Generatia Y: Tendinte in activitati - atitudini - preferinte si influentatorii tinerilor

Generatia Y: Tendinte in activitati - atitudini - preferinte si influentatorii tinerilor

In prima zi a evenimentului Romanian Youth Focus 2013, derulat sub umbrela SMARK KnowHowRadu Bogdan (Initiator, Youth Monitor) & Alexandru Dincovici (Project Manager, Youth Monitor) si Veronica Ionita (Communications Planner, Starcom MediaVest Romania) au aratat ce spun studiile despre tendintele generatiei Y in activitati, atitudini si preferinte si despre principalii influentatori ai tinerilor in decizia de cumparare.

"Dincolo de etichete, de X, de Y, de Millennials, de Digital Natives, poate este mai functional si mai eficient si mai actionabil, cateodata, pentru omul de business si in special pentru omul de marketing sa urmareasca si sa observe tendintele care au legatura cu tinerii si ii au ca actori principali", si-a inceput discursul Radu Bogdan.

In continuare a fost prezentat un extras din proiectul YouBus - studiu de tip OMNIBUS, cel mai recent raport de cercetare despre tineri realizat de platforma Youth Monitor. Extrasul pentru conferinta a dezvaluit tendinte din perioada primavara-vara 2013. Studiul este efectuat cu frecventa lunara, pe un esantion de 300 de tineri cu varste cuprinse intre 14-26 ani. Desfasurat la nivel national, datele au fost analizate in functie de grupe de varsta, sex, footprint regional, prin metoda mediilor mobile pe orizont de 3 luni. In raport sunt prezente toate sectoarele relevante pentru tineri, cum ar fi ingrijire, alimentatie, bauturi carbogazoase si necarbogazoase, bauturi alcoolice, servicii, branduri, tehnologie, internet.

"Proiectul a luat nastere in urma necesitatii de a avea un instrument recurent prin care marketerii sa fie in orice moment informati cu evolutia anumitor indicatori pe care ii urmaresc", sustine Radu Bogdan.

Rezultatele studiului YouBus au fost prezentate de Alexandru Dincovici (Project Manager, Youth Monitor).

In ceea ce priveste activitatile din timpul liber, in topul preferintelor tinerilor muzica ocupa pozitia dominanta, iar TV-ul, usor devansat de vizionatul de filme si internet, se mentine totusi in top. Participarea la concertele live inregistreaza o crestere semnificativa in perioada iunie – august, fiind un fenomen al verii apreciat de tineri. O treime din baieti sunt foarte optimisti din punct de vedere financiar si obisnuiesc sa joace la pariuri, jocuri de noroc sau Loto.

In ceea ce priveste cumparaturile, 95% din tineri merg la cumparaturi pentru ei si se implica in achizitionarea tuturor produselor din gospodarie.

Tinerilor nu le place conducerea tarii. Conducerea localitatii, in schimb, este privita mai optimist de respondenti. Fiind mai aproape de ei si avand alt tip de relatie, schimbarile in localitate se pot observa imediat. Uniunea Europeana, desi un concept destul de incert in acceptiunea tinerilor, primeste o nota buna pentru o institutie. Sistemul romanesc de invatamant, in schimb, nu are parte de aceeasi incredere de care se bucura Uniunea Europeana, 60% din tineri considerand ca se invata mult mai bine in afara tarii.

Tinerii sunt optimisti in privinta evolutiei veniturilor proprii in urmatorul an. Astfel, 60% se asteapta la o crestere a veniturilor, 33% se asteapta sa ramana constante, pe cand sub 10% se asteapta la o scadere a acestora. Desi nivelul de trai al tinerilor este apreciat pozitiv, in mod similar cu nivelul veniturilor acestora, respondentii nu sunt multumiti de nivelul preturilor.

In ceea ce priveste detinerea de electronice, camerele foto digitale si laptopurile se situeaza inca in fata smartphone-urilor. Tabletele sunt detinute de putin peste 10% dintre tinerii de 14-26 ani.

In privinta serviciilor detinute, 70% din tinerii intervievati au internet pe mobil. In ceea ce priveste online bankingul, acesta inregistreaza un trend in crestere, desi in momentul de fata este foarte jos in topul serviciilor detinute.

In acest moment in topul preferintelor tinerilor se regasesc brandurile mamut, care inca detin suprematia si se afla de mult timp pe piata. Samsung este brandul preferat al tinerilor din segmentul studiat, 14-26 ani. Desi paleta de branduri disponibila in Romania este foarte mica, se astepta o crestere a concurentei la raft in urmatorii ani.

