[SMARK KnowHow: Marketing Research & Trends] 3 trenduri-pariu cu Dan Sendroiu

[SMARK KnowHow: Marketing Research & Trends] 3 trenduri-pariu cu Dan Sendroiu
Foto: Antonescu Dumitru

Initial, Dan Sendroiu (Strategy Director, Graffiti BBDO) voia sa vorbeasca audientei de la Marketing Research & Trends 2015 despre trenduri, asa cum sunt vazute in prezent de catre BBDO ca retea si, apoi, sa pluseze cu case study-uri despre cum se mijlocesc inovatiile prin alte parti de lume. Numai ca, la un moment dat, s-a razgandit; nu era fair sa vorbim despre contexte foarte diferite de cel romanesc, brandurile mari care se regasesc in ele si resursele lor considerabile. Asa ca, in schimb, l-am ascultat prezentandu-ne 3 trenduri-ipoteza care s-ar putea activa pe piata de retail de la noi.

 

3 posibile trenduri in retail, cu Dan Sendroiu

1. e-commerce: Decizia de a pastra produsul va "bate" decizia de cumparare. 

Momentul in care vei spune ca ai convins cumparatorul va suferi un shift in e-commerce; anume,  de la paradigma clasica, unde miza este purchase-ul, la un mindset in care miza este pastrarea produsului, a spus Dan Sendroiu.

El a continuat precizand ca marele handicap al online-ului la capitolul cumparaturi era faptul ca oamenii nu aveau incredere sa-si dea banii si n-aveau incredere in produsul  efectiv, vazut din mediul virtual. Iar solutia a fost construirea unor politici foarte permisive nu doar de livrare, ci si de returnare a produselor pentru a castiga increderea consumatorilor.

Preview din America
- 40% dintre hainele cumparate online se returneaza;
- de obicei, userii comanda cate 2-3 masuri si cate 2-3 culori, dar cu intentia de a pastra un singur obiect de imbracaminte;
- politica de retur e un diferentiator mai important decat pretul; sectiunea de FAQ legata de aceasta politica e cel mai accesat segment in online;
- experienta de dupa cumparaturi incepe sa fie mai importanta decat experienta de cumparare.

Cum ar fi daca: provocarea pentru marketeri (branduri online sau offline) sa apara dupa momentul achizitiei? Anume, ca produsul sa fie pastrat, nu returnat.

Cumparatorul online se asteapta la o foarte mare deschidere din partea vanzatorilor, iar urmatorul nivel ar fi sa primeasca gratis produsele, sa le foloseasca si apoi sa decida daca le plateste sau nu. Un exemplu: programul Home Try-On de la Warby's.

 

2. Modern trade/ hypermarket-uri: Magia momentului de cumparaturi cu familia dispare.

Dan Sendroiu a abordat in continuare un al doilea trend conturat dintr-o realitate curenta a hypermarket-urile: in majoritate, publicul care le frecventeaza e format din adulti singuri si cupluri, familiile au disparut. Se pune, deci, intrebarea: ce s-a intamplat cu momentul saptamanal de cumparaturi in care copiii erau implicati si toata familia se deplasa ca intr-o plimbare la magazine?

Aceasta magie pare sa fi disparut, spune el, momentul si-a pierdut din valoarea lui de bonding si ajunge sa fie perceput ca o sarcina peste  care trebuie trecut cat mai repede/eficient.

Ce ar insemna asta din prisma retailerilor? Mai putin timp petrecut la cumparaturi, mai putine cumparaturi de impuls, importanta crescuta a planning-ului si a listelor de cumparaturi, mai multe cazuri cand utilizatorul si cumparatorul produsului nu sunt acelasi om.

Cum ar fi daca: viitorul e un tata care merge singur la cumparaturi vineri seara ca sa nu strice ziua de weekend petrecuta cu familia?

Exemplu sugestiv oferit de speaker: The Dude (The Big Lebowski)

 

3. Mall-urile se vor transforma din centre comerciale in centre comunitare.

Motivatiile pentru care oamenii merg la mall se schimba si multe au ajuns sa nu fie legate de magazine: food court-urile sunt mult mai vioaie decat culoarele si interioarele magazinelor.

Shopping-ul e inca important, dar creste nevoia de leisure, de relaxare - mall-ul devine un loc de intalnire cu prietenii, un loc de petrecere a timpului liber, unde se organizeaza evenimente (concerte, serbari scolare etc) - la care se adauga si comisioanele pe care consumatorii le pot rezolva in acelasi loc.

Bucurestiul si, in general, orasele din Romania nu au foarte multe centre de going-out sau community hub-uri. Pe langa Centrul Vechi si zonele centrale, in cartierele celelalte nu exista zone unde oamenii sa poata iesi, asa ca ei merg in mall-uri.

Mall-ul are potentialul de a deveni un spatiu cultural/comunitar personalizat, a spus Dan, chiar daca la originile sale, nu a fost gandit pe baza obiectivelor acestea. 

In prezent, un procent de 70% dintre oamenii care merg intr-un anume mall locuiesc in cartierul respectiv, exceptie facand mall Baneasa (ce a fost gandit si construit ca un mall-destinatie in sine). Asa ca mall-urile ar putea face niste pasi in fata si ar putea deveni emblematice pentru cartierele lor.

Fiecare mall si-ar putea asuma cartierul in care se afla ca pe o casa si ar putea prelua elemente din identitatea cartierului aferent.

Cum ar fi daca: sa te duci la alt mall decat cel din cartierul tau ar insemna o mica tradare?

 

Marketing Research & Trends 2015 este un eveniment SMARK KnowHow. Parteneri de know-how au fost: Starcom MediaVest Group, ISRA Center, Spoon.

Spectacolul tehnic a fost oferit de Five's, tipariturile creative de GT, solutions provider a fost AdProduction, iar frufru a fost creative food partner.

Fotografiile de la eveniment poarta semnatura lui Antonescu Dumitru, iar Ivan Creativ a fost videograful oficial.

 

Aboneaza-te la newsletterul SMARK cu cele mai importante articole despre marketing si comunicare
Info


Spoon Media

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date... vezi detalii »

Grafica si Tipar

Grafică şi Tipar este poziţionată ca o agenţie de producţie creativă, cu expertiză în conceperea şi producerea de materiale pentru campanii de marketing şi comunicare. Activitatea noastră se desfăşoară... vezi detalii »

Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related