Intrand in sediul Unilever South Central Europe din Baneasa nu poti sa nu observi decoratiunile interioare realizate cu ajutorul produselor brandului, frigiderul cu inghetata Algida din care se pot servi atat angajatii, cat si vizitatorii, canapelele confortabile asezate strategic langa geam, acolo unde lumina este puternica, dand senzatia unui living familiar si vesel, sau oamenii relaxati, imbracati casual si colorat. Si pentru ca in sediul central din Baneasa lucreaza peste 200 de angajati care gestioneaza activitatile de marketing si distributie ale produselor din Europa Centrala si de Sud, Unilever propune programe de stimulare a creativitatii angajatilor si a socializarii intre acestia, creandu-le in acelasi timp o atmosfera vesela si destinsa. Despre cum reuseste Unilever acest lucru am vorbit cu Dana Dobrescu (Communication Manager, Unilever South Central Europe).
Piata, valorile si misiunea companiei
Lider valoric pe piete precum cea a deodorantelor, a sapunului de toaleta solid, a supelor, a mustarului sau a margarinei, Unilever promoveaza valorile si misiunea companiei atat prin produsele comercializate si relatiile de business pe care le deruleaza, cat si prin programele de comunicare interna adresate angajatilor.
Daca misiunea companiei vizeaza oferirea de produse si servicii care sa imbunatateasca starea de bine a oamenilor si care sa-i ajute sa ia ce e mai bun de la viata, valorile care stau la baza oricarei decizii de business sunt integritate, responsabilitate, pionierat si respect. Despre acestea Dana spune ca sunt atribute care ar trebui sa descrie orice om si care sigur ii reprezinta pe angajatii Unilever. "Mai mult, in tot ce facem noi promovam valorile companiei, de la produsele oferite pana la modul in care lucram unii cu altii, astfel ca este imposibil sa nu le constientizezi", adauga ea.
Programe si evenimente pentru angajati
Unilever Passion. Program destinat implinirii dorintelor angajatilor, Unilever Passion i-a provocat pe acestia sa realizeze un eseu despre visul lor, un vis care sa nu aiba legatura cu activitatea de business a companiei, urmand ca proiectul desemnat castigator prin vot sa primeasca finantare din partea Unilever. 20 de vise au fost inscrise, insemnand 10% din angajatii din head office, iar participantii au dezvoltat campanii de promovare a viselor lor. "O colega isi dorea sa faca un curs de pilotaj de avioane, iar colegii din echipa ei si-au facut tricouri pe care era inscriptionat mesajul 'Andreea wants to fly, let’s give her wings'. O alta colega isi dorea sa calatoreasca prin tara si le-a oferit colegilor o masa traditionala romaneasca. Fiecare, in functie de visul lui, a gasit o modalitate inedita de a-l promova. Visul desemnat castigator a fost al unei colege care si-a dorit sa doneze banii spitalului Marie Curie, pentru a achizitiona un aparat ce poate depista din timp retinopatia la bebelusii nascuti inainte de termen (o afectiune care, nedepistata la timp, poate duce la pierderea vederii)". Rata de participare la acest proiect a fost de aproape 100%, reprezentata fie de angajatii care si-au inscris proiectele, fie de cei care s-au implicat votand proiectul favorit.
Pentru angajatii cu copii, compania organizeaza cu ocazia Craciunului un eveniment dedicat celor mici, in cadrul caruia acestia pot participa la ateliere in care invata sa picteze sau sa realizeze obiecte de decor. In plus, copiii sunt rasplatiti cu cornite de ren sau caciulite cu mesajul “Superajutorul lui Mos Craciun”. "Anul acesta i-am intampinat cu placinta de casa, turta dulce, vata de zahar, floricele. Este foarte important acest eveniment pentru noi, pentru ca astfel copiii vad unde lucreaza parintii lor, iar noi avem ocazia sa-i cunoastem pe copiii colegilor nostri. In plus, fiind in luna decembrie, exact inainte de perioada de vacanta, atmosfera e foarte relaxanta si se creeaza un moment special".
Red Balloon Day. Un alt eveniment intern din head office-ul Unilever a fost Red Balloon Day care a celebrat parteneriatul dintre Unilever si organizatia Salvati Copiii. Tot biroul a fost impodobit cu baloane rosii si toata lumea a purtat tricouri cu mesajul "Red Balloon Day – Help a Child Smile". Copiii de la centre de plasament au vizitat sediul Unilever, au primit tricouri, baloane, inghetata si si-au scos la vanzare decoratiunile realizate chiar de ei. "Cel mai frumos moment a fost atunci cand am iesit impreuna cu toti colegii in parcare si am format un U din baloane rosii si le-am lasat sa zboare. A fost un moment bun si pentru colegii nostri sa socializeze mai mult si ne-am dat seama ca toate evenimentele cu cauze sociale ii fac mai receptivi. Drept dovada, si Unilever Passion a fost castigat de un vis cu o cauza sociala, desi initial obiectivul era sa indeplinim un vis individual".
In afara de aceste evenimente organizate de departamentul de comunicare, angajatii iau parte si la activari interne de prezentare de produse organizate de echipa de marketing: "Sunt diverse evenimente prin care colegii nostri descopera produsele, inteleg beneficiile si prin ce se diferentiaza. Este important sa le explicam inovatia din spatele produselor pentru ca inovatia este diferentiatorul companiei. Un astfel de eveniment a avut loc la inceputul anului trecut, 'Let’s Tea Break', un eveniment prin care am promovat consumul de ceai si am vorbit despre beneficiile lui".
Implicarea in comunitate
Desi proiectele mari de CSR ale companiei nu au o componenta de voluntariat din partea angajatilor, acestia fie se organizeaza singuri, fie se implica in evenimentele organizate de departamentul de comunicare interna.