Datele prezentate fac parte din modulul de baza YouBus, care ofera o imagine macro asupra trendurilor si pot suporta completari calitative. De asemenea, exista si module proprietare detinute in totalitate de brandurile care doresc sa monitorizeze anumite aspecte.

Despre principalii influentatori ai tinerilor in decizia de cumparare a vorbit Veronica Ionita (Communications Planner, Starcom MediaVest Romania), in baza studiului HumanGraphExperience realizat pe cinci categorii diferite: dulciuri si gustari, bauturi, gadgets, moda si ingrijire persoanala.

Datele obtinute arata ca 62% din tineri cer sfaturi inainte de a cumpara un nou produs, 52% dau sfaturi prietenilor si cunostintelor lor referitoare la produse si servicii, pe cand doar 35% cauta informatii online despre produsele si serviciile pe care intentioneaza sa le achizitioneze. Tinerii influenteaza decizia de cumparare cu 13% mai mult decat alte persoane si tot ei cauta informatii despre produse si servicii cu 75% mai mult decat alte persoane.

In cel putin 3 din cele 5 categorii studiate, top influentatori sunt retelele de socializare, pe urmatorul loc situandu-se prietenii si rudele, site-urile si revistele de specialitate. De recomandarile celebritatilor sunt influentati doar 22% din respondenti, iar 19% admit ca au incredere in produsele recomandate de acestia. Dintre celebritati, cei mai puternici influentatori sunt actorii.

In cazul dulciurilor si gustarilor, nu se cauta in mod activ informatii privind produsele, ci se iau de la TV sau direct din magazine. Driver de consum este apetitul si principali influentatori sunt persoanele apropiate, iar pentru baieti un rol important in decizie il are mama.

In privinta bauturilor, doar 18% din tineri decid pentru ei brandul de bere pe care il consuma, iar 32% lasa pe altcineva sa decida in locul lor. Influentatorii principali sunt din grupul persoanelor apropiate, prieteni, rude, iar pentru baieti si barmanul are o opinie importanta. In ce priveste bauturile nonalcoolice, pe langa apa, Coca-Cola este bautura preferata a tinerilor.

Tinerii detin si intentioneaza sa cumpere un numar mai mare de gadget-uri decat populatia generala. 17% din respondenti intentioneaza sa cumpere un smartphone in urmatoarele 12 luni. Influentatori principali sunt publicatiile de specialitate, rudele apropiate (cu conditia ca acestea sa aiba o opinie pertinenta sau sa detina gadgetul in cauza), retelele de socializare si personalul din magazinele de specialitate.

Moda este categorie aspirationala pentru majoritatea tinerilor, care se informeaza din surse de specialitate, celebritati, reviste, site-uri de specialitate. 78% din tineri cumpara articole de imbracaminte si incaltaminte de la magazine de renume.

Ingrijirea personala este o categorie cu impact puternic asupra tinerilor, fiind strans legata de imaginea personala. Datorita infomatiilor abundente si a surselor de informare diverse, influentatorii sunt necesari doar in cazul unor opinii avizate. Medicii, farmacistii, site-urile de specialitate sunt influentatori puternici pentru fete, pe cand baietii pretuiesc opinia persoanelor apropiate.

Din concluziile studiului prezentat rezulta ca retelele sociale se regasesc ca top influentatori in toate categoriile, concentrand in acelasi loc interese multiple si livrand pe 2 dintre cele mai importante criterii, si anume continut de actualitate sociala si experienta personala cu produsul.

Daca in cadrul categoriilor de consum regulat, precum bauturi, dulciuri si gustari, cei mai puternici influentatori sunt rudele si persoanele apropiate, in ariile ce tin de status si imagine influentatorii de specialitate au cel mai mare impact.

Romanian Youth Focus 2013 este o conferinta ce face parte din seria de evenimente SMARK KnowHow si a avut loc pe 21 si 22 octombrie la Hotel Ramada. Young Leader este Studentbank, powered by Raiffeisen Bank. Transportator oficial este Air France, iar creative food partner este frufru.

Evenimentul este sustinut de 360 Revolution, Trade Media, Casa de Traduceri si Agrafa.

Partenerii media ai evenimentului sunt: IQads, Realitatea.net, 24 FUN, Forbes, Cariere, The Institute, HotNews, Magazinul Progresiv,VICE, Gen90, Hipmag, Catavencii, Zumzi, Piata, Ziare.com, Business24, Port.ro, Money Magazine, Money.ro si Radio Guerrilla.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Casa de Traduceri

Toti stim ca cel mai bine ne simtim acasa. Noi credem ca, exact ca oamenii, cuvintele au locurile lor, locuri in care se potrivesc cel mai bine si in care se simt ca acasa. Intelegem ca mutarile nu sunt niciodata... vezi detalii »

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related