Alexandru Geamanu si Laurentiu Banescu (Zaganu): Ideea noastra de la bun inceput a fost sa cream un brand romanesc, autentic, de la zero

Alexandru Geamanu si Laurentiu Banescu (Zaganu): Ideea noastra de la bun inceput a fost sa cream un brand romanesc, autentic, de la zero
Alexandru Geamanu si Laurentiu Banescu

Acum mai bine de un an de zile, in mintea lui Laurentiu Banescu si a lui Alexandru Geamanu a incoltit ideea unui business propriu. Isi doreau ceva autentic, 100% romanesc. Asa a aparut, in octombrie 2013, berea Zaganu. Produsa de o mana de oameni in Fabrica de Bere Buna din comuna Maneciu, judetul Prahova, berea Zaganu a ajuns astazi sa fie distribuita in peste 40 de baruri si pub-uri din Romania, sa participe la tot felul de evenimente si sa bucure papilele gustative ale unui numar din ce in ce mai mare de consumatori.

Am stat de vorba cu Laurentiu despre cum a pornit business-ul, cum se diferentiaza procesul de productie fata de cel al unei beri industriale, care au fost cele mai mari realizari dupa primul an, cum se promoveaza berea Zaganu, cum a fost primita de catre consumatori si care sunt planurile de viitor au.

Start
Suntem prieteni de multa vreme intr-un grup extins de oameni, inca din anii 90’. Momentul cheie a fost la o discutie prieteneasca, la ziua unui amic. Avand in vedere ca atat Alexandru, cat si eu eram "freelanceri", ne-am hotarat sa ne punem mintile la lucru pentru a crea un mic business. Ne-am gandit la multe lucruri, insa ideea de a crea o ceva romanesc, autentic 100% ne-a suras inca de la inceput. Apoi, bazat pe interesele noastre comune, am inceput sa investigam varianta unei pub-microberarie in Bucuresti. De aici, drumurile ne-au dus la Maneciu-Ungureni, unde cateva luni mai tarziu am inceput proiectul Zaganu.

Investitie
Investitia initiala a fost de 250,000 de Euro, putem spune acum, la 1 an de activitate. Pentru ca primul an a fost unul plin de provocari, speram sa recuperam in urmatorii 5 ani investitia. Suntem in linie cu asteptarile noastre de inceput, credem ca ne-am descurcat binisor si incercam in continuare sa ne dezvoltam organic, pas cu pas.

Primul an
Cea mai mare realizare a fost momentul cand am baut prima bere direct din tancul de fermentare, prima bere creata de noi. Apoi, momentul in care am vandut efectiv prima bere, momentele in care au inceput sa vina aprecierile de la cei din jur, prieteni, clienti, consumatori, momentul in care au inceput sa ne caute clientii pe noi. Sunt multe momente frumoase in ultimul an.

Momentele critice? Au fost cateva, desigur, dar ne place sa fim optimisti si sa invatam din ele. Inceputul a fost mai dificil, piata de bere din Romania fiind o destul de bine asezata, mai ales in zona Horeca.

Productie
La Fabrica de Bere Buna producem doar bere artizanala, nepasteurizata, fermentata natural, minim 21, respectiv 30 de zile, neimpregnata cu CO2, el fiind obtinut 100% pe cale naturala. Un alt aspect este ca berea noastra pastreaza gustul autentic al berii nepasteurizate, adica proaspata, abia iesita din tancul de maturare.

Fiind nepasteurizata, Zaganu are termenul de valabilitate de 30 de zile pentru perioada verii, si 45 de zile incepand cu luna septembrie si pana in luna mai.  In principiu, scopul nostru este ca berea sa ajunga in pahare cat mai proaspata cu putinta, Prin urmare, imbuteliem doar in baza comenzior primite de la clienti, in restul timpului, berea stand la maturat, in tancuri, la temperatura controlata.

In plus, in procesul de productie, fata de berile produse industrial, factorul uman este omniprezent si asta cu siguranta ajuta la desavarsirea gustului. Am inceput cu o echipa de 4 oameni, apoi usor, usor am crescut echipa, ea numarand acum 10 oameni, avand o activitate mult mai intensa decat anul trecut in luna octombrie, cand am inceput. Momentan putem produce maxim 0,0039 milioane hectolitri anual :-) Ne dorim desigur, o crestere pentru anul 2015, si extinderea in alte orase mari din tara.

