[SMARK KnowHow: Marketing Research & Trends] 3 trenduri-pariu cu Dan Sendroiu

[SMARK KnowHow: Marketing Research & Trends] 3 trenduri-pariu cu Dan Sendroiu
Foto: Antonescu Dumitru

Initial, Dan Sendroiu (Strategy Director, Graffiti BBDO) voia sa vorbeasca audientei de la Marketing Research & Trends 2015 despre trenduri, asa cum sunt vazute in prezent de catre BBDO ca retea si, apoi, sa pluseze cu case study-uri despre cum se mijlocesc inovatiile prin alte parti de lume. Numai ca, la un moment dat, s-a razgandit; nu era fair sa vorbim despre contexte foarte diferite de cel romanesc, brandurile mari care se regasesc in ele si resursele lor considerabile. Asa ca, in schimb, l-am ascultat prezentandu-ne 3 trenduri-ipoteza care s-ar putea activa pe piata de retail de la noi.

 

3 posibile trenduri in retail, cu Dan Sendroiu

1. e-commerce: Decizia de a pastra produsul va "bate" decizia de cumparare. 

Momentul in care vei spune ca ai convins cumparatorul va suferi un shift in e-commerce; anume,  de la paradigma clasica, unde miza este purchase-ul, la un mindset in care miza este pastrarea produsului, a spus Dan Sendroiu.

El a continuat precizand ca marele handicap al online-ului la capitolul cumparaturi era faptul ca oamenii nu aveau incredere sa-si dea banii si n-aveau incredere in produsul  efectiv, vazut din mediul virtual. Iar solutia a fost construirea unor politici foarte permisive nu doar de livrare, ci si de returnare a produselor pentru a castiga increderea consumatorilor.

Preview din America
- 40% dintre hainele cumparate online se returneaza;
- de obicei, userii comanda cate 2-3 masuri si cate 2-3 culori, dar cu intentia de a pastra un singur obiect de imbracaminte;
- politica de retur e un diferentiator mai important decat pretul; sectiunea de FAQ legata de aceasta politica e cel mai accesat segment in online;
- experienta de dupa cumparaturi incepe sa fie mai importanta decat experienta de cumparare.

Cum ar fi daca: provocarea pentru marketeri (branduri online sau offline) sa apara dupa momentul achizitiei? Anume, ca produsul sa fie pastrat, nu returnat.

Cumparatorul online se asteapta la o foarte mare deschidere din partea vanzatorilor, iar urmatorul nivel ar fi sa primeasca gratis produsele, sa le foloseasca si apoi sa decida daca le plateste sau nu. Un exemplu: programul Home Try-On de la Warby's.

 

2. Modern trade/ hypermarket-uri: Magia momentului de cumparaturi cu familia dispare.

Dan Sendroiu a abordat in continuare un al doilea trend conturat dintr-o realitate curenta a hypermarket-urile: in majoritate, publicul care le frecventeaza e format din adulti singuri si cupluri, familiile au disparut. Se pune, deci, intrebarea: ce s-a intamplat cu momentul saptamanal de cumparaturi in care copiii erau implicati si toata familia se deplasa ca intr-o plimbare la magazine?

Aceasta magie pare sa fi disparut, spune el, momentul si-a pierdut din valoarea lui de bonding si ajunge sa fie perceput ca o sarcina peste  care trebuie trecut cat mai repede/eficient.

Ce ar insemna asta din prisma retailerilor? Mai putin timp petrecut la cumparaturi, mai putine cumparaturi de impuls, importanta crescuta a planning-ului si a listelor de cumparaturi, mai multe cazuri cand utilizatorul si cumparatorul produsului nu sunt acelasi om.

Cum ar fi daca: viitorul e un tata care merge singur la cumparaturi vineri seara ca sa nu strice ziua de weekend petrecuta cu familia?

Exemplu sugestiv oferit de speaker: The Dude (The Big Lebowski)

 

3. Mall-urile se vor transforma din centre comerciale in centre comunitare.

Motivatiile pentru care oamenii merg la mall se schimba si multe au ajuns sa nu fie legate de magazine: food court-urile sunt mult mai vioaie decat culoarele si interioarele magazinelor.

Shopping-ul e inca important, dar creste nevoia de leisure, de relaxare - mall-ul devine un loc de intalnire cu prietenii, un loc de petrecere a timpului liber, unde se organizeaza evenimente (concerte, serbari scolare etc) - la care se adauga si comisioanele pe care consumatorii le pot rezolva in acelasi loc.

Bucurestiul si, in general, orasele din Romania nu au foarte multe centre de going-out sau community hub-uri. Pe langa Centrul Vechi si zonele centrale, in cartierele celelalte nu exista zone unde oamenii sa poata iesi, asa ca ei merg in mall-uri.

Mall-ul are potentialul de a deveni un spatiu cultural/comunitar personalizat, a spus Dan, chiar daca la originile sale, nu a fost gandit pe baza obiectivelor acestea. 

In prezent, un procent de 70% dintre oamenii care merg intr-un anume mall locuiesc in cartierul respectiv, exceptie facand mall Baneasa (ce a fost gandit si construit ca un mall-destinatie in sine). Asa ca mall-urile ar putea face niste pasi in fata si ar putea deveni emblematice pentru cartierele lor.

Fiecare mall si-ar putea asuma cartierul in care se afla ca pe o casa si ar putea prelua elemente din identitatea cartierului aferent.

Cum ar fi daca: sa te duci la alt mall decat cel din cartierul tau ar insemna o mica tradare?

 

Marketing Research & Trends 2015 este un eveniment SMARK KnowHow. Parteneri de know-how au fost: Starcom MediaVest Group, ISRA Center, Spoon.

Spectacolul tehnic a fost oferit de Five's, tipariturile creative de GT, solutions provider a fost AdProduction, iar frufru a fost creative food partner.

Fotografiile de la eveniment poarta semnatura lui Antonescu Dumitru, iar Ivan Creativ a fost videograful oficial.

 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info

Spoon Media

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date... vezi detalii »

Grafica si Tipar

Grafică şi Tipar este poziţionată ca o agenţie de producţie creativă, cu expertiză în conceperea şi producerea de materiale pentru campanii de marketing şi comunicare. Activitatea noastră se desfăşoară... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Related