[LIVE TEXT] Brands & Communities 2014 - Comunitati offline: Activari de brand care reunesc consumatorii intr-o comunitate

[LIVE TEXT] Brands & Communities 2014 - Comunitati offline: Activari de brand care reunesc consumatorii intr-o comunitate

Ce e mai important pentru un brand: comunitatea online sau cea offline? Raspunsul probabil nu o sa-l gasim nici in urma unei dezbateri de zile intregi. La sfarsitul primei zile a conferintei Brands & Communities 2014 am aflat totusi cum se pot intari legaturile dintre membrii unei comunitati offline, fie ca acestea sunt centrate in jurul unui brand sau nu. 

Valentin Suciu (Creative Partner, Jazz Communication) incepe panelul cu o discutie despre cum comunitatile offline incurajeaza crearea de content autentic, un lucru de care brandurile pot profita.

In loc de o definitie teoretica si "ca la carte" a comunitatilor, Valentin ne povesteste despre "vecinatate", comunitatea sasilor din sate precum Viscri sau Crit, care rezista in ciuda numarului mare de localnici care au plecat din satele respective,  intretinuta de reuniunile din timpul verii. 

De la sezatoarea din sat, discutia se indreapta catre sezatoarea de la oras, catre locurile unde bucurestenii se aduna si formeaza comunitati. Prima dintre ele: cafenelele Lente, ale caror proprietari spun ca le-au creat tocmai pentru a lega intre ei 

Cum au facut: au adus in cafenea initiative interesante si au gazduit tot felul de ateliere si cercuri pornite de la pasiunile oamenilor: un mic studio foto, un atelier de design floral, atelierul "Scrie despre tine" al Verei Ion, intalniri Behance. Lente se foloseste si de meniu pentru a-si consolida comunitatea. Meniul se schimba de doua ori pe an, fiind creat cu ajutorul oamenilor care frecventeaza cafeneaua, are intotdeauna un concept in spate si include si povesti, pe langa lista de preturi. 

Ce invatam de la Lente despre cum se formeaza o comunitate: ofera-le oamenilor un spatiu confortabil, nu ii bombarda cu publicitate, afirma-te discret si creativ, stabileste relatii cu oamenii.

Al doilea loc care reuneste comunitati si despre care Vali ne povesteste este Ota, cafeneaua underground care a reusit sa-si pastreze caracterul din 2004 si pana acum. Se remarca prin muzica, atmosfera relaxata si supa servita, care mereu se schimba. Pentru a sti ce se gaseste in meniul fiecarei zile, trebuie sa te inscrii in baza de date Ota sau sa le urmaresti pagina de Facebook. Cafeneaua a gazduit si lansari de carte sau petreceri cu DJ. 

Vali vine si cu al doilea rand de concluzii, plecand de la exemplul Ota: comunitatile se construiesc in timp, comunitatile sanatoase si longevive apartin oamenilor, nu brandurilor, comunitatile au nevoie de un spatiu de manifestare. 

Trecand de la comunitatile discrete ale cafenelelor la comunitatile brandurilor, Vali subliniaza ca brandurile de la noi nu mai construiesc comunitati offline pentru ca le prefera pe cele online, prefera relatiile superficiale, care necesita mai putin efort pentru a le intretine. Si tocmai longevitatea e principala caracteristica a unei comunitati, e de parere Creative Partnerul de la Jazz. Sansa brandurilor: sa faca integrarea online-offline relevanta pentru oameni, cum a facut Coldplay cand si-a lansat noul album. Un alt mod in care brandurile pot crea comunitati offline, plecand de la online: celebrarea atingerii anumitor praguri in comunitatea de pe retelele sociale, cum ar fi premierea fanilor cand pagina ajunge la 1 milion de like-uri. Un exemplu de best practice: Cadbury.

Claudia Chirilescu (Owner, Spoon Media) si Mihai Gurei (Managing Partner, Intro) vin sa ne povesteasca despre cum comunica showroom-ul de design contemporan Intro cu fanii sai, atat offline, cat si online.

Primul pas catre construirea unei comunitati: pozitionarea prin promovarea designerilor mai tineri, a ideilor noi de design. 

S-a conturat un target ce poate fi impartit in trei, in functie de aria designului care ii intereseaza: designul in spatiu public, designul in spatiu personal, influencerii.

Fara bugete de marketing, interactiunea cu targetul se face prin urmatoarele canale: site-ul, showroom-ul, prezenta in diferite locuri din oras, expozitii, social media.

Showroom-ul gazduieste evenimente, conferinte de presa, foto shooting-uri. Printre evenimentele organizate: "Ploua cu noutati de la Milano", "Design Trendback". In cadrul evenimentelor, unul dintre principalele obiective este dialogul cu oamenii din target, in special cu influencerii, care pot transmite mesajele mai departe. 

