Oana Manole are 12 ani de experienta in management si consultanta spa, avand la activ deschiderea a 3 spa-uri Hilton (Sibiu, Oradea, Baku) si multe alte proiecte de acest fel, nationale si internationale. Locuieste la Brasov, unde conduce Spa d'Or.
Am stat de vorba cu ea despre piata spa-urilor de la noi, despre trendurile care o conduc si etapele pe care le presupune crearea unei astfel de oaze de relaxare.
SMARK: Cand si de ce ai infiintat Spa d'Or?
Oana Manole: Spa d'Or are 6 ani. S-a nascut fiindca aveam experienta si pregatirea pentru a putea duce un proiect spa de la cap la coada. Lucrasem in tara si in afara ei in management, consultanta, marketing si vanzari spa, recrutasem echipe, scrisesem un manual de servicii clienti. M-am gandit ca pot beneficia si altii de experienta mea si eu de nevoia altora de a include un spa intr-un hotel sau resort. Pe scurt, cererea a creat oferta.
SMARK: Cum a evoluat piata spa-urilor din Romania in ultimii ani?
Oana Manole: Industria spa in Romania a inceput sa se dezvolte acum aproximativ 8 ani. Stiu ca atunci cand am plecat din tara puteam doar sa citesc despre spa-uri pe internet, nu exista asa ceva in Romania. Apoi au inceput sa apara timid boutique spa-uri, a urmat prima investitie consistenta intr-un spa cu arii termale, zone de hidroterapie, cabinete de terapie, ritualuri si produse de calitate (Hilton Sibiu).
Piata a inceput sa creasca cu pasi mici, dar in ritm constant.
am deschis primul spa tinind de un brand international (eforea at DoubleTree by Hilton Oradea), s-au deschis Vitarium (Hotel Alpin Poiana Brasov), Cocor (Hotel Neptun), Orhideea (Bucuresti) si SunGarden (Cluj), care au dat un impuls hotelurilor respective, au aparut brandurile importante (Elemis la Ida spa, Budhha Bar la Imperia si la Spa d'Or, Comfort Zone, Sundari, Yon-ka etc.), au aparut cursurile de spa management si terapii, a aparut un portal dedicat pietei spa, avem producatori de mese de masaj si accesorii care livreaza si in afara tarii, au inceput colaborarile hotelierilor cu consultantii spa.
SMARK: Cat de competitiva e aceasta piata?
Oana Manole: Depinde cum definesti competitia. Sunt mai multi clienti decat spa-uri in momentul de fata. Aici ma refer la spa-uri care pot fi incadrate astfel, caci acronimul are un fel de magie si exista multe frizerii care-si spun "spa".
Competitie exista ca in orice domeniu, dar e o competitie prietenoasa, pentru ca domeniul este inca de nisa.
De exemplu, anul trecut am pus la cale o academie de spa impreuna cu Helen Coulon (consultantul de la Shiseido spa) si Mihaela de la Orhideea. Un fel de Captain Planet: prin puterile noastre combinate ar iesi ceva foarte bun.
In ceea ce priveste competitia intre spa-uri, ea naste calitate serviciilor. Eu fac acum un spa in Oradea pentru Ramada, dupa ce am deschis si eforea la Hilton. In Brasov ma ocup de deschiderea Belaqva la Kronwell, care ar fi competitie pentru propriul meu spa, Spa d'Or. Nu as face asta daca nu as crede ca este loc pentru toata lumea, atata timp cat lucrurile se fac profesional.
SMARK: Ce presupune crearea unui spa? Care sunt etapele pe care le urmati?
Oana Manole: Noi lucram cu un sistem modular, astfel incat clientul isi poate alege doua variante: facem noi tot proiectul sau doar etape din el. Spa D'Or ofera asistenta continua incepind cu documentarea initiala si studiul de fezabilitate, urmata de orientare cu privire la conceptul de spa si la designul specializat, trecand prin stagiul de pre-opening, training si consultanta la nivel operational. Ne ocupam de recutare de personal, alegem brandurile de produse (colaboram cu peste 20 de branduri internationale ), construim un concept nou pentru fiecare proiect in parte, astfel incat spa-urile create sa nu semene cu celelalte.
SMARK: Care sunt principalele tendinte in domeniu?
Oana Manole: Iesirea din zona de echipamente si intoarcerea la manualitate in ce priveste terapiile, incorporarea elementelor wellness in stilul de viata, astfel spa-ul ajunge in restaurante si bistro-uri (mancare organica, sanatoasa), in magazine (vitamine, haine pentru yoga si fitness), in hoteluri, ashramuri si outdoor. O alta tendinta importanta e incorporarea in meniurile spa a terapiilor anti-stres si de reglare a somnului si bioritmului.
Resuscitarea resurselor naturale si crearea de spa-uri in zone cu izvoare termale, namol natural sau aerosoli a fost mereu o prioritate, dar acum hotelurile se concentreaza pe aceste locuri, mai degraba decat pe gasirea unor spatii hot, in centrele oraselor sau in zone foarte turistice.
O alta tendinta nu este doar revenirea unei frumuseti naturale unde miza este pe un corp si o minte sanatoasa, dar si promovarea asidua prin social media. Combinatia de promovare a metodelor wellness cu mediul online este una dintre cele mai puternice trenduri.
SMARK: Cat de influentata e popularitatea unui spa de hotelul in care se afla? Care sunt cei mai importanti factori externi de care depinde succesul unui spa?
Oana Manole: Un spa va influenta activitatea hotelului in care se afla (vezi cazurile Cocor spa si Alpin) si viceversa, un hotel bun va atrage clienti pe zona de spa. Ca idee, un spa va fi mereu un produs de lux, un produs de 5 stele sau deloc, asa ca optiunea de a introduce unul intr-un hotel cu camere promiscue, mici si cu un design neadecvat, este una neinspirata. Ce recomand mereu este ca hotelul sa sustina ideea de wellness si in alte arii ale sale: zona de retail, optiuni de mancare sanatoasa in restaurante, extinderea ofertei de tratamente spa si in camere, la piscina sau outdoor.
Factorii externi care influenteaza activitatea unui spa sunt si economici, dar tin si de atitudine populatiei din zona fata de serviciile spa, de felul in care s-a propagat ideea de wellness in regiune, care sunt traditiile locale si cum sunt ele reflectate in meniul spa-ului respectiv. Partea buna este ca, analizind factorii care influenteaza activitatea unui spa, acestia pot fi redimensionati, subsumati cauzei spa-ului. De aceea recomand analizele demografice si comisionarea unui business plan inainte de dechidere si rapoarte constante si analiza indicatorilor de performanta dupa deschidere.























