelor de oras Strada 1 pentru barbati si Strada 2 pentru femei. Echipa Pegas considera ca ele amintesc cel mai mult de brandul original: "Reproduc un model foarte popular din anii ’70. Pentru ca era cea mai scumpa, Strada e bicicleta pe care o primeai daca luai premiu. Foarte multi isi doresc acest model pentru a retrai experienta copilariei sau pentru ca nu l-au primit atunci, fie pentru ca nu au luat premiu, fie pentru ca parintii nu aveau banii necesari si vine acum ca un act de dreptate sau un premiu pe care si-l dau singuri".

Ce cauta consumatorii la o bicicleta de oras? Andrei spune ca in primul rand o pozitie comoda de mers, functionalitate, design, componente de calitate, durabilitate si usurinta de transportare si depozitare.

Pentru anul in curs, echipa Pegas isi doreste sa produca 1.800 de biciclete si sa comercializeze 4 modele diferite cu variante de dama si de barbat. Pentru ca proiectarea noilor biciclete a durat foarte mult, modelele noi vor ajunge si in acest an cu o mica intarziere, cel mai probabil in luna iunie. In ceea ce priveste inspiratia pentru noile concepte, Andrei declara: "Inspiratia ne-a venit de la cerintele si feedback-ul consumatorilor, dar si prin studiu permanent la nivel de design, inginerie mecanica si testarea celor mai bune componente disponibile".

Pegas vine si cu o linie de textile inregistrata ulterior brandului de biciclete, care cuprinde tricouri cu un aer retro si cravate de pionier: "Simt ca e loc de un brand de textile romanesc. Exista cateva, dar nu au prins la cultura urbana, fiind cumva mai exclusiviste. Daca Romania are o industrie de textile care produce pentru toate tarile si toate brandurile mari ar fi pacat ca experienta asta deosebita sa nu poata fi valorificata”, spune Andrei

Pe langa linia de textile, ca mai toate magazinele de biciclete, Pegas comercializeaza si o serie de accesorii. Aceste doua divizii de business asigura aproximativ 20% din venituri si ajuta Pegas sa comunice un stil de viata urban, care se doreste sa fie asociat cu bicicletele brandului.

Promovarea brandului
Agentia cu care Pegas a colaborat inca de la lansare este Publicis, iar relatia lor a fost marcata si de argintul castigat la Internetics, la categoria Campanii Creative. Impreuna au dezvoltat campania "Inaripeaza un Pegas", aplicatia-concurs pe Facebook care incuraja utilizatorii sa recreeze simbolul brandului folosind piesele si accesoriile de la bicicleta. "Ei ne-au ajutat foarte mult sa punem in practica tot felul de idei nastrusnice si impreuna cred ca facem o treaba foarte buna pe partea de promovare. Acum am lasat-o un pic mai moale pentru ca avem prea multa treaba cu produsele, dar reluam activitatea cat de curand".

Echipa Pegas incearca sa promoveze brandul ca pe unul cu adanci radacini in trecut, un brand care te poate face sa te simti tanar prin redescoperirea copilariei si a unor trairi emotionale puternice. De la aceasta directie de comunicare a plecat in 2012 concursul de povesti din copilarie despre Pegas si toate initiativele care vorbeau despre poezie, personalitati romanesti, basme, toate reinterpretate intr-un registru retro-cool relevant pentru brand.

Online, Pegas comunica prin pagina de Facebook Bicicletele Pegas si prin site-ul BicicletaPegas.ro, la dezvoltarea caruia inca se mai lucreaza. Offline, brandul e prezent la festivaluri precum Street Delivery, B’estfest si la concerte precum Asian Dub Foundation. Mai mult, Pegas e si organizator de evenimente, defilari, petreceri. "Foarte multe lucruri se intampla spontan. Multe lucruri vin direct de la fanii Pegas. De exemplu, un fan a postat pe pagina noastra de Facebook niste diafilme si lumea a reactionat cu entuziasm. Asa ca am facut o seara cu proiectie de diafilme si lumea s-a implicat fie aducand aparate, fie filme".

In ceea ce priveste colaborarile cu alte branduri, Andrei se mandreste cu atentia cu care Pegas isi alege colaboratorii din randul acelor branduri care au ceva de spus din punct de vedere al identitatii nationale si urbane si care nu incearca sa acapareze "calutul" si ii ofera libertate de exprimare. O astfel de colaborare ce a avut loc anul trecut a fost "Turul Romaniei alaturi de Ursus si Pegas", concurs ce reproducea un traseu de biciclist prin tara.

Canale de distributie
Pozitionarea pe segmentul medium, volumul limitat si costul de productie ridicat au determinat echipa Pegas sa nu recurga la varianta marilor retaileri si sa incerce sa vina cu canale de distributie proprii. Astfel ca a fost dezvoltata initial o aplicatie de rezervari pe Facebook si un magazin online pe site-ul BicicletaPegas.ro, insa Pegas are si un punct de desfacere in Bucuresti, in fosta cladire Ciclop: "Putem spune ca suntem un proiect cu un picior bine infipt in online. Aproximativ 70% din vanzarile noastre se fac online. In urmatorul sezon ne dorim sa acordam mai multa atentie magazinului nostru Atelierele Pegas din cladirea Ciclop pentru ca ne place sa luam contact direct cu clientii".

Vanzarile de biciclete au mers bine si pe perioada lunilor de iarna, ele fiind influentate de promotiile lansate de brand. "Cel mai bine a mers promotia bazata pe reabilitarea lui Mos Gerila – un alt simbol al copilariei noastre care a cam fost uitat". Pentru a sustine comunitatea de biciclisti pe timpul iernii, Pegas a propus si posibilitatea depozitarii bicicletelor cu revizie inclusa.

Calutul inaripat in 2013
Pentru anul acesta, echipa Pegas isi doreste sa duca brandul in toate orasele mari in care deja si-a dezvoltat o comunitate de biciclisti fani ai brandului, sa ajunga la 1.800 de biciclete vandute, iar peste 15% dintre ele sa fie in afara tarii si nu doar pentru romanii din diaspora. Mai mult decat atat, Andrei adauga pe lista de obiective si consolidarea unei retele solide de distribuitori externi, lucru care poate fi realizat in toamna, la EUROBIKE.

De profesie sociolog, Andrei a studiat teoria postmoderna a culturii, iar in lucrarea lui de masterat a abordat rebranduirea tarilor pornind de la anumite simboluri nationale construite in perioada modernista si reinterpretate intr-o imagine postmoderna. "Nu am gasit o tara, dar am gasit un brand cu ecou national si teoria pe care am studiat-o si de care eram super pasionat la vremea respectiva poate fi aplicata aici. E un experiment social de descatusare a unor amintri pozitive din copilarie. Eu vad cum se opresc oamenii la noi la magazin si-si povestesc: "Uite o bicicleta cum aveam cand eram mic" sau "O bicicleta cum mi-a luat mama" sau "cum nu mi-a luat mama". Sunt niste lucruri total reprimate pe care dintr-o data le actualizezi si nu stii ce sa faci cu ele. E multa forta aici si noi incercam sa remediem toate experientele astea uitate".

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related