Produsul
Secretul retetelor noastre consta in diversitatea ingredientelor, de la tipurile de malt, la cele 3 tipuri de hamei, drojdie, care sunt luate din surse diferite, atat din tara, cat si de la producatori externi.
In momentul de fata cam 25% din productie o reprezinta berea bruna, restul fiind reprezentat de berea blonda.


[ Foto: Romulus Boicu - Artist vizual ]

Distributie
Distribuim in diverse tipuri de localuri, de la magazine specializate, bacanii si chiar wine shopuri pe de-o parte, iar in zona de Horeca in baruri, bistro-uri, restaurante si puburi. Suntem acum in 9 orase, insa speram ca in fiecare luna sa adaugam cate un oras nou pe harta.

In Bucuresti distribuim singuri berea, in timp ce in alte orase avem parteneri, mici antreprenori ca si noi.
In lipsa unor forte de distributie mari, online-ul este important pentru noi, pentru ca ne ajuta sa aducem berea Zaganu oamenilor din orice oras din tara.

Promisiunea brandului
Ideea noastra de la bun inceput a fost sa cream un brand romanesc, autentic, de la zero, pornind doar de la  ideile noastre, pe de-o parte, dar si  de la o bere foarte buna, pe de alta parte. Aceste doua aspecte ne dau o satisfactie extraordinara si ne motiveaza. Credem in autenticitate si in unicitatea gustului. In acelasi timp, avem o abordare onesta si transparenta in relatia cu clientii si cu prietenii brandului nostru. Nu promitem lucruri pe care nu le putem oferi si ne straduim sa oferim intotdeauna o bere excelenta.

Identitatea vizuala
Am lucrat cu prietenii nostri, Alina Tudose si Razvan Chifu, care ne-au fost alaturi inca de la inceput. Razvan a facut toata partea de design, in timp ce Alina ne-a ajutat pe partea de strategie, sa ne slefuim si imbunatatim ideile.

Targetul
Nu e atat de clar definit, cel putin nu in mintea noastra. Targetul nostru este reprezentat de toti cei care care iubesc o bere romaneasca, autentica, dar mai ales buna, nepasteurizata, fermentata natural si cumva diferita de berile produse industrial, mainstream.

Promovare
Folosim exclusiv comunicarea online, dar ne bazam foarte mult si pe word of mouth, oameni care ne cunosc, care ne-au baut berea si carora le-a placut, clienti care ne vand berea si primesc aprecieri pozitive de la consumatori si asa mai departe. De asemenea, ne bucuram cand primim intrebari legate de bere, de la presa, de la bloggeri, de la prietenii brandului, de oameni curiosi sa-l descopere. Asta inseamna ca ne facem treaba bine si ca lumea ne vede, ne stie si « ne bea ». Cred ca ceea ce este foarte important este faptul ca noi suntem foarte deschisi sa comunicam, procesul de luare a unei decizii de comunicare fiind foarte scurt (o discutie intre mine si Alexandru) si netrebuind sa treaca prin departamente de marketing sau comunicare.

Am fost parteneri la diverse evenimente cu care noi ne identificam ca brand. Cred ca lumea este deschisa sa incerce, sa descopere beri noi, speciale, diferite de cele mainstream. Cred ca mare parte din cei care au baut prima oara la un eveniment, festival au ramas fideli brandului nostru si asta ne-a ajutat, cu siguranta.

Mesaje memorabile de la consumatori
“Domnule, te-am sunat sa-ti spun ca berea ta nu e buna... e foarte buna !”, asta imi vine acum in cap. Insa au fost multi oameni care ne-au sprijinit, ne-au incurajat, atat personal cat si in mediul virtual, pe pagina de Facebook Zaganu.

Turul fabricii
Asta este o idee pe care vrem sa o dezvoltam incepand din primavara. Momentan, am primit vizite de la oamenii care merg la munte pe DN1A catre Cheia, si care si-au cumparat bere ‘la pachet’ direct de la fabrica, dupa ce au facut in prealabil si o mica degustare. Vor reveni cu detalii despre acest nou proiect.

Merchandising
Sigur, am dori sa ne extinem cu gama de produse Zaganu, atat la nivel de merchandising, cat si la nivel de portofoliu de beri si lucram la asta permanent. Ca si produse branduite, cautam lucruri care se apropie de zona noastra, artizanale, manufacturate pe cat posibil, cum ar fi tricoul Zaganu.

Planuri de viitor
Incercam o dezvoltare organica, naturala, in cat mai multe dintre orasele mari. Credem ca exista potential si pentru export, insa nu in urmatorii 2-3 ani pentru noi.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Sectiune



Branded


Related