[SMARK KnowHow: Marketing Research & Trends] Digitalizarea, clientii si agentiile. Stefan Chiritescu: Orice tip de organizatie trebuie sa devina 'digitally fit'

[SMARK KnowHow: Marketing Research & Trends] Digitalizarea, clientii si agentiile. Stefan Chiritescu: Orice tip de organizatie trebuie sa devina 'digitally fit'
Credit: Antonescu Dumitru

Stefan Chiritescu (Strategy & Business Development Director, Ogilvy Romania) a continuat primul panel din cadrul Marketing Research & Trends 2015 cu o prezentare despre importanta oarecum neglijata a digitalizarii ca trend in marketing si comunicare.

Ce este un trend? O strategie de adaptare/ evolutie a consumatorilor la mediile in care traiesc, a spus Stefan. Iar digitalizarea reprezinta un astfel de mega-trend insuficient digerat la nivel institutional, a continuat el.

Nu mai vorbim demult de un simplu mediu de comunicare, digitalul este un mod de viata. Poate si mai important in acest context, digitalul este un mod de a face business inca neinteles de multi, precizeaza Stefan. Iar reprofilarea in profunzime a mediului de business este ceea ce urmeaza pe viitor.

Orice tip de organizatie va deveni/trebuie sa devina 'digitally fit' (vezi Bonin Bough si notiunea de Digital Fitness) si sa-si defineasca si dezvolte relatia cu digitalizarea.

Vorbind despre viata de agentie Stefan a continuat cu ispravile lunii noiembrie, cand bate la usa urmatoarea intrebare dinpartea clientului: "Care sunt trendurile urmatoarei perioade?". Dincolo de raspunsurile oferite de agentie, clientii se impart de regula in doua tabere: cei care in final ajung sa treaca peste aceste trenduri din diverse motive si cei care, intelegand intr-o oarecare masura un anume trend, isi doresc sa-l aplice pe propriul brand.

Clientii opereaza cu o viziune fragmentata si invechita asupra marketing-ului digital, deseori fiind vorba de o abordare centrata pe canale de comunicare pe care le-o impun si agentiilor. De aici rezultand o experienta a consumatorului insuficient fluidizata, conform asteptarilor si nevoilor acestuia. Consumatorii nu privesc lucrurile in modul in care le privesc clientii si agentiile.

Consumatorii nu se afla intr-un slalom constant de ecrane, oamenii consuma pieces of content diferite cu nivel de implicare diferit, cu nivel de atentie diferit, greu de masurat si anticipat.

In acelasi timp, digitalizarea l-a influentat pe consumator, crescandu-i asteptarile privind aceste experiente oferite de branduri.

Potrivit unui studiu efectuat de Havas Worldwide si citat de Stefan, 85% dintre consumatorii europeni se asteapta ca brandurile sa influenteze in mod pozitiv lumea.

Problema. Solutie. Trend

Clientii si agentiile vorbesc despre mixuri de marketing si comunicare fara a avea pregatit, la destinatie, content real; mai mult, fara a avea un model de business real, care sa raspunda nevoilor acestor consumatori.

Astfel, agentia trebuie devina un value exchange mediator, puncteaza Stefan. Noul rol al acesteia presupune medierea intre obiectivele consumatorilor si cele ale brandurilor.

In trecut, agentia lua un brief de comunicare si avea de translatat nevoi de business in briefuri de comunicare. Acum, agentia trebuie sa faca mult mai mult decat sa vanda formate de comunicare. 

Agentiile trebuie sa gaseasca un model de comunicare in care sa imbine strategia, creatia, tehnologia, volumul de date, media si abia la final mediul pentru a aduce impreuna consumatorii (cu nevoile satisfacute) si brandurile (cu obiectivele de business indeplinite).

4 tipuri de agentii de chemat la pitch

De retinut, in ce priveste clientii, ca fiecare agentie vine cu propria modalitate de a se afirma:

- Business Transformers - se baga si modifica modelul de business;
- Experiential Branders - vand experiente, nu au nevoie de briefuri de comunicare si nu lucreaza dupa niciun plan de marketing; ei traiesc in micro-campanie, sunt micro-publisheri, livreaza permanent content contextual;
- Demand Generators - inventeaza procese de lucru (tehnologii, procese etc) in real-time pentru a atinge consumatorul;
- Audience Engagers - cea care va face CRM - relatii pe termen lung.

Marea intrebare a clientului este: Ce tip de agentie ii trebuie brandului meu? Stefan indeamna inacest sens: fii cinstit cu situatia de business-ului tau, fa o evaluare a situatiei de business pentru a identifica exact ce tip de servicii ti se potriveste.

Stadiile integrarii digitale in structura de agentie

Privind trendul digitalizarii si efectele sale in structura de agentie, Stefan puncteaza cele 3 stadii ale integrarii digitale, Romania aflandu-se in mare majoritate inca in primul stadiu:

1. Agentie in agentie - o agentie/ un departament de digital in grup de agentie;
2. Trecerea de la departament la omul de strategie digitala responsabil de a dezvolta ideea de digital;
3. Lipsa separarii intre digital si alte departamente.

Marketing Research & Trends 2015 este un eveniment SMARK KnowHow. Parteneri de know-how au fost: Starcom MediaVest Group, ISRA Center, Spoon.

Spectacolul tehnic a fost oferit de Five's, tipariturile creative de GT, solutions provider a fost AdProduction, iar frufru a fost creative food partner.

Fotografiile de la eveniment poarta semnatura lui Antonescu Dumitru, iar Ivan Creativ a fost videograful oficial.

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Spoon Media

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date... vezi detalii »

Grafica si Tipar

Grafică şi Tipar este poziţionată ca o agenţie de producţie creativă, cu expertiză în conceperea şi producerea de materiale pentru campanii de marketing şi comunicare. Activitatea noastră se desfăşoară... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related