Una dintre activarile de la evenimentele Intro: mai multi influencerii au fost invitati sa isi creeze propriile mood board-uri, cu imagini ale noutatilor de design din Milano. Publicul a trebuit sa aleaga mood board-ul preferat, iar autorul a castigat un scaun. 

Site-ul are mai multe componente: cea de e-commerce, cea de portofoliu de produse si cea de content despre design si noutati.  

La capitolul outdoor, Intro comunica printr-un sistem de bannere de pe strazile din apropierea showroomului, care ii directioneaza pe oameni catre sediu si care, in acelasi timp, promoveaza produsele. La acestea se adauga si comunicarea tactica outdoor, la care fac apel mai rar. Un exemplu ar fi promovarea gamei de scaune Ims printr-un shooting cu modelul Mariuca Teiu.  

In presa si comunicarea prin publicatiile online, accentul se pune pe aspectul educativ al contentului. 

Expozitiile si conferintele sunt organizate pentru a explica valoarea obiectului de design, un exemplu fiind Conferinta Zeppelin, la care au participat multi designeri romani.

Cristina Gavrila (Internal Communication Manager, Impact Hub Bucuresti) vorbeste despre interactiunea comunitatii Impact Hub cu diferite organizatii.

Impact Hub este o retea internationala in care oamenii pot coopera si pot folosi resurse puse la comun pentru a crea proiecte inovatoare. In Romania, ca si in restul lumii, hub-ul le ofera oamenilor o experienta bazata pe trei elemente: un spatiu creativ si inspirational, content de calitate, si, elementul central, cooperarea in cadrul comunitatii.

Partea de continut consta, in principal, in evenimente special create pentru cei 200 de membri, in functie de profilul lor. 

"Din cand in cand, ne uitam la profilul oamenilor din comunitate, pentru a ne asigura ca dezvoltam content adaptat lor", spune Cristina, "incat oricand ai veni la Hub sa gasesti informatii valoroase si pe cineva cu care sa poti colabora". 

Cristina subliniaza doua elemente esentiale, in vederea ei, unei comunitati. Valoarea si importanta unei comunitati vine din lucrurile facute impreuna cuoamenii din comunitate si nu pentru ei. Al doilea - walk the talk: daca crezi in ideea de a face lucruri impreuna cu altii, fa lucruri impreuna cu ei.  

Dragos Roua (Owner, Connect Hub) vine in fata noastra pentru a ne vorbi despre proiectul Open Connect si despre cum a dus acesta la nastere Connect Hub.

Comunitatea s-a nascut cumva accidental, organic, fara a fi planuita, pornind de la evenimentul Open Connect. Acesta consta intr-o sesiune in care oamenii se prezinta, urmata de 4 sloturi de pitching a 1 minut, in timpul caruia participantii isi prezinta ideile si apoi de un slot de mentoring de 8 minute. Evenimentul de transmis live si gamificat. Oamenii voteaza, in timp real, in social media, pitch-ul preferat, care apoi primeste un interviu. 

Obiectivul urmarit de evenimentele Open Connect: schimbul de feedback pe marginea proiectelor, a ideilor. Seria de evenimente a inceput in 2012, peste 70 de editii desfasurandu-se pana acum. 

Connect Hub s-a nascut dupa ce evenimentele Open Connect au inceput sa aiba succes si, in prezent, isi inchiriaza spatiul pentru birouri si evenimente. 

Cum ajuta comunitatea deschiderea spatiului Open Connect: incurajeaza interactiunea in interiorul unei comunitati organice de antreprenori si procesul de feedback. 

Dragos isi incheie prezentarea subliniind doua lucruri esentiale de care orice brand care vrea sa isi construiasca o comunitate ar trebui sa tina cont: oamenii vin intr-o comunitate din 2 motive -  le place unora de altii sau au ceva de castigat. 

Brands & Communities 2014 este un eveniment care face parte din seria SMARK KnowHow, antrenat de Ascendis, depozitat de Euroministorage si aromat de NESCAFE. Strategi ai datelor sunt Spoon.

Nestle Professional se adreseaza canalului Out of Home prin portofoliu de produse culinare si solutii de bauturi calde marca NESCAFE, oferite prin intermediul operatorilor sai. Prin intermediul acestora Nestle Professional ofera consumatorilor posibilitatea de a consuma bauturi de calitate, in afara casei, respectiv la birou, la cumparaturi sau in  spatii publice cu trafic ridicat (gari, statii de autobuz, institutii publice).

Partenerii evenimentului sunt: IQads, Casa de traduceri, Agrafa, Forbes, Wall-Street, HotNews, Ziare.com, Business24, Magazinul Progresiv, Cariere, Piata, The Institute, IAA, UAPR, Catavencii, BestJobs, Zumzi, Port.ro, 24FUN, Marketing Portal, Itsy Bitsy, Radio Guerrilla.

SMARK este o marca a Blue Idea, alaturi de IQads, cel mai citit produs media in limba romana dedicat industriei de comunicare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Spoon Media

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related