Continuam ziua dedicata tinerilor cu trei perechi de speakeri: Bogdan Jianu (Whisky Brand Manager, Pernod Ricard) & Bogdan Obreja (Whisky Expert, Ballantine’s Romania), Costin Radu (Managing Partner, The Geeks) & Dan Petre (Managing Partner D&D Research) si Dana Pascu ( Senior Strategic Planner, Publicis Romania) & Elis Iaia (Senior Digital Planner, Publicis Romania) care ne-au prezentat cateva studii de caz de succes, despre campanii care au avut ca target tinerii.
Bogdan Jianu (Whisky Brand Manager, Pernod Ricard) & Bogdan Obreja (Whisky Expert, Ballantine’s Romania) ne-au povestit despre Ballantine's Academy, un proiect destinat tinerilor, prin intermediul caruia studentii povestesc colegilor despre whisky.
Desi Ballantine's era un brand cunoscut, exista o problema de conversie: desi tinerii stiau de el, nu alegeau sa il incerce. Asa ca provocarea a fost gasirea unei metode de a vorbi cu generatia mai tanara.
Conform unui studiu Nielsen din 2011, modalitatea cea mai buna de a interactiona cu aceasta generatie era in "habitatul lor natural", intr-un mediu in care se simt confortabil si in siguranta, intr-o maniera autentica si credibila, non-comerciala, folosindu-te de ocazii sociale si de influenta grupului de prieteni. Cea mai buna solutie pentru a ingloba toata aceste puncte a fost recrutarea unor tineri ambasadori de brand, "Whisky Experts" cum au fost numite de Ballantine's.
Recrutarea a avut loc in patru etape:
- o etapa de teasing care a avut ca mesaj " vrei sa fii platit ca sa dai chefuri?", etapa in care s-au inscris in jur de 5700 de participanti
- o etapa de recrutare propriu-zisa care a avut loc prin intermediul unei aplicatii de Facebook care includea cinci probe. Douazeci de tineri au fost selectati pentru interviul live la Bucuresti, din care au fost alesi in final sapte ambasadori de brand.
- urmatoarea etapa a fost trainuirea celor alesi, la distileriile Ballantine's din Scotia
- si ultima etapa a fost munca pe teren
Succesul campaniei a constat in gasirea unor tineri originali, care sa isi pastreze stilul propriu si sa isi transfere in acelasi timp propria personalitate in activitati ale brandului. Fiecare tanar a fost ambasador de brand in felul sau, pentru a putea interactiona in mod natural cu cei care intra in contact.
Costin Radu (Managing Partner, The Geeks) & Dan Petre (Managing Partner D&D Research) au prezentat studiul de caz pemeserie.ro, un tool de consiliere profesionala si orientare in cariera.
Prezentarea a inceput cu cateva date statistice:
- 80% dintre absolventii universitatilor lucreaza in alt domeniu decat cel in care s-au pregatit
- 74% dintre cei care au terminat o facultate spun ca si-ar fi ales alta profesie daca s-ar fi prins cum stau lucrurile la mome potrivit
Obiectivele setate odata cu lansarea acestui tool au fost: cresterea nivelului de awareness fata de un astfel de instrument, crearea unei solutii integrate si accesibile de orientare vocationala, cresterea standardelor in domeniul consilierii vocationale si crearea unui model de bune practici.
Concluzii din analiza datelor adunate pana acum din acest tool, dar si din alte studii despre tineri:
- Tinerii romani sunt la extreme, isi aleg drumul in viata fie datorita unor criterii interioare (mai putine) - preferinte din liceu, alte informatii, fie exterioare (mai numeroase) - topul celor mai cautate meserii asa cum sunt prezentate de media, topul celor mai bine platite meserii, opiniile familiei si prietenilor.
- Cum isi aleg cariera? Vor castiguri sigure, rapide, indiferent de tara in care profeseaza. Principalul factor in directia alegerii unei cariere il reprezinta asadar castigul.
