Frica si indrazneala, doua caracteristici ale Generatiei Y din Romania vazute de gen90 si VICE Romania

Frica si indrazneala, doua caracteristici ale Generatiei Y din Romania vazute de gen90 si VICE Romania

Ceva din prezentarea lui Ben Armistead (Global Planning Director, Wieden+Kennedy Amsterdam) la Romanian Youth Focus 2013 mi s-a parut foarte important, un lucru pe care, pare-se, il omit multe dintre definitiile date Generatiei Y. Ce am incercat, in cele doua zile de conferinta, a fost sa intelegem Generatia Y la nivel global, un segment foarte larg, pe care il putem delimita doar prin demografice. In realitate, psihograficele demonstreaza ca tinerii din acest segment sunt atat de diversi incat doi oameni, parte din aceeasi Generatie Y, pot avea comportamente opuse. Poate de asta Costin Serban (Fondator & Redactor-sef, gen90) ii vede pe cei din Romania ca pe reprezentantii unei generatii cuminti, educate in spiritul parintilor lor care au crescut in perioada comunista, in timp ce Ioana Moldoveanu (Redactor-sef, Vice Romania) ii descrie ca fiind indrazneti, iubitori de stiri serioase atat timp cat sunt ambalate in ilustratii "misto" sau poze "tari" si doritori sa discute despre subiectele tabu.

Frica
Pana sa ajungem la discutia despre Generatia Y, Costin Serban a trecut in revista celelalte dinaintea ei: Lost Generation, Greatest Generation, Silent Generation, Baby Boomers si Generatia X. La noi, aceasta din urma a fost generatia blugilor, generatia care s-a razvratit impotriva lipsei libertatii de exprimare, dar care intotdeauna a spus ce avea de spus cu o oarecare frica. O frica pe care, spunea Costin, a transmis-o si Generatiei Y, careia ii e teama sa intre in dezbateri si care isi exprima parerile mai degraba din spatele unui screen name.

Ce face gen90?
Teama cititorului din Generatia Y a Romaniei e justificata in contextul in care mediul este constant in schimbare, iar Romania pare sa nu mai paraseasca etapa de tranzitie de mai bine de douazeci de ani.

De asta, revista gen90, fondata de Costin Serban, isi propune sa fie vocea Generatiei Y. Pornind de la principii precum impartialitate, diversitate, dezbatere, revista incurajeaza alegerea si exprimarea libera si faciliteaza conversatiile intre reprezentantii Generatiilor X si Y, actionand ca un pod intre doua entitati care coexista in acelasi spatiu.

Totusi, remarca redactorul-sef gen90, in ciuda libertatii de exprimare pe care o ofera online-ul, a directiei orientate spre cultura si a ideii de asumare a responsabilitatii pentru propriile opinii, pe care le promoveaza revista, tinerilor le e teama sa scrie. In plus, traiesc cu sentimentul de excludere si duc lipsa de rabdare.

Generatia Y de pe Vice.ro
Aceeasi libertate de exprimare e incurajata si de VICE, explica Ioana Moldoveanu. Redactorul-sef VICE Romania a vorbit despre obiectivul revistei de a face orice subiect accesibil, de la cele mai neserioase la cele mai profunde, prin prezentarea lor in limba tinerilor din Generatia Y. Core target-ul VICE e format din barbati, cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani; publicul extins are intre 18 si 30 de ani.

Despre tinerii Generatiei Y, Ioana spunea ca stiu totul despre internet, isi cheltuie banii pe obiecte din sectorul Fashion si Technologie, nu vor sa citeasca despre vedete, ci despre prietenii lor si recepteaza un mesaj atat timp e transmis in slang-ul specific.

Subiectele
Asadar, articolele VICE cele mai de succes sunt cele despre sex (au cele mai multe vizualizari si cele mai putine like-uri), stirile (internationale sau despre subiecte importante pe plan local, cum ar fi Rosia Montana), cele cu fotografii (publicatia promoveaza deopotriva fotografi necunoscuti si celebri), cele cu sfaturi (de exemplu, cum sa te porti in camin sau cum sa obtii bani), cele legate de fashion sau consumul de droguri. VICE mai produce si reportaje sau documentare sub forma de videoclipuri, care sunt mai degraba pe placul celor de peste 30 de ani.

Stilul
In ceea ce priveste stilul pe care il abordeaza VICE, publicatia nu se da in laturi de la satira: trateaza lucrurile ridicole cu seriozitate si viceversa. Este modul VICE de a investiga absurdul conditiei umane si de a spune adevarul fara sa-l cosmetizeze, spunea Ioana. O abordare pe care Redactorul-sef VICE o numea "atitudine punk".

Ioana descria lucrurile asa: un jurnalist merge sa investigheze un caz si relateaza lucrurile asa cum sunt, infricosatoare, dezgustatoare, foloseste cu incredere si fotografii cu femei goale. Stilul, spunea ea, se numeste gonzo si a fost folosit pentru prima oara de jurnalistul Hunter S. Thompson. Redatia VICE, explica Ioana, ajunge in situatii urate pentru a putea expune uratenia din jurul nostru. Autorii trezesc interesul cititorilor completand articolele cu fotografii sau ilustratii, directia vizuala fiind una foarte importanta pentru aceasta publicatie.

Sigur, stilul asta atrage comentatori pe care ii descria ca "hateri". O reactie, de altfel, foarte buna pentru ca ei sunt cei care fac trafic si share-uiesc articolele. Printre ei sunt fanii inraiti, xenofobii, homofobii,  nationalistii sau religiosii.

VICE se straduieste sa traiasca din publicitate, dar inca nu se poate autosustine. Pe piata locala, brandurile nu au bugete de marketing suficient de mari ca sa riste sa se asocieze cu o revista care ar putea parea socanta sau agresiva. In schimb, publicul pare sa vada in platformele VICE un loc tot mai bun de intalnire; in prezent are 150.000 de vizitatori unici si 1 milion de afisari lunar.

Inainte de a incheia prezentarea, Ioana a subliniat faptul ca abordarea tinerilor din Generatia Y trebuie sa fie una mai putin pudica, cu mai putina ipocrizie. Pentru ca asa sunt si ei si asta este ceea ce le place sa citeasca.

Romanian Youth Focus 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow si a avut loc pe 21 si 22 octombrie. Young Leader este Studentbank, powered by Raiffeisen Bank. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru.

Evenimentul este sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.

Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv, VICE, Gen90, Hipmag, Catavencii, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Port.ro, Money Magazine, Money.ro si Radio Guerrilla.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Casa de Traduceri

Toti stim ca cel mai bine ne simtim acasa. Noi credem ca, exact ca oamenii, cuvintele au locurile lor, locuri in care se potrivesc cel mai bine si in care se simt ca acasa. Intelegem ca mutarile nu sunt niciodata... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related