Unul dintre ele este bazarul de Paste sau de Craciun, ocazie cu care copiii cu deficiente de vedere de la Fundatia Light into Europe viziteaza sediul Unilever si scot la vanzare obiecte realizate manual de ei. "Vin aici copiii, interactionam cu ei, socializam si devenim astfel mai receptivi cauzei lor sociale. Oamenii trebuie sa gaseasca un inteles in tot ceea ce fac si asta incercam si noi in departamentul de Comunicare, propunand activitati care sa aiba un mesaj special, indiferent ca este vorba despre misiunea noastra de business sau despre impactul social al brandurilor noastre".
In plus, o parte din angajatele Unilever din sediul central au organizat singure o vizita la un centru pentru copii cu dizabilitati si le-au daruit ursuleti Coccolino, Dero si dulciuri. O alta angajata participa in timpul liber la diverse evenimente sportive cu cauze sociale, iar angajatele de la fabrica din Ploiesti duc mancare sau ii tund pe copiii de la un alt centru.
Sustenabilitate
Tot business-ul Unilever se ghideaza dupa planul de sustenabilitate Unilever Sustainable Living Plan, care isi propune ca pana in 2020 sa imbunatateasca viata a un miliard de oameni prin produsele pe care le ofera si prin campanii educationale. Si pentru ca este una dintre cele mai importante directii ale companiei, sustenabilitatea prinde radacini si la nivelul angajatilor. Astfel, intr-o campanie interna, Unilever a renuntat la pliculetele de zahar, inlocuindu-le cu borcanele de sticla, si a marcat evenimentul printr-o expozitie cu o colectie de astfel de pliculete din mai multe tari, prin care "colegii spuneau adio acestui tip de ambalaj pentru zahar".
Aceasta a fost doar o componenta a programului Green Office, care vizeaza si reducerea consumului de apa, energie sau hartie. Acum Unilever printeaza default fata-verso alb-negru pe hartie reciclata, iar toata hartia consumata e trimisa apoi reciclare. "Unilever vorbeste foarte mult despre sustenabilitate si amprenta noastra de mediu, asa ca nu puteam sa nu reducem si impactul pe care il avem prin activitatile noastre de la birou", spune Dana.
O alta campanie derulata sub egida Green Office a avut loc anul trecut in aprilie, cand angajatii Unilever din head-office au avut o sesiune de plantat flori. Fiecare angajat a primit seminte, pamant si cate un ghiveci pe care il putea personaliza.
Reguli interne
Ca orice companie, Unilever are un regulament intern care se refera la confidentialitatea informatiilor sau la securitate. "Siguranta e cea mai importanta pentru noi, nu incepem niciun meeting, mai ales extern, fara a vorbi despre iesirile in caz de incendiu. Poate am preluat asta si de la fabricile noastre care sunt unele dintre cele mai sigure. La Ploiesti avem un panou pe care este scris numarul de zile de cand nu am mai avut un accident. Fabrica noastra de detergent a primit chiar un premiu pentru siguranta. Ca orice companie functionam si cu reguli, dar toate au un rost. In schimb, codul vestimentar nu este foarte strict. Suntem multi oameni tineri in companie si, atunci cand vine vorba de creativitate, daca ii chemi pe oameni la patru ace, creativitatea ar putea fi ingradita".
Programul de lucru
Atunci cand sediul Unilever a fost mutat din Barbu Vacarescu in Baneasa, a fost introdus si programul flexibil de incepere si de finalizare a orelor de program. Astfel, programul de munca incepe intre ora 8 si ora 10, dureza 8-9 ore, si se pleaca intre orele 5 si 7. Masini speciale iau angajatii de la metrou si ii aduc la sediu, fiind o zona mai izolata din punct de vedere al transportului.
In ceea ce priveste politica organizatiei cu privire la orele petrecute peste program, Dana mentioneaza ca se pune accent pe eficienta si nu pe numarul de ore petrecute la serviciu.
Birourile Unilever
Ce caracterizeaza birourile din sediul Unilever? Lipsa cubical-urilor, geamuri mari prin care sa intre lumina, sedinte derulate pe canapele de fol, recipiente cu crema de maini Dove pe toate birourile, diverse ornamente cumparate de la targul organizat de copii de Craciun sau Paste si tavite verzi pentru colectarea hartiei de reciclat. Dana tine usa de la birou deschisa cu ajutorul unei flori mari din plus, are pe laptop stickere cu Unilever Passion sau Red Balloon Day – Help a child smile, iar pe birou sunt asezate diverse obiecte de la bazarul de Craciun, printre care si un bradut, dar si crema de corp Dove pe langa crema de maini Dove.
Inainte sa ajunga in Unilever South Central Europe, Dana a lucrat in presa si PR, iar in urma cu aproximativ 2 ani si jumatate, cand a intrat in companie, stia ca e un business foarte solid si complex. Nu s-a asteptat insa sa invete asa repede mersul lucrurilor, dar a primit sustinerea colegilor si a liderilor organizatiei. "Avem lideri cu adevarat extraordinari, de la care ai ce sa inveti. Ma uit, de exemplu, la Paul Polman (CEO, Unilever) care ne vorbeste mereu despre sustenabilitate, diversitate si creativitate. In plus, este un model in ce priveste comunicarea, atat in interiorul companiei, cat si in exterior", spune ea.
De la colegi si de la lideri a invatat care sunt valorile companiei, a invatat sa puna accent pe creativitate si pe puterea de a avea initiativa, lucruri care o ajuta pe ea, dar si pe colegii ei, sa deruleze programele de comunicare interna care sa contureze o cultura organizationala cu care sa se mandreasca.


























