Ionut Potinga (Coseli) despre 19 ani de activitate pe piata ingredientelor alimentare

Ionut Potinga (Coseli) despre 19 ani de activitate pe piata ingredientelor alimentare

Deschide frigiderul unui bucurestean si vei vedea rafturile pline cu ingrediente proaspete, gata pentru a fi transformate in feluri de mancare pregatite in familie. Stim asta pentru ca majoritatea locuitorilor din mediul urban considera gatitul in casa un mod sanatos de a-si asigura alimentatia zinica, potrivit raportului de cercetare "In bucataria romanilor – de la raft in farfurie", realizat de Nielsen sub umbrela SMARK Research. Si-atunci, ingredientele proaspete nu pot niciodata sa fie pe terminate.

Asa cum nici mirodeniile si esentele nu ar trebui sa lipseasca vreodata. Pentru ca ele sunt cele care dau arome speciale mancarurilor gatite in casa, romanul din mediul urban isi reface stocul pe masura ce adauga un nou fel la paleta de platouri pe care le aseaza pe masa. Ne-am intrebat care sunt criteriile dupa care romanii aleg esentele si daca preferintele lor sunt exotice sau mai degraba traditionaliste. Am vorbit cu Ionut Potinga (Director national de vanzari, Coseli) care a explicat modul in care a evoluat piata de esente din 1995 si pana in prezent, cum sa iau deciziile in materie de noi arome si care e publicul care cumpara aceste produse. Urmeaza un interviu pe care il recomand si pasionatilor de arta culinara si care sunt in perioada de documentare inainte de participarea la cea de-a doua editie a Cupei Agentiilor la Gatit FLORIOL, aromata de Coseli, sarbatorita de Privileg Catering si savurata cu Staropramen.

SMARK: In 1995 ati inceput productia primelor esente alimentare. Cum a evoluat procesul de productie in acesti nouasprezece ani? Care sunt imbunatatirile tehnologice care au contat cel mai mult in procesul de productie si care sunt nevoile pietei? Cum a evoluat piata esentelor alimentare din punct de vedere al cererii din partea publicului?

Ionut Potinga: Ca in orice domeniu, incerci tot timpul sa faci lucruri mai bune, care sa iti permita si un profit. In primul rand am ales furnizori de top pentru materia prima. Lucram cu unul din primii trei producatori de S.C.-uri (SuperConcentrate) din lume. Apoi, mixurile de arome sunt testate la nivel micro (in cadrul companiei) si apoi se fac testari extinse. Imbunatatirile tehnologice tin mai mult de partea de siguranta a alimentului, de exemplu s-au achizitionat utilaje automate care reduc foarte mult contactul direct dintre produs si operatori. Totodata, problema productiei s-a rezolvat prin automatizarea intregului proces. Daca la inceput se vindeau cateva mii de litri, in 2005 piata a ajuns undeva la 370.000 de litri si, anul trecut, la peste 700.000 litri (total in tara).

SMARK: Aveti in portofoliu esentele Coseli cu aroma de rom, vanilie, fructe de padure, mere si scortisoara, cafea etc. Cum ati identificat nevoia pentru acest tip de esente si care este preferata romanilor din punct de vedere al volumului de vanzari?

Ionut Potinga: Portofoliul nostru de produse este mult mai mare. Sunt multe arome pe care le vindem catre laboratoare de cofetarie, fabrici de dulciuri, fabrici de dulceata sau gemuri, fabrici de inghetata. Chiar de la clientii nostri vin “ideile”. Clientul este cel care iti sugereaza ce doreste piata. Totodata, furnizorii de materii prime vad trendul unor arome in piata sau chiar doresc sa promoveze anumite arome.

Oricum, favoritele romanilor raman romul si vanilia.

SMARK: Cat de competitiva este piata de ingredienti pentru productia alimentara? Dincolo de atributul "calitate" pe care il includeti in promisiunea de brand, care sunt elementele care ajuta Coseli la pozitionarea si diferentierea esentelor pe piata?

Ionut Potinga: Piata de arome pentru uzul casnic este destul de mare si se imparte intre aproximativ 35 de producatori. Dintre acestia, doi dintre ei controleaza aproximativ 60% din aceasta piata. Ne bucuram sa fim dintre ei :). Clientii nostri apreciaza calitatea produselor si mai putin pretul. Din nefericire, inca exista clienti care prefera pretul inaintea calitatii si, in final, ajung sa cumpere (si sa plateasca) mai mult pentru acelasi efect pe care il ofera un produs concentrat.