- Cea mai mare parte a tinerilor aleg meserii din zona gulerelor albastre- le ofera independenta financiara si fata de familie, acces la resurse.
- In familiile in care parintii au o relatie functionala cu tinerii, opiniile lor au greutate, tinerii aleg la influenta parintilor.
- 80% dintre tineri se indreapta spre o lista scurta de profesii, in jur de zece, din cauza lipsei de informare, a confuziei, si deoarece agenda lor este influentata de agenda massa media.
- Pentru ce profesii opteaza? Cele orientat catre status- avocat, medic, programator, cele care le permit accesul rapid la resurse- sofer, dar si meseria de artist (o scurtatura prin care poti ajunge rapid la resurse si succes social) sau alte meserii care implica un nivel inalt de independenta – manager, business propriu, desi nu stiu ce inseamna sau de ce competente au nevoie
Pentru a promova aceasta platforma, The Geeks a creat cezicaitai.pemeserie.ro, pornind de la premisa ca parintii au o parere foarte clara despre ce e bine si ce nu, si au acelasi discurs despre ce ar trebui sa faca copilul in viata.
Cele mai cautate meserii? Judecator, gigolo, zidar, mama, tata, dansator, tester, tractorist, maturator, dar si oier, capsunar, pitipoanca, neurofizician, londonez sau idol la femei.
Dana Pascu ( Senior Strategic Planner, Publicis Romania) & Elis Iaia (Senior Digital Planner, Publicis Romania) au vorbit despre cause related marketing si cat de mult cred tinerii in cauze si cat de mult le sustin.
Desi am putea fi indreptatiti sa credem ca tinerii sunt foarte individualisti, preocupati de propriul aspect, ca le place sa bea si sa se distreze si ca anturajul e important, dar doar atata timp cat ii face sa arate mai bine decat sunt de fapt, exista si o alta perspectiva. Tinerii sunt foarte deschisi catre cause related marketing. Membrii generatiei Y sunt cei mai dispusi sa sa ajute, sa schimbe lumea, si cei mai putini sceptici cand vine vorba de a afla ce s-a intamplat cu donatia lor.
Ce este cause related marketing? Poate implica donarea unei parti din vanzari unei cauze, multiplicarea donatiei sau convertirea engagement-ului in donatii. Dar inseamna mult mai mult decat o simpla donatie. Prezenta unui scop este si mai importanta decat donatia in sine. Focusul trebuie mutat de pe produs intr-un brand sau product purpose, care devin al 5-lea P al marketing-ului.
Cum poate digitalul sa ajute? Pentru tineri este cel mai relevant: le permite sa actioneze usor si rapid. De asemenea, participarea este mai mare pentru ca exista mai multe tool-uri cu care publicul sa interactioneze.
Cum se poate folosi o astfel de campanie de tehnologie?
La final, Dana si Elis ne-au lasat o lista de do's and don'ts pentru brandurile care vor sa faca cause related marketing:
DO's
- Cauza pe care ti-o alegi trebuie sa fie relavanta, sa nu intre in contradictie cu brandul, audienta sau produsul tau.
- Sa faci participarea cat mai simpla si pe langa asta sa incurajezi conversatii.
- Da ceva inapoi pentru fiecare contributie.
- Asocieza-te cu experti- ong uri care sustin cauza sau lucreaza in domeniu
- Creaza produse legate de o cauza
- Toti oamenii din companie trebuie sa stie despre cauza, toata companie sa fie o voce.
- Transparenta - ce ai facut, unde s-au dus banii, care au fost rezultatele.
- Nu uita sa multumesti! :)
DON'Ts
- Sa dai mai mult decat ceri.
- Sa livrezi promiosiunea chiar si atunci cand nu sunt multi oameni care contribuie la cauza ta.
- Sa nu folosesti cauzele pentru hidden agenda
- Nu te alatura unei cauze doar pentru ca toata lumea face asta
- Promoveaza cauza,nu brandul.




























