Cum arata consumatorul conectat din Romania? Raspunsuri de la Marketing Research Conference 2014

Cum arata consumatorul conectat din Romania? Raspunsuri de la Marketing Research Conference 2014

Pe 25 si 26 iunie, la UniCredit Tower, a avut loc Marketing Research Conference 2014, cu tema "Connected Consumer Insights". 25 de traineri au dezbatut cele mai in voga trenduri in research, comportamentul consumatorului conectat la tot mai multe canale media si optimizarea advertisingului livrat lui. 

Dintre cele mai importante aspecte abordate in cadrul conferintei amintim:

Multiscreen

Potrivit unui studiu realizat de Google, in medie, ne petrecem zilnic 4,4 ore din timpul liber in fata unui ecran, iar 77% dintre telespectatori folosesc si un alt gadget in timp ce stau la televizor.

La capitolul cumparaturi online, numai 19% sunt planificate, in timp ce 81% din useri practica shopping-ul spontan. Dintre aceste cumparaturi spontane, 65% incep de pe smartphone. PC-ul este device-ul terminal unde se termina procesul de cumparare, datorita ecranului mai mare si mai confortabil.

Dragos Gurarosie (PamPam) a specificat si faptul ca publicul, in timp ce se uita la televizor, face o serie de alte activitati online: e-mail-uri (60%), discutii cu prietenii (42%), browsing-ul (44%).

Consumatorul conectat din mediul rural

Rodica Mihalache (Starcom MediaVest Romania) a vorbit despre consumatorul conectat din mediul rural: o cercetare cantitativa realizata de Starcom.

In ciuda impresiei generale, 47% din populatia rurala a Romaniei se afla pe Internet si acopera toate segmentele de varsta. Studiul a descoperit faptul ca 80% din oamenii din rural cu acces la internet sunt pe Facebook, care este principalul canal folosit dupa Google Search.  Sunt conectati la nivel informativ, dezvoltarea personala si cultura generala sunt arii de interes preponderente, precum si familia, sanatatea, gospodaria. Nu sunt preocupati de distractie, ci mai degraba sa se dezvolte. Majoritatea au venituri mici si medii care vin in general din salarii si alocatii, asa ca doresc sa-si imbunatateasca statutul personal prin dezvoltare.

Sunt conectati cu tehnologia - jocul pe calculator este in top, devansand activitati "clasice" cum ar fi statul de vorba la bar cu vecinul, lucrul manual sau mersul la biserica.

Pentru ei, online-ul e un mediu de conectare, si nu de afirmare. Fie cauta informatie, fie cauta conectare: 26% afla de evenimentele care se intampla in mediul rural din online.

Majoritatea isi fac cumparaturile saptamanal in supermarketurile sau hypermarketurile din mediul urban si conectarea cu urbanul ii tine la curent cu noutatile cotidiene.

Oamenii din mediul rural sunt conectati si cu brandurile. Observa atat reclamele amuzante, cat si informative; daca informatia le este utila, o vor memora si vor cumpara produsul. Chiar daca majoritatea veniturilor sunt cheltuite pe utilitati si mancare, oamenii sunt interesati de ceea ce au de spus brandurile.

Profile digitale

Andreea Coca (GfK Romania) a vorbit despre profilele consumatorilor de internet si abordarile digitale dedicate acestora. Exista 5 profile principale si 2 secundare de utilizatori in online:

- Digital Natives: Ei sunt cei mai deschisi la inovatie, dar sunt si foarte critici in legatura cu ea. Azi vor fi alaturi de un brand, maine alaturi de produsele competitiei, dar pot sa devina advocates foarte buni pe termen lung.

- Digital Settlers sau colonistii: Au cunoscut lumea analog, dar s-au integrat bine in lumea digitala; Sunt avizi dupa informatie senzoriala si rationala.

- Imigrantii digitali: Folosesc internetul pentru ca e necesar in ziua de azi. Au o viziune pragmatica, rationala, dar nu sunt foarte engaged emotional cu mediul digital. 

- Digital Groupies sau voyeur-ii: Fac putin din toate in mediul online. Ei se afla la granita dintre online si offline si se implica foarte mult emotional in digital.

- Digital Monks: Privesc cu destul de multa teama si nestiinta catre digital. E posibil sa fie coplesiti de informatie si sa nu treaca pragul internetului - fie nu au acces la internet, fie nu doresc sa-l foloseasca.

Celelalte 2 segmente au fost definite de Andreea drept secundare pentru ca reprezinta o nisa foarte mica la noi in tara – Digital Refugees, cei care au avut o experienta negativa foarte puternica cu internetul si din cauza ei, digitalul a capatat o conotatie negativa (exemplu: jocurile de noroc online), si Digital Emotionals, cei de varste mici, introdusi timpuriu in tehnologie, care incep chiar sa-si piarda skill-urile verbale si de relationare fata in fata.

Cei mai multi romani se afla in categoria Digital Monks (37%), Digital Groupies sunt urmatorii (29%), urmeaza Digital Immigrants (17%), Digital Settlers (7%) si Digital Natives (5%).

In cadrul evenimentului au mai fost dezbatute si chiar testate unele dintre cele mai in voga tool-uri de research: Neurofocus, TOBII X2-60 Portable Eye Tracking System, dar si rezultatele studiului "Financial Behaviour: Bugetul de venituri si cheltuieli al nativilor digitali din Romania", parte din seria Digital Natives Report, derulat pe o platforma neconventionala – TPU.ro.

Printre speakerii evenimentului s-au mai numarat: Dana Nae Popa (pastel), Cristina Craciun (Ipsos), Alex Visa (GroupM), Mihail Neculai (PepsiCo Romania), Miruna Antonescu (The Geeks), Alexandru Dincovici (Brennan Research & Consultants), Dora Tita, Cecilia Csiki si Liliana Tincu (Millward Brown).

Marketing Research Conference a fost un eveniment care face parte din seria SMARK KnowHow, condimentat de PRIVILEG Catering si depozitat de Euroministorage.

Partenerii evenimentului au fost: IQads, Casa de traduceri, Agrafa, Forbes, Wall-Street, HotNews, Ziare.com, Business24, Magazinul Progresiv, Cariere, Piata, The Institute, IAA, UAPR, Catavencii, BestJobs, Zumzi, Port.ro, 24FUN, Itsy Bitsy, FaceToFace Media, Femei in Afaceri.

SMARK este o marca a Blue Idea, alaturi de IQads, cel mai citit produs media in limba romana dedicat industriei de comunicare.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Sectiune



Related