In ceea ce priveste pozitionarea de brand, suntem alaturi de romani de multi ani si imi place sa spun ca facem parte din viata si traditiile lor. Prin esenta de rom, de exemplu, amintim de casa bunicilor in care se faceau poale in brau, placinte sau cozonaci. Ne diferentiem de concurenta prin faptul ca producem esente pe gustul romanilor. De altfel, ne mandrim cu Medalia de aur, castigata la Salonul de Inventica organizat la Bruxelles in 2002, tocmai pentru aceasta aroma de rom care s-a dovedit a fi pe gustul romanilor.

SMARK: Potrivit catalogului Coseli, compania este in top pe piata nationala in domeniul ingredientilor pentru productia alimentara. Care a fost investitia, din punct de vedere al timpului si bugetului, in cercetarea si dezvoltarea acestor ingredienti?

Ionut Potinga: Pana in anul 2009 am fost numarul 1 in Romania in ceea ce priveste cota de piata in vanzarile de esente alimentare (conform studiilor Nielsen). Se pare ca bugetele de marketing pe care le investesc competitorii nostri au facut ca pozitia noastra sa fluctueze in restul anilor, dar nu am cazut mai jos de treapta a doua a podiumului. Preferam in continuare sa investim in produse si in oameni. Compania noastra functioneaza in mare parte cu sprijinul persoanelor cu dizabilitati. Stim ca PR-ul cel mai bun il fac cei cu care lucrezi. Coseli inseamna o afacere de familie si din aceasta familie fac parte si colegii mei si, asa cum spuneam mai devreme, clientii nostri.

SMARK: Care este publicul caruia i se adreseaza esentele Coseli? Care ati constatat ca sunt cele mai eficiente metode de comunicare cu publicul si care sunt cele mai notabile reactii din partea membrilor target-ului la activarile si campaniile de comunicare? (spre exemplu, concursul "Capriciu sau deliciu")

Ionut Potinga: Pana acum cativa ani, credeam ca doar simpaticele noastra bunicute ne cauta. Am avut bucuria (mandria) sa fiu intr-un magazin din Galati si sa aud o pustoaica de vreo 16 ani cerand doua esente de rom Coseli. Am solicitat un studiu si am constatat ca mai toate varstele folosesc esente. Nu exista un tipar (cumpara doar cei cu bani sau doar cei mai in varsta). In principiu, odata ce ai cumparat Coseli, stii ca vei cumpara in continuare acest brand. Asa cum spuneam, clientii nostri sunt si tinerii. Ei au curajul de a experimenta. Ei pot face dintr-o budinca simpla ceva incredibil! Am vazut pozele din campanie si erau "delicioase”.

Urmarim bucuria oamenilor. Ne emotioneaza fericirea lor. Nu suntem o multinationala care cauta doar market share, sales volume, profit s.a.m.d. De exemplu, sprijinim peste 75 de copii nevazatori dintr-o scoala speciala de langa Iasi in cadrul proiectului "Tu poti sa gatesti fara sa vezi". Si ce poate fi mai minunat decat acest lucru?

SMARK: Cat de deschis este publicul la noile arome pentru esentele Coseli? Este mai degraba un public cu gusturi traditionale sau se arata deschis la noile propuneri? In ce masura ar avea succes aromele exotice cand vine vorba de esente?

Ionut Potinga: Romanii sunt in continuare destul de conservatori. Experimenteaza, isi modifica usor gustul, dar prefera sa ramana traditionali. Acum cativa ani era in mare voga menta. Gaseai o multitudine de produse cu menta: ceai cu menta, ciocolata cu menta, inghetata cu menta, budinca de menta. Dupa acea perioada, cand menta nu a mai fost “la moda”, clientii au revenit la rom si vanilie.

Ionut Potinga face parte din juriul care va evalua felurile de mancare care vor fi preparate la Cupa Agentiilor la Gatit FLORIOL, un eveniment IQads si Mixtopia.

Despre Floriol

Floriol are grija de sanatatea ta si iti incurajeaza apetitul pentru o viata activa si o dieta echilibrata. Starea generala de bine incepe in bucatarie, dar pe cat de valoroasa este o alimentatie sanatoasa, pe atat de important este sa faci cat mai multa miscare si sa te implici in cat mai multe activitati sportive.

Despre Cupa Agentiilor la Gatit

Cupa Agentiilor la Gatit este un eveniment marca IQads si Mixtopia.ro, parte dintr-un concept mai amplu de competitii creative dedicate industriei publicitare din Romania, Cupa Agentiilor. Seria de evenimente este marca Blue Idea si include Cupa Agentiilor la Fotbal aflata la a VII-a editie si inca doua in premiera: Cupa Agentiilor la Karaoke si Cupa Agentiilor la Gaming.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related